2015. április 12., vasárnap

József Attilát másképp szerették a nők

Vajon megérné-e 33. születésnapját, ha most születik, a 21. század első évtizedeiben? Finanszírozná-e valaki a tanulmányait? Eljutna-e valaha is az egyetemig? Kossuth-díjas költőként tengődne csekély honoráriumából vagy a Moszkván lőné magát a hajléktalanokkal vagy a pszichiátrián heverne szedáltan a kilencedik öngyilkossági kísérlete után? 110 évvel ezelőtt született József Attila.
Minden vizsgálat azt mutatja, hogy a mai magyar iskolarendszer alkalmatlan a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolására, sőt enyhíteni sem képes azokat. A rendezett körülmények között élő, illetve a hátrányos helyzetű gyerekek teljesítménye közötti különbség az évek előrehaladtával nemhogy csökkenne, hanem áthidalhatatlan szakadékká terebélyesedik. Egy olyan hányatott sorsú gyereknek, mint amilyen József Attila volt, ma sem jobbak az életkilátásai, mint 100 évvel ezelőtt. És ez sokat elmond a társadalomról, amelyben élünk.

Az irodalmi tehetségnek ma nincs nagy értéke

Bizonyos szempontból ma talán még rosszabb is a helyzet. Ha elolvassuk a József Attila életéről szóló beszámolókat, dokumentumokat, feltűnik, hogy a sok nehézség és szörnyűség közepette mindig akadtak támogatói, gyámolítói. Persze a sebzett – ahogy egy makói mentora írta róla – mindenre éhező lélekneksemmi nem volt elég. Mégis, mintha a közösség nagyobb felelősséget érzett volna, mintha fontosabbnak tartotta volna, hogy ne hagyjon elkallódni egy tehetséget.
József Attila nővérével, Etelkával 1923-ban Makón
Forrás: wikipédia
És persze az irodalomnak is nagyobb jelentősége volt az akkori értelmiség körében. A mai társadalom a matematika- és biológiazseniket tiszteli meg a sportteljesítményeket – egy tehetségesen verselő gyerek jó esetben érdekes különc, rosszabb esetben élhetetlen lúzer.

A szomszédok adtak enni az éhes József-gyerekeknek

József Attila egy szabadszállási parasztlány és egy „félig román vagy tán egészen az”, hegyipásztor-családból származó szappanfőző munkás hatodik, utolsó gyermeke volt. Az első három gyerek korán meghalt. Jolán kilenc-, Etus öt-, Attila hároméves volt, amikor kocsmázó, kártyázó, bűvészmutatványokkal hencegő és kalandokra áhítozó apjuk egy napon szó nélkül lelépett.
Attila, Jolán, Etus és a mama
Forrás: PIM
A Mama depresszióba esett. Naphosszat sírt, meredt maga elé vagy a szekrényben kotorászott, tudomást sem vett éhes gyerekeiről. „A sarokba húzódtunk s csak akkor szólaltunk meg, ha már nem lehetett semmit tenni ellene: mama, éhes vagyok” – írta Jolán 1940-ben megjelent, öccse életét feldolgozó regényében.
A szomszédok szánták meg a gyerekeket, levest, zsíros kenyeret hoztak, és próbáltak életet lehetni az anyjukba. Mégis mennyi esélye volt 1908-ban egy szegény családból származó nőnek, hogy egyedül eltartsa három gyerekét? Nagyjából semmi. Pőcze Borbála albérlőket fogadott a szoba-konyhás ferencvárosi lakásba, varrást, takarítást, mosást vállalt, mégsem tudta eltartani magukat. Tömegszállásra kerültek, folyton éhesek voltak, aztán a Mama kórházba került, a három gyerek magára maradt.

Egész életében pótapákra és pótmamákra éhezett

1910-ben az Országos Gyermekvédő Liga vette gondozásba a két fiatalabb József-gyereket. Az ötéves Attila és a hétéves Etus Öcsödre került, nevelőszülőkhöz. A kutatások szerint Jolán túldramatizálta regényében a nevelőszülők kegyetlenségét. Gombai Ferenc nem volt szadista hajlamú ember, „csupán” a korszellemnek megfelelően veréssel büntette a gyereket, ha úgy látta jónak. A saját fiait is így nevelte, mint ahogy a Mama tehetetlen dühe is sokszor csapódott le a József-gyerekek védtelen testén.
Az öcsödi száműzetés mindenképpen traumatikus volt a két kisgyerek számára. A Mama ragaszkodott hozzá, hogy egy helyre kerüljenek, így legalább nem veszítették el teljesen a kapcsolatot korábbi életük valóságával. Az ötéves kisfiú így is identitásválságba került, amikor nevelőszülei a „szomszédokkal való tanácskozás után a füle hallatára megállapították, hogy Attila név nincsen”. Pistaként hajtotta ki az állatokat a legelőre, és Pistaként kezdte el az elemi iskolát. Két év múlva kapta vissza a nevét, régi közegét és a Mamát.
József Áronné a gyermekeivel, Attilávak és Etelkával 1919-ben
Forrás: PIM
Attilának hároméves korától kezdve valóban nem volt se apja, se anyja. A búskomor, betegeskedő, mindenféle munkát elvállalni kénytelen Mama sem a létminimumhoz szükséges anyagiakat, sem érzelmi biztonságot nem tudott nyújtani gyerekeinek. Jolán kényszerült pótmama szerepbe, de hát hogy is lehetett volna alkalmas erre tíz-tizenegy évesen? Attila valóbanéhező lélek volt: egész életében pótapákra és pótmamákra éhezett, akkora terhet téve ezzel a kiválasztottakra, hogy végül mindegyikük elmenekült a feladat elől.

A nők inkább adoptálták volna, mint hogy hozzámenjenek

József Attila halála után szabályos gyűlöletkampány indult azok ellen (főként nőkről van szó), akik nem tartottak ki mellette eléggé, nem segítették minden lehető eszközzel, hogy elkerülje a tragikus véget. Kozmutza Flóra, az utolsó nő, akinek József Attila (mindjárt a második találkozásukon) megkérte a kezét, a kivándorlást fontolgatta a költő halála után, annyira megrémült a bűnbak után kiáltó hangulattól. Végül maradt, és feleségül ment Illyés Gyulához, aki még a hetvenes években is kapott olyan névtelen levelet, melyen az állt újságból kivágott betűkkel: József Attila gyilkosa.
Szántó Juditra egy írótárs (Remenyik Zsigmond) egyenesen átkokat szórt a költő halála után: „A nő, aki hosszú éveken át rombolta nagy költőtársunk tudatát, kicsinyítette hitét, aki őt nyilvánosság előtt… sokszor megalázta, legyen magtalan, kódorogjon utcákon a festéktől megkopott hajjal vagy megkopaszodva, ocsmány szájából kihullott fogakkal, szavának eddig is kétes hitelét végleg elveszítve, kifolyt két gonosz szemével.”
Vágó Mártának is szemére vetették, hogy József Attila azután csúszott szét végleg, miután ő másodszor is visszautasította házassági ajánlatát: „Még sokkal nagyobb gyerek vagy, mint én – írta a költőnek szakító levelében –, de mivel csak két évvel vagy fiatalabb nálam, nem adoptálhatlak, pedig, akármennyire is haragszol mindig érte, ez volna az egyetlen megoldás. Nem tudsz nevelni, vezetni, nem bízok az ítéletedben, nem érezlek okosabbnak magamnál, hogy támaszom lehetnél, csak sokkal-sokkal jobbnak, emberebbnek, tisztábbnak, igazabbnak, és ezért nagyon szégyenlem magam előtted!”
József Attila és Vágó Márta
Forrás: Origo
József Attila folyton szerelmes volt. Valachi Anna irodalomtörténész József Attila asszonyai alcímmel adott ki kötetet, amelyben bemutatja azokat a nőket, akik hosszabb-rövidebb hatással voltak a költőre. Húsz név, húsz történet szerepel a könyvben – rövid élete alatt ennyien (sőt ennél is többen) játszottak szerepet a költő fantáziáiban és hétköznapi valóságában. Sokan közülük idősebb, férjes asszonyok. Visszatérő motívum, hogy Attilát ellenállhatatlan, tehetséges gyereknek tartják, de nem komolyan vehető férfinak.

Mások nem a nőket, hanem a pszichoanalízist okolták

Egész életében ordítva és toporzékolva követelte a szeretetet a nőktől, azt, amit a Mamától nem kapott meg. Szántó Judit, aki hat évig élt együtt a költővel, hat öngyilkossági kísérletéről számol be ez alatt az idő alatt. Két alkalommal Attila éjjel kinyitotta a gázcsapot, hogy mindketten meghaljanak. Gyömrői Edit vőlegényének boxerrel ment neki, az analitikusnőt késsel próbálta szeretetre kényszeríteni. Ha ilyesmiről hallunk a hírekben, elborzadunk: micsoda emberek vannak! Csakhogy ez az ember közben a magyar irodalom legszebb, legmélyebb verseit írta meg. Az élet furcsa, perverz csodája, hogy a nyomorból néha – elképesztően ritkán – szépség születik.
Mérhetetlenül áhítozott a szeretetre
Forrás: wikipédia
Mások nem a nőket, hanem a pszichoanalízist okolták József Attila korai haláláért. Úgy vélték, az analízis során Attila olyan traumákkal szembesült, amelyeknek feldolgozására nem volt képes, ezért a terápia csak rontott az állapotán. Ő maga azonban így vallott erről Vágó Mártának élete utolsó évében: „A nagy verseim sohasem jöttek volna létre, ha az analízisben nem értettem volna meg a gyerekkori dolgok összefüggését a későbbiekkel. Ott oldódtak fel az elfojtott mondanivalók.”
Az európai kultúra természetesnek tartja, hogy a nagy művészet szenvedésből születik. Számunkra a teljesítmény nagyobb érték, mint az emberi élet. József Attila verseit olvasva az ember hajlamos úgy érezni, hogy ezért megérte pokolra menni. És közben elfelejtjük, hogy az a szerencsétlen, aki ezeket írta, mérhetetlenül áhítozott a szeretetre, hogy a szeretet visszatartsa őt oly dolgok elkövetésétől, amelyeket félt megtenni. Őt olyasmiért verték, amit soha nem tett volna, ha szerették volna. Ő az a gyermek, akit nem szerettek, s akit ezenkívül azért vertek, mert nem tudták elviselni azt, hogy nem szeretik. (Szabad ötletek jegyzéke)
(Forrás: origo.hu)

2015. április 6., hétfő

8 ősi tanítás, amit a tudomány is alátámaszt



A régi bölcseknek igazuk volt, 
legalábbis a lélek és a test együtt-gyógyítása terén. 
A modern tudomány a gének szintjén igazolta vissza, 
hogy aki másoknak segít, magával is jót tesz, 
és arra is van már bizonyíték, hogy tovább él,
 aki megváltoztathatatlannak fogadja el azt, 
amire nincs ráhatása.

1. Másoknak segíteni életben tart. Sőt, támogatja az egészség megőrzését is.

A görög filozófia kétféle boldogságról beszél: a hedonizmus az élet érzéki örömeinek élvezete, a másik pedig az eudaimonia, ami a boldogságnak az a formája, amely az erényes életből, a jó cselekedetek gyakorlásából, valamint a magasabb rendű ideákra való törekvésből fakad. A görögök szerint a hedonizmus növeli az örömérzetet, és csökkenti a fájdalmat, hatása azonban átmeneti. Az emberi lét igazi célja szerintük az eudaimonia.
Az amerikai North Carolina Egyetem kutatói egy közelmúltbeli kutatásban azt vizsgálták, hogy a kétféle boldogság hogyan hat az egészségre. Azt találták, hogy bár mindkettő növeli a boldogságszintet, az utóbbi erőteljesen támogatja az immunrendszert is. A kétféle boldogság ugyanis eltérő génkifejeződési programot aktivál a szervezetben.
A kutatás szerint azoknál, akiknek az öncélú élvezethajszolás jelenti a boldogság legfőbb forrását, magas a gyulladáskeltő gének kifejeződésének szintje, és alacsony a vírusellenes génexpresszió. Ezzel szemben azoknál, akik az élet értelmét egy magasabb cél megvalósításában látják, alacsony a gyulladásokat okozó génkifejeződés, míg az antivirális és antitest-génexpresszió magas szintű.

2. Az akupunktúra visszaállítja a szervezet egyensúlyát.

A hagyományos kínai gyógyászat szerint a testet láthatatlan energiarendszer hálózza be, és a betegségek az energiaáramlás elakadásaiból keletkeznek. Az akupunktúra segítségével azonban a test kiemelt pontjain hozzáférhetünk az energiahálóhoz, és külső segítséggel (tűkkel) visszaállítható a kiegyensúlyozott energiaáramlás. A nyugati orvostudomány nem hisz az energiacsatornákban, de egy, az Archives of Internal Medicine című belgyógyászati szaklapban közölt friss tanulmány szerint az akupunktúra hatékony a migrén, valamint az ízületi gyulladás és más krónikus fájdalmak enyhítésében.

3. Ahhoz, hogy növekedjünk, szükség van a közösség támogatására

A buddhista tanítások egyik kulcseleme, hogy a boldog, kiteljesedett élethez szükség van a közösséghez való tartozásra is. Az amerikai North Carolina Egyetem és a Brigham Young Egyetem kutatása szintén alátámasztja, hogy az egészséges társas kapcsolatok, illetve a közösségi élet meghosszabbítja az életünket. A 148 tanulmány metaanalízisével – közvetve 300 ezer résztvevő bevonásával – készült vizsgálat szerint a társas kapcsolatok hiánya jobban növeli a halálozás kockázatát, mint a mozgáshiány vagy az elhízás.

4. A thai chi számos, öregséggel járó betegség tüneteit csökkenti.

Több tanulmány is megerősítette, hogy a mozgásmeditációnak is nevezett thai chi számos öregkori betegségre gyógyszer. Segít többek között az ízületi gyulladás, a csontritkulás, valamint a szív- és érrendszeri panaszok kordában tartásában.

5. A meditáció csökkenti a stresszt, és segít a belső béke megteremtésében.

Ismert, hogy a meditáció segít az elme lecsendesítésében, növeli a tudatosság és az éberség szintjét, és nem mellesleg jótékonyan hat testi folyamatainkra is. A modern tudomány az elmúlt években fokozatosan feltárta e hatások fizikai hátterét.
A Harvard Orvosi Egyetem kutatása szerint a meditáció hat a stressz-szintet, valamint az immunrendszert befolyásoló gének működésére. Amikor a Harvard Egyetem kutatói nagy stresszben élő embereknek receptre jógát és meditációt írtak fel, néhány hét után a gyakorlatoknak sejtszintű hatásuk volt. A sejtekben javult mind a mitokondriális energiatermelés, mind az energiafelhasználás. Ismert továbbá az is, hogy a meditációs technikák sikeresek a magas vérnyomás, valamint az ismeretlen eredetű meddőségek kezelésében is.

6. Az együttérzés az értelmes élet kulcsa.

A tibeti buddhista hagyománynak központi eleme a szeretetmeditáció (vagy más néven metta). Az amerikai Emory Egyetem kutatói tudományos eszközökkel támasztották alá, hogy a tibeti szeretetmeditáció rendszeres gyakorlása segít az emberi kapcsolataink megerősítésében: jobban tudjuk mások arckifejezését kódolni, erőteljesebben érzékeljük a körülöttünk lévő barátok, közösség erejét, támogatását, tudatosabbá válunk emberi kapcsolatainkban, valamint az életünket értékesebbnek és értelmesebbnek fogjuk találni.

7. Elfogadni azt, amire nincs ráhatásunk: meghosszabbítja az életet.

Ugyancsak a buddhista tanítások szerint, amit nem tudunk megváltoztatni, tanuljuk meg elfogadni, és ezáltal mérsékelhetjük a szenvedésünket. Különösen igaz ez az idősekre. Az ausztráliai Deakin Egyetem kutatása szerint azok az idősek, akik el tudják fogadni, hogy idővel rászorulnak mások támogatására, és csorbul a függetlenségük, tovább élnek, és boldogabbnak is vallják magukat. A tanulmány szerint az, hogy egy idős ember mennyire tudja elfogadni a megváltoztathatatlant, kulcsfontosságú a hátralévő évek számát tekintve.

8. A legfőbb, amire szükségünk van, az a szeretet.

Minden bölcs tanítás vallja, hogy a boldog, értelmes élet alapja a szeretet. A Harvard Egyetem kutatói egy 75 éven keresztül folytatott kutatásban szintén erre jutottak. A grandiózus vizsgálat 268 férfi életútját követi, rendszeresen meginterjúvolják őket személyes fejlődésükről, értékeikről, valamint céljaikról. Az eredmények szerint a legtöbb boldogság a szeretettel teli emberi kapcsolatokból fakad.

 
(Forrás: origo.hu)

Autisták vallomásai az autizmusról

Az autizmus spektrumba tartozó gyermekek száma az utóbbi évtizedekben egyre nő - a kutatók szerint, ez részben az egyre kifinomultabb diagnosztikai eljárásoknak köszönhető. Vagyis: ma már korábban és pontosabban diagnosztizálható a probléma az enyhébb esetekben is, ez pedig azért jó, mert a gyerekek hamarabb és nagyobb eséllyel juthatnak el valamilyen fejlesztő programra.
Az autizmus diagnózis körébe nagyon különböző súlyosságú esetek tartoznak: a szellemi fogyatékossággal is járó, élethosszig tartó ápolást, gondozást igénylő esetektől, egészen a kiemelkedő intellektusú, csak éppen szociálisan az átlagnál esetleg ügyetlenebb személyekig.
Az utóbbi csoportba tartozókat a korábbi diagnosztikai rendszerben Asperger-szindrómásnak nevezték, ez újabban kikerült az orvosi szaknyelvből, mivel világossá vált, hogy ugyanannak az eltérésnek - az autizmusnak - különböző fokozatairól van szó, nem pedig önálló betegségről.
A fejlesztési lehetőségek ellenére a szülőket azért többnyire komolyan megrázza, amikor először szembesülnek a diagnózissal. Felmerül a kérdés, hogy felnőve, hogyan boldogul majd a gyerekünk, képes lesz-e teljes életet élni, mennyire határozza meg jóllétét, emberi kapcsolatait ez a probléma?
Tovább nehezíti a dolgot, hogy nem autistaként nagyon nehéz elképzelni, mikor mit érezhetnek, mit gondolnak, esetenként furcsa, különc reakcióik mögött milyen belső történések állnak?
Szerencsére, ma már nagyon jó könyvek állnak rendelkezésre a témában, magyarul is, ráadásul ezek közül többet "valódi" autisták írtak a saját élményeikről, küzdelmeikről. Úgy gondoljuk, autista gyerekek szüleiként sokat segíthet egy-egy ilyen olvasmány.

Öt könyv az autizmusról, az érintettek tollából.


B326770 (1)
Donna Williams az autizmus enyhébb formájában szenved - részben ezért, részben pedig a diagnosztikus módszerek fejletlensége miatt, a hatvanas években született nőről csak felnőttkorában derült ki a diagnózis. Donna ebben a könyvben egyes szám első személyben, saját nézőpontjából magyarázza el nekünk, milyen autistaként élni, hogyan tapasztalja meg a világot, milyen nehézségekkel szembesül. Saját élményein kívül más autisták eseteiből, vallomásaiból is merít, a sok személyes történettől válik a könyv igazán gyakorlatiassá és életszerűvé. Donna stílusa humoros, világos, érthető, és persze hiteles is, emiatt a könyv kifejezetten élvezetes olvasmány.
A könyv függelékében az autizmussal élők, illetve családtagjaik, barátaik, gondozóik segítségére módszertani példatár található, amelyben gyakorlati technikákat, módszereket ajánlanak egyes nehézségek kezelésére. Donna ezen kívül még két könyvet írt saját élményeiről, amelyek szintén megjelentek magyarul Léttelenül, illetve Eszmélés címmel.

E12636
Naoki Higashida súlyos autizmussal élő, a könyv keletkezésekor tizenhárom éves kisfiú. Könyvében vele készült beszélgetések, válaszai, novellái, élménybeszámolói szerepelnek. A vékony kis kötet nem ad egy átfogó képet az autizmusról, ugyanakkor, személyessége folytán, alapos betekintést enged egy autista kisfiú különös, időnként bizarr világába. Érdekes, szerethető, és sokszor megható könyv, mindazoknak ajánlható, akik kíváncsiak, milyen érzések, gondolatok, világszemlélet állhat az autisták néha szokatlan viselkedésmódjai mögött.
Naoki 1992-ben született, négy éves korában diagnosztizálták. Kartonbillentyűzet segítségével, a betűkre mutogatva tanult meg először kommunikálni. Ezután speciális iskolába járt, majd írni kezdett. Több ismeretterjesztő könyve is megjelent (magyarul csak ez az egy), jelenleg is Japánban él, blogot ír és előadásokat tart az autizmusról.

  
B987473
John Robison az autizmus enyhe formájában, azaz Asperger-szindrómában szenved, a diagnózist azonban, sok társához hasonlóan ,csak negyven éves korában "kapta meg". Előtte gyakorlatilag nem tudta, mi a baj vele, miért különbözik kortársaitól, és bár egész kalandos élete során igyekezett beilleszkedni, és megérteni, miért lóg ki a társaságokból.
Az autisták egy jelentős része nem kíván emberi kapcsolatokat létesíteni, hanem jól megvan egyedül, ezzel szemben John nagyon is szeretett volna másokkal együtt lenni, más gyerekekkel játszani, csak éppen szociális ügyetlensége, különc viselkedése miatt nem fogadták be őt, csodabogárnak, antiszociálisnak bélyegezték. És valóban voltak furcsaságai, amelyek talán mégsem annyira furcsák: nem nézett az emberek szemébe, kedvenc foglalatossága volt lyukakat ásni a földbe, később gitárokat tervezett, majd néhány kanyar és kitérő után családot alapított.
Világszemlélete mindvégig érdekes ötvözete a furcsának, idegennek, és a nagyon is érthető, emberi, megszokott gondolkodásnak, viselkedésnek. Az autista önéletrajzi könyvek közül talán az egyik legpozitívabb, legkönnyedebb, ugyanakkor informatív és sokszor megható írás.

B1263425
Temple Grandin professzorasszony 1947-ben született, jelenleg az állattudományok doktora, előadásokat tart az autizmusról, mindemellett az USA állattartó telepeinek nagy része az ő tervei alapján készült. Életéből film is készült, és szerepelt a Time magazin a világ legnagyobb hatású személyeit felsoroló, százas listáján. És persze autista.
Temple nagyon jól ír, bátor az önfeltárásban, és ahhoz képest, hogy bevallása szerint képekben gondolkodik és a beszéd mindig idegen nyelv lesz a számára, elég jól bánik a szavakkal. Sokat megtudunk küzdelmeiről, a diagnózissal való szembesüléséről, gyógyszeres kezelésekről, a valláshoz való hozzáállásáról. Amellett, hogy szembesít az autista lét nehézségeivel, sokkal közelebb hozza az olvasóhoz ezt a fajta élményvilágot. Lehet, hogy néha más nehézségekkel kell megküzdenie, mint nem autista embertársainak, de egyúttal saját életével is példát állít arra, hogy az ember így is lehet boldog és sikeres. Néhol nehéz, érzelmileg megterhelő, ugyanakkor izgalmas olvasmány.

B1076729
Carly Fleischmann-t nem sokkal születése után diagnosztizálták súlyos autizmussal, de emellett más problémákkal is küzdött, köztük orális-motoros apraxiával (amely a mozgás- és a beszéd neurológiai eredetű zavara) és kényszerbetegséggel. Ebből a szempontból tehát Carly nem "tipikus" autista eset, hiszen még a szokásosnál is több nehézséggel kellett megküzdenie. Élete első tizenegy évében szinte teljesen képtelen volt kommunikálni, szüleiben is azt a benyomást keltette, hogy nem is fogja fel, mi folyik körülötte. Értelmelten szavakat kiabált, sztereotip mozgásokat végzett.
Carly szülei egészen extrém mennyiségű időt és energiát szántak (és szánnak) a kislány fejlesztésére ,és ez meg is tette a hatását: Carly először a kézszimbólumok használatával vált képessé közölni igényeit, majd megtanult billentyűzet segítségével írni is. Carly később normál iskolába került, szerepelt a tévében, és édesapjával közösen megírta a szóban forgó könyvet is.
A könyv heppiendjével a lány megpróbáltatásai sajnos nem értek véget - később főiskolára iratkozott be, azonban súlyos kényszerbetegsége miatt továbbra is hullámzó az állapota, gyakran szorul kezelésekre. A könyv ettől függetlenül nagyon tanulságos, hiszen betekintést enged egy autista kislány élményvilágába: Carly okosan és időnként remek humorral magyarázza el, miben különbözik világészlelése a többiekétől. Ráadásul a pozitívumok mellett megjelennek benne a diagnózissal és a betegséggel járó nehéz érzések is, a kimerült szülők türelmetlenségétől kezdve Carly haragjáig.

819249 5
Tony Attwood az előző szerzőktől eltérően nem autista, hanem szakember, könyve sem önéletrajz, hanem útmutató az autisták környezete számára. A könyvből megtudhatjuk, melyek azok a tünetek, viselkedésbeli sajátosságok, amelyek alapján felmerülhet a szülőben az autizmus diagnózisa. A spektrumba tartozó gyerekek - gyakrabban fiúk, de lányok is - szociálisan ügyetlenek, kortárs kapcsolataik szegényesek, amely részben készséghiányból is eredhet.
Vagyis: ezek a gyerekek nem tudják automatikusan elsajátítani az emberi viselkedés íratlan szabályait - meg kell nekik tanítani azokat. Attwood ehhez tanácsokkal, példákkal, módszerekkel szolgál - könyve alapján valamelyest betekintést nyerhetünk az autista élményvilágba, emellett pedig rengeteget megtudhatunk a fejlesztés lehetőségeiről, módjáról.  

  

Asperger vagy autizmus?

Akkor még egyszer, mi is a különbség? A korábbi diagnosztikai rendszerben külön szerepelt az autizmus és az Asperger-szindróma. Míg az autistáknál a nyelvi képességek, a szimbolikus gondolkodás zavara és a társas interakciók zavara már három éves kor alatt megfigyelhető volt, addig Asperger-szindrómában a tünetek nem voltak ennyire kifejezettek.

Az Aspergeres személyekről gyakran csak felnőttkorukban, vagy akkor sem derül ki a diagnózis, intellektusuk normális vagy magasabb az átlagnál, ugyanakkor szociális érzékenységük, beleérző képességük, társas készségeik elmaradnak az átlagostól.

Az Asperger-szindróma a pszichiátriai diagnosztikus rendszer, a DSM 2013-as frissítésekor kikerült a diagnózisok közül, mivel a szakemberek úgy gondolják, nem különálló betegségekről van szó, hanem csupán az autizmus spektrumba tartozó zavarok súlyossági fokozatairól. Ezért most már Asperger-szindróma helyett, enyhe autizmus spektrum zavarról beszélünk.
Megemlítendő még, hogy sok elméletalkotó szerint az autizmus (illetve az Asperger) nem a klasszikus értelemben vett betegség, hanem csupán az emberi viselkedés sokféleségének egyik megnyilvánulása.


(Forrás: divany.hu)

Nem akarom, hogy áldozat legyen a gyerekem!

Minden szülő réme, hogy valamilyen módon áldozattá válik a gyermeke. Ennek számos formája képzelhető el. Ide tartozik a csúfolódás, kiközösítés, és az is, hogy bűncselekmény áldozatává válik: elrabolják, megverik, meglopják, szexuálisan bántalmazzák. Az óvintézkedések egy része technikai jellegű, illetve konkrét felkészülést jelent egy adott veszélyhelyzetre.
Ám legalább ennyire összetett kérdés, hogyan lehet úgy nevelni, hogy tudjon nemet mondani, illetve merjen szólni róla a szülőnek, ha baj van.
A nemet mondást a kultúránk eléggé ellentmondásosan kezeli. Egyrészt, elismerjük, hogy szükséges ez a képesség, másrészt nem mindig egyértelmű, mikor van hozzá joga a gyereknek. Vannak olyan kényes határesetek, amikor akár ütközhet a szülő és pedagógus véleménye arról, mondhat-e nemet a gyerek. Például otthon az a norma, hogy csak azt kell megenni, ami jól esik, de lehet, hogy az óvónő, tanító elvárja, hogy ne álljon fel az asztaltól, amíg van étel a tányérján. A megoldásban a lényeg az, hogy ne a gyerek kerüljön két tűz közé, ne rajta csattanjon az ostor. Legjobb, ha olyan a viszony a pedagógussal, hogy tisztázni lehet vele a kérdést.
shutterstock 245125846
Könnyebb a helyzet, mikor a konfliktusos szituációban jelen van a szülő, bár a családon belüli ütközések is kényesek lehetnek. A nem kedvelt rokon puszit akar kierőszakolni a gyerektől. Az már önmagában jó, ha a szülő nem várja el, hogy a gyerek megtegye, amitől ódzkodik. Mindenkinek joga van a saját testi határait megszabni. Felnőttként a békesség kedvéért, és hogy ne bántsuk meg a másikat, néha rávesszük magunkat olyan testi kontaktusra, amihez nincs kedvünk, de ez a szabad döntésünk.
A gyereknek is joga van dönteni. Ha tudjuk, hogy ebből szokott probléma lenni, akár előre lehet készülni valami frappáns válasszal, amivel érzékeltetjük az illető előtt, hogy nem támogatjuk az ölelés, a puszi kierőszakolását gyerekünktől, de oldjuk a helyzet kínosságát. Mondhatjuk, hogy megvettük az összes mára készült puszit, így sajnos nem maradt. Ezzel persze magunkra vonjuk az érintett rosszallását, mert ahelyett, hogy megnevelnénk azt a kölyköt, még cinkosságot is vállalunk vele. És tényleg: cinkosságot vállalunk, és éppen ez a lényeg, ebből tudja a gyerek, hogy nincs egyedül. És ebből fogja tudni, majd ha olyan helyzetbe kerül, hogy nem lesz ott a szülő, hogy joga van megvédenie magát egy kellemetlen közeledéssel, akár szexuális molesztálással szemben.
Nem az a gyerek fogja tudni megvédenie magát, akit rögtön a mélyvízbe dobtak, hanem aki megérzi a védelmet, hogy kiállnak érte a szülei, így evidencia lesz számára, hogy nem lehet őt bántani. Az ilyen gyereknél jelez a vészjelző, mikor átlépik a határait, és vagy maga fog kiállni magáért, vagy segítséget fog kérni. Aki viszont már a kezdetektől nem kapja meg a megfelelő védelmet, nem is fogja tudni, hogy egyáltalán járna neki.
A gyerekek, akárcsak a felnőttek, gyakran szégyellik, hogy bántották őket, magukat érzik hibásnak. Ezért sokáig titokban marad a szülők előtt, hogy baj van, és segíteni sem tudnak. Ez nemcsak olyan családokban történik meg, ahol hajlamosak a gyereket hibáztatni. A gyerek számára még nem egyértelmű, mi az, amit neki kellene szégyellni, és mi az, amit másnak. Ha valaki megaláznak, nem könnyű megosztani az élményt.
shutterstock 151845980
Az ilyesmire aktívan érdemes készülni, mert ha nem is lesz bántalmazott a gyermek, biztos, hogy bele fog kerülni olyan hétköznapi helyzetbe, ami számára kínos vagy megalázó. Érdemes a legkisebb kortól, egyszerű példákon keresztül beszélni róla, hogy senkinek nincs joga bántani a másikat, és mindenki megérdemli, hogy biztonságban érezhesse magát. Érdemes olyan példákat hozni, ahol nem szent és tökéletes az, akit bántottak, mondjuk „irigy” volt, nem adta kölcsön a színes ceruzáit, ezért leköpték és összetörték a ceruzákat. Ebből kiindulva el lehet mondani, az irigység talán nem szép, de ez nem mentség arra, hogy bántanak valakit.
Tény, hogy nem minden helyzetben lehet ott a szülő, néha csak utólag értesül a bajról. De a legfontosabban, az érzelmi kiállásban mindenképp segíthet. Ha valakit bántanak, kiszolgáltatott helyzetbe kerül, megalázzák, nem maga az esemény okozza az igazi sérülést, hanem az, ha egyedül marad vele. Ha valaki elismeri az igazát, azt, hogy nem ő a hibás, és a másiknak nem volt joga ahhoz, amit tett, az már hatalmas segítség, igazi gyógyír. A szülőnek persze ennél több dolga is van adott helyzetekben, konkrét megoldásokban is segítenie kell. De sosem szabad elfelejteni ezt a legfontosabb részét a segítségnyújtásnak.

Cziglán Karolina
pszichológus


(Forrás: divany.hu)

2015. április 4., szombat

Cigiző kismamák szenvedő babái

Megdöbbentő ultrahang-fotók arról, mit tesz a füst a magzatokkal

smokingbabies.jpg
Évtizedek óta közismert, hogy szakemberek ellenzik a terhesség alatti dohányzást. A gyilkos füst következményei lehetnek többek között a halva születés, koraszülés, a baba légzési problémái, szívelégtelenség vagy agykárosodás. Az újonnan megjelentfotók még világosabb képet tárnak elénk a problémáról. (Felül egy dohányzó anyuka magzata, alul egy füstmentesen fejlődő baba)
A Durham Egyetem, a Lancaster Egyetem és Dr. Nadja Reissland tanulmányt készített a dohányzás és terhesség kapcsolatáról 20 anyukát megfigyelve. Az anyukák közül négy átlagosan 14 cigarettát szívott el naponta, a többi 16 pedig nem dohányzott. Az anyukák rendszeres ultrahangos vizsgálatokon vettek részt a terhesség idején, mialatt feljegyezték a magzatok mozgásait és egyéb tényezőket.
Észrevették, hogy a dohányzó anyukák magzatai többször érintették a fejüket, és jelentősen magasabb arányú volt a szájmozgásuk – mindnél fejlődési lemaradást jegyeztek fel. Általában a normálisan fejlődő magzat a terhesség előrehaladásával egyre kevesebbszer teszi ezeket a mozdulatokat. Ez azt jelzi, hogy az anyai dohányzás befolyásolja a baba központi idegrendszerének fejlődését.
dohany5.jpg
„A modern technológiának köszönhetően most már láthatjuk, ami korábban el volt rejtve. Leleplezhettük, hogyan befolyásolja a dohányzás a magzat fejlődését olyan módon, amit eddig nem vettünk észre” – mondta Brian Francis, a tanulmány egyik szerzője, a Lancaster Egyetem professzora.
EZ ÚJABB BIZONYÍTÉK A TERHESSÉG ALATTI DOHÁNYZÁS NEGATÍV HATÁSAIRA.

A kutatók remélik, hogy a képek és a vizsgálatok eredménye hasznos segítség lesz a jövendőbeli anyáknak leszokni a dohányzásról. A dohányzást rettenetesen nehéz feladni sokaknak, még akkor is, ha minden okuk meg van rá, beleértve gyermekük egészségét is. Míg a tanulmány alatt megfigyelt babák normálisnak lettek nyilvánítva a születéskor, a kismama dohányzása életre szóló következményekkel járhat a baba számára. Végül is teljesen mindegy, mivel védekeznek a láncdohányos kismamák, kell, hogy legyen annyi erejük, hogy lemondjanak a gyermekük egészségért a cigiről.

(Forrás: vigyazo.blog.hu)

2015. április 3., péntek

Jelentkezz a hasznos projektre!

Kedves Ágota!
Ha ez az összefoglaló nem inspirál Téged arra, hogy tovább küldd pedagógus ismerőseidnek levelemet, akkor semmi:
„2009. óta kapcsolatban vagyunk az Alkalmazott Oktatástan csapatával, és több programjukat végeztük el iskolánkban. Minden programjuk segítséget nyújtott tanulóinknak, illetve minden általunk megismert program teljesen más, és sokkal hatékonyabb azoktól, amiket mi előtte alkalmaztunk. Eredményeink egyéni és csoportos formában is nagyon szépek voltak. Ezért jelentkeztünk kollégáimmal az új projekt bevezetésére. ...
Mindenféléképpen érdemes volt belefektetni ennyi munkát, mert:
  • a kiválasztott tanulókkal olyan bensőséges kapcsolat alakult ki, ami nemcsak tanár-diák viszony, hanem attól sokkal több,
  • a közös munka és folyamatos együttműködés során javult a tanulók írása, a szótagoló olvasás nem csak az olvasásukat fejlesztette, hanem a helyesírásuk is javult,
  • a folyamatos olvasásgyakorlás megszerettette a gyerekekkel a könyveket, azóta is folyamatosan járnak a könyvtárba,
  • az egyik tanulóm  tavaly részt vett a megyei SNI-s* szépíró megyei versenyen, pedig a bemeneti felmérésnél még nem volt tetszetős az írása.
A programban elért eredmények magukért beszéltek. Ezért úgy gondolom,hasznos lenne minden pedagógus számára, ha tisztában lenne az Alkalmazott Oktatástan tanulási technológiájával." 

(N. S. M. iskolaigazgató)


Nagyon büszkék vagyunk azokra a pedagógusokra, akikkel hosszú évek óta együtt dolgozunk. Olyan hivatástudattal rendelkező, elkötelezett emberek, akik SOHA NEM ADJÁK FEL. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a kötelező dolgaikon felül, plusz munkát és időt tettek bele a képzéseinkbe, a tanulók fejlesztésébe, mert mindenképpen eredményt akartak látni tanulóiknál.

Most itt az alkalom, hogy a Te pedagógus ismerőseid is megismerhessék módszertanunkat, és együttműködhessenek velünk.
Hamarosan indul az Alkalmazott Oktatástan legújabb iskolai kísérleti projektjének országos méretű kiterjesztése, a következő témában:
 Súlyos olvasási és szövegértési problémákkal küszködő tanulók 
egyéni fejlesztése
Az első 60 pedagógus jelentkező ingyen vehet részt ebben a projektben!

A képzéseket 2015. nyarán fogjuk megtartani, június és augusztus második felében, valamint ősszel, mégpedig ezúttal 3 helyszínen: Budapesten, Somogy megyében és a Nyírségben. Maga a tanulók felkészítése, egyéni fejlesztése pedig ezután kezdődhet majd el, melyet már minden pedagógus a saját iskolájában illetve településén, lakóhelye közelében fog elvégezni. A projekt 2016. júniusában fog befejeződni.


Amennyiben érdekelnek a részletek, a projekt vezetője, Telekesi Edit kolléganőm, e-mailben szívesen elküldi Neked a projekt leírását.
Telefonszáma:
 70/627-5516
E-mail címe: telekesi.edit@apshun.hu




Küldd tovább ezt a levelet pedagógus ismerőseidnek, nehogy lemaradjanak a lehetőségről!


Barátsággal: 

Gaján Éva, elnök
Alkalmazott Oktatástan
www.alkalmazottoktatastan.hu 


*SNI: A sajátos Nevelési Igényű gyermekek definíciója a jelenleg hatályos köznevelési törvény szerint: „4. § [...] 25. sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd."

2015. április 2., csütörtök

A hintázás megdöbbentő hatásai

Manapság rengeteg helyen találkozhatunk különböző hintákkal, gyakorlatilag elképzelhetetlen, hogy egy gyermek úgy nőjön fel, hogy ne kerüljön kapcsolatba ezzel a közkedvelt játékkal. Gyermekeink hintázhatnak parkokban, játszótereken, bölcsődében, óvodában, a kertben sőt még akár a lakásban is egy kis állványra, vagy egy ajtófélfára függesztett hintaülőkében.

Az mindenki számára világosan látszik, hogy a gyerekek nagyon élvezik a hintázást, ám a legtöbb szülő nem is gondolná, hogy ennek a mozgásformának sokkal több előnye is van annál, mint, hogy egy ideig egyedül elvannak a gyerekek, és a fárasztó játék után könnyebben elalszanak...
Jótékony hatások minden gyermek számára
Ma már számos tudományos kutatás igazolja, hogy a hintázás – különösen a szabadban – rengeteg fizikai, szociális és kognitív készség fejlődésére van egyedülállóan pozitív befolyással. A szabadtéri játék általánosságban véve is számos jótékony hatása van.  Ezek közül a legfontosabbak a fizikai erőnlét megalapozása és az alapvető szociális képességek elsajátítása a játszótereken. A hintázásnak azonban ezeken felül is különleges szerepe van a gyermekek fejlődésében.
Pszichológiai hatások
Már újszülött kortól észrevehető, hogy a hintáztatást és a ringatást minden baba nagyon kedveli. A ritmikus mozgás segíti őket a szorongások, félelmek, feszültségek leküzdésében, aminek köszönhetően megnyugszanak. Ez a hatás később sem múlik el, ezért szeretnek a felnőttek is egy kényelmes hintaágyban, függőágyban, vagy függőszékben pihenni.

Egyensúlyzavarok kiküszöbölése
A hintázás nélkülözhetetlen szerepet tölt be a megfelelő egyensúlyérzék, a térérzékelés, a ritmusérzék, a mozgáskoordináció és a finommotorikus mozgások kialakulásában. A gyermekek egészen az iskoláskorig ösztönösen igénylik a hintázó mozgást, és ezzel, ha nem is tudatosan, de tulajdonképpen ezeket a képességeiket fejlesztik.
A fejlődést a test állandó egyensúlykeresése eredményezi a hintázás közben, ami bizonyos izmok feszítéséből és ezzel egy időben más izmok lazításából áll. Ebben a folyamatban az egyre kisebb izomcsoportok összetett munkáját koordinálja folyamatosan a hintán ülő gyermek.
Helytállás az iskolában: írási, olvasási és figyelemzavarok megelőzése
A kutatások alátámasztják, hogy akik csecsemő-, kisgyermek és iskoláskorban sokat hintáznak, azok könnyebben tanulnak meg írni és olvasni. Jobban tartják a sor irányát és kevésbé jellemző náluk a betűk felcserélése (pl. b, d, és p betűké). Ennek oka, hogy a hintázás erősíti a két agyfélteke közötti kapcsolatokat és a gyermek koordinációja mellett a gondolkodási képességeit is fejleszti.
A hintázás stimulálja az agykérget is, ahol az agy koncentrációért felelős része található, ezért a figyelemzavarban szenvedő gyermekeknél különösen jó eredményt lehet elérni hintázással.
Pörgés ezerrel
Ahogy a hintázásban egyre bátrabbak lesznek, a gyermekek rövid időn belül elkezdik a hintákat „kreatív” módon használni, például a láncokat, vagy köteleket összetekerve pörögnek rajta hangosan kacagva. Ez sem véletlen, hiszen a forgó mozgás szintén hozzájárul a hintázásnál említett jótékony hatásokhoz, különösen, ami az egyensúlyérzék és térérzékelés fejlődését illeti. Ezért ne ijedjünk meg, ha gyermekünk elkezd forogni a hintával, persze a biztonságára azért nagyon oda kell figyelni. Hasznos lehet éppen ezért, beszerezni egy tányérhintát, vagy egy gumiabroncs hintát a hagyományos laphinta mellé, mert ezeken szabadon tudnak pörögni a csemeték.
Fél a gyermek a hintázástól?
Habár a legtöbb gyermek egyik kedvenc játéka a hinta, vannak, akiknél előfordul, hogy eleinte félnek a hintázástól. Ezt semmiképp sem szabad félvállról venni, hanem meg lehet próbálni például ölbe ültetve hintaágyban, vagy függőszékben megszerettetni a gyermekkel a hintázást. Ha nem sikerül, akkor érdemes felkeresni egy gyermekorvost, mert elképzelhető, hogy az egyensúly érzékeléssel van probléma. Epilepsziás gyermekeknél előfordulhat, hogy a hintázó mozgás rohamokat válthat ki, ilyenkor természetesen szintén orvossal kell konzultálni. Ettől eltekintve azonban nem kell félteni a gyerekeket a hintázástól, hanem inkább mielőbb alkalmat kell teremteni rá, hogy gyakorolhassák.
A hintázás korhatára
A hintázást felnőttkorban sem feltétlenül kell abbahagyni. Jó móka lehet gyermekekkel együtt játszani és edzésnek sem utolsó. Egy óra hintázással átlagosan 200 kalóriát lehet elégetni, ráadásul mentálisan és lelkileg is felfrissít, hiszen a szabadban töltött idő és a testmozgás során endorfin szabadul fel. Az endorfin – köznapi néven boldogsághormon – csökkenti a stresszt és ezáltal javítja az immunrendszert is. A hintázás egy könnyed mozgásforma, mégis akár már 20 perc alatt az egész testet átmozgatja. Tőlünk nyugatabbra éppen ezért egyre nagyobb divat a fitness célból való hintázás. A legtöbb közterületen található hinta gyermekek számára készül, ezért mielőtt felnőttként birtokba vennénk, mindenképp ellenőrizzük az adott hinta teherbírását.
Hintázás terápiás céllal
A hintázás előbb említett jótékony hatásai természetes módon, mindenféle külön orvosi előírás követése nélkül is hatékonyan segítik a gyermekek egészséges fejlődését, alapvető képességeinek kialakulását. Ha a hintázást speciálisan fejlesztési céllal szeretnénk alkalmazni, akkor érdemes szakértői tanácsot kérni a fejlesztés pontos módjáról.
Kellemeset a hasznossal
Ha már van a családnak hintaállványa, akkor azt minden bizonnyal nem a fent leírt jótékony hatások miatt vásárolták meg, mindenesetre ez esetben is jó tudni, hogy bizony nagyon hasznos befektetés volt ebből a szempontból is. Ha esetleg még nincs, akkor egy hintaállvány beszerzése azon ritka lehetőségek egyike, amikor olyasvalamit tudsz adni a gyermekednek, amit nagyon fognak élvezni és emellett rettentően hasznos a számukra.
Jó játékot kíván a hintazz.hu egész csapata!
(Forrás: hintazz.hu)