2015. június 13., szombat

Ezeket változtatná meg egy gyerek a magyar iskolarendszerben

Megkértük kamasz szerzőnket, a 16 éves Csengét, hogy az utolsó tanítási hét örömére írja össze nekünk, szerinte miben szorulna javításra a magyar iskolarendszer. Persze a szülők és a tanárok is sok mindent gondolnak erről, de mégiscsak a gyerekekről szól az iskola, ők a történet főszereplői. Deli Csenge írása.
„Magad azzal ékesíted, ha elmédet élesíted.” (J.K. Rowling)
Az oktatás fontos. Mindenkinek, szülőnek-gyereknek egyaránt. Nekünk azért, mert a jövőnkről van szó, nektek pedig azért, mert a gyerekeitek boldogulása a tét.
Mi is sokat halljuk, hogy nem jó a magyar iskolarendszer úgy, ahogy most van. Vannak, akik csak legyintenek erre, de akadnak olyanok is, akik különböző fórumokon fejtik ki véleményüket. Most én is csatlakozom hozzájuk, és diákként leírom, hogy mi az, amin változtatnék.
  1. Mi nem vagyunk egyformák. A XXI. században baromi nehéz polihisztornak lenni…
Sokat vár tőlünk a rendszer. Többet, mint amennyire a legtöbben képesek lennénk. Az iskolák arra törekednek, hogy mindenről befogadhatatlan mennyiségű információt, átfogó képet adjanak. Az összes tanulónak. És hogy ez miért baj? Mert annyira különbözünk, hogy nocsak. Mindenkit más érdekel, más iránt érez elkötelezettséget, és ez így van rendjén. Természetesen nem azt mondom, hogy holnaptól ne tanuljunk matekot, mert azt sokan nem szeretik és nem tudják befogadni. Talán elég lenne, ha minden tantárgyból valamiféle alapot kapnánk, amit használhatnánk a jövőben, a többi tantárgyat meg úgy válogatnánk össze, ahogy az nekünk tetszik, azt tanulnánk meg, ami érdekel bennünket. Aki tudósnak született, úgyis azzá lesz. Ezt az irreális elvárást gyökeresen meg kellene változtatni!
  1. Túlterheltek vagyunk. Túlontúl túlterheltek: 8 óra munka, 8 óra munka, 4 óra pihenés, 4 óra szórakozás.
Persze ez főleg az 1. pontban említett problémából adódik. Nagyon szívesen megmutatom bárkinek az órarendemet: gimnáziumi tanuló létemre heti 36 órám lenne (de kettő testnevelés órára nem kell bejárnom, mert egy táncegyüttesben néptáncolok, így azt igazolják, tehát „csak” 34 órám maradt egy hétre), és ez a legjobb esetben is legalább hét órát jelent naponta. Ezt a hét órát csak az iskolában töltöm; otthon még nem voltam, a házi feladatom még nincs kész, és a másnapi felelésre sem állok teljesen készen. Mikor szocializálódjak? Mikor takarítsam ki a szobám? Egyáltalán, mikor aludjak? Nem robotok vagyunk, hanem élő, lélegző emberkék. Nekünk is van életünk az iskolán kívül!
  1. Mit nekünk Chuck Norris, nálunk egy óra 45 perc! Hétévestől a tizenkilenc évesig…
Embertelennek tartom, hogy egy  hétéves kisgyerektől is elvárják, hogy 45 percen keresztül csöndben figyeljen, és nyugodtan üljön a helyén. Ez néha még számomra is kivitelezhetetlen.
  1. Mindennapos tesi. Csak keményen! Miért is?
Nem hiszem, hogy a heti öt testnevelés óra beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Egyrészt, anélkül is bőven elég órája van egy magyar diáknak. Másrészt meg nem gondolom, hogy bárki is az iskolában fogja megszeretni a sportot, vagy  attól lesz jobb a teljesítménye, hogy még két órával többet tartózkodik a tornateremben. Az általános iskolásoknál nem tudom, hogy ez a délutáni órákba be van-e iktatva, de ha nem, akkor azt javaslom, hogy legalább sürgősen tegyék át akkorra. Nekik is épp elég órájuk van délelőtt.
  1. Nevetséges felvételi eljárás. Nevessünk együtt egy jót!
Ahogy telnek az évek, egyes egyetemi szakon már-már elérhetetlen magasságokat súrolnak a ponthatárok. Mindezt arra hivatkozva, hogy van elég jelentkező. Munkahely-lehetőségeket kellene teremteni, és nem eldönteni a diákok helyett, hogy mit tanulhatnak és mit nem. Vagy szerethetőbben kellene megtanítani a hiányszakmákhoz szükséges anyagot. Az egyre magasabb pontszámok mellé egyébként évről évre nehezebb érettségi feladatsor társul. Hogy is van ez, kérem? Leterheljük a gyerek agyát, testét, lelkét, mindenét, aztán elvárjuk tőle, hogy minél jobban teljesítsen minél nehezebb szinten?
  1. Az iskola nem feltétlenül az életre tanít. Pedig jól tenné.
Az így is igen magas óraszám ellenére hiányolom, hogy nincsenek olyan óráink, amelyek az életre tanítanának bennünket. Mondjuk, kitalálhatnának „odafent” valami hangzatos nevet egy olyan tanórának, amikor a gyereket főzni tanítják vagy a helyes komposztálási eljárásra okítanak. Én például 16 évesen még egyáltalán nem tudok tudok főzni. Igaz, hogy egy lusta dög vagyok, de nem csak ez a probléma. Hétvégenként, amikor együtt lehetne a család, én vagy délig alszom, mert próbálom kipihenni a hét okozta fáradalmakat, vagy éppen tanulok, mint egy gép a követező heti dolgozathalomra. Szóval erről ennyit, ha már az iskolában töltöm napjaim jó részét, akkor ott tényleg tanítsanak meg minket élni!
  1. Szakembereket minden iskolába!
Úgy érzem, egyre nagyobb szükség lenne akár pszichológusokra, akár tanácsadókra minden oktatási intézményben. Magamat ismerve, örültem volna, ha nyolcadikosként valaki a pártfogásába vesz, és együtt kitaláljuk, hogy mi leszek, ha nagy leszek. De akár még most is jöhet ez a valaki… Biztosan tudom, hogy sokunknak könnyebbséget okozna leülni egy hozzáértővel és megbeszélni (mondjuk) a továbbtanulás kérdését, kitölteni néhány tesztet, hogy kiderüljön, miben is vagyunk jók, mi érdekel minket, milyen a személyiségünk – és ehhez hasonlók. Sajnos a tanároknak nincs már erre kapacitásuk. Haha, kitaláltuk a megoldást, és egyből teremtettünk munkahelyeket is! Nem igaz?
Deli Csenge
(Forrás:WMN)

2015. június 12., péntek

Fogjuk a gyerekeinket, és lekapcsoljuk az agyukat


Nagy kiszúrás a jövő generációival, hogy az oktatás még mindig idejét múlt eszközökkel és módszerekkel próbálja felkészíteni a diákokat az iskola utáni életükre. Sugata Mitrának azonban van egy zseniális stratégiája arra, hogy a rendszer ellenére miként lehet megnyitni a gyerekek elméjét. A Brain Bar Budapest fesztiválon előadó indiai szakértővel a jövőről beszélgettünk, és arról, hogy hogyan adhatunk másoknak többet, mint a Google.
 


Kevés felnőtt hisz annyira a gyerekekben, mint Sugata Mitra, és az irántuk érzett csodálatát csak tovább táplálja, hogy a gyerekek rendre felülmúlják a várakozásait. Ezért még ma is izgatottan beszél azokról a felismerésekről, amelyekre 15 évvel ezelőtt jutott, és amelyek a TED-előadások egyik sztárjává tették (2013-ban a TED Prize győztese lett ezzel). A napokban pedig a Brain Bar Budapest egyik előadójaként járt Budapesten, hogy felforgasson mindent, amit eddig az oktatásról gondoltunk.
Sugata Mitra 1999-ben zseniális kísérletbe fogott. A kollégáival vágott egy lyukat az egyik újdelhi nyomornegyed falán, és beüzemelt egy internetkapcsolattal ellátott számítógépet, majd őrizetlenül ott hagyta. Az egész kicsit úgy nézett ki, mint egy bankautomata. A kíváncsi gyerekek egyből megtalálták, néhány óra múlva már böngésztek a neten, és a társaikat tanították. Ezeknek a gyerekeknek soha nem volt számítógépük, nem tudtak angolul, és fogalmuk sem volt arról, hogy mi az internet. Egy idő után azonban már dokumentumokat hoztak létre, játszottak, képeket szerkesztettek, angolul tanultak, és ami a legfontosabb: mindezt csoportosan csinálták, és a társaikat is megtanították ezekre a dolgokra.


Sugata Mitrát lenyűgözte az a gyorsaság és az együttműködésnek az a hatékonysága, ahogy a gyerekek mindenféle külső kényszer vagy kontroll nélkül a magukévá tették a tudást. A Hole in the Wall (Lyuk a falban) elnevezésű kísérletet később több más helyen is megismételte, és a gyerekek mindenütt rávetették magukat a tudásra, így Sugata Mitrának találnia kellett végre egy elnevezést, amely leírja a jelenséget. Így született meg az önszerveződő tanulási környezet fogalma, vagyis a SOLE (self-organised learning environment).




Egy olyan paradigmában, amelyben egy gyerek nem kíváncsiságból tanul, hanem azért, hogy legyen belőle valami, nehéz elképzelni azt a fajta motiváló erőt, amelyet a Mitra által körvonalazott önszerveződő tanulási környezet ad.
Sugata Mitra szótárában a „haladni a korral” nem csak üres közhely, és nem győzi hangsúlyozni, hogy mekkora kiszúrás a jövő generációival, hogy az oktatás pont az a terület, amelyik még mindig egy anakronisztikus platformról próbálja felkészíteni a gyerekeket az iskola utáni életükre. A mai iskolák szerinte ugyanis egy letűnt kor termékei, amelyek még mindig úgy működnek, mintha minden tudás a könyvekben lenne, és az ezekben fellelhető információkat az emberi agyban kellene tárolni, hogy szükség esetén bármikor használni lehessen. És persze az uralkodó politikai elit dönti el, hogy melyek legyenek ezek az információk. A diákok pedig a memóriájukért, és nem a kreativitásukért vagy az ötleteikért kapnak dicséretet. Csakhogy – állítja Sugata Mitra – egy olyan világban, ahol ott az internet, ennek már nincs semmi értelme. Lehet, hogy egy 1812-ben élő tanár el sem tudta képzelni, hogy a lovaglás és a vívás valaha nem alapvető képesség lesz, amely nélkül boldogulni sem lehet az életben, de ha belegondolunk, egész jól elvagyunk nélküle.

A Google után minden más


Ami nélkül viszont nem igazán tudunk boldogulni, az az internet, mégis vonakodva engedjük be az osztályterembe. Sugata Mitra percekkel a beszélgetésünk előtt egy skóciai konferencián tartott előadást – Skype-on, a szállodai szobájából. Alapvetés, hogy a munkája – jelenleg az oktatási technológia professzora a Newcastle-i Egyetemen – az internet miatt van folyton változásban, és ez a változás nagyon gyors. „A skóciai konferencián épp most mesélte az egyik előadó, hogy néhány éve, amikor a diákok leültek vizsgázni, a tanár felszólította őket, hogy se számítógép, se számológép nem lehet náluk. Aztán már telefon sem. Most meg az órákat tiltották ki. Mi lesz a következő? A diákoknak talán ki kell venniük majd a fülbevalóikat? – kérdeztem, és a résztvevők persze nevettek. De akkor felvetettem, hogy talán hamarosan elérhető lesz majd a hordható digitális ruha is. Akkor mit tesznek? Vegyék le minden ruhájukat? Ez nevetséges” – mutatott rá a fejlődéssel való hadakozás kilátástalanságára.
Sugata Mitra azt mondja, ő nem bírálja a rendszert, hiszen maga is ennek a rendszernek a terméke, csak arra hívja fel a figyelmet, hogy ha oktatásról van szó, még mindig lovas szekérrel próbálunk meg egyik helyről eljutni a másikra – miközben a járművek terén ennél sokkal szélesebb és korszerűbb a felhozatal.


Mi kell hozzá?

Sugata Mitra oktatási koncepciójának van néhány sarkalatos pontja. Az egyik ilyen a célzottan kaotikus környezet, ami elsőre nem feltétlenül hangzik biztatóan, de a szakember csodálatosan levezeti, hogy ez miért jó. A káoszról általában a véletlenszerűség és a céltalanság jut eszünkbe, matematikai és fizikai kontextusban viszont egészen más jelent: azt, hogy a rendszer tulajdonságai és viselkedése nem jelezhetők előre. Nem azt jelenti, hogy a rendszer sehová sem tart, hanem azt, hogy nem lehet megmondani, merre. „Az oktatás nem pont egy ilyen kaotikus rendszer? Ha rámutat egy hatéves kislányra az osztályban, meg tudja mondani, hogy mi lesz belőle 40 éves korában? Legfeljebb annyit, hogy okos gyerek, biztosan boldogulni fog. Egy tanár is csak ennyit tud megállapítani” – mondja a jövőtervezés esetlegességéről. „Egy tanár képességei valójában nagyon korlátozottak, de nem azért, mert rossz tanerő, hanem azért, mert egy kaotikus rendszerrel van dolga.” Minden kaotikus rendszerben rendre felbukkan viszont a spontán rend, és ez az osztályteremben is működhet, csak célzottan kaotikus környezetet kell teremteni hozzá, és várni. A gyerekek nem fognak csalódást okozni.
Mitra elképzelésének a másik kulcsszava a minimálisan invazív tanítás. A sebészetből kölcsönzött szófordulat arra a logikus gondolatra utal, hogy ha mondjuk egy apró lyukon keresztül el lehet távolítani egy vesekövet, akkor minek felvágni a beteg egész hasát. Az oktatási környezetre lefordítva ez úgy néz ki, hogy a tanárnak nem kell felnyitni a gyerek fejét, és megtölteni mindenfélével. Elég, ha kérdez és bátorít. 

(Forrás: vs.hu)

2015. június 11., csütörtök

Megható és megrázó! Egy gyesen lévő apuka őszinte bocsánatkérése

Minden nőnek bocsánatkéréssel tartozom. Különösen a gyesen lévő nőknek.Sok férfihoz hasonlóan azt gondoltam a gyesen lévő anyukákról, hogy vagy csak úgy matatnak összevissza a lakásban, vagy egész nap ülnek a tévé előtt. Pár éve gyakran felhúztam magam, amikor arra mentem haza a munkából, hogy a feleségem nem végzett el valamit napközben. Többször is abba a bűnbe estem, hogy arra gondoltam: klassz lehet egész nap a tévét bámulni.

Mekkora tévedésben voltam? Hát marha nagyban.

Azóta eltelt pár év. Ma már a feleségem dolgozik naphosszat egy irodában, és én vagyok gyesen. Először azt hittem, úgy fog menni minden, mint a karikacsapás, és sokkal hatékonyabban intézem majd a dolgokat a ház körül, mint az asszony tette korábban. Gyesen lévő apukaként első dolgom volt, hogy katonás rendet raktam a hűtőben. Mindent szépen sorba raktam, címkék kifelé, csoportosítás kajatípusok szerint. A végén állati büszke voltam magamra.

Ma úgy néz ki a hűtő, mintha tornádó pusztított volna benne.

Elég jól kezdtem az új életformámat, és úgy terveztem, hogy naponta kitakarítok, kimosok, és mire a feleségem hazaér, ott gőzölög a vacsora az asztalon. Hát, ez nagyjából egy hétig sikerült így, és ma már azon csodálkozom, hogy egyáltalán ilyen hosszú ideig bírtam szusszal.
Ugyanis el sem bírtam képzelni, milyen akadályok tornyosulhatnak az ember elé, ha három kisgyerekkel van otthon egész nap. Szépen ide is írom egy napomat, hogy mindenki okulhasson belőle.

6.00 Felkelek, főzök a feleségemnek egy kávét, berakom a fiamat a zuhany alá, aztán összepakoltatom az iskolatáskáját, ellenőrzöm a leckéjét meg hogy megmosta-e a fogát.

6.45 Elkísérem a fiamat a buszmegállóba.

7.01 Hazaérek, és hallom, hogy a hároméves lányom bömböl, mert palacsintát és narancslét szeretne. Ágyban szeret reggelizni, miközben tévét néz.

7.02 Megkapja, amit akart. Ilyenkor meg szokta köszönni, de nem mindig.

7.15 Rám férne egy zuhany. De nem lehet.

7.30 A feleségem elindul munkába.

7.30-9.00 Ez az időszak a szabadfoglalkozásé, bizonyos mértékben tőlem függ, mit csinálok. Néha odafekszem a lányok mellé az ágyba, de ha nem, akkor fölkelnek 7.30-kor, és kezdetét veszi az általános felfordulás. Este éjfélig szoktam dolgozni, ezért napközben rám férne egy kis szunya, de ez képtelenség, ha az ember fején folyamatosan ugrálnak, hasba rúgják és negyedóránként cumit követelnek.

9.00 Befut egy rendelés (a lányok azt hiszik, hogy én vagyok a főpincér Apuci Kávézójából) a háromévestől, hogy csibefalatokat és narancslét szeretne. Mondom, hogy ehhez még korán korán, mire bedobja az ötperces hisztit, ami üvöltéssel és kis testének a ritmikus földhöz verésével jár. Megkapja a csibefalatokat, a borravaló elmarad.

9.05 A kanapéra ülök a laptoppal, hogy kicsit dolgozzak.

9.06 A másfél éves a nyakamban ülve csibefalatokat fogyaszt.

9.16 Kifésülöm a hajamból a csibefalatok morzsáit, a kanapét is lesöpröm. Még mindig jobb, mintha müzliszeletet evett volna.

9.17 Pelenkacsere.

9.20 Visszaülök a kanapéra.

9.21 Újabb rendelés: a lányok követelik, hogy rakjam be a Spongyabobot, méghozzá azt az epizódot, amelyben szálka megy SB hüvelykujjába. (Imádom, hogy már adott epizódokat követelnek.)

10.30 A másfél éves elaludt, a hároméves játszik, tévét néz és húsz másodpercenként kérdez valamit.

10.35 Végre lezuhanyozom.

10.45 Pelenkacsere. (A büdösebbik változat.)

11.00-12.00 Sikerül egy kicsit nyugodtan ülnöm és dolgoznom.
Figyelem: már dél van, és még semmilyen házimunkát nem sikerült elvégezni.

12-12.30 A lányok megebédelnek (tessék kapaszkodni: csirkét), miközben a magam visszafogott módján próbálok rendet tenni a konyhában.

12.30-2.00 Sikerül befejezni a konyhát, intézni egy kis mosást, és ha szerencsém van, össze tudom szedni a nappaliban szanaszét heverő 19 000 + játékot és építőkockát. Ha még nagyobb szerencsém van, nem lépek rá egyik extrém éles játékra sem, amikről a gyártók azt gondolják, hogy biztonságosak.

2.00-2.30 Felöltöztetem a lányokat, hogy kimehessünk a buszmegállóba. IGEN, MÉG MINDIG PIZSAMÁBAN VANNAK!

2.30-3.00 A lányok játszanak a buszmegállóban, amíg a bátyjukra várnak.

3.00-4.00 A lányok alszanak, a fiam addig katasztrófa sújtotta övezetté változtatja a konyhát, mert eszik és a kredencekben kutakodik. Ilyenkor néha sikerül egy kicsit dolgoznom, de nem mindig.

4.00-5.00 Megpróbálom békíteni a fiamat és a nagyobbik lányomat, akik különféle értelmetlen dolgokon vitatkoznak, például hogy ki hova mehet a házban és a kinek a mijéhez nyúlhat hozzá.

5.00-6.00 Segítek a fiamnak a leckeírásban, takarítok, vacsorát csinálok.

6.00 Hazaér a feleségem és megvacsorázik. Ilyenkor már általában annyira fáradt vagyok, hogy nincs kedvem elmesélni, mi történt napközben, néha pedig annyira frusztrált, hogy inkább a tornácon vacsorázom egyedül.

Figyelem: ez még egy jó nap volt.Most egyik gyerek sem volt beteg, nem borultam ki, nem kellett várat építeni építőkockákból, nem ömlött ki másfél liter öblítő, a rovarirtót nem öntötték a kutya vizes tányérjába, a kisebbik lány nem tépte le magáról a pelenkát és pisilt a konyha közepére, nem kellett visszatenni a függönyt, amit a gyerekek leszaggattak, és így tovább.
Szóval ezúton szeretnék bocsánatot kérni minden pikírt megjegyzésért, amivel valaha is gyesen lévő anyukákat illettem. Ez nem könnyű szakma. Sőt, igazából a legnehezebb, amelyet valaha is alkalmam volt kipróbálni.

Maradok tisztelettel:
egy gyesen lévő apuka
(Forrás: Facebook)

2015. június 10., szerda

Így óvd meg gyermeked a pedofil zsarolóktól

Egy 12 éves kislányt zaklatott és fenyegetett egy pedofil férfi, aki magát „bárónak” nevezte. Jelenleg előzetes letartóztatásban van - adta hírül a heol.hu.

A Facebook-on zaklatta a kiskorút az elkövető. Bejelentkezett a kislány oldalán, aki ezt, bár nem ismerte, gyanútlanul elfogadta. Az 52 éves férfi 19-nek hazudta magát. Még a telefonszámát is elkérte a lánynak, és onnantól kezdve rendszeresen hívogatta. Később már félmeztelen fotókat kért, és miután nem kapott, megfenyegette a lányt, hogy kizáratja őt a közösségi oldalról. A sértett végül küldött egy mellett ábrázoló fotót, később pedig egy saját melltartós képet is.



A férfi a képet kitette az oldalára és közölte, csak akkor veszi le, ha kap egy aktfotót is. A lány végül küldött egy félmeztelen képet, de hiába könyörgött, a korábbi fotót nem vette le a zaklató az oldaláról. Újabb követeléssel állt elő, a nemi szervéről készült fotót akart. Amikor a kép megérkezett, elmentette a gépére, de továbbra sem törölte a korábbi képet. Ekkor már szexuális szolgáltatást kért.

A kislány végül szólt a szüleinek, akik értesítették a rendőrséget. A színlelt találkozón pedig elkapták a férfit, akinek a lakásán a házkutatás során további, letöltött, kiskorúakat ábrázoló fotókat találtak.

A Hatvani Járási Ügyészség a férfit kényszerítés bűntettével, személyes adattal visszaélés vétségével, tizennegyedik életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett szexuális kényszerítés bűntettének kísérletével és gyermekpornográfia bűntettével vádolja. Az ügyészség indítványozta, hogy a bíróság a vádlottal szemben börtönbüntetést szabjon ki, határozott időre tiltsa el őt a közügyek gyakorlásától, továbbá kobozza el a bűncselekmények elkövetéséhez használt számítógépét, és kötelezze az eljárásban eddig keletkezett csaknem 800.000 Ft bűnügyi költség megfizetésére.





Így óvd a gyermeked:

Fontos, hogy a gyerekek tájékozottak legyenek az internetről, a netes világról, a rájuk leselkedő veszélyekről és megoldási lehetőségekről.

1. Kérdezz rá, hogy melyik oldalakat szokta nézni, miért, és mit csinál az oldalon?
2. Kérdezz rá, hogy mennyit tud a biztonságos internetezésről. Adj neki tanácsokat, mire figyeljen.
3. Kérdezz rá, hogy volt-e már kellemetlen beszélgetése, kommentelése, látott-e már őt zavaró képet, videót.
4. Beszélgess vele arról, hogy mit kell tenni olyan esetben, ha zavaró tartalomra bukkan.
5. Netezzetek együtt és beszéljétek meg a látottakat.
6. Mondd el neki, hogy baj esetén kihez, hova fordulhat, ha te éppen nem vagy a közelben.
7. Készítsd fel, hogy láthat pedofil, erőszakos, fajgyűlölő, drogos, sértő vagy kéretlen tartalmakat is.
8. Mondd el, hogy baj esetén fordulhat a Biztonságos Internet Hotline-hoz
9. Lelki gond esetén akár ő, akár barátai fordulhatnak a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványhoz
10. Kérdezz rá, melyik játékokat játssza.
11. Egyezzetek meg a napi internetezési időben, a lehetséges témában és néha ellenőrizd is.
12. Mutass a gyereknek olyan témákat, oldalakat, amelyek a korának megfelelőek, érdekesek, hasznosak.
13. Mondd el, hogy a biztonságos internetről saferinternet.hu oldalon olvashat.

 
(Forrás: szeretlekmagyarorszag.hu)

2015. június 9., kedd

A jó feleség ismérvei 1955-ben

Egy érdekes írás arról, hogy milyennek kell lennie az ideális feleségnek. A szövegrészlet egy 1955-ben megjelent kézikönyvből származik, az anyag pedig annyira népszerű volt, hogy háztartástan órákon tanították a fiatal lányoknak.

"Készítse el a vacsorát időben. Már reggel tervezze meg, vagy akár előző este, hogy a férjét finom vacsora fogadja amikor hazaér a munkából. Így adja tudtára, hogy gondolt rá, amíg ő dolgozott és gondját viseli a szükségleteinek. A férfiak többsége éhes amikor megérkezik a munkahelyéről és a kedvenc ételének elkészítésével kielégíti a meleg fogadtatás iránti vágyát. 


Készüljön fel a fogadására. Pihenjen 15 perccel az érkezése előtt, így Ön friss és üde lesz amikor megérkezik. Igazítsa meg a sminkjét, tegyen szalagot a hajába és nézzen ki frissen. Az ön férje sok időt töltött a munkahelyén fáradt emberek között. Legyen érdekes és vidám.
A munkanapja unalmas volt és szüksége van egy kis szórakozásra, és az ön egyik kötelessége, hogy ezt biztosítsa. Csökkentse a zajt. Amikor a férje hazajön a munkából kapcsolja ki a háztartási berendezéseket és mondja meg a gyerekeknek, hogy ők is csendesedjenek el. Legyen boldog, hogy láthatja őt. Melegen mosolyogjon rá és mutassa ki őszinte vágyát, hogy teljesítse a kívánságait. Hallgassa meg amit mondani akar, és még ha Önnek is sok mondanivalója van számára, ne tegye azt közvetlenül a hazaérkezését követően.
Először ő beszéljen, biztosan fontosabb dolgok kavarognak a fejében Önnél. Ne zavarja. Ne panaszkodjon, ha a férje későn érkezik haza, vagy ha este el akar menni vacsorázni Ön nélkül. Vita helyett, próbálja meg megérteni mekkora nyomás alatt van a munkája miatt. Amikor otthon van, biztos pihenni és ellazulni szeretne. És végezetül ne tegyen fel szükségtelen kérdéseket, és ne gyanakodjon az ítélőképességében vagy fedhetetlenségében.
Ne felejtse el, hogy Ő a ház ura, és mint olyan, mindig keresztülviszi a saját akaratát becsületesen és igazságosan.
És jegyezze meg, a jó asszony tudja hol a helye."

Mai szemmel meglehetősen furcsának hangzanak ezek a szavak, a feminizmus jeles képviselői pedig most biztosan a hajukat tépik, de gondoljunk arra, hogy ez a történelem és - ha nem is ennyire direkten - mégiscsak évszázadokon át működtek valahogy a házasságok...

(Forrás:Pozitív Nap)

2015. június 5., péntek

Éjjeli telefon

Képtalálat a következőre: „telefonfülkéből telefonáló lány”
A telefoncsörgésre riadtam fel. Hirtelen rápillantottam az órám világító számlapjára - mindjárt éjfél. Megrémültem, a szívem zakatolt.
- Mama? - alig hallom a suttogást a telefonban. Azonnal a lányomra gondoltam. Amikor a síró hang érthetővé vált, megszorítottam a férjem kezét.

- Mama, tudom, hogy késő van. De... ne szólj semmit, engedd, hogy én beszéljek! És mielőtt megkérdeznéd, igen, ittam. Néhány kilóméterrel odébb csaknem lehajtottam az útról és...

Még lélegzetet vettem elengedtem a férjem kezét. Valami nincs rendben!
- ... és annyira megije
dtem. Arra tudtam csak gondolni, hogy meghaltam. Én... én haza akarok menni. Tudom, hogy rosszat tettem, hogy elszöktem, tudom, hogy belebetegedtél az aggodalomba. Napok óta telefonálnom kellett volna neked, de féltem... féltem.

Belezokogott a telefonba. Ismét a lányom arcát láttam magam előtt. - Azt hiszem...
- Nem! Kérlek, hadd fejezzem be. Kérlek!
Megpróbáltam közbeszólni, de ő folytatta.

- Mama, terhes vagyok. Tudom nem lett volna szabad innom... különösen most nem, de hát úgy félek! Mama, annyira félek!

A hang elhallgatott, az ajkamba haraptam, és éreztem, hogy a szemem megtelik könnyel.Férjem hangtalanul kérdezte: - Ki az?
Nem válaszoltam, mire felugrott, kiment a szobából és pillanatokkal később a fülére szorított hordozható telefonnal jött vissza
Valószínűleg a telefonáló meghallhatta a kattanást, mert megkérdezte. 
- Ott vagy még? Kérlek ne tedd le! Szükségem van rád! Olyan magányos vagyok.

Miközben a telefont szorongattam, segítséget várva ránéztem a férjemre.
- Itt vagyok, nem teszem le -mondtam.

- Meg kellett volna mondanom neked, mama. Tudom, hogy meg kellett volna mondanom. De hát, amikor beszélgetünk, te folyton csak azt hajtogatod, hogy mit kell csinálnom. Minden förmedvényt elolvasol arról, hogyan kell beszélni a sexről, és csak beszélsz. Nem figyelsz rám. Soha nem hagyod, hogy elmondjam, mit érzek. Mintha az én véleményem, az én érzelmeim nem is lennének fontosak. Azért, mert az anyám vagy, azt hiszed, ismered az összes választ. Néha azonban nem válaszokra van szükségem, csupán azt szeretném, ha figyelnél rám.

Nagyot nyeltem, miközben ránéztem az éjjeliszekrényemet beborító ,,hogyan beszéljünk a gyerekeinkkel" irományokra. - Figyelek rád - suttogtam.

- Tudod, amikor már újra irányítani tudtam a kocsit, a kisbabára gondoltam, és arra, mi lesz velünk. Akkor hirtelen megláttam ezt a telefonfülkét, s mintha máris hallottam volna a hangodat, hogy nem szabadna inni, és autót vezetni... Taxit hívtam, haza akarok menni.

- Ez nagyszerű drágám - mondtam megkönnyebbülten.
A férjem közelebb jött, leült mellém, megfogta a kezemet. Kézszorítása azt jelentette, hogy helyesli amit mondok és teszek.

- Azt hiszem, már tudnék vezetni.

- Nem! - vágtam rá. -kérlek, várd meg a taxit. Ne tedd le a kagylót amíg a taxi oda nem ér.

- Haza akarok menni ,mama!

- Tudom, de tedd meg ezt az anyád kedvéért. Kérlek várd meg a taxit.

Csak akkor könnyebbültem meg, amikor hallottam, hogy a háttérben valaki a taxit emlegeti.

- Hazamegyek, mama - Kattanás, a telef
on elnémult.
Felkeltem az ágyból, és bementem a 16 esztendős lányom szobájába. Sötét vett körül. A férjem utánam jött, átölelt, állát a fejemhez szorította.
Letöröltem a könnyeimet. 
- Meg kell tanulnunk, hogy figyeljünk rá -mondtam.

- Minden rendben - fordított maga felé. Átölelt én pedig a vállába fúrtam a fejem Perceken át álltunk így, aztán hátraléptem, lenéztem az ágyra.

- Mit gondolsz, meg fogja valaha tudni, hogy rossz számot hívott? - kérdezte a férjem.

Ránéztem az alvó lányunkra. 
- Talán nem is volt olyan rossz az a szám  -feleltem.

- Mama, papa, mit csináltok? -szólt egy hang a takaró alól.

Odamentem a lányomhoz, aki álmosan bámult a sötétbe. 
- Gyakorolunk - válaszoltam.

- Mit gyakoroltok? - motyogta, miközben visszafeküdt, a szeme becsukódott, már aludt is tovább.

- Hogy odafigyeljünk rád - suttogtam és megsimogattam az arcát.
/Christine Craig/
Egy féltékeny apa 10 pontja annak, aki randira hívja a lányát

Nyomorban tengődő gyerekek Magyarországon

„Amikor elfogy az anyatej, akkor nem a tápszer következik, hanem a cukros víz, vagy a nokedli szopogatása” 
Bass László, Herczog Mária, Gyulai Magdolna, Király GáborMagyarország egyes helyein olyan nyomor van, hogy azt Olvasóink valószínűleg el sem tudják képzelni. Húsz évvel ezelőtt tizedannyi felső légúti fertőzés fordult elő, mint ma, Nógrád megye egyik hátrányos helyzetű településének szegregált részén élők között pedig a gyerekszegénység 2009 óta nyolcvanhatról kilencvenöt százalékra emelkedett – hangzott el egyebek közt egy csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón. Az is kiderült: az éhezésről szóló statisztikák sokszor azért is csalnak, mert sokan szégyellik és letagadják a nyomort.
A Gyermekétkeztetési Alapítvány május 15-én, a Családok Nemzetközi Napján „Szegények patikája” elnevezéssel országos akciót indított, melynek keretében havi százezer forintos támogatásra pályázhatnak olyan halmozottan hátrányos települések önkormányzatai, amelyek rendelkeznek patikával és orvosi rendelővel. A pénzből a szervezet a háziorvos javaslatára ingyenesen juttat tápszert, magzatvédő vitamint, valamint gyógyszert a gyermekeknek és várandós édesanyáknak. Sok gyerek már születése előtt kétségbeejtő helyzetben van, ám ez általában nem derül ki, mert a gyermekéhezés tabu.
A Save the Children elnevezésű nemzetközi szervezet friss jelentése szerint Magyarországon minden ezer kisgyerek közül 6,1 hal meg az ötödik születésnapja előtt. Ezzel nem csak az Európai Unió átlagától maradunk el, de a visegrádi országok is messze előttünk járnak, sőt még olyanok is, mint Líbia, Bulgária, Kuba vagy Macedónia – olvasható az esemény sajtóközleményében.
A Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) székházában tartott csütörtöki sajtótájékoztatón Herczog Mária, az ENSZ Gyermekjogi Bizottságának tagja elmondta: a gazdasági válság súlyosan érintette az EU országait, ám míg Európában csak minden negyedik gyerek él a szegénységi küszöb alatt, addig Magyarországon ez az arány sokkal rosszabb. Nem volt ez mindig így, hiszen a rendszerváltás után hazánk volt az egyetlen olyan ország, ahol nem nőtt az állami gondozásba került gyermekek száma, a szociális ellátások pedig magas színvonalon voltak. A helyzet azóta folyamatosan romlik, jelenleg pedig már mindenféle tűréshatár alá zuhant – mondta.
Háromféle éhezést különböztetnek meg
A legegyértelműbb, hogy a mélyszegénységben élő gyermekek éheznek. Évtizedekkel ezelőtt ezt minden nehézség ellenére sem lehetett elmondani – jegyezte meg a jogvédő. A pontos szám nem ismert, de több tízezer olyan gyermek él ma Magyarországon, aki „éhesen fekszik le”.
A második a minőségi étkezés hiánya, amely viszont már több százezer gyermeket érint. Ez annyit jelent, hogy a gyermek bár nem éhezik, a minimálisan szükséges tápanyagokhoz nem jut hozzá, ennek pedig nagyon súlyos hosszú távú következményei vannak: olyan rosszul fejlődnek, hogy nem képesek erőkifejtésre, nem motiváltak a játékra vagy a tanulásra, ráadásul mindezért őket kárhoztatják. „Tulajdonképpen elherdáljuk az életüket” – mondta Herczog.
A harmadik, mikor a gyermek már magzatként éhezik, mivel az édesanyja sem jut hozzá a megfelelő minőségű és mennyiségű élelemhez, ami sok esetben koraszüléshez vezet. Ebben a tekintetben Magyarország rettenetesen áll – közölte a szakember.
Bátmonostor volt az állatorvosi ló
Bátmonostor Bács-Kiskun megye délnyugati részén fekvő, ezerhatszáz lelkes falu. Itt tesztelik október óta, hogyan segít a gyógyszeradomány a nyomorgó családok gyermekein. Gyulai Magdolna, a község háziorvosa azt mondta, hogy a helyi lakosok jórészt mezőgazdaságból, segélyből, és feketemunkából élnek. A praxisa vegyes, tehát páciensei között megtalálható az újszülött, de a százéves aggastyán is. Jelenleg 118, tizennyolcadik életévét be nem töltött gyermek egészségét felügyeli, akik közül huszonöten részesülnek a támogatásban. Ők korábban szinte mindannyian közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkeztek, amely régebben automatikusan járt például az asztmás vagy mozgássérült gyerekeknek, és amivel a gyógyszereiket ingyen kapták. Két évvel ezelőtt ezt a támogatást például az asztmásoktól teljesen megvonták – mondta a háziorvos.
Az alultáplált gyerekek a többieknél fogékonyabbak a fertőzésre. A doktornő szerint húsz évvel ezelőtt tizedannyi felsőlégúti fertőzés fordult elő, mint ma. Akkor elképzelhetetlen volt, hogy egy hároméves tüdőgyulladást kapjon – ha mégis történt ilyen, az megjelent az orvosi hetilapban –, „most pedig háromhavonta találkozom tüdőgyulladásos kisgyerekkel” – mondta. Szerinte ennek csak az egyik oka az alultápláltság, a másik, hogy nincs pénze a szülőknek kiváltani a gyógyszereket.
A huszonöt gyereket főként a korábbi közgyógyellátottak közül választották ki, míg a többiek olyan családokból kerültek a programba, ahol az egy főre jutó jövedelem nem haladta meg a havi 30-40 ezer forintot. A listát a védőnő segítségével állította össze a doktornő, mivel szerinte a védőnő az, aki legalább olyan jól belelát a családok pénztárcájába, mint a háziorvos.
Az első két hónap döcögősen telt, mert a családok nem akarták elhinni, hogy van ilyen lehetőség, hiszen korábban már minden ajtó bezárult előttük. A folyamat egyszerű: a gyógyszertár megkapja a jogosultak listáját, a háziorvos feltűzi a receptre, hogy a gyógyszer kiadható, a szülő vagy kismama elmegy kiváltani, de nem ő fizet, hanem a háziorvos. Ezt a rendszert azért találták ki, mert így biztosan „gyógyszer lesz a pénzből”.
Két hónap alatt mindenkit sikerült értesíteni – mondta a doktornő –, két hónappal ezelőtt pedig a kismamák is bekerültek a programba, összesen hárman. Ennek fontosságát egy példán keresztül szemléltette a háziorvos: az egyik családban van egy jelenleg két- illetve hároméves kislány. A nagyobbik mindössze 870 grammal született, és nyolc hónap után lehetett hazavinni a kórházból. Az apa elhagyta a családot, a kismama pedig a saját édesanyjával élt együtt. Próbáltak rendezett körülményeket teremteni, de „a nincsből nem lehet”. Az apa visszajött, majd – már 1100 grammal – megszületett a másik kislány. A nagyobbik rengeteget volt beteg, állandóan fertőzésekkel küzdött, de ahogy beindult a program, onnantól kezdve alig kapott el valamit. Az édesanya egy későbbi beszélgetés során bevallotta, hogy nem tudta kiváltani a gyógyszereket, de szégyellte bevallani. Az éhezésről szóló statisztikák sokszor ezért is csalnak – jegyezte meg Gyulai Magdolna.
Nem az evésben a legnagyobb a szakadék gazdag és szegény között
Bass László szociológus szerint a gyermekéhezés a legnagyobb tabu, ezért sok család nem vallja be, hogy mekkora a baj.
A szociológus azzal egészítette ki a Herczog Mária által korábban elmondottakat, hogy bár a válság valóban minden országot súlyosan érintett Európában, Magyarország volt az egyetlen, amely nem azzal válaszolt, hogy a társadalom legalsóbb rétegét próbálta megmenteni.
Bass szerint vannak jól mérhető adatok, ilyen például a születéskori testsúly: a szegény családokban átlagosan mintegy háromszáz grammal kisebb súllyal jönnek a világra a gyerekek, mint normális közegben. A másik mérhető dolog a szoptatás: a szegény családokban pedig egyáltalán nem, vagy csak nagyon rövid ideig képesek az anyák a gyermekeiket anyatejjel táplálni. Amikor elfogy az anyatej, akkor nem a tápszer következik, hanem a cukros víz, vagy a nokedli szopogatása – szemléltette Bass László a helyzet súlyosságát.
A szociológus a Gyermekétkeztetési Alapítvány (GYEA) és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) közelmúltban végzett vizsgálata alapján kifejtette: Nógrád megye egyik hátrányos helyzetű településének szegregált részén élők között a gyerekszegénység 2009 óta nyolcvanhatról kilencvenöt százalékra emelkedett.
Ezeknek a családoknak a szó szoros értelmében semmire nincs pénze – mondta Bass. A civilszervezetek többsége az élelmezésre koncentrál, de mégsem ebben a legnagyobb a szakadék a tehetősebb családokhoz képest: az egészségben, tanulásban, vagy a kirekesztődés elkerülésének esélyében még nagyobb a szegények hátránya. A családok csak a túlélésre koncentrálnak, ami ezen túlmutat, az már luxus – tette hozzá a szociológus.
Ezen a helyzeten komplex megoldásokkal lehetne segíteni, egyszeri segítséggel nem igazán lehet semmit elérni – folytatta Bass László. Szerinte a „Szegények patikája” azért rendkívül fontos kezdeményezés, mert mindaz, amit csecsemőként nem kap meg a gyerek, nem pótolható később.
Király Gábor, a GYEA elnöke szerint, aki nem tudja finanszírozni a gyereke napközis étkeztetését, az nyomorog. Nem mélyszegénységben él, hanem „térdig gázol a semmiben”.
„Gyenge, lassú, buta, beteg” – szemléltette Király, hogy már egészen kicsi korban kiderül, lesz-e a gyerekből valami vagy sem. Nem adtuk meg neki az esélyt, sőt, kifejezetten megtagadtuk tőle, hogy egészséges, „majdan nekünk is hasznunkra lévő ember legyen”. Király szerint a program esélyt ad az esélyteleneknek. Ez az esély havonta százezer forint, de hogy ne patikamérlegen kelljen kimérni, kinek jut és kinek nem, ennek az összegnek a bő másfélszeresére lenne szükség. Ahogyan Bass említette korábban, az első az élelem – folytatta az alapítvány elnöke. Ez sok családnál negyven kiló lisztet jelent. Csecsemő, gyerek, felnőtt ugyanazt a vaslapon sült vizes lisztet eszi. Király szerint, a vidéki kövér gyerekek egy lépésre vannak a szellemi és fizikai leépüléstől, mert liszten csak meghízni lehet, egészségesen fejlődni nem. A család a programban azzal, hogy nem pénzt kap, nem kerül döntési kényszerbe.
A többletmunkát a háziorvosok ellenszolgáltatást nélkül végzik – mondta az alapítvány elnöke.
Nincs támogatás, az örökbefogadók is depriváltak, a segítők is a létminimum alatt
A gyógyszergyárak támogatási lehetőségei nagyon leszűkültek, a törvény pedig szinte minden kiskaput bezárt, hogy a gyógyszertárak kedvezményesen adhassanak ki gyógyszereket – állították többen egybehangzóan.
Herczog Mária hozzátette: sok településen nemcsak patika, üzlet sincsen, ezért az élelmiszer beszerzése is komoly feladat, ám ennél sokkal nagyobb tragédia, hogy az elmúlt három évben egyre több gyereket szakítanak ki a családjából pusztán a szegénység miatt. Sokszor a szülészetről sem engedik haza az újszülöttet, és bár a helyi önkormányzatnak kötelessége lenne segíteni, nem teszi. Ehelyett kiemelik a gyermeket a családjából, aki bekerül egy nevelőotthonba, amely szintén súlyos pénzügyi krízisben van, vagy egy olyan nyomorban tengődő családba, mint a sajátja, ahonnan kiszakították. Maga a rendszer előállítja és megsokszorozza ezt a szegénységet – mondta.
Akik ezeket a családokat segítik, szintén a létminimum alatt élnek, és teljes egzisztenciális kiszolgáltatottságban függnek attól az önkormányzattól, amelytől ki kellene követelniük a rászoruló családok részére a támogatást. „Ennél ördögibb rendszert nehéz elképzelni” – mondta Herczog.
(Forrás: http://hu.budapestbeacon.com)

2015. június 3., szerda

Beni, a legújabb ifjú pécsi tehetség

Pécs újfent bebizonyította, hogy tele van ifjú tehetségekkel. A Virtuózokban kitűnő eredményt elérő Boros Misi, és a cambridge-i egyetemen tanuló Szabó Attila után ugyanis az ország – és persze Pécs – szeme most a költészetben és slam poetry-ben jeleskedő Bánki Benjáminra szegeződhet.
Bánki Benjámin, a pécsi Babits Mihály Gimnázium 9. osztályos tanulója szerezte meg idén az ország tehetségeket kutató és segítő szervezetei által indított „Felfedezettjeink 2015” pályázat közönségdíját. Beni ugyanis amellett, hogy szép eredményeket ért el matematika-versenyeken, több tucat nívós díjat is bezsebelt már versmondó- és költészeti megmérettetéseken. A Magvető kiadó meg is jelentette egy versét.
Az irodalom érdekli, a politika nem
Az irodalom érdekli, a politika nem
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács idei pályázatának újdonsága volt, hogy a 14 évesnél idősebb jelentkezőknek be kellett nyújtaniuk egy prezentációt, melyben össze kellett foglalniuk eddigi – rövid, de tartalmas – életművüket. A beérkezett 128 pályázatot két korkategóriában értékelték (14-18 évesek, illetve 18-25 évesek), kategóriánként a legjobb 10-et pedig egy szakmai zsűri választotta ki. Ezeket ezután nyilvános szavazásra bocsátották. A versenyt Beni látványosan nyerte meg, ugyanis mindkét kategóriát összevetve is ő kapta a legtöbb szavazatot.
Beni  erre szerényen, ugyanakkor boldogan csak annyit mondott, hogy az érzés nagyon jó, de ezután egyből megköszönte mindazoknak a barátoknak, tanároknak, ismerősöknek és ismeretleneknek, akik támogatták, felkészítették, és rá szavaztak.

Beni prezentációjának címe, hogy „Nem középiskolás fokon”. Azért érezte fontosnak ezt a József Attila idézetet, mert szerinte nagyon fontos, hogy az iskolából kilépve, az országnak és a világnak is meg kell mutatni a magyar nyelv és az irodalom értékeit. Beni vágya az, hogy minél többen megismerjék a magyar költészet remekeit, a nyelv értékeit, melyeket versmondó- és szavaló versenyeken ő is rendszeresen tár a közönség elé – kiemelkedő eredményekkel.
A költészetet érzi magához a legközelebb
A költészetet érzi magához a legközelebb
A versmondás elvezetett a versírásig. Beni saját költészetét és Slam Poetry esteken előadott műveit is szeretné országosan népszerűsíteni, ugyanis olyan fontos témákkal foglalkozik, mint például a szólásszabadság, a kirekesztés és a diszkrimináció, melyek szerinte már a tinédzserkorban is releváns dolgok. Politikával viszont nem foglalkozik. Az mindenesetre biztos, hogy Pécsett már kiépült rajongótábora van, akik előadásait tapsviharral ünneplik.
Beni és a pécsi Slam Poetry-csapat nemrég egy nemzetközi gyermekjogi pályázatra is írtak egy művet, mely annyira jól sikerült, hogy egy spanyolországi utat is nyertek vele, ahol a produkciójukat már spanyol nyelven is bemutathatják.
A töméntelen díja közül ez csupán kettő
A töméntelen díja közül ez csupán kettő
Ilyen kemény témák boncolgatása után pedig jól jön a lazítás. Beni szabadidejében költő barátaival járja Pécs utcáit és kávéházait, de a megszokott tinitémák mellett általában azokról a problémákról cserélnek eszmét, melyeket verseiben és slam-műveiben is nagy szeretettel boncolgat.
Ennyi siker után úgy gondolnánk, hogy konkrét céljai vannak a jövőre nézve, azonban Beni elmondta, hogy a jövő egyelőre nem foglalkoztatja annyira, „próbál jól teljesíteni, aztán lesz, ami lesz”.

Interjú Bánki Benjáminnal:

A pécsi csodagyerekek
Pécsett egyre több a meghökkentően tehetséges kisdiák. Szabó Attila, a Leőwey Klára Gimnázium volt tanulója ma már a cambridge-i egyetemen tanul, de már középiskolás korában is lenyűgözte tanárait fizikatudásával. A fiú a Nemzetközi Fizikai Diákolimpián kétszer is első helyezett lett, ezzel ő az első és máig az egyetlen, aki kétszer is diadalmaskodott a világversenyen. És persze ott van Boros Misi is, aki a Virtuózok döntőjében a legkisebbek kategóriájában megszerezte az első helyet, amelyet vastapssal köszöntött a közönség. A 11 éves pécsi tehetség a lemezfelvétel mellett koncertlehetőséget, kiemelt ösztöndíjakat is kapott, miután a MR Szimfonikusok különdíját is bezsebelte.

(Forrás:pecsma.hu)

A kiégés veszélyei és kezelése

Képtalálat a következőre: „stresszhormon”

Az aktív magyar munkavállalók 86 százaléka kisebb vagy nagyobb mértékben ki van égve – derült ki a Selfmapping HR teszt legújabb kutatásából. Noha a kiégés a legveszélyesebb és a leggyakoribb pszichés stresszbetegség, odafigyeléssel el lehet kerülni.

A Selfmapping HR stressz-és kompetenciateszt legfrissebb eredményei szerint az aktív magyar munkavállalók 39 százalékának enyhe/kezdeti kiégéses tünetei vannak, amelyek még könnyen visszafordíthatóak. 37 százalékuknál már közepes szintű a kiégés, azaz egyre többször vagy tartósan vannak jelen a tünetek, de ezek még csak középsúlyosak. 10 százalékuk van a rizikó zónában, ahol már erősen érzékelhető a teljesítmény visszaesése, a kapcsolatok romlása, és többen felmondást fontolgatnak

Mindössze 14 százalékuk van tökéletesen jól, náluk nyoma sincs a kiégésnek. A Selfmapping eredményei szerint a kiégés a legveszélyesebb a pszichés stresszbetegségek közül, érdemes tehát odafigyelni rá és az intő jelekre. A közel 1 000 válaszadó többsége, akiket a teszt a kiégés szempontjából vizsgált, kis- és középvállalatok, valamint multinacionális cégek alkalmazottai, de kis arányban található köztük egyéni kitöltő is.
A kiégés tartós stressz következtében létrejövő fizikai, érzelmi és mentális kimerülés, amely beavatkozás nélkül folyamatosan súlyosbodik. Dr. Marik Ágnes pszichiáter, tréner és coach, a Selfmapping szakmai vezetője szerint a munkavállalók nagy részének fogalma sincs arról, hogy ki van égve, pedig a tünetek könnyen észrevehetőek.
Jelei: a türelmetlenség, ingerültség, rugalmatlanság, ennek következményeként az emberi kapcsolatok romlása. A kiégésben szenvedő ember egyre közönyösebb a munkájával és másokkal, valamint önmagával szemben, és egyre kevésbé képes kipihenni magát. Először elég a hétvége a feltöltődésre, aztán már csak egy hosszabb szabadság, végül már az sem. A felmondás oka gyakran az ebből a helyzetből való menekülés, enélkül ugyanis bekövetkezhet a végállapot, az ún. vitális kimerülés. Ilyenkor a munkavállaló olyan, mint akinek élni sincs ereje.
„A legfontosabb, hogy megszüntessük a stressz hátterében lévő tényezőket és gyűjtsünk minél több energiát. Mivel a stressz mögött számos tényező meghúzódhat, nincs egyetemes recept, amivel küzdeni lehet ellene. Az önbizalomhiány, az önérvényesítés gyengesége, a konfliktuskerülés, a bizalmatlanság, a maximalizus éppúgy oka lehet, mint a kaotikus belső folyamatok vagy a rossz csoportlégkör.” – mondja dr. Marik Ágnes. A szakember szerint a kiégést el lehet kerülni, ám ehhez tudnunk kell, mi okoz számunkra stresszt. 
Erősíteni kell magabiztosságunkat, és nem szabad arra várni, hogy majd mások változnak, vagy magától megszűnik az ok, hanem tegyünk érte, hogy ez így is legyen.
Ha hiszünk tudásunk, tapasztalatunk és munkánk értékében - és reálisan látunk -, akkor hiszünk abban, hogy érdemes tenni önmagunkért és másoknak értünk. 
Emellett ne soroljuk leghátulra a saját kikapcsolódásunkra szánt időt, mert akkor ez sosem jön el. Keressünk pihentető, energizáló szabadidős tevékenységet, és tartsuk ezt fontosnak - javasolja a szakember.
(Forrás:vg)

A követésre méltó szupertanár: Joós Andrea üzenete

„Tanár vagyok. Egy olyan világban, ahol válságban van az oktatás. Ez egyszerre inspiráló és nagyon nehéz" – kezdi történetét Joós Andrea, akinek TEDxDanubiás előadásába a Youtube-on futottunk bele.

A hétperces videóban Joós többnyire két ellentétes oldalt mutat be: hogyan működnek általában az iskolai tanórák, és hogyan lehetne (elképesztően kevés változtatással) valami teljesen mást csinálni helyette. Kiderül, hogy sokkal jobban járunk, ha partnerként és lehetőségként kezeljük tanárként a diákokat – hiszen ők nem azt tanulják meg, amit mondunk, hanem azt, ahogy. 

„ Ráadásul a tanulók között ott ül a leendő ügyvédem, orvosom, és ki tudja, talán a miniszterelnöknőm is" – teszi hozzá Joós.

Az előadó nem hisz abban, hogy a jelenkori problémákra a megoldás majd fentről érkezik. Szerinte nagyon sok mindent kellene újragondolni a mostani rendszerben, de mivel mindennek a középpontjában a tanár áll, így tőle függ, hogy történik-e valami a jobbá tétel érdekében

Ezután Joós különböző szituációk segítségével mutatja be, hogy hogyan kezelik a tanárok általában a helyzeteket és szerinte hogyan lehetne ezeken változtatni úgy, hogy mindenki jól járjon, illetve miként dönthet egy pedagógus arról, hogy a tanterem ajtaját börtönajtónak vagy egy varázsterem ajtajának tekinti-e, ahol inspirálhat.






Joós Andreáról

Biológia- és természetismeret-tanár a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban és a Lauder Javne iskolában, de médiát, vitakultúrát és angolt is tanít, felkérésre pedig tréningeket tart. 
Tanári eszköztárában a legnagyobb szerepet az élményközpontúság és az "eljátékosítás" (gamification) kapja, meggyőződése, hogy nem csak a szakmai kiválóság tesz valakit igazán jó tanárrá, hanem az, ha ki meri tágítani a normalitás határait, avagy ha kell, tud kissé bolond is lenni.

Andreának saját rádióműsora is van a Klubrádióban (Többet Ésszel) és tudománykommunikációs blogot vezet Élménybiológia név alatt – olvasható a videó leírásában. A bloghoz tartozó Facebook-oldalt felnőttként is érdemes egyébként figyelemmel követni, szerintünk elképesztően érdekes témákkal foglalkozik, könnyen fogyasztható formában.

(Forrás: divany)