Talpig aranyban jár, tiszta izom a 16 éves roma fiú, magát
mégis rettegve üvöltő faként rajzolja le. A másik roma fiú 17 éves, elit
iskolába jár, rendes családban él, magát mégis hajléktalannak látja,
aki egy nagy szarkupac fölött ül. A rajzelemzéssel a legagresszívebb
kamaszhoz is közel lehet kerülni, az iskolákban mégsem használják.
Hortoványi Judit rajzot és földrajzot tanít egy elit középiskolában,
miközben doktori dolgozatában roma gyerekek rajzait kutatja. Az Abcúg
riportja.
“Ez egy tipikus agresszív rajz. Egy régi
tanítványomé, aki 16 évesen fejezte be az általános iskolát. Az apja
hatalmas drogbáró volt, aki fiatalon meghalt, az anyja külföldön
prostituált, ezért a nagymamája nevelte. Kisebb korában előfordult, hogy
az egész iskola az anyja meztelen képét nézegette egy szexlapban.
Sokszor visszajárt hozzám rajzolni, még azután is, hogy elballagott. Egy
ilyen alkalommal nagyon feldúltan jött, mert nem akarták beengedni az
iskolába. Arra kértem, rajzoljon egy embert, és ezt a kigyúrt, dühös
alakot készítette, tele agresszív jegyekkel. A dühre utalnak az izmok és
a nyitott száj is, sőt először szemet sem rajzolt neki, csak utólag,
amikor sikerült megnyugodnia. Benne nem is tudatosult, de valójában
magát rajzolta meg. Szerencsére viszonylag jól megy a sora, nem lett
belőle bűnöző, és gyerekei is vannak”.
Hortoványi Judit szerint jó lenne, ha a
rajztanárok nemcsak kockát és csendéletet rajzoltatnának a gyerekekkel,
hanem segítenék őket abban, hogy kifejezzenek olyasmit, amit amúgy nem
mernek. Ez minden gyerek számára hasznos, de Judit elsősorban a
legnehezebb helyzetben levőkkel akar foglalkozni. “Projektív rajzokat
csináltatok velük, vagyis megpróbálom elérni, hogy a rajzokon keresztül
önmagukat fejezzék ki. Ettől még nem leszek pszichológus, de ha komoly
gondra utaló jelet látok, el tudom küldeni őket szakemberhez. Ha
megbíznak bennem, az a tanítást is megkönnyíti: aki más órákon sok
problémát okoz, az földrajzon úgy tanul nálam, mint a kisangyal”.
Judit egy fiktív történeten átívelő, öt
elemből álló rajzi feladatsort dolgozott ki. “A mese szerint a saját
hajónkkal útnak indulunk, majd hajótörést szenvedünk. Kievickélünk egy
szigetre, ahol találunk egy házat és egy barlangot. A barlangban két
varázstükör van, az egyikben a saját szívünket látjuk, a másikban pedig
valamit, ami minket szimbolizál. A történet utolsó állomásaként a
barlang mellett találunk egy fát is”. Judit szerint sokat elárul, hogy
ki, milyen hajót rajzol magának, mert egy ladiktól a Titanicig minden
megengedett. “Ez a gyerek egy tengeralattjárót készített, ami
folyamatosan a víz alatt van. Állandóan védekeznie kell, komplett
fegyverarzenálja van arra az esetre, ha megtámadnák. Nem is csoda, hogy
ezek a gyerekek így érzik magukat, a tanárok állandóan arra próbálják
rávenni őket, hogy tanuljanak és viselkedjenek jobban. De hiába a jó
szándék, ha éppen visszafelé sül el, és mindent támadásként élnek meg”.
A feladatsor következő részében a gyerekeknek
le kell rajzolniuk a házat, amit a szigeten találnak. Nincs semmilyen
megkötés, szabadon választhatnak egy kunyhót is, vagy akár egy óriási
palotát, a döntés pedig sokat elárul a gyerekek jövőképéről. “Ezt a
képet egy 15 éves, nagyon problémás fiú rajzolta, aki minden
előítéletnek megfelel: kigyúrt, kopasz és agresszív, nagyon nehéz bánni
vele. De az agresszió mindig szorongással párosul, ami a rajzról is
kiderül. Ez az ő jövőképe, amit maga előtt lát: egy világvégi börtön,
ahonnan senki sem jut ki. És ha őszinték akarunk lenni, valószínűleg
igaza is van, mert ezek a gyerekek sokszor olyan vágányra kerültek,
amiről már nehéz letérni. Nyilván megmenteni nem tudom őket, de ha már
elmegy az iskolapszichológushoz, az is haladás”. De van, amikor a
rajzoltatás kézzel fogható eredményre vezet. “Egyszer azért hívtak el
egy iskolába, mert időről időre bántalmazták az egyik gyereket, de sosem
derült ki, hogy ki az, és miért. A rajzokon keresztül viszont szépen
sikerült feltárni az esetet, és fél év alatt felgöngyölítettük az
egészet”.
“Ezt a képet egy roma kislány készítette,
amikor arra kértem, hogy rajzolja le, milyen szimbólumot látna magáról a
barlangi tükörben. Ő egy igazi vagány csaj, mindig visszabeszél a
tanárnak, és rosszul is tanul, legszívesebben megszabadulnának tőle.
Mégis angyalként rajzolta le magát, amikor pedig ideadta nekem, azt
mondta: Judit néni, tessék elhinni, hogy én belül igaziból jó vagyok”.
Judit szerint a gyerekek személyisége sokszor nehezen tud kibontakozni a
magyar iskolákban, ha pedig valaki problémásabb, a tanárok különösen
tehetetlenek. “Hiába kérdezik meg, hogy mi bajuk van, szóban nem adják
ki magukat. Ezért lenne szükség a vizuális nevelésre, ahol a rajzokon
keresztül beszélhetnek önmagukról, főleg kamaszkorban”.
“Én vagyok a madár és az ördög is. A madár a
jó, az ördög a rossz. Nagyon közel vannak egymáshoz, az ördög simán
lelövi a madarat, nem tud elrepülni”. Egy roma kisfiú ezekkel a
szavakkal adta át Juditnak a rajzot, ami a saját, szabadon választott
szimbólumát ábrázolja. Judit szerint ez is mutatja, hogy ezek a gyerekek
semmilyen alternatívát nem látnak maguk előtt. “Ilyenkor nem is tudok
mást tenni, mint biztatni őket, hogy talán a madár mégis időben fel tud
röppenni”. Judit a rajzos feladat után gyakran közös beszélgetést kezd a
gyerekekkel, ahol mindenki elmondhatja, mit gondol a másik rajzáról. Így
sokkal jobban megismerik egymást a gyerekek, de közben senkit sem
kényszerítenek, hogy nyíljon meg. Ha nem akar magáról beszélni,
mondhatja, hogy ez csak egy rajz, semmi több.
A feladatsor részeként a gyerekeknek egy fát
is le kell rajzolniuk, amit gyakran használnak a pszichológiában az én
szimbolizálására. Így készült el ez a kép is, amit egy 16 éves,
nagydarab cigány fiú készített. “Nagyon félelmetes srác, látni a
tarkóján a hurkákat, trikóban jár, és aranyláncot hord. Tényleg
olyasvalaki, akivel nem szívesen futnék össze egy sötét sikátorban” –
mondja Judit. A rajzából azonban kiderül, hogy valójában ő is tele van
félelemmel. “Ez a fa retteg a bogaraktól, még arca is van, látszik,
ahogy üvölt. Gondoljunk bele, hogy ez az ijesztő fiú így fél. Akár a
bogaraktól, akár mástól, ez nagyon meglepő. Aztán amikor kihozta a
rajzot, gyorsan hozzátette: ez persze nem ő. Ez csak egy fa”.
“A legtöbb kollégám csodálkozik, amikor azt
mondom, ezeknek a gyerekeknek biztonságra van szükségük. Azt hiszik,
akkor csak még agresszívebbek lesznek. Pedig nem: most azért ilyenek,
mert folyamatosan kudarcélményeket élnek át, soha semmi jó nem történik
velük. Ha biztonságban vannak, nyugodtak lesznek, de sajnos ezt sok
tanár nem fogadja el. Előfordult, hogy egy igazgató azért fogadott
kitörő örömmel, mert azt remélte, a rajzokon keresztül majd
bebizonyítom, hogy a gyerekek kezelhetetlenek, és ki lehet őket rúgni az
iskolából. Sokszor az a cél, hogy nyomjuk ki inkább magántanulónak,
csak ne legyen ott. Egy korábbi munkahelyemen kiközösítettek a
tantestületből, azt mondták, átálltam a cigányok oldalára”.
Ezt a képet egy fővárosi gimnáziumba járó
cigány fiú rajzolta. “Most 17 éves. Nagyon jó tanuló, tehetséges gyerek,
igazán rendes családból származik. Ebből a rajzból derül ki, mennyire
nehéz lehet megbirkóznia a saját identitásával” – mondja Judit. “Az
alapfeladat az volt, hogy rajzoljon meg egy szép és egy csúnya rajzot.
Ezt szánta a csúnyának. A képen egy hajléktalan van, vele azonosítja
saját magát. A lap hátoldalára először ráírta, hogy cigó, de végül
kiradírozta, és odaírta a helyére angolul, hogy cenzúrázva. Megijedt,
hogy a többiek lenézik majd, miközben ő is gyűlöli magát, amiért roma”.
Az utolsó három rajz ismét Istvántól
származik, aki az első emberalakot is készítette. “Itt, amikor a saját
szívét kellett ábrázolnia, megint dühös arcot rajzolt, a bal oldalon
levő alakból pedig kiderül, mennyire egyoldalúan gondolkodik a nőkről.
Feje nincs is, felül meztelen, és a legfontosabb, hogy nagy mellei
vannak”.
“Az ötrajzos feladatsor utolsó részében
István ezt a fát rajzolta. A súlyzó nagyon sok, Istvánhoz hasonló roma
fiúnál megjelenik, hiszen rengeteg időt töltenek a konditeremben. Ez a
fa is éppen gyúr, csakhogy a földön látszik a balta, amitől retteg,
morgolódik is, hogy “az isten szakítsa szét, aki idetette azt a baltát!”
Amikor ideadta a rajzot, István azt mondta: azért gyúr, hogy ne tudják
kivágni – mesélte Judit. Ez is azt mutatja, hogy az agresszív viselkedés
sokszor pont a védekezés igényéből fakad.
“Ebből a rajzból ismertem meg István másik
arcát, ami az agresszív, rossz tanuló, kezelhetetlen gyerek képe mögött
van. Valójában egy őzzel, vagy ahogy odaírta, egy őzikével azonosul, ez
az állat jelképezi őt. Azt mondta róla, egyedül van, mert az anyja
elhagyta őt, és bármikor lelőhetik a vadászok. Miután megrajzolta ezt,
sosem tudtam úgy ránézni mint addig. Onnantól kezdve tudtam, hogy kicsit
sem szabad vele erőszakosnak lenni, hanem valami egész másra van
szükség. Utána nagyon megkedvelt, bennem feltétel nélkül megbízott.
Másnak nem is engedelmeskedett, mindenkinek azt mondta: Judit néni a
góré”.
(Forrás:index)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése