2015. március 12., csütörtök

10 ok, amiért mindennap énekelni kéne

Valamiért belénk lett nevelve, hogy ha nincs kiemelkedő hangunk, akkor inkább soha többé ne is énekeljünk. Pedig dalolászni jó! Hogy miért is?
1 Mert ezáltal szó szerint és átvitt értelemben kis könnyebben rátalálhatsz a saját hangodra. Legtöbbünk sajnos rosszul tanulta meg a hangképzést, így a beszédhangunk sem olyan telt és gazdagon árnyalt, mint amennyire lehetne. Ezért ha éneklés közben kiereszted a hangodat, és rátalálsz a helyes hangképzésre, egy idő után ez a beszélt hangodnál is tükröződni fog.

2 Mert fizikailag is jót tesz, főleg ha megtanulod a helyes hangképzést. Fejleszti a rekeszizmodat, a tüdőkapacitásodat, és áttételesen az egész testedre kihat. A helyes hangképzés elsajátításához érdemes órákat venni énektanártól (sokan vállalnak felnőtteknek is kezdő képzést) vagy csatlakozni egy kórushoz. Van olyan kórus, ami kifejezetten a közösségre, az együtt-éneklés örömére épít, nem pedig arra, hogy csakis képzett hangú embereket válogasson be.

3 Mert edzésben tartja mindkét agyféltekédet. Egyrészt a memóriádat is megdolgoztatja (mégiscsak fel kell idézned a kedvenc dalaid dalszövegét, hogy ne csak lá-lá-lázz végig), másrészt a kreativitásért és az asszociációs készségért felelős agyterületeidnek is jót tesz. Ezért van az, hogy az énekterápiát az agyvérzés utáni rehabilitációs kezeléseken is rendszeresen alkalmazzák.
enek1
4 Mert az éneklés az egyik legősibb, spontán és természetes megnyilvánulása az embernek, amiről napjainkban a többséget felnőtt korára sikerrel leszoktatják. Pedig az fontos, hogy a kreativitás és spontaneitás helyet kapjon a mindennapjaidban, főleg ha maga a munkád nem ilyen jellegű. (Ebben a cikkünkben egyéb kreativitásfejlesztő tippeket is összegyűjtöttünk.)

5 Mert ahhoz, hogy szabadon tudj énekelni, meg kell tanulnod a testedet is ellazítani, befeszült torokkal és izmokkal ugyanis nem tudsz megfelelően hangot képezni. Megvan az az érzés, amikor több ember előtt kell beszélned, és a stressztől elvékonyodik a hangod? Ha az éneklés segítségével megtanulsz uralkodni ezen, a relaxációs technikának a mindennapokban is hasznát tudod venni.

6 Mert ha másokkal énekelsz együtt, akkor sokkal intenzívebben érezheted magad egy közösség, egy egység részének. Az együtténeklés elmélyíti az összetartozás élményét, ami – mivel mégiscsak társas lények vagyunk – az egyik legjobb érzés.

7 Mert semmi nem hat ránk olyan erősen, mint az emberi hang. Egy egyszerű dal is fel tudja kavarni az érzelmeinket, meg tud ríkatni. Miért ne fedeznénk fel magunkban is ezt a hangszert?

8 Mert oldja a gátlásokat és önbizalmat ad. A hang az önkifejezés egyik legfőbb eszköze – ha ki mered engedni a hangodat, előbb-utóbb a személyiségedet is jobban fel tudod vállalni. Nem csoda, hogy a zeneterápia a lélekgyógyászat egyik bevett eszköze.
sing
9 Mert feloldozást ad, ha szomorú vagy, vagy ha félsz. Fogadjunk, hogy ha sötét utcán kell egyedül végigmenned, akkor te is énekelgetsz magadban! Ez azért van, mert az éneklés enyhíti a félelmet (részben ugyanezért énekelnek az ütközetbe menetelő katonák is). Szóval ha fel akarod dobni a saját hangulatod, akkor énekelj otthon fennhangon! (Persze ne szívszaggató-érfelvágós balladákat…)

10 Mert a kisgyerekednek is bátrabban tudsz énekelni. És a gyerekeknek nem az a fontos, hogy milyen “szabályosan” énekelsz, hanem hogy milyen rendszeresen és mennyi szeretetet teszel bele. Az pedig, hogy a kisgyerek ennyi éneket hall tőled, később pedig együtt is tudtok énekelni, nemcsak a muzikalitásának fejlesztésében játszik óriási szerepet, de épp kialakuló személyiségének egészére pozitívan hatsz ezzel. Úgyhogy énekre fel!
(Forrás: tizdolog.hu)

2015. március 11., szerda

Rabszolgasorban élnek a gyermekfeleségek

Drámai erővel hívja fel a világ figyelmét egy nemrégiben készült UNICEF-videó arra, hogy egy csádi lánynak nagyobb esélye van szülés közben meghalni, mint hogy középfokú oktatásban részesüljön. A kényszerházasság nem csak ebben a közép-afrikai országban jellemző: világszerte naponta 39 ezer lánygyermeket érint, azaz egy évtized alatt 140 milliót. A gyermekházasságok száma az utóbbi években csökkent, de nem eléggé: ha a jelenlegi tendencia nem változik, a következő tíz évben 100 millió áldozata lesz.
gyermekházasság a legjellemzőbb Csád mellett Afganisztánban, Nepálban, Etiópiában, Jemenben, Indiában és Bangladesben. A 18 éven aluliak kiházasítását a legtöbb országban mára formálisan betiltották, ugyanakkor a hatóságok a törvények betartását a gyakorlatban nem kényszerítik ki, és megszegését ritkán büntetik.
A férjhez – általában náluk sokkal idősebb, felnőtt férfihoz – adott lányok közül minden harmadik 15 éven aluli. 
A szokás 2-5 százalékban fiúkat is érint, ezekben az esetekben azonban két hasonló korú gyermek összeházasításáról van szó.
A korai házasság gátat vet a lányok oktatásának, így fenntartja a szegénység feminizálódását, a kitörési lehetőség hiányát, és kiszolgáltatja az áldozatokat a férj és annak családtagjai által elkövetett fizikai és szexuális erőszaknak. A gyermekfeleségek gyakorlatilag cselédsorban élnek, kevesebb és rosszabb minőségű táplálékot és – ha egyáltalán részesülnek benne – rosszabb egészségügyi ellátást kapnak. Fogamzásgátláshoz egyáltalán nem férnek hozzá; a korai terhesség pedig – amellett, hogy általában tájékozatlanok, és nem is értik, mi történik a testükkel – súlyosan veszélyezteti az egészségüket.
A globális statisztikai adatok tanúsága szerint a 15–19 éves lányok második leggyakoribb halálozási okaként a korai terhesség és a szülés közben fellépő komplikációk nevezhetők meg.
Ha túl is élik a gyermekük világrahozatalát, a fellépő szövődmények, mint inkontinencia vagy sipoly miatt a férjük gyakran eltaszítja őket, és nincstelen számkivetettekké válnak.

Egy öntudatos kislány megmenekülése

Néhány éve az egész világot megdöbbentette például a 10 éves jemeni Nudzsúd Ali sorsa. A bátor kislány elérte, hogy elválasszák az őt szexuálisan bántalmazó felnőtt férjétől. A bíró azzal indokolta a döntését, hogy a házasság megkötése önmagában nem ütközött az ország törvényeibe, de a pubertásig nem lett volna szabad elhálni. A legtöbb gyermek azonban nem menekül meg.
Kilátástalanságukban gyakran vetnek véget életüknek – a világ 15–19 éves lányainak első számú halálozási oka az öngyilkosság, gyakran előfordul, hogy felgyújtják magukat. 
gyerekfeleségek és férjeik fotóit elnézve a többség valószínűleg nem érti, vajon hogyan lehetnek a szülők olyan kegyetlenek, hogy a lányaikat ennek kiteszik, és a férfiak miért nem korban hozzájuk illő, felnőtt nőkkel akarnak házasságot kötni. A szülők kellő felvilágosítás hiányában meg vannak róla győződve, hogy a lánygyermekükkel – aki teher a családnak – jót tesznek, elvégre a nagy szegénység közepette ellátását megoldják. A férjezett lány ráadásul viszonylagos védelmet élvez az utcai vagy közlekedési eszközökön történő zaklatás, a nemi erőszak és a savtámadások ellen. További ok, hogy az egészen fiatal gyermeket a vőlegény családja sokszor ingyen is átveszi, a lány életkorával együtt azonban a szüleitől megkövetelt hozomány összege nő. A férj és családja szempontjából pedig azért kívánatosabb a gyereklány, mert egyrészt több időn keresztül foghatják rabszolgamunkára, másrészt engedelmesebb, formálhatóbb, könnyebb elnyomni, mint egy felnőtt nőt.

Drónok helyett tankönyveket!

Nobel-békedíjas Malala Juszufzai is tisztában van mindezzel, több iskolatársát látta kimaradni kényszerű férjhezmenetel miatt; nem véletlenül küzd a lányok oktatásáért. Sok esetben problémát jelent azonban a tandíj, amit a szülők nem tudnak kifizetni. Az érintett országok kormányai a törvények következetes betartatása mellett ingyenes oktatással, vagy lányoknak szóló ösztöndíjprogramokkal járulhatnak hozzá a probléma megoldásához. 
Ami pedig a nyugati országokat illeti, Malala a személyes találkozás alkalmával kertelés nélkül felszólította Obama elnököt: hazájába könyveket és tanárokat küldjön, ne drónokat.

Írta:Antoni Rita
nlcafe.hu

2015. március 10., kedd

A dehidratáció rejtett tünetei

Létfontosságú italunk a víz


Brian D. Folz természetgyógyász kutató és Joe Ferrara PhD írása a dehidratáció tüneteiről


A krónikus dehidratáció, mint az egészségügyi problémák oka, rejtve marad, mert tüneteit általában más dolgok számlájára írják fel. Például a dehidratáció az, ami elindítja a hisztamin termelődését. A hisztamin funkciója, hogy szabályozza a szomjúság mechanizmusait, megtartsa és adagolja az elérhető vizet a testben, az elsőbbséget élvező feladatoknak megfelelően. A megemelkedett hisztamin szint allergiához vezet.
Az allergiák a krónikus dehidratáció tünetei. Amikor dehidratált vagy, olyankor a hisztamin szinted megemelkedik és a szervezeted egy kortizol nevű stressz hormont termel. Ez elnyomja a fehérvérsejtek termelődését és ezáltal sokkal jobban ki vagy téve a különböző allergiáknak.
A levegőben lévő por, penész vagy pollen tüsszögést vált ki, de a krónikus dehidratáció volt az, ami megemelte a hisztamin szintedet és elnyomta az immunrendszered elsősorban. Anti-hisztaminok szedése segíthet, hogy jobban érezd magad, de ez csak elfedi a tüneteket. A felszín alatt a dehidratáció problémája tovább szedi a vámot.

A dehidratáció első tünetei

dehidratáció tünetei
A megcsappant energia a dehidratáció első jele, mert a test sejtjei az elsők, amik vizet veszítenek. A sejtekben a víz az energiatermelés elsődleges hajtóereje, ezért már egy apróbb vízveszteség nagy esést eredményezhet az energiaszintben. Minden egy százalék vízveszteségnél a sejtjeidben az energiatermelés 10%-ot esik.

Az emésztési problémák a másik korai tünetek. Miden anyag, ami az ételek lebontásáért felelős az emésztési folyamatokban, víz alapú. A savas reflux okának a túl sok gyomorsav termelődését hiszik. Bár igazából gyakran a krónikus dehidratáció miatti túl kevés gyomorsav az igazi ok. Ha ugyanis a gyomornak nincs elég sava az emésztéshez, akkor az étel túl sokáig marad a gyomorban és elkezd felfelé nyomódni valamennyi gyomorsavval együtt.
Dr. F. Batmanghelidj a dehidratáció úttörője és kutató a „Víz az egészségért a gyógyulásért és az életért” című könyvében említi, hogy a gyomorégés és az emésztési zavarok a dehidratáció tünetei és végül gyomorfekélyhez vezetnek. Ez a fájdalom a tested módszere arra, hogy elmondja neked, hogy nagyon szomjazik. Néha a fájdalom nem komoly, csak a has felső részében érzünk némi kellemetlenséget. Néha pedig intenzív fájdalom van a vakbél körül, akár vakbélgyulladásnak is tűnhet, és néha a bal oldalon fáj a vastagbél fölött.
A székrekedés is ugyancsak a dehidratáció tünete. Az emésztési folyamatok, az étel cseppfolyósításához és lebontásához, hogy a tápanyagok kivonhatóak legyenek belőle, sok vizet igényelnek. A test a szükségleteitől függően újra felhasználja ennek a víznek a nagy részét. Minél dehidratáltabb a test, annál jobban lelassítja a salakanyagok áthaladását az alsó bélszakaszon, hogy több vizet tudjon elvonni. Ez okozza a székrekedést, ami krónikussá válhat és aranyérhez, divertikulumokhoz (a vastagbél falán létrejövő kitüremkedések, vérzéssel, gyulladással járhat), duzzanatokhoz, vastagbélrákhoz vezethet.
Ahogy a kónikus dehidratáció fennmarad és elmélyül, úgy a test túlélési módszerei aktivizálódnak, hogy megőrizzék a vizet a létfontosságú funkcióknak. Batmanghelidj állítja: „Öt különböző állapot van, ami a dehidratáltság állapotát és az adagolási folyamatok működését jelzi… asztma, allergia, magasvérnyomás, székrekedés és a II.-es típusú cukorbetegség.” Ezek az állapotok, mind a maguk módján, segítenek a testnek, hogy megtartsák a vizet és/vagy megvédjék a test létfontosságú területeit a dehidratáció pusztító hatásaitól.

Ahogyan a tested jelzi a szomjúságot

kezeld a dehidratáció tüneteit
A száraz száj nem az egyetlen jele a dehidratációnak. Ráadásul nem éppen egy megbízható szomjúság jelzés, mert az étel emésztéséhez szükséges nyál termelése felül fogja írni a száraz száj jelzését a szomjúságra. Ahogy egyre dehidratáltabbá válunk és öregszünk, a száraz száj jelzése a szomjúságra egyre jobban eltompul és teljesen el is tűnhet. Meg kell tanulnod felismerni a szomjúság és a dehidratáció más jelzéseit is!
A testnek több módszere van rá, hogy elmondja neked, hogy szomjas. Az éhségérzet is gyakran a szomjúság jele, mivel az étel a test egy természetes vízforrása és az agyban kontroll központjaik egymás mellett helyezkednek el. Az éhség legelső érzetét egy vagy két pohár vízzel kellene kielégítened. Azt fogod észrevenni, hogy egy vagy két órával később fog bekövetkezni a tested valódi kérése az ételből nyert energiára. A cukor és szénhidrát utáni sóvárgás ugyancsak a dehidratáció jele. Az agynak nagy mennyiségű vízre van szüksége, amit csak a véráramból tud megszerezni. A szénhidrátok megemelik a vércukor szintet, ami aztán megemeli a véráramlást az agyba.
dehidratáció gyakran okoz mentális nehézségeket is, beleértve a depressziót. Az agy a test vízigényének első számú kiemeltje és erősen érzékeny bármilyen vízhiányra. Bár a test súlyának csak a két százaléka, mégis a véráram 15%-át igényli. Viszont nincs direkt módszere arra, hogy elmondja a testnek, ha vízre van szüksége. Ez olyan érzések megnyilvánulásában fog jelentkezni tehát, mint a szorongás, ingerlékenység, düh, rövid koncentrációs képesség, türelmetlenség és még a depresszió is. Ha nincs kézenfekvő ok ezekre az érzésekre, lehet, hogy csak az agyad szól neked, hogy szomjas.
A terhesség korai szakaszában jelentkező reggeli rosszullétek is az anya és a magzat dehidratációjának jelei. Ezt a víz okozza és a hisztamin szabályozási folyamatok, magyarázza Batmanghelidj. A terhesség nagyon magas vízigényt teremt. Mialatt a magzat egy teljes csecsemővé fejlődik, több mint 1 trillió (milliárdszor milliárd) sejtosztódás megy végbe. Minden új sejtet meg kell tölteni vízzel. A terhes nőknek sok vizet kellene inniuk és ki kellene iktatniuk a dehidratáció minden formáját, mint a koffeint vagy alkohol bevitelét.
(Forrás: vizmegoldás.hu)

2015. március 9., hétfő

Az utolsó esély daganatos betegeknek

Dr. Tóth Lajos Barna, a nyíregyházi Jósa András Oktatókórház orvos igazgatója az egyetlen Magyarországon, aki onkológiai sebészként speciális eljárással segíti olyan daganatos betegek túlélését, akikről a szakma szinte már lemondott. Olasz és amerikai professzoroktól tanulta a különleges műtéti beavatkozást. A 168 Óra múlt heti, Szerda 11 című interaktív rádióműsorának vendégével az interjút – amelynek szerkesztett változatát közöljük – PÁSZTOR MAGDOLNA készítette. (2014.02.05.)
Dr. Paul Sugarbaker
- Szomorú tény, hogy Magyarországon a stressz és a környezeti hatások miatt nagyon sok a daganatos beteg. Minél előbb fölismerik a rosszindulatú daganatot, annál könnyebb jobb hatékonysággal segíteni. Ugyanakkor számos betegnek ön az utolsó reménye.
– Betegeim többségének áttétei vannak a hasüregben, a hashártyán. Ma Magyarországon – a nyíregyházi kórházat kivéve – máshol nem operálják meg ezeket a pácienseket. Végstádiumban lévőnek tekintik őket, csak kemoterápiát kapnak.
– Mi az ön módszerének lényege?
– Dr. Paul Sugarbaker amerikai professzor találta ki ezt a speciális sebészeti módszert még a kilencvenes évek közepén: a hasüregből minden olyan, nem életfontosságú szervet eltávolítunk, amelyen daganatsejtek vannak. Például: levesszük a máj tokját, ha szükséges, csonkolunk a vastagbélből, kivesszük a lépet, adott esetben a női belső szerveket is.
– Biztonsággal látható a rosszindulatú sejtosztódási folyamat?

Dr. Tóth Lajos Barna
– Betegeimnek azt mondom: ilyenkor úgy néz ki a hasuk, mintha grízzel szórták volna be. Sajnos az efféle betegségek késői felismerésének éppen az az oka, hogy a korszerű diagnosztikákkal – CT, PET-CT, MR-vizsgálat – sem láthatók a néhány milliméteres elváltozások. De ha a sebész felnyitja a beteg hasát, az apró elváltozásokat is észreveszi.
– A sebész szeme és keze többet ér a finom technikánál?
– Igen. Ebben a műtétben a daganateltávolítás mértéke lényeges független prognosztikai faktor, vagyis olyan tényező, amely meghatározza a beteg túlélését, gyógyulási folyamatát. Neki akkor a legjobb az életkilátása, ha az összes látható daganatot kiszedem a hasüregből. Csakhogy hasonló műtéttel is óhatatlanul daganatszóródást idézünk elő a hasüregben. És a sebész – legjobb tudása szerint – befejezi az operációt, visszavarrja a beteg hasát, aztán néhány hónap múlva esetleg kiderül, a betegnek hashártyaáttétei lettek.
– Ön viszont nem zárja össze azonnal a hasat...
– Pontosan. Amikor már nincs látható daganat – de ugye tudjuk, a hasüreg tele mikroszkopikus daganatsejtekkel –, speciális pumpával hatvan percig keringtetem a 42,5 fokos, nagy koncentrációjú kemoterápiás oldatot a beteg hasában, hogy a folyadék a hasüregbe sodort daganatsejteket elpusztítsa.
– Nem veszélyezteti az ép szerveket a 42,5 fok?
– Nem. Ez tudományosan megalapozott hőmérséklet: 45, 46 foknál már visszafordíthatatlan lenne a károsodás.
– Akkor már égetne?
– Igen. A kezelési módszer mögött hosszú-hosszú évek tapasztalatai, kutatásai állnak. Ez a kemoterápia ott fejti ki hatását, ahol a leginkább szükséges. Másrészt csak minimális mértékben szívódik föl a szisztémás keringésben, ezért csekély a mellékhatása.
– Mennyi ideig tart így a műtéti beavatkozás?
– Nagyon hosszú. Megesett, hogy 12 órán át tartott. Legutóbb „csupán” 10 órán keresztül. A terhelés miatt általában 65 év fölött nem is ajánljuk a betegnek a műtétet. De volt már idősebb betegem is, és sikerült a beavatkozás nála.
– Rendkívül fontos, hogy az orvos érezze: a betege nagyon meg akar gyógyulni.
– Egy onkológiai beteg sokkal jobban kötődik az élethez, másképpen kapaszkodik bele. Nemrég olvastam, hogy Amerikában előrehaladott stádiumban lévő emlődaganatos nőket kérdeztek meg a jövőbe vetett hitükről. Mind tudták, hogy meghalnak, s mindent vállaltak volna egy plusz hónapért.
– Ön nyíltan megmondja a betegnek, mire számíthat?
– Mindig elmondom: ez egy nagy műtét, csodára én sem vagyok képes, de a remek csapatommal – mert az érdem nem az enyém – tudunk valami olyat, amit ma Magyarországon más nem. De nyilván van olyan helyzet, amikor a betegség nekem is megálljt parancsol.
– Akadt olyan, aki erre úgy reagált, hogy akkor mégsem vállalja?
– Ilyen nem volt. Pedig ötven beteget operáltunk meg 2012 májusától. Magyarországon akkor volt az első ilyen beavatkozás. De talán Kelet-Közép-Európában is mi voltunk az elsők.
– Fiatal sebészként föltűnt a kollégáinak, hogy milyen jó kezű?
– Egy fiatal sebészről még nem lehet megmondani, milyen szakember lesz belőle. De az adottság, az elhivatottság látszik. Ugyanakkor különösen igaz a sebészetre, hogy főnököt kell jól választani.
– Ezek szerint ön szerencsés volt.
– Briliáns sebészektől tanulhattam. Debrecenben végeztem, s 1992-ben az ottani Kenézy Gyula Kórházban kezdtem dolgozni dr. Kósa Csaba, majd dr. Hajd- Zoltán professzor úr sebészeti osztályán. Tizenöt évig voltam ott. Hajd- professzor úr emblematikus alakja a magyar onkológiai sebészetnek: példát mutatott nekem.
– Ha jól tudom, egy neves milánói professzor is a tanítványává fogadta.
– A cytoreduktív sebészeti (CRS) beavatkozás és a hasüregi kemoterápiás kezelés 1995-től lassanként elterjedt a világban. Európában főként dr. Marcello Deraco milánói professzorhoz kötődik ez az eljárás. Amikor 2011-ben kijutottam Bergamóba egy nemzetközi kongresszusra, ahol speciálisan a hashártyaáttétek kezelésével foglalkoztak, Deraco professzor is ott volt. Vettem a bátorságot, és elmondtam neki: Magyarországról jöttem, s nálunk sajnos még nem ismert ez a módszer. Azt válaszolta: tudja, ugyanis operál magyar betegeket is. Aztán hosszabb-rövidebb időket töltöttem milánói klinikáján, asszisztálgattam a műtétjeinél, s kezdtem megtanulni tőle, amit lehetett. Akkor már a nyíregyházi kórházban voltam, ahol az osztályvezető főorvos, a rendkívül komoly tudású daganatsebész, dr. Bogdán Rajcs Sándor támogatott, és engedte, hogy végezzek ilyen műtétet.
– Magyarországon az OEP mennyit fizet egy-egy ilyen műtét után?
– Nem titok: az olasz professzornál 100-140 ezer euró ez a beavatkozás...
– Úgy érti: 30-40 millió forint?
– Igen. És külföldön az efféle műtétek költségét döntően a magyar egészségbiztosítási pénztár viselte.
– Hiszen EU-tagállam vagyunk.
– Így van. De ez sokkal inkább megterheli a hazai OEP-kasszát! Itthon ugyanis 2-2,5 millió forintból tudjuk kigazdálkodni a műtét költségeit. Tőlünk nyugatra már minden államban és Ázsiában is van cytoreduktív sebészet. Biztosra veszem: az adott ország egészségpolitikusai, egészségügyi közgazdászai kiszámolták, hogy ez megéri a betegnek, megéri az országnak és az ottani gazdaságoknak is. Különben nem terjedt volna el ennyire ez a fajta beavatkozás.
– De itthon más még mindig nem végez ilyen műtéteket. Egyáltalán: hogyan bírja ezt egyedül?
– Nehezen.
– Számomra érthetetlen: jól képzett magyar sebészkollégái miért nem akarják öntől ezt megtanulni?
– Nem tudom. Nem értem. Már az idén hat-hét hazai kongresszuson tartottam prezentációt erről a módszerről. És őszintén szeretném, ha Magyarországon nem csak Nyíregyházán csinálnánk ezt, de még legalább két-három központ alakulna.
– Mondjuk ott, ahol klinikák vannak, orvosi egyetemek: Szegeden, Pécsett, Budapesten.
– Ez annyira speciális feladat, hogy klinikán mindenképpen helye lenne. Minden fórumon elmondtam: sok szeretettel várom kollégáimat, mindent megtanítok nekik a műtőasztal mellett, mert ez nekem is fontos, hiszen most már nem nagyon bírom. Fizikailag sem tudok mindennap operálni. És csak a kis hányada jut el hozzám azoknak a betegeknek, akiken el lehetne végezni ezt a beavatkozást.

(Forrás: 168ora.hu)

2015. március 8., vasárnap

Hachiko: a hűséges kutya története (Film, magyar felirattal)


Hachikot, a 2 hónapos kutyát 1923-ban vette Ueno professzor, aki az egyetemen tartott előadásokat. 
A kutya reggelente elkísérte őt a vonathoz, délután pedig ugyanott fogadta. 
Így tett minden nap, egészen 1927-ig, mikor hiába várt többet gazdájára. 
A professzor egy előadása alatt szívrohamban meghalt. 
Hachiko ezután még 9 évig járt reggel és délután az állomásra várni gazdáját. 
1935 márciusában a kutyát holtan találták azon a helyen, ahol évekig oly türelmesen várakozott.

2015. március 6., péntek

Döbbenetes hiba a KRESZ-ben! Életveszélyben a gyerekek!

Babadoktor szerint életveszélyes arccal előrefelé ültetni az autóban a 4 év alatti gyerekeket. Mindez azért, mert eddig a korig a baba nyaka gyenge, feje viszonylag nagy a testéhez képest, amely ütközéskor nagy erővel csapódik előre, így a sérülés végzetes lehet, akár 50 km/h-ás sebességnél is. A videóból megtudhatjuk hogyan is lenne célszerű ültetni a babákat, hogy a sérülések 90 százaléka kivédhető legyen. Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
Forrás: http://eztnezdmeg.com/eletveszelyesen-ultetjuk-a-gyerekeket-a-kocsiban-dobbenetes-hiba-a-kresz-ben/

Itthon nem védik úgy a gyerekek életét mint külföldön! Mutatjuk, hogyan óvhatod meg az egészségét! (Természetesen, ahogy a riportban is benne van, speciális ülés kell! Ne fordítsd hátra az arra nem alkalmas ülésedet! Érdeklődj a legközelebbi kereskedésben, milyen autóba, milyen ülést szerelhetsz, és meddig használhatja a gyerek!) ▼ÚJ! Olvass az okokról!: http://www.babadoktor.hu/dobbenetes-h...
.................
Kövess minket!
FACEBOOK: https://www.facebook.com/babadoktorblog
BABADOKTOR: http://www.babadoktor.hu/
.................

***LEGNÉPSZERŰBB BABADOKTOR VIDEÓK***
* Amit csak kevesen tudnak a lombikprogramról. Az élet első másodpercei videón!
http://www.babadoktor.hu/amit-csak-ke...

* Így kezeld otthon a náthás gyereket!
http://www.babadoktor.hu/igy-kezeld-a...

* Amit a legtöbb terhes nő rosszul csinál! Az ülés, állás és felkelés technikája nagy pocakkal!
http://www.babadoktor.hu/amit-legtobb...

* 17 szuperhasznos videó újszülöttgondozáshoz!
http://www.babadoktor.hu/17-szuperhas...
.................

Néhány videó és egy cikk, amit ajánlunk a HÁTRAFELÉ ÜLTETÉS témájában:

► Trygg Trafikk közlekedési kampányfilm - Miért inkább háttal? - (angol nyelvű) 
https://www.youtube.com/watch?v=sssIs...


► Egy svéd film. Töréstesztek és a LÉNYEGI PROBLÉMA érzékletesen bemutatva a 34. másodpercnél. Érdemes kivárni, vicces :) 
https://www.youtube.com/watch?v=ktn0l...

► 2008-ban kezdett kampányolni Amerikában egy nagypapa a hátrafelé ültetés mellett, miután az unokájának eltörött a nyaka egy balesetben. Ötvennel mentek, frontálisan ütköztek. Megható a film, a kisfiú szerencsére felépült :)
https://www.youtube.com/watch?v=Q8gU9...

Azóta már országos kampány folyik a hátrafelé ültetés mellett. Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (American Academy of Pediatrics, AAP ) 2011 áprilisában tette közzé ajánlását: legalább két éves korig hátrafelé üljön a gyerek. Itt egy rendkívül alapos írás angol nyelven:http://www.parenting.com/article/car-...)

2015. március 5., csütörtök

Évente 300 ezer nő válik családi erőszak áldozatává



A kormánypárti képviselők nem szavazták meg az erőszak visszaszorításáról szóló Isztambuli Egyezményt, amely pedig jobb helyzetet teremthetne a veszélyeztetett családok számára.
A parlament kormánypárti többsége keddi ülésén leszavazta az Európa Tanács Isztambuli Egyezményének ratifikálását, melynek célja a nők ellen irányuló erőszak felszámolása. Az egyezmény kimondja, hogy a csatlakozó országoknak a nők elleni erőszak megakadályozását szolgáló rendelkezéseket kell hozniuk.
Magyarország 2014 márciusában csatlakozott a nemzetközi megállapodáshoz, ez azonban tulajdonképpen csak egy szándéknyilatkozat volt. Az Egyezmény tavaly augusztusban lépett hatályba, nálunk azóta sem hirdették ki, emlékeztet a Hír24. Ezt a folyamatot gyorsította volna fel Szelényi Zsuzsanna – most leszavazott – határozati javaslata.
Pelczné is bírálta 
A kormánypártok döntését még Pelczné Gáll Ildikó, a Fidesz európai parlamenti képviselője is bírálta. A nőjogi és esélyegyenlőségi bizottság póttagja az Origó szerint úgy fogalmazott: továbbra is fenntartja, hogy az Isztambuli Egyezményt ratifikálni kell. „Magyarország nem tett még eleget a nők elleni erőszak területén, ezért további lépésekre van szükség” – mondta Pelczné, aki szerint a magyar Parlament tartalmi elemei miatt nem fogadta el az Európai Tanács Isztambuli Egyezményét. Arról azonban, hogy mik voltak a tartalmi kifogások, nem tért ki.

pelczné gáll ildikó
Pelczné Gáll Ildikó

"Megdöbbentő"
Szégyenletesnek és gyalázatosnak nevezte Niedermüller Péter, a Demokratikus Koalíció európai parlamenti képviselője szerdán Brüsszelben, hogy a magyar parlament nem vette napirendre a nők elleni erőszak tilalmáról szóló Isztambuli Egyezmény ratifikációját. "Megdöbbentő, hogy az Országgyűlés 2015-ben nem képes egy ilyen egyezményt életbe léptetni, hogy a nőket ezáltal olyan védelemben részesítse, amely nem csak nagy szavakból áll, hanem tényleges jogi védelmet és biztonságot jelent" - húzta alá a politikus az Európai Parlamentben tartott sajtótájékoztatóján. Külön kiemelte, hogy felháborítónak tartja a Jobbik érvelését, miszerint azért nem támogatják az egyezményt, mert az nem nevesíti az abortuszt mint a nők elleni erőszak egyik formáját.
Egyedülálló az elutasítás  
Az Isztambuli Egyezmény a 47 tagállamot tömörítő Európa Tanács kötelező érvényű nemzetközi egyezménye, amelyet eddig Magyarország mellett további 36 ország írt alá, s közülük egyelőre 16-an ratifikálták. A DK-s politikus rámutatott, hogy nem tud olyan országról, ahol hasonló módon meghiúsult volna a szerződés parlamenti megerősítése, de ha volt is ilyen, az nem menti fel a kormányt, miközben a családon belüli erőszak nagyon súlyos társadalmi probléma.
Súlyos számok 
Mint aról az atv.hu korábban írt, a partnerbántalmazások 95 százalékában férfi az elkövető és nő az áldozat. Minden ötödik nő él vagy élt valaha olyan kapcsolatban, ahol partnere rendszeresen testileg bántalmazta. A testi erőszak viszont csak a jéghegy csúcsa – a folyamatos lelki erőszakban, gazdasági függőségben élő nők száma ennél jóval magasabb. És hetente meghal egy nő – a lezárt bírósági akták alapján. Ami azt jelenti, hogy – a magas látencia miatt – ennek sokszorosa a valós áldozatok száma.
Brutális férjek 
A statisztikák szerint a bűncselekmény következtében meghalt nők 60 százaléka (volt) házastársa vagy élettársa áldozata, míg ez az arány a megölt férfiaknál 13 százalék. Egy nőnek nyolcszor annyi esélye van, hogy férje vagy élettársa ölje meg, mint hogy idegen támadó. Más felmérések azt mutatják, ha a bántalmazott két napon belül nem kap segítséget, többnyire "visszatér" bántalmazójához. Nem beszélve arról, hogy azok a gyerekek, akik erőszakos közegben nőnek föl, rendszerint felnőtt korukra bántalmazóvá válnak.
(Forrás: atv.hu, 2015.03.05.)

2015. március 4., szerda

A katasztrófa szélén az oktatásunk (Interjú Vekerdy Tamással)

Jásper Ferenc interjúja  (2014-11-07 01:12 )
– Gondolta volna a rendszerváltáskor, hogy 25 év múlva itt tart majd a magyar oktatás?

– Nem. 

– Hogy jutottunk ide?

– A nyolcvanas évek elején kinevezték Gazsó Ferencet a művelődési miniszter helyettesévé, hozzá tartozott a közoktatás irányítása. Vele érkezett Kelemen Elemér és még néhány szakember, akik új, reform-látásmódot képviseltek. (Hoffmann Rózsa abban az időben is reformellenes hű pártkatona volt, csak éppen egy másik párté – az akkori állampárté.) 1985-re elkészült egy új közoktatási törvény, amely sok mindenre adott lehetőséget. A nyolcvanas évek második felében elkezdtünk tapogatózni, hogy lehetne Waldorf-iskolát létesíteni. Akkor még úgy volt, hogy csak az állam alapíthat iskolát. Gazsó azt mondta, hogy vonjuk be a helyi tanácsot (a helyi „államot”) az alapítók közé, és úgy már mehet. Így sikerült Solymáron megalapítani az első Waldorf-intézményt, ami ma már Pesthidegkúton működik. Hegyeshalomtól Vlagyivosztokig ez volt az első nem állami alapfokú (általános) iskola...

Életrajz

Vekerdy Tamás 1935. szeptember 21-én született. Főiskolai tanulmányait az ELTE JTK szakán végezte 1954–1958 között. Ezután a BTK pszichológia szakát is elvégezte 1962–1967 között. Mérei Ferenc és Nemes Lívia szemináriumaira 1971–1976 között járt.

1958-tól 1960-ig házitanító volt, illetve a Nemzeti Színház statisztája. 1959–1969 között a Család és Iskola külső, majd belső munkatársa volt. 1969–1972 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola óraadó pszichológia tanára volt. 1972–1983 között a IX. és a III. kerület Nevelési Tanácsadó pszichológusa volt. 1983–tól az Országos Pedagógiai Intézet főmunkatársa, 1990–től tudományos tanácsadója, 1995-től 1998-ig szeniora volt. 1992–1998 között a Miskolci Egyetem neveléstudományi tanszékén docens. 1998–tól a Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ alternatív továbbképzési igazgatója. 1987–1991 között Solymáron a magyarországi Waldorf-óvoda és -iskola megszervezésében vett részt. 1991 óta a nappali Waldorf-tanárképzés szervezője és vezetője. 1990–től az iskolázás szabadsága Európai Fórumának közép-európai szóvivője, 1993–1997 között alelnöke volt. 1998–tól az Eötvös József Szabadelvű Pedagógiai Társaság elnöke. 1998–tól a Magyar Művelődési Társaság elnökségi tagja. 2001-től az Országos Köznevelési Tanács tagja. Munkásságáról itt olvashattok. Műveit pedig itt találhatjátok. A minap pedig Hazám-díjjal jutalmazták.

(Wikipedia)

– Mások is kihasználták a kiskapukat?

– Sok jó kezdeményezés indult el. Gazsóék létrehozták a KÖFA-t, vagyis a közoktatás-fejlesztési alapot, amely lehetővé tette, hogy egyes tanárok vagy tanári közösségek közvetlenül is pályázhassanak pénzre az ötleteik megvalósításához. Rengeteg alternatív kezdeményezés indult el az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumtól a különféle alternatív pedagógiákat alkalmazó csoportokig. Ekkor kapott épületet és iskolát Winkler Márta, aki gyermekbarát pedagógiát hirdetve itt már azt csinált, amit mindig is szeretett volna. 

– Meddig tartott ez a kegyelmi időszak?

– Tulajdonképpen 2010-ig. 

Azt lehet mondani, hogy mindegyik kormány csinált jó dolgokat és nagy marhaságokat is, de terjedhettek az alternatívák és nagyon sok – egyre több – jó, gyerekközpontú módszer kapott helyet az önkormányzati iskolákban is.

Kooperatív tanulás, reggeli beszélgető-kör, projektmódszer, témahét…Mikor mi kell a gyerekeknek, és hogyan – mert ezt jelenti a gyerekközpontúság. És megmaradt persze, bár időnként nehezült (az adminisztratív bürokrácia követelményei miatt), a szabad intézményalapítás és működtetés, állami támogatással. (Már akkor is időnként némi diszkriminációval az egyházak javára, akikkel ezt a diszkrimináló megállapodást, ezt ne felejtsük, tulajdonképpen Horn Gyula kötötte meg.) 

2010-ben aztán az egész folyamat leállt és visszafordult.

Hoffmann Rózsa nem is tagadta, az ő eszményi iskolája az, ahol ő tanult. Ő 1954 és 1966 közt járt iskolába – a kései Rákosi- és a korai Kádár-korszakban. Amikor az avíttas poroszos oktatáshoz a szovjet típusú ideológia és merevség társult…

– De hogy lehetett ezt a folyamatot ilyen könnyen visszafordítani?

– Kevés volt az idő. Amellett pedig nem szabad elhallgatni, hogy a magyar pedagógusok, akik között mindmáig zseniális és áldozatos emberek vannak, tömegükben – 150 ezer emberről van szó – háromszorosan is kontraszelektáltak. A McKinsey-jelentés 25 országban vizsgálta azt, hogy mi a titka a jó oktatásnak. 

"
A legfontosabb tényező a tanár.

Ha a legjobbak állnak pedagógusnak, mert nagy a presztízse a pályának, jól fizetik, és elismerik őket, akkor abból jó oktatás lesz. Magyarországon ezzel szemben az a helyzet, ami Varga Júlia kutatásaiból kiderül: kevés kivételtől eltekintve a középiskolában végzők alsó harmada megy tanári pályára, a tanárként végzőkalsó harmada megy el végül tanítani, és ezeknek is az alsó harmada marad tartósan a tanári pályán. 

Mi a jó iskola titka?

A siker titka a McKinsey-jelentés szerint három tényezőn alapszik:

- az arra legalkalmasabb emberek váljanak tanárrá,
- eredményes tanárrá képezzék őket,
- minden gyermek a lehető legjobb szintű oktatást kapja.

Az oktatás terén olyan sikeres országok, mint Finnország esetében csak minden 10. jelentkező jut be a tanárképzésbe, nagy a verseny, így a legjobbak kerülnek be. A legjobban teljesítő iskolarendszerek minden esetben elértek két dolgot: hatékony módszereket dolgoztak ki a tanárok kiválasztására és képzésére (nagy hangsúllyal az osztálytermi gyakorlaton), és jó kezdő fizetést kínálnak. Ez a két tényező egyértelműen és kimutathatóan hat a tanári pályára lépők színvonalára. 

– Milyen a jó tanár?

- Először is: 

nem utálja a gyerekeket. Hála istennek, ahogy mondtam is, azért vannak olyan tanárok is, akik élvezik a tanítást, szóba tudnak állni a gyerekkel, vitatkoznak is, ha kell, nem zavarják őket a kicsik, de a kamaszok sem. Persze, a tantárgyi tudás is fontos, de nem ez a lényeg.

Amikor a bolognai rendszer bevezetés előtt állt, egy bizottságnak kellett javaslatot tennie, hogy hogyan működjön ezen belül a pedagógusképzés. A bizottság azt javasolta, hogy egy nagy kapun menjen be mindenki, aki gyerekkel akar foglalkozni, akár óvónő, akár tanító, akár tanár, akár gyógypedagógus pályák felé orientálódik és BA fokon 3 évig csak „gyereket tanuljanak”. Testi-lelki-orvosi-pszichológiai – pedagógiai – gyógypedagógiai szempontból járják körül a gyermeki jelenséget. Három év múlva kész asszisztensekként kerültek volna ki. Ezután MA fokon végezhették volna el a tantárgyi tudást adó képzést. Mint a bizottság egyik tagja mondta nekem, ezt a javaslatot az egyetemek „mozsárágyúval” szétlőtték. Amit ők eddig tanítottak öt évig, azt most kettőre húzzák össze? Hogy kevesebb ember kelljen? Egzisztenciális és egyéb szempontok játszották a fő szerepet, nem a pedagógus pálya valódi megújítása. (A három éven belül persze lassan bizonyos irányok már kialakulhattak volna.) Így most megfordult a dolog, és a BA végzettség tulajdonképpen nem ad a végző kezébe semmit, hiába tanult történelmet vagy bármi mást, ettől ő nem lesz sem történész, sem történelem tanár… 


– Milyen az ideális oktatási rendszer?

– Annak idején a finnek és a dél-koreaiak nagyon szegények voltak. Messzebbről indultak, mint mi. 

Volt viszont egy dolog, amelyben a politikai erők megállapodtak: bármi történjék is, az oktatásra szánt pénzt nem csökkentik, sőt, egyre inkább növelik, ha visszaesés van, akkor is. Rendkívüli eredményeket értek el a következő évtizedekben először az oktatásban majd ezt követően a gazdaságban is.

Nálunk 2010 óta brutális összegeket vontak ki a köz- és a felsőoktatásból is, és jövőre is ez folytatódik. Ez nemzeti katasztrófához fog vezetni, efelől nincs kétségem.

Hadd említsem meg Németországot is pozitív példaként, ahol már rég nincs poroszos rendszer. Egy német kollégám kérdezte egyszer tőlem, 

"
- Tudod-e, hogy melyik a világ leggonoszabb mondata? 
– Melyik? 
– Megbízni jó, ellenőrizni még jobb. 
– Ki mondta? 
– Lenin.

Nálunk most ez az alapelv. Persze nem működik, nem is fog működni, csak rongál. Németországban nincsenek „papíros” gyerekek, vagyis a tanító nénik nem küldik rémülten a kis elsőst is a nevelési tanácsadóba a szakemberhez, hogy adjon papírt számtanból, nyelvtanból, olvasásból stb. való „felmentéséről”, mert a tanító néni retteg, hogy a teljesíthetetlen követelményt majd rajta fogják számon kérni. Hanem: az iskola, a tanító néni maga segít neki, hogy felzárkózzon és a saját ütemében haladjon. Az asszisztens benn ül az órán, és az a feladata, hogy segítsen a lemaradóknak. Van rá pénz ugyanis, de nem csak azért, mert a németek gazdagok, hanem mert úgy döntöttek, hogy erre költenek. A német szülők összefogva az oktatási szakemberekkel a háborút követő évtizedekben átépítették az oktatásukat a poroszos rendszerről a gyermekközpontú, demokratikus szellemű iskolává. 

Porosz iskola már nincs Németországban – porosz iskola csak nálunk van, meg persze más kelet-európaiaknál. Mi a különbség a kétfajta iskola között? Az egyik állampolgárokat nevel, a másik alattvalókat képez.

Az egyik iskola tudja, hogy nem a fegyelem és nem a „megtanulás” viszi előre a gyereket, hanem (mint már Széchenyi István is mondta), a diszkusszió, és az ehhez szükséges gondolkodás. 

– Milyen egy frissen iskolába került kisdiák ideális napja ön szerint?

– Először is, az ideális iskola, ahova jár, gyerekközpontú. Nem kell megtanulnia karácsonyra írni, olvasni, de még első osztály végére sem, mert a gyerekek fejlődési üteme különböző. Zsófika úgy jön az iskolába, hogy ír, olvas, mert három nővére volt és mind a három tanító nénit játszott vele, Lackó esetleg csak harmadikra fog stabilan megtanulni írni, olvasni. Zsófika zseni, Lackó hülye? Esetleg pont fordítva. 

"
A tehetséges gyerekek nemegyszer későn érő típusok. 

Mindebből az is következik, hogy a mi mai iskoláinkban az iskolai teljesítmény nem korrelál az életben való beválással, boldogulással. Petőfitől Picassóig, Edisontól Churchillig hozhatnánk a példákat arra, hogy „bukott”, „teljesítésképtelen”, „tompa”, „képezhetetlen” gyerekek (ezeket a minősítéseket a nevek felsorolásának sorrendjében kapták meg az illetők) hogyan cáfoltak rá az iskolai diagnózisokra, jóslatokra. 

Mire lesz szükség az elkövetkezendő negyven évben a munkaerő-piacra és a társadalomba való sikeres belépéshez? A vizsgálatok szerint öt dologra, készségszinten. 

1. írás 
2. értő olvasás 
3. elemi számolás 
4. komputerkezelés felhasználói szinten 
5. angol nyelv 

Ez nem azt jelenti, hogy ne legyenek tantárgyak. A tantárgy ideális esetben egy szép mező, ahol találkozik a tanár és a diák, hogy aztán együtt rácsodálkozzanak „az ember és a világ nyilvánvaló titkaira”, ahogy Goethe mondja. 

"
Az anyagot nem befejezni kellene, ennek semmi értelme, így csak a felejtés számára tanítunk, hanem meg kellene merítkezni, ráérősen, szemlélődve egy-egy jelenségben. 

És: ne kezdjük a kémiát és a fizikát molekuláris, atomi magyarázatokkal, azzal kellene kezdenünk például, hogy miért lesz világosabb a tea, ha citromot csöppentünk bele? Réges-régen természettudományt kellene tanítanunk, vagyis összevonva fizikát, kémiát, biológiát, és az egyszerű elemi jelenségeken szemléltetve őket.

– Amikor én tanítottam, a varázsszavak a tanterv, tanmenet és a haladási napló voltak, és – legalábbis a napló szerint – mindent „le kellett adni”. 

- Köztudott, hogy Magyarországon az iskolák 75%-ban a felejtésnek tanítanak. Minimum ennyi megy veszendőbe a tananyagból.

A vizsgálatok már a hatvanas években úgy találták, hogy ha egy korrekt, jó tanár egy év alatt 27 költőből és íróból huszonhetet letanít, megtanít, míg kollégája a másik osztályban hármat-négyet-ötöt vesz csak az év során, „a többit nézzétek meg a tankönyvből”, viszont ez a tanár az egyes írókból, költőkből színdarabokat ír, az osztállyal együtt, elő is adják, verseket, elbeszéléseket, drámarészletecskéket írnak a tanult költők és írók műveiből az ő stílusukban – és így tovább, akkor év végén természetesen a korrekt letanításnak megfelelően a tananyag egészére nézve a mindent megtanuló gyerekek tudnak többet. De már a szünet végére az ő tudásuk csökken, felejtenek, az érzelmileg megragadott gyerekek tudása azonban nő, és ez az elkövetkező időkben így folytatódik. Magnetizálódtak a jelenségre, a költészetre, az irodalomra, magukhoz vonzanak minden erre vonatkozó információt, a két görbe egy idő után keresztezi egymást, az élményszinten, érzelmi megragadottságban, örömmel tanuló gyerekek fognak többet tudni felnőtt korukra, mint a másik csoport. 


– Mit tanácsol azoknak a szülőknek, akiknek a közeljövőben megy a gyerekük iskolába?

– A gyereknek azt kell éreznie, hogy a szülei, a családja ugyanúgymellette és mögötte áll, mint eddig, melegen öleli testileg és lelkileg, nagy érzelmi biztonságot nyújtva neki. Tudnia kell, hogy családja mindig megvédi őt a külvilággal szemben, akkor is, ha nem értenek egyet azzal, amit épp csinált, azt külön rendezik vele. 

"
A szülőknek a lehetséges nevelési paradigmákból azt kellene követniük, hogy„legyél, aki vagy, én ehhez foglak hozzásegíteni”.

(Míg az iskola nagyon gyakran azt követi, hogy „legyél, akivé én akarlak tenni”, és ez rossz esetben a megtörés, megtöretés, jó esetben az örök lázadás és harcok útja.) 

Gondoljuk meg, a mai iskola a nyolcféle intelligenciából csak egyre tart igényt, az értelmi intelligenciára, azt is csak féligméltányolja. A verbális, szóbeli intelligencia mellett a performációs, cselekvéses intelligenciára (ez is az értelmi intelligencia része!), a „néma tudásra” (tacitknowledge, néma tudás – Polányi) már ügyet sem vet. Pedig gyerekkorban ez az erősebb, ez viszi magával a szóbeliség kifejlődését is. 

Nekünk, szülőknek azonban tudnunk kell, hogy mindennek következtében az iskolai értékelés nem tudja megmondani, hogy milyen is a mi gyerekünk.

És nem korrelál, nem egyezik meg az életben való későbbi beválással, boldogulással. Azt is tudnunk kellene, hogy az iskola a gyerek dolga! Ha azzal kezdem az első osztályt, hogy Zsoltikám, mi a lecke? Mire Zsoltika talán azt mondja, hogy semmi, mire én ráripakodok, hogy szerdán is ezt mondtad, és kiderült, hogy van lecke, Magdika tudta, azonnal hívd fel Magdikát, akkor 8-10-12 év családi poklot készítek elő. Persze segítek, ha a gyerek kér, de az iskola az ő dolga. Ezek a gyerekek a tapasztalat szerint jobb tanulók és könnyebben jobb tanulók, mint az állandóan ellenőrzött, kikérdezett, egész napos iskola után még házi feladattal és tanulással gyötört gyerekek. 

Ne tévedjünk: a magyar egész napos iskola nem egész napos iskola. Egész napos iskola van, csak nagyon drága kiépíteni. Ha kiépül, a maga sportpályáival, uszodájával, éttermeivel, pihenőszobájával, könyvtárával stb., akkor persze jól működik. 

De nálunk nincs szó egész napos iskoláról,nálunk a gyerek egész nap az iskolában van,ami egész más dolog, a napköziben, ahogyan ezt Rákosi Mátyás megálmodta.

Rákosi előtt is volt napközi Magyarországon, a nyomorenyhítő akció része volt, és a gyerekek kilenc ezreléke vette igénybe. De a párt azt akarta, hogy a gyerek ne otthon töltse az idejét, hanem az iskolában. Ne legyen szabadon, hanem legyen bezárva. És ’49 után hamarosan úgyszólván valamennyi iskolás napközis lett.

"
Az én ideális iskolámban persze nincs is lecke. Minek? Gyakorolni az iskolában kell. Viszont nem kellene sietni. Az elsősöknek maximum 3-4 órát kellene tanulással tölteniük. 

„Anyuka! Ferikével még gyakorolni kell otthon az „m” betűt!” Én, az anya, ez esetben hazavonszolom Ferikémet egy-két TESCO-n, Auchanon keresztül, leültetem, és míg egyik kezemmel a vacsorát kavargatom, másikkal a szennyest szórom a mosógépbe, és harmadik fejemmel visszafordulok és kissé már spannolt állapotban így szólok: „Ferike! Még egy ilyen »m« betű és az egész oldalt ki fogom tépni!” És kissé utálom Ferikét. Ferike is kicsit utál engem és nagyon utálja az írást és az „m” betűt. 

Vigyázat! Tudnunk kell, hogy minden szülő a saját gyerekének a legrosszabb korrepetitora!

Az első három perc: "úristen, ez a gyerek tényleg butább, mint gondoltam!" A második három perc: "a gyerekem nemcsak buta, jellemtelen is!" „– Zsófikám! Mit csinálsz, mialatt én a matematikáddal a lelkemet teszem ki? – Semmit apa, figyelek! – Figyelsz? Még hazudsz is? Hát nem a kenyérgalacsint gyurbikálod az asztal alatt, hogy majd megveszek belé?” – stb. A harmadik három perc: "ez a gyerek engem nem szeret! Ezt eddig nem vettem észre…" A tizedik percben üvöltök, a gyerek sír. Ez a normális szülői korrepetálás lefutási görbéje jó gyerek, jó szülő és jó kapcsolat esetén.


– Már az óvodában is vannak különféle tesztek, felmérések, iskolaérettségi vizsgálatok. Az iskola ennyire hat lefelé is?

– Igen, és ha kötelező lesz az óvoda, ennél még rosszabb is lehet. 

A boldogabb országokban ugyanis a szülő és nem az állam joga meghatározni, hogy a gyerek járjon-e óvodába, vagy sem.

Persze a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeknek nagyon fontos, hogy óvodába járjanak, de például Haitiban, amelyik nálunk szegényebb, ezt nem úgy érik el, hogy megvonják a szociális segélyt attól, aki nem viszi óvodába a gyerekét, hanem úgy, hogy több pénzt kap, aki viszi. Még ennél is fontosabbak volnának a szakmailag jól felkészült „biztos kezdet”-házak, amelyek nullától hároméves korig fogadnák a gyerekeket, anyjukkal együtt, szigorúan önkéntes alapon. Becsábítanák az arra rászorulókat. 

"
Ugyanis az első három évben lényegében „minden eldől”. Az óvoda már késő. 

De továbblépek: kevesen tudják, hogy mint az Európai Unió többi országában, így Magyarországon sincs iskolába járási kötelezettség! Csak tankötelezettség van. A szülő döntheti el, hogy iskolába járjon-e a gyerek, vagy otthon tanuljon, amiről időnként számot ad. Tévedés, hogy az igazgató joga eldönteni, hogy lehet-e a gyerek magántanuló! Ha a gyerek nem veszélyeztetett, ha rendszeresen jár számot adni tudásáról, nem tagadhatja meg a magántanulói státust! Ha a gyerek magántanuló, esetleg a szülő összeáll más szülőkkel és felfogadnak egy tanító nénit, aki a tapasztalatok szerint egyharmadnyi idő alatt tanítja meg az iskolai tananyagot, mint ahogy ez az iskolában történik, és általában szorongás nélkül. 

„homeschooling”, az otthon tanulás egyre terjedő módszer Amerikában és a nyugati országokban, de így tanultak Magyarországon a 19. században az arisztokrata gyerekek is. 


– Több helyütt mondta: mentsük ki a gyerekeket az állami iskolából. Miért?

– Mert a mai magyarországi iskola nem a gyerekekhez, nem testi és lelki szükségleteikhez, nem életkori sajátosságaikhoz szabott. Elundorítja őket a tanulástól, ahelyett, hogy rávezetné a világ és az emberi jelenség érdekességére. 

Nem véletlen, hogy az utolsó három évben megugrott az érdeklődés az alapítványi és magániskolák iránt. 

De a többi szülőnek is azért kellene küzdenie a pedagógusokkal és más szakemberekkel együtt, hogy a centralizált állami iskolákban elindult folyamat, a tekintélyelvű diszkrimináció, melyben nem a gyerek a fontos, hanem a rajta átpréselendő tananyag (amelyik egyébként rosszul és szakszerűtlenül jelenik meg a tanterv jelentős részében), megálljon. A gyerek érdeke és a társadalmi érdek – a jövő kimunkálása! – egybeesik. 

"
Az államközpontú porosz-szovjet típusú iskola a diktatúra iskolája, a gyermekközpontú iskola a demokráciáé.

Egy ország mentális állapota is attól függ, mennyit ruházunk be szellemileg, lelkileg és anyagilag az oktatásba. Ha ezt megspóroljuk, újra mondom, abból katasztrófa lesz.
(Forrás: szeretlekmagyarorszag.hu)