NON SCHOLAE, SED VITAE DISCIMUS* Nem az iskolának, hanem az ÉLETNEK tanulunk! (Seneca)
Nem az a dolgunk, hogy megtanítsuk gyermekeinket szembenézni egy kegyetlen és szívtelen világgal. Az a dolgunk, hogy olyan gyerekeket neveljünk, akik kevésbé kegyetlenné és szívtelenné változtatják a világot. (L.R. Knost)
2013. november 10., vasárnap
A gyerekkori szegénység hosszú időre károsítja az agy működését
Új trend jelent meg a természettudományokban: egymást érik az
olyan kutatások, amik a szegénység tapasztalatát, és annak élettani
hatásait vizsgálják. Írtunk mi is arról az augusztusi kutatásról,
ami azt bizonyította, hogy a szegénység olyan terhet rak az azt megélő
emberek kognitív képességeire, hogy nagyon kevés kapacitásuk marad arra,
hogy mással foglalkozzanak. Ez a szűkösség olyan hátrányt jelent
számukra egy átlagos nap során, mintha teljesen kihagyták volna az előző
éjszakai alvást.
Egy azóta publikált újabb kutatásból
pedig az derül ki, hogy a szegénységben élők nem csak aktuálisan, a
mindennapjaikban viselik ezeket a mentális terheket, hanem az okozott
károsodás hosszú éveken át kíséri is őket. Azaz ha valaki gyermekként
szegény körülmények között nő fel, az súlyosan befolyásolja az
agytevékenységét felnőtt korában is, függetlenül attól, hogy közben hogy
alakult a vagyoni helyzete.
Négy egyetem, a Cornell, a Denver, az Illinois és a Michigan kutatói
követték nyomon fiatalok életét kilenc éves koruktól a húszas éveik
közepéig. És azt találták, hogy azoknál, akik gyerekként szegénységben
nőttek fel, funkcionális mágneses rezonancia-vizsgálattal
látható eltérések voltak az agytevékenységükben. A vizsgálatokat 24
éves fiatalokon végezték, negatív hangulatú képeket mutattak nekik, és
azt vizsgálták, mennyire tudnak úrrá lenni érzelmeiken.
Azoknál, akik 9 évesen szegénységben éltek, nagyobb aktivitást mértek az amigdalában, és kisebbet a prefrontális kéregben.
Ez azért lényeges, mert az agynak ez a két területe fontos szerepet
játszik abban, hogyan ismerünk fel fenyegető jelenségeket, hogyan
kontrolláljuk az érzelmeinket, és hogy mit kezdünk a stresszel.
A kutatás eredménye szerint azok a fiatalok, akik gyerekként
szegénységben éltek, nehezebben tudták kontrollálni érzelmeiket,
függetlenül attól, hogy 24 évesen mennyi pénzük volt és hogyan éltek.
Az agytevékenységben hasonló érzelmi diszregulációt
fedeztek már fel a depresszióval, táplálkozási zavarokkal, agresszióval
és poszttraumatikus stressz szindrómával küzdő embereknél is.
A kutatás során 49 amerikai, vidéken élő, fehér fiatalt vizsgáltak,
eltérő vagyoni háttérrel. Az eredmények pontos magyarázata további
kutatásokat igényel majd. De az már látszik, hogy a kutatásban részt
vevők közül a szegény családból érkező gyerekek voltak a leginkább
kitéve gyerekkorukban erőszaknak, családon belüli feszültségeknek és nem
megfelelő lakhatási körülményeknek. Ezek a stresszorok a kutatók
szerint segíthetnek majd részletesebben megmagyarázni a korai vagyoni
helyzet és a későbbi agytevékenység minősége közötti kapcsolatot.
A szerzők szerint ez az elmélet összefügg azzal az elképzeléssel, hogy
a szegénység korai tapasztalata beágyazódik a szervezetbe, és egy életen át tartó pályára állítja az egyént.
És itt körbeérnek a dolgok: a szegénység megnehezíti, hogy a szülők
teljes életet éljenek, például érdemben foglalkozzanak a gyerekeikkel. A
gyerekek pedig emiatt olyan hátrányokat szenvednek el, ami életük
végéig kísérti őket.
(Forrás: 444)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése