2015. december 16., szerda

NÉZD MEG ÉS BÜSZKE LESZEL, HOGY MAGYAR VAGY!

Csodálatos projektbe kezdett egy csapat magyar. Saját pénzükből, nagy összefogással alkottak egy kisfilmet, amely a magyar történelmet mutatja be. Ha ezt tanítanák történelem órán, minden magyar gyerek megtudná, mi a hazaszeretet!

Elképesztő minőségű filmet készített Varga Roland és csapata. Ez a videó SEMMILYEN állami támogatást nem kapott, most keresnek szponzorokat a folytatáshoz.
2015-ben született meg a magyar történelem 1100 évét bemutató kisfilm.
A teljes 14,5 perces kisfilm Budapesten a Mátyás templom melletti Szent Mihály kápolnában, és az Egri Várban is megtekinthető, ráadásul több nyelven, anyanyelvi szinkron hanggal. Emellett vidéki helyszínekre, fesztiválokra bérelhető egy 3D-s vetítő autó, amelyben szintén meg lehet nézni a filmet.
 
Az ötletgazda, Varga Roland elmondta, hogy közel 50 ember dolgozott a filmen 2 éven keresztül, programozóktól történészekig. Már első 12,5 perces filmjükkel, a Budai Vár történetének bemutatásával is egy látványos, a turisták számára is érdekes film megalkotása volt a céljuk. Ennek pozitív volt a fogadtatása, viszont csak a Budai Várban volt értelme vetíteni, így jött az ötlet a folytatásra. A teljes magyar történelem feldolgozása már komolyabb feladat volt, mind történelmileg, mind technikailag. Bonyolult csatajeleneteket és történelmi helyszíneket kellett életre keltenie a csapatnak.

A technikai munka számítógépen zajlik. Modellezéssel kezdődik, majd a 3 dimenziós alapokat "felöltöztetik", vagyis textúrát kapnak. Ezután megtervezik a kameramozgásokat, mint egy valódi filmforgatáson. Végül pedig bonyolult matematikai algoritmusokkal kiszámoltatják az egyes képkockákat.

A csapat hosszú távú terve, hogy 3-4 éves fejlesztő munka után másfél órás, egészestés filmmé bővítsék ezt a 14,5 percet, hiszen lenne még mit mutatni.

( Forrás:tudnodkell.info)

2015. december 13., vasárnap

„A MAGYAR OKTATÁS TELJES CSŐD!” – EGY 16 ÉVES DIÁK ELKÉPESZTŐ VALLOMÁSA

Tanulni szeretne, megérteni a világ működését, átlátni az összefüggéseket, ehelyett kétszikű növényeket magol, mert a magyar oktatás ilyen életképtelen...

"Egy, a világra nyitott, tudásvágyban bővelkedő budapesti gimnazista vagyok. Ennek ellenére gyomorgörcsöt kapok, valahányszor az iskolára gondolok, és ez így szerintem nincs rendjén. Az iskola leginkább abból áll, hogy reggel bemegyek fáradtan, a tanárok is fáradtak, a többiek is fáradtak, és akkor mi, együtt, fáradtan próbálunk valamit csinálni, amiből általában semmi jó nem sül ki. Miért is lenne máshogy…
Az általános kimerültség közepette, ami egyébként kutatásokkal bizonyítottan az életkorunkra jellemző, napi 6-7 tanórában körmöljük szorgosan a tanárjaik által diktáltakat. Hogy ennek mi értelme, azt még egyetlen brit kutató sem derítette ki. De nem hiszem, hogy a tollbamondás, bármilyen hasznos képességemet is fejlesztené. Amennyiben mégis, azt köszönöm szépen, de azt elmúlt tíz évben a magyar oktatás, már tökéletesre fejlesztette.
Valaki tanítson meg élni!
Ha egy mód van rá, és végre engem is megkérdez valaki, akkor mostantól szeretnék a kreativitásra, a problémamegoldó képességre, a kooperativitásra is rágyúrni, mert az esetek legnagyobb részében ezektől függ majd, hogy szakmailag sikeres leszek-e az életben, vagy sem. Azt is hallottam, hogy az állásinterjúkon nem a tankönyv kisbetűs részeibe kérdeznek bele, hanem az ember kiállása sokkal többet számít. Kit érdekelnek, majd a kétszikűek egy nagy multi döntőbizottsága előtt állva…
Egyenesen viccesnek tartom, hogy több mint tíz éve ebben az iskolarendszerben tanulok, de még egyszer se került szóba, hogy azt mégis hogyan kell csinálni?
Azon már nem is csodálkozom, hogy a körülbelül heti 35 órába nem fér bele 60 perc, ahol a kamaszok kötötten, mégis kötetlenül, uram bocsá!, beszélgetnek. Különösképp az zavar, hogy idén még egy tanár sem kérdezte meg tőlem, hogy én akkor hogy is vagyok. Arra már rég rájöttem, hogy a tudásmérés a rövid távú memóriám tesztelésén kívül nem sokból áll. Az írásbeli feleletnél a jegyem attól függ, hogy negyvenöt perc alatt (ami általában inkább 40) tudok-e elég gyorsan írni, és lap végéig érek-e kicsöngetésig, vagy épp mennyire vagyok fáradt 7. órában. Mert igen, mi is elfáradunk, pedig mennyi energiát tudnának bennünk felszabadítani, ha egy kicsit figyelnének ránk.
A szóbelinél se jobb a helyzet, az érdemjegyem inkább függ a tanár hangulatától, és személyemtől, mint a tudásomtól, amitől igazán kéne. Ilyen cseppet sem motiváló körülmények ellenére is küzdünk az osztálytársaimmal, magoljuk az 50 oldalnyi jegyzeteket a témazáróra, mert mást nagyon nem lehet csinálni. Az elvárások mind szülői, mind tanári irányból csak jönnek, és jönnek, hiszen be kell jutni egy jó egyetemre, ha munkát akar az ember, és az iskolának is előkelő helyen kell szerepelni a jövő évi ranglistán.
Elnézést, figyel itt rám valaki?
Előre tudom, hogy az érettségi időszakban kívülről fújom majd az összes tételt, de egy számlát nem fogok tudni befizetni, vagy egy rántottát megsütni, ha a magyar közoktatáson múlik. Rég nem álmodozom róla, hogy valaha egy történelmen vett csatát földrajzi szempontból is megnézzünk, vagy olyan interaktív feladatokat oldjunk meg, amelyek megmutatják a matematika természetben való megjelenési formáit.
Látom, hogy párhuzamosan tanuljuk a tantárgyakat, és ugyanazt a témát történelmi és irodalmi szempontból is megnézzük, de egyelőre elképzelhetetlennek tartom, hogy ezt valahogy összeegyeztessük. A majdnem százfős tanári kar tagjai azt sem tudják egymásról, hogy ki melyik osztálynak milyen tantárgyat tanít. Elég sokszor megtörténik, hogy 45 perc diktálás helyett akár otthon is maradhattunk volna, ha a tanár e-mailben átküldi a 4 oldalnyi anyagot óránként, és akkor csak 3 hetente kellene bemenni dolgozatot írni, de ilyet mégse lehet, pedig ugyanott tartanánk, mint most.
Az se szokott számítani, hogy a csoport fele egyest ír, mert szorít az idő, tartanunk kell magunkat a tantervhez. Nem tudom, kitől lehetne, de szeretném megkérdezni, hogy tankönyvekről diákok véleményét is kikérték? Mert ki tudhatná jobban, hogy miből lehet tanulni, mint a diák maga?
Nem hiszem, hogy ezeken ne lehetne változtatni, hiszen hetente olvashatom a cikkeket jobbnál jobb nyugati iskolareformokról. Nem mondom, hogy mindig minden rossz, de van bőven min változtatni. Azt sem tudom, hogy hány embernek kell még leírnia, hogy ez így nincs rendben, és történjen is valami. De abban biztos vagyok, hogy változtatások nélkül sosem lesz jobb, és nagyon remélem, hogy valaki végre veszi a fáradságot, és elkezdi valahol, legyen ő oktatási miniszter, tanár, vagy éppen én, éppen most."
(Forrás: tudnodkell.info)

Karácsonyi útmutató gyászoló szülők részére

Karácsonyi gyász

A single brightly shining candle burns against a background of shimmering Christmas tree lights
Gyermekünk halálát követően a karácsonyi időszak elviselhetetlenül nehéz lehet. Az egész világ ünnepel, heteken keresztül mindenki a karácsonyi készülődés megszállottjává válik. Mindenhol ebbe ütközünk – a boltokban, az utcákon, a tévében, a rádióban, a magazinokban, az interneten és a közösségi oldalakon. Sokszor a gyász által elidegenedettnek, elszigeteltnek érezzük magunkat.

christmas_angel_silhouette_sep_by_bttrflykisses-d36c4yk
A karácsony megtervezésekor – különösen a gyász első éveiben – azon tűnődünk, hogyan fogjuk túlélni ezt az időszakot. Normális, ha a szülő azt érzi, egyszerűen inkább “lemondaná” a karácsonyt.  Az ünnep lényege a család együttléte, aminek kapcsán a gyermekünk halála által hagyott mérhetetlen űr érzése felerősödik. A karácsony sosem lehet már a régi, hiszen a családunk sem a régi – nem teljes. Ha ez az első gyászév, akkor az ünnep a korábbiaktól fájdalmasan különbözni fog. A tennivalók áttekintésekor úgy érezhetjük, hogy nehezen tudunk velük megbirkózni. Feldíszítsük-e a fát, küldjünk-e képeslapokat, ajándékozzunk-e, megjelenjük-e a karácsonyi imán, részt vegyünk-e ünnepi étkezésen, családi összejövetelen? Kövessük-e korábbi ünnepi szokásainkat – bevásárlás, dekoráció stb.? Ez különösen jelentős kérdés, amennyiben van kisebb gyermekünk. Sok gyászoló szülő úgy találja, hogy a karácsonyi előkészületekkel nehezebb megbirkózniuk, mint magával a karácsony napjával.


Reméljük, hogy a következő elképzelések közül néhány segítségükre lehet az ünnepi készülődés során… 

2015. december 12., szombat

Bagdy Emőke a megbocsátásról

MIT CSINÁLJANAK KARÁCSONYKOR AZ ELVÁLT SZÜLŐK, HOGY A GYEREKEIK IS JÓL ÉREZZÉK MAGUKAT?


valos
A frissen vált családok körében különösen nehéz időszak a karácsony. Az ünnepek közeledtével egyre több szorongó szülő és gyerek kér segítséget a pszichológusoktól. A WMN klinikai szakpszichológusa, Szalánczi Krisztaösszegyűjtötte a jellemző helyzeteket és a hozzájuk tartozó, gyakorlatban bevált tanácsokat is.
Pozitív és negatív oldal
Ne felejtsétek el, hogy minden helyzetnek lehet negatív és pozitív oldala is. Vitán felül áll, hogy a gyermekeknek a teljes család a legboldogabb, legegészségesebb közeg, de csak akkor, ha az békés és szeretetteljes.
Nem feltétlenül boldogtalan, sérült és hátrányos helyzetű az elvált szülő gyermeke, és persze a szülő sem.
Ez egy olyan helyzet, amin lehet dolgozni, lehet vele élni, és ahhoz, hogy mindenki számára kielégítő legyen, muszáj túllépni a sérelmeken. Az ilyen hozzáállás akár tartós békét is hozhat egy korábban nagy viharokat átélt család életében.
Ezeket kell tudnod, ha egyedül nevelő szülő vagy
Tudnod kell, hogy a gyermeked számára a legnagyobb feszültség forrása a szülők közötti kibékíthetetlen ellenségeskedés. Tégy meg mindent annak érdekében, hogy békességben teljenek az ünnepek!
Válás után új szokásokat, más életvitelt kell kialakítanod, így van ez az ünnepekkel is. Karácsony előtt nem tanácsos túl magasra tenni a lécet. Ne kívánj sem magadtól, sem másoktól, sem a helyzettől lehetetlent! Érd be kevesebbel, nem baj, ha nem tökéletes minden, a belső stabilitásod a legfontosabb.
Fontos az időzítés
Időben tanácsos megbeszélni, hogy kivel, mikor és hol lesznek a gyerekek. Nagyon fontos, hogy számukra is tervezhető és kiszámítható maradjon az ünnep.
A rugalmasság viszont elengedhetetlen, hisz úgy, mint a hétköznapokon, a jeles alkalmakkor is adódhatnak nem várt események. Ne csapásként éld meg, ha nem alakul minden a terveid szerint!
Az is természetes, ha válás után az egyik vagy másik félnél új partner tűnik fel. Semmiképp ne az ünnepekre időzítsd a bemutatást, a gyerekek nagyon érzékenyek erre, ebben igyekezz tapintatos lenni!
Kíméld a gyerekedet!
Mindenképpen kíméljétek meg a gyermekeiteket a választástól! Ne kelljen döntenie kettőtök között!
Normális esetben a gyerekek mindenhol és mindenkivel szeretnének ünnepelni, és semmiből nem akarnak kimaradni. A rendet nektek kell kialakítanotok, és ehhez ők szívesen alkalmazkodnak.
Nem gond, ha két helyen is jön majd a Jézuska – a gyerekek biztosan nem fognak haragudni ezért. Azt sem érdemes firtatni melyik az igazibb, hol van nagyobb, több, szebb ajándék, ne versengj ebben sem! A gyereket pedig semmiképp ne faggasd arról, mi volt a másik szülőnél!
Törődj magaddal!
Érzelmileg nagyon nehezen élik meg a gyerekek, ha valamelyik szülőnek rossz a hangulata. Törődj magaddal! Keresd a barátaidat, sorstársaidat, támaszkodj a rokonaidra, akár abban az időszakban is, amikor a gyereked a másik szülőnél ünnepel. Hacsak nincs különösebb igényed erre, ne az egyedüllétet válaszd! A gyereknek stabil szülőre van szüksége, és ezért önmagad jól létére is gondolnod kell.
A gyerekeid számára az a legnagyobb segítség, ha – az egyéb nehézségek mellett – ti, szülők feldolgoztátok a válást, és képesek vagytok egymástól függetlenül is felszabadultnak és boldognak lenni.
Karácsonykor semmit sem kell bepótolni. Törekedj rá, hogy ne győztes-vesztes helyzet legyen az a néhány nap. Ünnepelj úgy, ahogy egyébként is szeretnéd, ne akarj mindenáron, mindenkinek megfelelni! Helyette legyen ez inkább a feltöltődés, pihenés időszaka. A te érzelmi biztonságod és stabilitásod hat majd a gyermekeidre és az ünnepre is, nem pedig fordítva!
Te vagy a minta
Ne feledd, a gyereked számára örök minta marad, ahogyan te és a szülőtársad kezelitek a konfliktust. Igyekezz nyugalmat teremteni magad körül. És ha elfogadod a megváltozott helyzetet, az a gyerekre is pozitívan hat majd.
Továbbra is fontos volna az elvált családokban a rokoni kapcsolatok fenntartására és ápolására nevelni a gyerekeket. Ilyen helyzetben is kijár a nagyszülőknek, rokonoknak a figyelmesség, apró ajándékok, ezt csak a te segítségeddel tudják a gyerekek megoldani, hisz nekik semmiféle tapasztalatuk nincs az ilyesmiben. Tudod, az lesz a minta, amit a szülők közvetítenek. A gyerek számára pedig a kapcsolatok megőrzése, ápolása rendkívül fontos, ráadásul nagy biztonságot ad nekik.
Az a valódi ünnep, ha tényleg élvezitek az együttlétet!
Igyekezz élvezni a gyermekeid társaságát! Ők nagyra értékelik a kitüntetett figyelmet, sokszor mindennél többre.
Egyszerű közös programok, nagy beszélgetések, reggeli összebújások, esti közös filmezés, közös sütés… nem kell bonyolult dolgokra gondolni, ezek mind óriási örömforrást jelentenek számukra.
Szalánczi Kriszta
(Forrás: WMN.HU)

2015. december 9., szerda

10 idézet Micimackótól, ami mindenki szívét megdobogtatja





Micimackó a mai napig mindenki szívében kedves emlékeket ébreszt. Kicsit körbenéztünk bölcs szavai közt, és be kell valljuk, megdobogott a szívünk!

1. Malacka: Hogyan betűzöd azt, hogy szeretet?
Micimackó: Azt nem betűzik, azt érzik.
2. Légy előzékeny, és gondolj a másikra is! Érezni fogod a különbséget.
3. Egy nap barátok nélkül olyan, mint a bödön egy csepp méz nélkül.
4. “Ha te száz napot élsz, én kilencvenkilencet akarok, mert nem akarok nélküled élni.”
5. “Van úgy, hogy nagyobbnak és borzadályosabbnak látszanak a dolgok, ha egyedül vagyunk és félünk.”
6. “Néha a legkisebb dolgok foglalják el a legnagyobb helyet a szívedben.”
7. „Azok a dolgok, amik megkülönböztetnek másoktól, tesznek azzá, ami vagyok!”
8. ”Ha akarsz, maradj, és várd meg, amíg a többiek megkeresnek téged. De sokkal jobb lenne, ha néha te közelednél hozzájuk.”
9. “A folyók tudják, hogy nincs értelme sietni. Egyszer úgyis célba érünk.

10. Bátrabb vagy, mint hiszed, erősebb, mint sejted, és okosabb, mint véled.
(Forrás: http://www.tudasfaja.com/)

2015. december 8., kedd

Így is lehet tanítani! Álomiskola Pécsen

Tíz deciliter, az egy liter. 
Harmadszor írja fel a tanár a táblára, 
a gyerek mégsem érti. 
Így is lehet mérőszámokat tanítani, meg úgy is, 
hogy levisszük a gyereket a suli konyhájába 
pudingot főzni, 
és együtt mérjük ki a tejet. 
Egy pécsi általános iskola ez utóbbiban hisz, 
és nagyon jól teszi. 
Azt akarják, hogy a gyerekek élvezzék az iskolát, 
és még a matekórát is énekeslányok tartják. 
A Bártfa utcai iskolában 
az új igazgató mindent megtesz, 
hogy szakítson az állami oktatási rendszer 
irdatlan elvárásaival.
Ha szülőként választhatna, hogy alsós gyerekének milyen módszerrel tanítsák meg a deciliter és a liter közötti különbséget, akkor arra voksolna, hogy a matektanárnő a táblára rajzoljon, és közben magyarázzon, vagy inkább arra, hogy a gyerek az iskolai konyhán a többiekkel együtt főzzön pudingot, és közben értse meg, hogy mi a különbség egy liter és fél liter tej között? 
Ha az előbbit találta szimpatikusabbnak, akkor ne a pécsi Bártfa utcai általános iskolába írassa a gyereket!
A szerencsés iskolások pudingban számolják a litert
fotók: Magócsi Márton
Az intézménybe két éve érkezett meg az új igazgató, Juhászné Devecseri Valéria, aki azonnal munkához látott, és felforgatta a korábbi rendszert.

Elindított három új oktatási programot, és azóta is mindent megtesz azért, hogy a gyerekek válláról levegye azt az irdatlan terhet, amit szerinte a jelenlegi oktatási rendszer rápakol. 

„Ez a töménytelen mennyiségű tananyag nem gyereknek való. 
Iszonyat elvárás van a tanulókkal és a tanárokkal szemben is, ami arra készteti a pedagógusokat, hogy 45 percben ledarálják a tananyagot, a gyerek meg nem ért meg belőle semmit” – mondja. 

A Bártfa utcai nem az első iskola Pécsen, amely különleges, a hagyományostól eltérő oktatási módszerrel próbál kitörni az állami keretek közül. 
Hasonló elveket vall a bányatelepi általános iskola is, ahol idén januárban jártunk. Az ott készült riportunkat itt olvashatják.

Este már ne írjon házit a gyerek

Az iskola nem ért egyet azzal, hogy a gyerekeknek már alsóban az igemódokat kell tanulniuk, ahogy azzal sem, hogy olyan ismereteket próbálunk beléjük sulykolni, amelyekkel bőven ráér a középiskolában mélyebben foglalkozni, amikor már kezd körvonalazódni benne, hogy mi is érdekli igazán, és merre akar továbbmenni – mondja az igazgató, aki szerint a rengeteg tananyag mellett pont az sikkad el, ami igazán fontos lenne: 

hogy a gyerekünk tanuljon meg kommunikálni, csoportban dolgozni, 
legyen jó problémamegoldó képessége.
A szerencsés iskolások pudingban számolják a litert
A központilag előírt tananyag nemcsak sok, de nehéz is. 
A szülők nagyon sokszor nem is tudnak segíteni a gyereknek a házi feladatban. „Kinyitják a tankönyvet, és nem értik. Amit most kell megtanulniuk, az sokkal több mint amit ők annak idején tanultak” – mondja János Amália, az iskola matektanára.

Ezek miatt is döntött úgy az igazgató, és vele együtt a tanárok is, hogy a Bártfa utcai iskolában a gyereket meghagyják gyereknek, amíg csak lehet.


„Játsszon, élvezze, szeresse az iskolát. 
Amire napközben jut idő, azt csinálja meg, de ne adjunk már neki estére még házi feladatot is. 
Több gyerekünknél még a tanulás feltételei sem biztosítottak otthon, hogyan várjuk el ezt tőle? Csak stresszt rakunk ezzel rá, mert a gyerek meg szeretné csinálni, de nincs rá lehetősége” – mondják az igazgató apró szobájában összegyűlt tanárok.

Az iskolában tanulók között sok a hátrányos helyzetű, néhányuk egészen kivételesen nehéz sorsú családból jön. 

Van köztük olyan, akinek az édesanyja a közelmúltban majdnem hajléktalan lett, de ottjártunkkor találkoztunk egy testvérpárral, akik gyakorlatilag egy lakhatatlan épületben élnek szüleikkel. 
Az igazgató szerint nagyon rendes emberek, tisztán járatják a gyereket, jól is tanulnak, de sajnos a lakhatásukat csak így tudták megoldani.
A szerencsés iskolások pudingban számolják a litert
Amikor Juhászné Devecseri Valéria megérkezett két éve, az iskola épülete nem ilyen állapotban volt, mint most. Körbe is vezet, és mutatja az ilyen volt, ilyen lett tantermeket. 
Amit lehetett, közösségi hozzájárulásból újított fel, azt mondja, mindenhonnan kapott egy keveset, sok mindent saját erőből oldottak meg. 
A pécsi építészkarról jöttek egyetemisták, terveket készítettek, segítettek a megvalósításban. 
Az önkormányzat mint az épület fenntartója mellett a szülők is támogatták a megújulást, beleadtak a költségekbe is, a gyerekekkel együtt dolgoztak, szépítettek, festettek.

Élő háromszög

A hagyományos oktatás ridegsége helyett a sokkal ember- és gyerekközpontúbb megközelítés már önmagában is példaértékű lehetne, de az iskolában működik egy program, aminek már látszanak az eredményei a gyerekeken. 
Ez a Kreatív Partnerség program (magyarországi gazdája a T-Tudok Zrt.), aminek az a lényege, hogy a különböző órákat, idén például a matekot, heti egyszer nem a szakos tanár tartja, hanem művészek. Most Eszter és Gábor, akik a pécsi művészeti kar hallgatói. 
Eszter ének szakos, Gábor festőművésznek készül. Ottjártunkkor volt a második foglalkozásuk a hetedikesekkel, a törteket vették át éppen.
A szerencsés iskolások pudingban számolják a litert
Nem a táblánál, hanem lent az udvaron, ahol körbeálltak a gyerekek, csoportokat alkottak, és saját maguknak kellett megjeleníteni a kétharmadot vagy a négyötödöt. 
Voltak diákok, akiknek nem volt kedvük részt venni a feladatban, ez azonban az igazgató szerint nem szabad, hogy elkeserítse a vendégtanárokat, és a gyereket sem szabad erőltetni. Előbb-utóbb úgyis mindenki csatlakozik a csoporthoz. 
A tavalyi tapasztalatok legalábbis ezt mutatták: 
a legzárkózottabb gyerekek nyíltak meg egy-két hónap alatt, és a változás a program vége után is érezhető maradt.

Az órán a két művész mellett jelen van a matektanár, és egy másik, segítő tanár is, de ők nem szólnak bele semmibe, csak segítenek, ha erre kérik őket. „Kiegészítjük egymást, így lesz belőle egy kerek egész”  mondja János Amália. 

Bár a program még csak második éve megy, már érezhető hatásai vannak:
  • egészen másképp működik egy ilyen órán az osztály közössége, mint egy hagyományos matekórán. A gyerekek együtt dolgoznak, csoportban, segítik egymást.
  • a tanárok is sokat tanulnak a művészektől, lazábbak lesznek a saját óráikon, egyre több kreatív dolgot csempésznek az óráikba. A matektanárnő azt mondja: egészen másképp áll a tanításhoz, mióta elindult a program. „Nem csak állok a tábla előtt, és magyarázok, elindultak más irányba a gondolataim.”
  • a bemeneti és a kimeneti mérésben (ez egy tudásszintet mérő teszt, amit a program indulása után három hónappal, majd a program végén csináltatnak meg a gyerekekkel) nagyon nagy szintkülönbséget tapasztalnak. A kimeneti mérést sokkal könnyebben és jobban oldották meg, mint a bemenetit. Jobban koncentráltak, és jobban is érdekelte őket.
A szerencsés iskolások pudingban számolják a litert
„A legklasszabb az volt, amikor az órák végén megkérdeztük őket, hogy na, ma mit tanultatok? És erre az mondták a gyerekek, hogy semmit, csak játszottunk. Pedig dehogynem tanultak, csak úgy, hogy észre sem vették. Amikor puzzle-ból kell kirakni a törteket, vagy a geometriai formákat az udvaron, kötelek és a saját testük segítségével formázzák meg, azt nem tanulásként fogják fel” – mesélik a tanárok.

Ez a jövő az oktatásban

Az iskolában működik még két program, az egyik a Lépésről lépésre, ami az óvoda és az iskola közötti átmenetet könnyíti meg. Az alsós gyerekek a napot a terem egyik sarkában leterített játszószőnyegen indítják. Kézfogással, kedves szavakkal köszöntik egymást, beszélgetnek, és mindannyian mondanak egyik társuknak valami kedveset, pozitívat. Az igazgató szerint a kicsik egész napjára hatással van, ha így kezdődik a reggelük. Ez a módszer nemcsak arra jó, hogy az óvoda utáni váltás élét tompítsa, de remekül felkészíti a gyerekeket a felső tagozatra is.

A Komplex Instrukciós Program szintén az elmúlt két évben került be az intézmény falai közé. Ennek lényege a tanulók tudásszintjének emelése és sikerélményhez juttatása. A tanárok csoportmunkán alapuló módszer segítségével fejlesztik az együttműködést, a közös gondolkodást, és segítik előhozni, hogy melyik gyerek miben erős, nagyobb hangsúlyt kapnak az egyéni képességek.
„A kollégákat nagyon megterhelték az elmúlt két év változásai, hihetetlen mennyi mindent sikerült átalakítani, a gyerekek szükségleteihez igazítani, környezetben, módszerekben egyaránt”
– mondja Juhászné Devecseri Valéria, aki szerint most már mindenki érzi, hogy ez a jövő az oktatásban.
A szerencsés iskolások pudingban számolják a litert
Az iskola azt szeretné, hogy minden gyerek arra a területre jusson el, ami neki jó. Nem kell mindenkinek elit gimnáziumba járnia, „mi nem vagyunk versenyistálló, a cél az, hogy mindenki a saját helyét találja meg az életben. Azt szeretnénk, ha úgy kerülnének ki innen, hogy van önbizalmuk, elhiszik magukról, hogy képesek arra, amit elterveztek. Ez sokkal többet ér, mint az, ha tudja, hogy pontosan milyen szabályok alapján határozzuk meg a vonzatos igéket” – mondja az igazgató.

„Most már egyre többen jönnek hozzánk, hallanak rólunk, már hírünk van a városban. Hozza az egyik szülő a másikat. Többen jöttek már másik iskolából, mert itt családias a hangulat, és mert fontosnak tartják, hogy a tanulásban motivált, sikeres gyerekük legyen.”


(Forrás: nlcafe)

2015. december 6., vasárnap

Aranyosi Ervin: Mi lenne, ha a Karácsony...


Mi lenne, ha a Karácsony, a szeretetről szólna?
Ha minden ember szívében egy apró gyertya volna?
Mi lenne, ha meggyújtanánk, s fénye mást elérne?
Mi lenne, ha a fény körül mindenki elférne?

Mi lenne, ha így, közösen, őriznénk a lángot,
szeretettel beragyognánk az egész világot?
Az ajándék, a szeretet, s a kedvesség lenne,
ha világunk Karácsonykor, újjá is születne.

Mi lenne, ha a Karácsony sosem érne véget?
Szeretetben és békében kezdenénk új évet?
Mi lenne, ha megváltoznánk, s emberibbé válnánk?
Mi lenne, ha meg is tennénk, nem csak megpróbálnánk?

Mi lenne, ha nem vennénk el, s megpróbálnánk adni,
s mindenkit, ki emberré lett, el tudnánk fogadni?
Mi lenne, ha megélhetnénk, mind a boldogságot,
s szeretettel jobbá tennénk az egész világot?

2015. december 5., szombat

Ki vagy? Egy üzenet az összes Nőnek és Férfinak



Szent Miklós legendája


heart hangulatjel
Erre a jóságos püspökre emlékezünk minden december 6-án, amikor is az ablakba állítjuk fényesre pucolt cipőinket, hogy másnap reggel ajándékokkal telve találjuk.
Szent Miklós története legendaként ismert a világon.
Valóságos történelmi személyiség volt, aki Törökországban élt. Krisztus után született 245-ben, Patara városában egy gazdag család gyerekeként. Már kisgyerek korában árva maradt, szüleit egy járvány vitte el. Szüleitől örökölt vagyonával, nagybátyjához - aki érsek volt - Patara város kolostorába költözött. Már kisgyerek korában megszerette az ottani életet és végül a papi hivatást választotta. 
Szent Miklós az életét mindvégig az emberiségnek és a gyerekeknek szánta.
Emberszeretete, segítőkészségének híre messze földre eljutott. Az emberek kezdték imáikba foglalni a nevét. A 270-ben Jeruzsálembe tartó zarándokúton történtek miatt a tengerészek védőszentjévé vált. A zarándokútról visszafelé betért imádkozni Anatólia fővárosába, Myra városába, ahol legendás körülmények között püspökké választották.
52 évig volt püspök. Évek alatt a szeretete, a gyerekekkel, emberekkel való törődése miatt annyira megszerették, hogy nem csak püspöküknek, de még vezetőjüknek is tartották. 
Vagyonát a gyerekek és az emberek megsegítésére fordította.
Hosszú, békés öregkort ért meg. 
A legenda szerint lelkét (342 december 6-án) angyalok vitték végső nyughelyére, ahol egy tiszta forrás eredt. 
Ebből a tiszta forrásból áradó szeretettel küldi legendája a mai gyerekekhez utódját, a Mikulást.
(Forrás:fb)

2015. december 4., péntek

10 ok, ami miatt agresszívek, indulatosak a gyerekek

indulatos_gyerekek

A minap egy elit bölcsődében jártam egy kisfiút megfigyelni, aki otthon furcsa dolgokat csinál, verekszik, a fejét a tükörbe csapkodja, köpköd. A bölcsiben néhány órát töltöttem, ezalatt a következő atrocitások értek: egy másik kisfiú háromszor szembe köpött, aztán egy fém kés repült a fejemhez, komoly erőfeszítésembe telt, hogy ne törjék be a fejemet egy nagyobb fa kockával, az udvaron többször ki kellett térnem a felém szálló vizes homok golyók elől, és végignéztem több közelharcot, amit egymás között vívtak. A csoportban mindössze kilencen vannak, a három éves kort is alig érik el.
A szokásos okokon túl: válás, kistestvér születése, stb. van még jó néhány napjainkra jellemző dolog, ami miatt a mai gyerekek igen indulatosak, extrán dacosak, hirtelen haragúak, gyorsan eljár a kezük és még sorolhatnám.
1. Már az édesanya pocakjában megismerkednek a stresszel, szorongással. Sokan ilyenkor építkeznek, vagy még dolgoznak, arról számolnak be, hogy kifejezetten zűrös és pörgős időszak volt a terhességük. A babák ezt érzik, és a lehető legjobb pozícióból válnak részeseivé ennek a felfokozott időszaknak.
2.  Amikor megszületnek sem javul a helyzet. Nem kell sokat keresgélnünk, hogy olyan családokat találjunk, ahol szinte állandó az egzisztenciális szorongás, az emiatti veszekedések, idegeskedések, otthon folyamatosan jelen van a szülők stresszes életmódja.
3.  Túlingereljük a babákat. Sokan beleestünk a zenélő, forgó színes játékok bűvöletébe, sok baba el sem fér a kiságyában ezektől. A túl sok információ és állandó zizegés miatt a legtöbb babát már külön meg kell tanítatunk elaludni, állandóan fáradt, nyűgös.
4.  Már egész csecsemőkorban megszűnik az az édes időtlenség, amit akkor érzünk, ha egy folyóparton üldögélünk és bámuljuk a tájat. Időre kell sietni a babúszásra, a fejlesztő foglalkozásra, rohanni kell a nagytesóért az edzésre. Sietve öltözni, enni, az idő ki van számítva.
5.  Sok szülő számol be arról, hogy az ő csemetéje 2-3 évesen úgy döntött, hogy nem alszik többé délután.  Bizonyára vannak olyan gyerekek is, akiknek valóban elég az éjszakai pihenés, de én úgy látom, hogy sokan csak megijednek a nehézségektől. Nincs kedvük hadakozni, esetleg a kistesó miatt nem tudnak annyi energiát szánni az altatásra, és hamar feladják. A kicsi innentől kezdve krónikus kialvatlanságban és fáradtságban szenved.
6.  A digitális világ (tv, tábla gépek) olyan mértékű vizuális információval árasztja el a gyerekeket, ami feldolgozhatatlan a számukra. Túlpörget, megakadályozza a melatonin termelődését, ami az elalváshoz szükséges, rengeteg mintát ad az agresszióra. A gyerekek szinte semennyi időt nem töltenek el úgy, hogy akár elkezdhessenek unatkozni.
7.  Nem sok jó példát látnak maguk körül a gyerekek, hogyan tudják frusztrációjukat, indulataikat normális, mások számára is elviselhető formába terelni. Ha azt tapasztalja, hogy a szülők is kontrollálatlanul kiengedik a gőzt, ha dühösek, egymást és őt is bántják szavakkal, ha veszekednek, ne adj isten a gyerek is kap egyet a fenekére indulatból – honnan tudná, hogy kell ezt jól csinálni?
8. Nem elég a szülők mindennapos stressze, megfelelési kényszere, egyre korábban kerülnek maguk is teljesítményhelyzetbe a gyerekek. Már az oviban kezdődnek a versenyek, az egymáshoz hasonlítgatás, indul a zseniképzés.
9.  A bölcsiben, oviban már maga az egy négyzetméterre jutó tömeg is rendkívül fárasztó és túl sok ingert jelent a legtöbb gyerek számára. Emellett nyilván frusztráló az is, ha óránként háromszor fejbe csap valamelyik ovis társad minden ok nélkül, remek dolog, hisz utánozni is lehet.
10. És végül rengeteg szorongást, bizonytalanságot okoz az, hogy maga a szülő is a zavarosban halászik, amikor gyereket nevel. Miután anyáink módszerei már nem működnek, nincsenek újak, vagy túl sok lehetőség közül lehet választani, maguk a szülők is bizonytalanok, a gyerekek pedig ebben nőnek fel. Nincsenek biztonságot nyújtó keretek, amik akkor is ott vannak, ha időnként megpróbálnak átmenni rajta. Ha néha mindent szabad, néha pedig semmit, az is csak bőszíti az indulatokat.

Pethő Orsolya, pszichológus
(Forrás: www.kolyokszerviz.hu)

2015. december 2., szerda

Sok szülő soha nem beszélget a gyerekkel a mentális egészségről

Nemcsak a szülők, de sokszor a fiatalok is ódzkodnak attól, hogy a mentális egészségről beszélgessenek. 

Pedig fontos lenne.

Egy 1100 szülővel végzett angliai felmérésből kiderült, hogy több mint felük soha nem beszélget a gyerekeivel olyan mentális problémákról, mint a szorongás, a depresszió vagy a stressz. 
A felmérés a mentális problémák stigmaként kezelése ellen indított, Time to Change kampány része volt. 
A szülők 45 %-a soha nem érezte szükségét annak, hogy ilyen témáról beszélgessen a családban, noha tízből egy fiatal megtapasztalja a mentális gondok valamilyen formáját.
Ha a családban nem jelentenek tabutémát a mentális problémák, gond esetén hamarabb és könnyebben fordul a gyerek a szüleihez
Ha a családban nem jelentenek tabutémát a mentális problémák, gond esetén hamarabb és könnyebben fordul a gyerek a szüleihez
Sue Baker, a kampány vezetője azt mondta, hogy: 
„az eredmények szerint a legtöbb szülő és fiatal számára még mindig túl kínos ilyesmiről beszélgetni. Ezen változtatnunk kell mind az iskolában, mind otthon vagy a médiában.”
Nadine Peacock 19 éves lányánál, Emmánál kora kamaszkorában jelentkeztek a mentális problémák, és azóta már bipoláris zavarral diagnosztizálták; mindenkinek azt tanácsolja, hogy a mentális egészség témája legyen jelen a mindennapos beszélgetések során: 
„Még ha a gyerek most nem tapasztalja is ezeket a problémákat, ha a későbbiekben bármi ilyen gondja lenne, legalább tudni fogja, hogy nyugodtan beszélhet róla a szüleivel.”
(Forrás: nlcafe)