A szorongás érzését mindenki megtapasztalja élete során, de nem
egyformán hat ránk. Az egyik legfontosabb tapasztalatom az, hogy a
stresszhelyzetekre minden ember a személyisége és vérmérséklete szerint reagál.
Vannak olyanok, akiket elgyengít, és úgy érzik, semmit sem tehetnek önmagukért,
helyzetük javításáért. Mások heves viselkedésben vezetik le a feszültséget,
támadással védekeznek. És olyanok is akadnak, akik folyamatosan viccelődnek,
mindig sziporkáznak és jókedvűnek tűnnek, és csak a viselkedésük fárasztó volta
alapján gyaníthatjuk, hogy egy, az összképpel összeegyeztethetetlen, ki nem
mondott dolog lapulhat a háttérben.
Ezek a különbségek a legtöbb esetben már a gyermekkorban is
tetten érhetőek. Mivel évek óta iskolapszichológusként dolgozom, sok szorongó
gyerekkel találkoztam már. Az egyik kisdiák félszeg, ha nem érzi biztonságban magát, a sarokba húzódik. A másik, ezzel ellentétben, mindenáron magára szeretné
vonni tanítói és társai figyelmét. Utóbbi típus könnyen megkaphatja a
hiperaktív besorolást. Pedig a legtöbb túlságosan élénk “rossz” gyerek esetében
is csak arról van szó, hogy nyugtalan és szorongó, de extravertált természete miatt
ezt kifelé fordítja.
A két típussal eltérően kellene bánniuk a pedagógusoknak. A
dolog nehézsége abban van, hogy a mai oktatási rendszer feltételei között kevés
lehetőség van arra, hogy a tanító vagy a tanár mindenkivel egyéni igényei
szerint foglalkozzon. Az is problémát jelent, hogy a pedagógusokat a képzésük
során nem készítik fel kellőképpen arra, hogy miként oldják meg a kritikus
helyzeteket a gyakorlatban, pszichológiai oktatásuk az elméleti keretek között
marad. Sőt, legalább ekkora problémának látom azt is, hogy a felvételi vizsga
is az elméleti tudást méri fel és nincs arra valódi lehetőség, hogy a
pedagógusjelöltek alkalmasságát megállapítsák. Voltak/vannak erre
próbálkozások, de a mai napig nem működik jól a szűrés. Így viszonylag sok
olyan ember kerül be az oktatásügybe, akik nem alkalmasak a tanítói, tanári
pályára.
Pedig a nevelés rendkívül összetett és jó pedagógiai érzéket
igénylő terület. És különösen fontos lenne a szorongó és a többi segítségre
szoruló gyermek számára, hogy olyan nevelőik legyenek, akik megfelelőek erre a
szerepre. Elképesztő pedagógiai baklövéseknek voltam már tanúja magam is, de
mindannyian rendszeresen értesülhetünk ilyenekről médiából, ismerősöktől,
gyermekeinktől. Egyik emlékezetes eset, ami mély nyomot hagyott bennem, amikor
egy tanítónő meglepő módon reagált arra, hogy az egyik elsős kisfiú matekórán
ahelyett, hogy megfelelően figyelt volna, folyamatosan babrált a kezeivel. A
tanítónő hozott celluxot és a gyerek két kézfejét körbetekerte vele. Megoldotta
a problémát – mesélte később, – a gyerek nem babrált tovább a kezeivel…
Hát igen… Történnek ilyenek sajnos. Nyilvánvaló, hogy ha egy
gyerek bármilyen mozgásban vezeti le feszültségét, és ebben megakadályozzuk,
akkor csak még inkább növeljük a szorongását. Ezt egy nevelőnek akkor is tudnia
kellene, ha sohasem tanulta volna. Fenti esetben a tanítónő lehet, hogy elérte,
hogy a gyerek mozdulatlanul üljön az óra hátralevő részében, de hogy a
matematikára még annyira sem tudott odafigyelni, mint korábban, az teljesen
biztosra vehető.
Természetesen nagyon jó pedagógusok
is vannak, akik nagyszerű érzékkel közelednek tanítványaikhoz. De talán
mindenki előnyére válik, ha egy kicsit az iskolai szorongással is foglalkozunk.
Hasznos lehet tanároknak és szülőknek egyaránt.
Az iskoláskor meghatározó időszak az
ember életében. Egyrészt ekkor kapjuk meg a közösséghez való tartozás és
beilleszkedés első, igazán nagy leckéit, másrészt a gyermek számos más jellegű
kihívással is találkozik, sok problémáját egyedül, szülői támasz nélkül kell
megoldania. Megjelenik életében a teljesítményelvárás, és ezzel együtt a
felelősség is.
Tapasztalataim szerint két nagy
terület létezik iskolai színtéren, amely szorongással töltheti el a gyermeket.
Az első csoportba a kapcsolati problémák tartoznak. Egyik ilyen nehézség a
beilleszkedés problematikája, az osztálytársak kirekesztése, csúfolása,
durvasága.
A bűnbakképzés sajnos gyakori jelenség, és majdnem minden osztályban
van egy vagy kettő olyan diák, akit érint. A kiközösített helyzet minden
esetben nagy szorongással jár, és olyan lelki traumákat okozhat, melynek tartós
következményei lehetnek, a személy egész életére kihathat. Ilyen esetben tehát
rendkívül fontos a helyzet mielőbbi orvoslása. Az iskola dolgozóinak
kötelessége nagyon határozottan fellépni amennyiben ilyen jellegű problémát
tapasztalnak, sőt legtöbbször a szülők bevonása is szükséges. Nagyon fontos,
hogy a gyermek környezetében élő összes felnőtt segítséget nyújtson, de olyan
módon, hogy a kiközösített diák ne élje meg saját tehetetlenségét, vagyis ne
ölthesse magára a pátyolgatásra szoruló gyermek szerepét. Tehát a megfelelő tanári/szülői
támasznyújtás mellett azt is éreznie kell, hogy ő egy önmagáért tenni tudó,
kompetens emberi lény.
A
kapcsolati problémák másik esete, amikor a diák a tanítója, tanára viselkedése,
bánásmódja miatt szorong.
Szomorú, hogy ilyen előfordulhat, de sajnos van rá
példa. Előző bejegyzésemben írtam arról, hogy nem minden oktatásügyben dolgozó
személy alkalmas a pedagógusi pályára. Hiszem, hogy a többség igen, csakhogy
rossz pedagógusból elég egy-kettő is, hogy megkeserítse tanítványa(i) életét.
Ha az osztályfőnök vagy a szülő azt tapasztalja, hogy bizonyos tanárok nem
megfelelően viszonyulnak diákjaikhoz, kötelességük lépni. Én magam annak a
fellépésnek a hatékonyságában hiszek, amely egyszerre határozott és
együttműködő is. A szóban forgó pedagógusnak egyértelműen tudtára kell adni,
hogy az általa tanúsított viselkedés elfogadhatatlan, de a helyzetet
megbeszéléssel, együttműködéssel kell megoldani. Utóbbi azért fontos, mert a
támadó viselkedés, még ha indokolt is, ellenállást vált ki a másik félből, és ezáltal
a helyzetet még problematikusabbá teheti.
Az
iskolai szorongás másik nagy területe a feladatok elvégzésével, a
teljesítményelvárással áll kapcsolatban. Ha egy gyermek úgy érzi, nem tud
megfelelni a követelményeknek, akkor elkerülhetetlenül jelentkezik nála a
szorongás. Hogy ez milyen formában nyilvánul meg, az a diák személyiségétől,
habitusától, tapasztalataitól függ. Mivel korunk oktatási rendszere az elméleti
intelligenciára épít a gyakorlatias képességekkel szemben, ezért óhatatlanul
háttérbe szorulnak azok a gyerekek, akik elméleti síkon gyengébbek vagy
érdektelenebbek.
A
tanárnak és a szülőnek világosan kell látnia, hogy a mulasztások, az el nem
végzett vagy rosszul megoldott feladatok hátterében hanyagság vagy a képességek
alacsonyabb szintje áll-e. Utóbbi esetben nem ajánlatos a gyermek további
erőltetése, hogy jobb teljesítményt nyújtson. Iskoláinkban bevett szokás, hogy
mindenáron megpróbáljuk felzárkóztatni gyengébb képességű tanulóinkat,
kisajtolni belőlük minden fejlődést, amit csak lehet. Pótórák, külön
foglalkozások, még több gyakorlás… Csoda, ha a tanuló megutálja az iskolát?
Ha
egy gyermektől a képességei alapján elvárhatónál jobb eredményeket követelünk,
akkor óhatatlanul szorongóvá tesszük. Hogyne szorongana, ha azt érzi, hogy
olyat várnak el tőle, amelynek képtelen megfelelni? Súlyosabb esetekben akár az
áldebilitás állapota is kialakulhat, amikor a gyermek végül már azt sem tudja,
amit korábban tudott, és úgy tűnik, képtelen mindenféle fejlődésre, képességei
hanyatlani látszanak. Ezt egyértelműen a szorongás okozza. Ilyenkor az a
legnagyobb hiba, ha hasonló vagy netán megnövelt intenzitással folytatjuk
tovább a „felzárkóztatását”. Ebben az esetben inkább lassítani kell, és az
elvárt tudásszintet csökkenteni. El kell érni, hogy a tanuló megélje azt, hogy
bizonyos feladatok elvégzésére ő is képes. Adjunk neki egyszerűbb feladatokat,
melyek sikerélményt biztosíthatnak számára! Tegyük lehetővé, hogy
felszabaduljon a teljesítménykényszer nyomasztó terhe alól! Fogadjuk el, hogy
néha látszólag hátrafelé kell lépnünk ahhoz, hogy hosszú távon előre
haladhassunk!
Ha
egy teljesítménykényszertől szenvedő gyermekből úgy akarunk jobb előmenetelt
kicsikarni, hogy még több pótórát tartunk neki, vagy szülőként arra
kényszerítjük, hogy otthon még hosszabb időt töltsön el a feladataival, akkor
az olyan, mintha az embernek parancsszóra kellene elaludnia. Minél
görcsösebben álomba akarunk merülni, annál kevésbé bírunk. Akkor sikerül,
amikor már meg is feledkeztünk arról, hogy fontos lenne mihamarabb elaludnunk.
Ahelyett
tehát, hogy mindenáron jobb teljesítményt próbálunk meg kicsikarni
gyermekünkből, inkább erősségeire helyezzük a hangsúlyt! Tegyük lehetővé
számára, hogy sikerélményei legyenek! Engedjük meg neki, hogy azzal is
foglalkozhasson, amit szeret, amiben ügyes! Dicsérjük meg ezekért a dolgokért!
Fontos, hogy kompetensnek érezhesse magát. Így szabadul meg szorongásaitól és
válik képessé arra, hogy azokban a feladatokban is jobb teljesítményt nyújtson,
amelyek iránt nem érez akkora affinitást.
Bagdy Emőke professzor asszony
soraival zárom bejegyzésemet, melyek nagyszerűen rárímelnek a leírtakra: „Nem attól kap szárnyakat egy gyermek, hogy ott ülünk mellette, és
a fejébe verjük a tananyagot, hanem attól, ha biztatjuk és engedjük. Minden
gyerek tehetséges, csak hagyni kell kibontakozni, segíteni abban, hogy a benne
rejlő tehetség kibontakozzon. Egy rossz orientáció kényszerzubbonyában vergődik
a hazai pedagógia. Úgy tesz, mint a multik; kisajtol belőled mindent, és ha nem
megy, alkalmatlannak minősít.”
Bakos Adolf
(Forrás: stresszdoki)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése