Az ENSZ 1994-ben május 15-ét a család nemzetközi napjának nyilvánította. Ezen a napon nagy figyelmet kapnak a családok. Egy figyelemzavarosnak vagy hiperaktívnak tartott gyermek sok konfliktus forrása lehet a családban, ám kevesen tudják, hogy az ilyen gyermekkori problémák „kezelésére” felírt pszichiátriai szerek ennél sokkal komolyabb problémákat okozhatnak.
Az Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért Alapítvány, amely egy nemzetközi emberi jogi szervezet hazai csoportjaként működik Magyarországon, kutatást végzett a témával kapcsolatban, melynek során számos olyan adatra bukkant, amelyek a tapasztalatok szerint általában nem jutnak el az érintett szülőkhöz, akik megoldást szeretnének találni gyermekük hiperaktivitására.
A hiperaktivitás nem betegség, hanem valamilyen – nem pszichiátriai – probléma tünete. Egy hasonlattal élve: ha valakinek erősen viszket a bőre, és ez komoly problémát okoz neki, kaphat olyan szereket, amelyektől úgy eltompul, hogy nem fogja érezni a viszketést, így a probléma látszólag megoldódott. Ám nyilvánvaló, hogy ezzel csak a tüneteket nyomtuk el, s nem a valódi problémát kezeltük, ami lehet egy bőrfertőzés, amely orvosi kezelést igényel. Óriási a különbség a tünetek leírása és az okok megtalálása, illetve kezelése között. A pszichiátria a hiperaktivitás problémájára mindössze annak „betegségként" való leírását és a tüneteket elnyomó, erős tudatbefolyásoló, a függőség veszélyét magában rejtő droghatású anyagok használatát fejlesztette ki legfőbb „megoldásként". A valódi megoldást az jelenti, ha időt és fáradságot szánunk arra, hogy megtaláljuk, mi váltja ki a hiperaktivitás tüneteit, amit számos dolog okozhat. Orvosi tanulmányok szólnak arról, hogy pl. bizonyos allergiák, cukorérzékenység, mesterséges élelmiszer-adalékok okozhatnak hiperaktivitást, ilyen esetekben alapos belgyógyászati vagy allergológiai kivizsgálás, étrendváltoztatás segíthet.
Ha a gyermeknek tanulási problémái vannak, pszichiátriai szerek adása helyett érdemes keresni egy megbízható és hozzáértő magántanárt, aki elismeri a szótagoló (hagyományos) olvasástanítási módszert.
Az is lehet, hogy a gyerek az átlagosnál több energiával, mozgási kedvvel rendelkezik, s csak a „lelassult" felnőttekhez képest tűnik hiperaktívnak. Ilyenkor segíteni kell neki, hogy energiáját sportban, közös elfoglaltságokban levezethesse, hiszen életerejére felnőtt korában is szüksége lesz.
Végül, de nem utolsósorban egy elgondolkodtató vizsgálat az egészséges táplálkozás testre és lélekre gyakorolt hatásáról:
PhD. Stephen J. Shoenthaler professzor, a Kaliforniai Állami Egyetem kriminológusa tanulmányt folytatott 12, fiatalkorúakkal foglalkozó javítóintézetben és 803 általános iskolában, ahol a gyermekek étrendjében növelték a gyümölcsök, zöldségek és olajos magvak mennyiségét, miközben csökkentették a zsírt és a cukrozott élelmiszerek adagolását. A fiatalkorúak számára fenntartott intézetekben 47%-kal csökkent az „antiszociális viselkedés", 8706 fogva tartott körében. Az iskolában 1,1 millió gyermek tanulmányi teljesítménye 16%-kal nőtt, és a tanulási képességzavarok 40%-kal csökkentek.
(Forrás:Ravasz Ferenc média referens)
Az egyik legfontosabb információ, amelyről a szülőknek tudniuk kellene, hogy nem létezik olyan tudományos vizsgálat, kutatási eredmény, amely igazolná a hiperaktivitás, figyelemzavar „agyi betegség", kémiai egyensúlyzavar voltát. Viszont a "kémiai egyensúlyzavar" elméletének tényként való terjesztése az, ami igényt támaszt olyan erős, tudatbefolyásoló pszichiátriai szerek használatára, amelyekkel az ilyen gyerekeket manapság kezelni próbálják. Ezek a pszichiátriai szerek valójában kémiailag közelebb állnak az utcai kábítószerekhez, mint a normál orvosi gyógyszerekhez. Ennek megfelelően sokuknál hozzászokást, függőséget alakíthat ki, emellett számos igen negatív mellékhatást okozhatnak (amelyekről a gyógyszerkönyvek be is számolnak).
A hiperaktivitás nem betegség, hanem valamilyen – nem pszichiátriai – probléma tünete. Egy hasonlattal élve: ha valakinek erősen viszket a bőre, és ez komoly problémát okoz neki, kaphat olyan szereket, amelyektől úgy eltompul, hogy nem fogja érezni a viszketést, így a probléma látszólag megoldódott. Ám nyilvánvaló, hogy ezzel csak a tüneteket nyomtuk el, s nem a valódi problémát kezeltük, ami lehet egy bőrfertőzés, amely orvosi kezelést igényel. Óriási a különbség a tünetek leírása és az okok megtalálása, illetve kezelése között. A pszichiátria a hiperaktivitás problémájára mindössze annak „betegségként" való leírását és a tüneteket elnyomó, erős tudatbefolyásoló, a függőség veszélyét magában rejtő droghatású anyagok használatát fejlesztette ki legfőbb „megoldásként". A valódi megoldást az jelenti, ha időt és fáradságot szánunk arra, hogy megtaláljuk, mi váltja ki a hiperaktivitás tüneteit, amit számos dolog okozhat. Orvosi tanulmányok szólnak arról, hogy pl. bizonyos allergiák, cukorérzékenység, mesterséges élelmiszer-adalékok okozhatnak hiperaktivitást, ilyen esetekben alapos belgyógyászati vagy allergológiai kivizsgálás, étrendváltoztatás segíthet.
Ha a gyermeknek tanulási problémái vannak, pszichiátriai szerek adása helyett érdemes keresni egy megbízható és hozzáértő magántanárt, aki elismeri a szótagoló (hagyományos) olvasástanítási módszert.
Végül, de nem utolsósorban egy elgondolkodtató vizsgálat az egészséges táplálkozás testre és lélekre gyakorolt hatásáról:
PhD. Stephen J. Shoenthaler professzor, a Kaliforniai Állami Egyetem kriminológusa tanulmányt folytatott 12, fiatalkorúakkal foglalkozó javítóintézetben és 803 általános iskolában, ahol a gyermekek étrendjében növelték a gyümölcsök, zöldségek és olajos magvak mennyiségét, miközben csökkentették a zsírt és a cukrozott élelmiszerek adagolását. A fiatalkorúak számára fenntartott intézetekben 47%-kal csökkent az „antiszociális viselkedés", 8706 fogva tartott körében. Az iskolában 1,1 millió gyermek tanulmányi teljesítménye 16%-kal nőtt, és a tanulási képességzavarok 40%-kal csökkentek.
(Forrás:Ravasz Ferenc média referens)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése