2018. január 17., szerda

Egy óvónő őszinte, nyers véleménye az óvodák helyzetéről

Képtalálat a következőre: „Óvodások”

Rábl Gabriella óvónőként, óvodavezető-helyettesként dolgozik egy Budapest környéki település egyik óvodájában és alaposan megírta a magáét az intézményes gyermeknevelés aktuális helyzetéről. 


Célja az, hogy minőségi, szakmai párbeszéd induljon arról a tarthatatlan helyzetről, ami mára kialakult az óvodákban.

Mit is csinál egy óvónő?

Különféle játékokkal fejleszti a kisgyermekek különböző képességeit.
Segíti a közösségbe való beilleszkedésüket. Segíti kezelni a konfliktusaikat, illetve elsajátítani és gyakorolni bizonyos konfliktuskezelési technikákat. Emellett beszedi a pénzt a szülőktől a gyermekek színházi előadásaira, kirándulásokra, a pénzről könyvelést vezet, és váltópénzt tart az óvodában, hogy vissza tudjon adni. Olykor adományként kifizeti a belépődíjakat a rászoruló gyermekeknek, mert fontos számára, hogy ők se maradjanak ki az élményből.
Megszervezi az óvodában a gyermekek fényképezését. Igyekszik elérni óvodásainál, hogy merjenek mosolyogni az ismeretlen bácsi jelenlétében, és kövessék kéréseit, amikor mindenféle különös testhelyzetben idegen tárgyakat a kezükbe adva igyekszik megörökíteni őket. Mindezeken túl begyűjti és könyveli, valamint az igazságosság és egyenlőség elve alapján kéri, szükség esetén óvatosan követeli a behozandó tisztasági csomagot, illetve a törvényesen nem szedhető, mégis elengedhetetlen csoportpénzt.

Kockáztatva ezzel a saját hitelességét is, hiszen hogyan tud majd ezek után törvények, szabályok betartására hivatkozni?

Ezeken felül igyekszik olyan kapcsolatot ápolni a szülőkkel, hogy a szülők a gyermekek megunt játékait, vagy a munkahelyükön keletkező irathulladékot, mely még jó lesz firkapapírnak, szívesen hozzák be adományként az óvodába.
Ha van egy-két asztalos, festő, parkettcsiszoló apuka, akkor velük még az óvodavezető is igyekszik ápolni a kapcsolatot, hiszen nagy segítség, amikor a szülők lefestik, lecsiszolják, lelakkozzák, összeszerelik, és megjavítják akár az épület bizonyos részeit, akár a bútorokat vagy az udvari játékokat. Ugyanis a fenntartónak mindenre nem futja és az állami normatíva sem képes mindezt fedezni.
Megvarrja otthon a csoportszobai függönyöket, és az asztalterítőket, amiken a gyermekek ebédelnek. (Vagy felkér egy-két szülőt a varrásra.) Összegyűjti, és otthonról behozza a jégkrémes pálcikákat, a gombokat, szalagokat, kis befőttes üvegeket, a kukoricacsuhét és a színes őszi faleveleket, a családi kiránduláson gyűjtött makkot, vadgesztenyét, a kiürült sajtos és joghurtos dobozokat, a feleslegessé váló vállfákat, és még ki tudja mi mindent, hogy legyen mihez nyúlnia, ha valamilyen kreatív tevékenységhez fog a gyermekekkel.

A hazavitelig ellátja azoknak a gyermekeknek a felügyeletét, akik az oviban betegszenek meg, vagy akiket lázasan, begyógyszerezve hoztak be a munkahelyüket féltő szüleik, és a gyógyszer hatása elmúlóban van. Egy esetleges lázgörcs vagy eszméletvesztés kapcsán szükséges intézkedés felelőssége is az óvónőt terheli.

Ezen felül betegséget diagnosztizál, telefonál a szülőnek és szükség esetén vitatkozik vele, hogy a gyermeket igenis el kell vinnie orvoshoz, mert a kiütése valószínűleg nem a diótól van, a szeme nem a belement szappantól piros, a hasmenése pedig nem a Mikulásra kapott csokoládé eredménye, hiszen rajta kívül van még másik öt gyermek a csoportban hasonló tünetekkel. Adott esetben a gyerekorvos ellenében is vitatkozik, aki azt javasolja ilyenkor a szülőnek, hogy ne üljön be a váróba a gyermekével, hiszen ott még betegebb lesz.

KÉPÜNK ILLUSZTRÁCIÓ – FARSANG EGY NYÍREGYHÁZI ÓVODÁBAN
 (FOTÓ: BALÁZS ATTILA/MTI)
Az óvónő együttérzéssel meghallgatja annak a kisgyermeknek a panaszait, aki azzal indokolja rossz közérzetét, hogy „anyukám azt mondta, hogy ne mondjam meg, hogy fáj a fülem”, vagy aki elmeséli, hogy óvodába indulás előtt hányt, de nem maradhatott otthon. Segít orrot fújni, szükség esetén hányást takarít és közben vigasztal, bátorít. Gondoskodik az allergiás, speciálisan étkező gyermek ételéről akkor is, amikor a beszállító konyha feledékenységből ugyanazt a rakott krumplit küldi a tojásra érzékeny kisgyermeknek is, mint a többieknek. Majd délután elmagyarázza a szülőnek, hogy a kisgyermek aznap miért is ette azt, amit, és elnézést kér a konyha nevében is, megnyugtatva a szülőt, hogy legyen nyugodt, itt biztonságban tudhatja a gyermekét.

Szedi a Béres cseppet, a propoliszt, a C-vitamint, eszi a mézet, a fokhagymát, issza a gyógyteákat, hogy a vírusfertőzések idején is talpon tudjon maradni, és szedi a vérnyomáscsökkentő tablettákat, alkalomadtán a nyugtatókat, hogy egész évben helyt tudjon állni, mert mi van, ha ő is és a váltótársa is kiesnek a csoportból?

Ezen kívül rendszeresen gondozza a traumákat hordozó gyermekek lelkét. Például elmagyarázza annak, akinek szülei elváltak, hogy azért jönnek felváltva érte, mert mindketten fontosnak tartják azt az időt, amit vele tölthetnek. Igaz, hogy egymással már nem beszélnek, de „ez a felnőttek dolga, ne félj, téged ugyanannyira szeretnek”. Rendszeresen ad nevelési tanácsot a szülőknek is, akik vagy örömmel elfogadják, vagy égbekiáltó szemtelenségnek vélik, hogy az óvónő beleszól a magánéletükbe. A sokéves tapasztalat megléte általában nem érv.
Mindezeken túl elvégzi a sok, törvény által előírt, értelmes vagy értelmetlen adminisztrációs feladatot, naplót vezet mindenről, rendszeres időközökben írásban rögzíti a gyermekek fejlődésének értékelését. Tájékoztatja a szülőket gyermekük fejlődéséről, szülői értekezleteken, fogadóórákon, illetve spontán napi beszélgetések során. Napi kéréseknek igyekszik eleget tenni a harisnya levétele vagy föladása, a nagymamának átadandó lakáskulcs, a soron kívül hazavivő ismeretlen felnőtt, az új sapka, a gyermek által nem felhúzható cipő, az aktuálisan kedvenc alvós állat és egyéb témakörökben.

Rendszeresen átöltözteti száraz ruhába azokat a kisgyermekeket, akik bepisilnek vagy összevizezik magukat a fogmosásnál, esetleg megizzadnak az időjárásnak nem megfelelő kabátjukban az udvaron.

Átöltözteti akkor is, ha a gyermeknek épp nincs vagy sosincs váltóruhája. Ennek érdekében jó érzésű szülőktől, kisgyermekes ismerősöktől megfelelő méretű ruhadarabokat gyűjt be a csoportja számára, esetleg behozza a saját gyermeke kinőtt ruháit. Mivel a saját váltóruháról gondoskodni képtelen szülők ezek visszahozását sem tudják észben tartani, ezért a készletek rendszeres feltöltése az óvónő számára is rendszeres feladattá válik. A ruhák begyűjtését persze diszkréten teszi, hogy az adott kisgyermek, akinek sosincs semmije, ne érezze rosszul magát, hiszen ő nem tehet róla.
Az iskolai szünetek előtti időszakban konfrontálódik a szülőkkel annak érdekében, hogy a napi 8-10 órányi óvodai tartózkodástól fáradt kisgyermek minél több időt tölthessen otthon. Valamint igyekszik elmagyarázni, hogy a családi kapcsolatok érdekében fontos, hogy az újszülött testvér hazaérkezése idején egy-két hétig lehetőleg a nagy se jöjjön óvodába, még akkor sem, ha ez nem könnyű a szülőknek.

Általában igyekszik elmagyarázni, hogy a szülőségben nem az a lényeg, hogy könnyű legyen.

Különböző ünnepségeket szervez, például óvodai karácsonyt, farsangi bált, anyák napját, évzárót, jótékonysági bált, melyekre verseket, énekeket, a gyermek szerepének megfelelő szövegeket tanít be. A kisgyermekeket igyekszik meggyőzni arról, hogy mindez milyen jó lesz. Elkészíti az alkalomhoz illő díszleteket, begyűjti, megvarrja a jelmezeket, összevágja a zenét, majd egy személyben, mint rendező súgó és kellékes levezeti a próbákat, azután az előadást. Eközben elviseli, hogy a nézők a műsort filmre vegyék, abban a tudatban, hogy neki minden esetben az alsó fele fog látszani a körjátékoknál a filmen. Amikor a műsor közben azt tapasztalja az óvónő, hogy a nagyobbik testvér versmondása alatt a szülők az ölükben gügyögő kisebbet filmezik éppen, mert annyira édes, akkor mosolyával bátorítja a nagyobbat, hogy azért mondja csak a szövegét, hiszen olyan ügyes.
Az óvónő szervezi és levezeti ezeket a műsorokat jobb meggyőződése ellenére is, hiszen a szülők szeretik szerepelni látni csemetéjüket. Jobb meggyőződése ellenére, mert a szereplés nem a 3-6 éves életkor sajátossága. Erre a kisgyermeknek valójában nincs szüksége. Neki az állandóságra, a mindennapi rendszerességre van szüksége, mert ebből meríti biztonságérzetét. Az óvónő továbbá  kellő időre felöltözteti, előkészíti, meguzsonnáztatja a kisgyermekeket, hogy részt tudjanak venni mindenféle délutáni foglalkozásokon: úszáson, nyelvórán, néptáncon, stb.

Miért is? Mert ezeket a délutáni foglalkozásokat igénylik a kisgyermekek ebben a korban? Nem. Jobb meggyőződésünk ellenére tesszük ezt is.

És jobb meggyőződésünk ellenére integrálunk olyan kisgyermeket is a csoportunkban, akinek egyébként csak kárára van az, hogy huszadmagával tölti a napjait. Jobb meggyőződésünk ellenére tudomásul vesszük azt a szakmailag teljesen abszurd gyakorlatot, hogy a gyermekek integrálhatóságát néhány személyes vizsgálati helyzetben döntik el a különböző szakértői bizottságok, ahelyett, hogy megnéznék a kisgyermeket a saját csoportközegében. Mintha nem tudnák, hogy az óvodában a beilleszkedés sikere nem a kognitív képességeken múlik, hanem a szociális magatartáson. Az oviban nem probléma, ha egy kisgyermek nagyon nehezen képes szövegeket kívülről megtanulni, ha a beszéde hibás, a gyerekek így is jól tudnak együtt játszani. De aki agresszív, akit zavar a lárma, a sok fény, hang, szag és érzelmi inger, és amikor idegileg elfárad, akkor üt, rúg, ordít, vagy elhajítja a széket, azzal nem lehet együtt játszani.

KÉPÜNK ILLUSZTRÁCIÓ – GYEREKEK JÁTSZANAK EGY UNGVÁRI ÓVODÁBAN
(FOTÓ: NEMES JÁNOS/MTI)
Az integrált kisgyermeknek ahhoz hasonló ez a helyzet, mintha egy felnőttnek a nap minden ébren töltött óráját egy zsúfolt diszkóban kellene eltöltenie. Azzal, hogy ilyen helyzetbe hozzuk a nagy létszámú közösségben történő nevelésre alkalmatlan kisgyermeket, csak ártunk neki. Ártunk a többieknek is, hiszen értékes időt veszünk el tőlük. Ártunk magunknak, mert lassan elveszítjük a szakmánk szeretetét. Senkinek sem jó, csak jobb meggyőződésünk ellenére alkalmazkodunk.

Pedig a gyermekek érdeke az, amihez igazodnunk kellene. A többi megfelelési kényszerünk talán abból adódik, hogy a mi szakmánknak nincsenek határozottan kimondva és képviselve a kompetenciahatárai.

Ha elviszem a cipőmet egy cipészhez megjavíttatni, akkor a cipész megmondja, hogy mit tud vele csinálni és mit nem. Ha elmegyek fogorvoshoz, megmondja, hogy meg tudja-e menteni a lyukas fogamat, vagy nem. Az óvodában nem mondjuk el, hogy mi az, amit meg tudunk tenni, és mi az, amit nem, mert nincs rá hatáskörünk. Pedig ha otthon nem fontos a köszönés, akkor, bár az oviban elérjük majd, hogy a kisgyermek köszönjön, ez számára nem válik alapvető viselkedési szabállyá. Ha otthon nincs rendszeres napirend, akkor, bár az oviban alkalmazkodni fog a kicsi a napirendhez, akkor sem alakul majd ki benne egy stabil, belsővé vált életritmus. Ha otthon sosem hall felolvasott vagy fejből mondott mesét, akkor, bár az oviban esetleg fegyelmezetten végigüli a mesehallgatás idejét, számára mégsem lesz a mese az érzelmi azonosulás színtere. Egy lesz a többi zajkeltés közül.
Ha egy kisfiú otthon rendszeresen végignézi, ahogy az édesapja megveri az édesanyját vagy az aktuális barátnőjét, akkor az oviban én hiába beszélek neki arról, hogy a vitás kérdéseket meg kell beszélni, és nem szabad verekedni. Ha elég következetes vagyok, akkor talán az oviban visszafogja magát, de az ő világképében továbbra is nagyon hatékony konfliktuskezelési módként fog szerepelni a testi fenyítés.

Pedig az alaptörvényünk nagyon világosan fogalmaz, amikor azt írja, hogy „a gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, s ebben az óvodák kiegészítő, esetenként hátránycsökkentő szerepet töltenek be”.

Miért is nem képviseljük kellőképpen, hogy kiegészítő szerepünk van? Egyre többször látom azt a hozzáállást, hogy a szülők úgy hozzák be a gyermeküket az óvodába, ahogyan egy gépet visznek a szervizbe: „Valami elromlott benne, meg kell javítani!”„Majd az óvodában megtanulja.” És mi ezt a munkát elvállaljuk! Reggel gyorsan ráhúznak valamit (becsomagolják), beteszik az autóba, gyorsan odaszállítják az oviba, ott kicsomagolják („Nincs időm megvárni, amíg lehúzod magadról azt a cipőt, mert elkések a munkahelyemről!”), majd beadják az ajtón. Délután ugyanez. Az, hogy a család felkeljen egy órával korábban azért, hogy legyen idő együtt reggelizni és beszélgetve elsétálni az oviig, az a legtöbb családban elképzelhetetlen. Komoly feladatok vannak: munkába kell menni, útközben a gyereket is le kell adni, hazafelé be kell vásárolni, a gyereket meg el kell vinni a különórára, aztán haza kell vinni, szakszerűen ellátni (lásd a mellékelt kezelési útmutatót), majd éjszakára kikapcsolni és töltőre rakni, hogy másnap is működjön tovább.
Persze lehet, hogy ezt a hozzáállást én nem is szeretném kiegészíteni. Vajon más kollégák hogy vannak ezzel? Igyekszünk felelősséget vállalni a szakmai fejlődésünkért, tanfelügyeletnek és minősítenek bennünket, de ki foglalkozik a család felelősségével? Amikor a hároméves az oviban tanul kanállal enni és pohárból inni, és tanítani kell őt a gyalogos közlekedésre, mert nekimegy a villanyoszlopnak, és megáll a járdán a tócsa előtt, mert nem tudja, hogy mit kell tennie. Persze, hiszen babakocsiban, bevásárlókocsiban vagy az autóban biztonsági gyermekülésben ülve szokott csak közlekedni. Aztán megkérdezi tőlem a tanítónő ismerősöm, hogy „mit csináltok ti az oviban, miért nem tudják a gyerekek az ollót használni?” Hát azért, mert a kanálnál tartunk. És én megkérdezhetem a szülőt, hogy ő mit csinált három évig?

A szülő munkáját, felelősségét értékeli valaki? Én pedagógusként kaphatok alkalmatlan minősítést. Hát a szülő? Mi az, ami a pedagógus feladatköre, és mi az, ami a családok feladatköre?

Mindenkinek könnyebb lenne, ha egyértelmű lenne a családok helye és felelősségi köre, és az oktató-nevelő intézmények és bennük a pedagógusok helye és felelősségi köre. A család iránti tisztelet is megkövetelné, hogy a család a megfelelő helyet kapja meg a társadalomban.
Mi, pedagógusok, tehetünk ezért valamit?
Azt, hogy mindezeket leírtam, egy szakmai párbeszéd elindításának reményében tettem. Látom a környezetemben, hogy nagy az elégedetlenség, többen elmenekülnek a pedagógus pályáról. Akik maradnak, azok pedig különböző túlélési stratégiákkal próbálkoznak. Talán eljött már az ideje annak, hogy mi, akik a nevelés-oktatás különböző szintjein és területein dolgozunk, megkeressük azokat a csomópontokat, amik a közös problémáink, amikre együttesen tudunk csak hatást gyakorolni, megoldást találni. Talán meghúzhatnánk végre a szakmánk határait és kimondhatnánk, hogy mi az, amit nem vagyunk képesek vagy nem akarunk megtenni, és amihez már nem adjuk a nevünket. Magam sem tudom, hogy vajon hogyan tovább.

(Kun Gabi)
(Forrás: nlcafe.hu)

2018. január 15., hétfő

A lány, akit majmok neveltek

Kapcsolódó képKapcsolódó kép


A lány, akit majmok neveltek /The Girl Raised by Monkeys/ Valamikor 1954 környékén történt, hogy egy isten háta mögötti kolumbiai faluban egy négyéves kislány éppen borsót fejtett szülei parcelláján, amikor erős kezek megragadták, valamilyen droggal elkábították, és szemét-száját befogva elrabolták. Amikor Marina magához tért, azt hitte, hogy vége a rémálomnak, de az csak akkor kezdődött: kiderült, hogy az esőerdő közepén van, tökéletesen egyedül, s kizárólag saját magára számíthat a túlélésért vívott harcban. Idővel azonban meglepő segítői akadtak: egy csapat csuklyásmajom, melyek nemcsak hogy megengedték, hogy a közelükben maradjon, de vakargatták, ápolgatták is, amikor pedig megbetegedett, a maguk módján a gyógyításában is részt vettek.

2018. január 6., szombat

ÍGY TESZIK TÖNKRE GYERMEKEINKET


(Részlet Dr. Lenkei Gábor: Egészségünk titkai című előadásából:) 

„Egy barátom mesélte, cselgáncsedző. Alsó tagozatos gyerekeket edz.                 
Meséli, hogy megjöttek a srácok, 7-8 éves srácok, délután 4-kor és fáradtak.                                Mondták, hogy fáradtak.                                                                                                                                                        Hogy lehet egy 7-8 éves gyerek fáradt?
És azt mondja, hogy megszagolta őket, és a gyerekek többségének aceton szaga volt.
Tudják, mint a körömlakklemosó.
És ő egy okos ember, azt mondta, az embernek akkor lesz aceton szaga, ha ki van száradva.              A végletekig.
És egy gyerek nagyon gyorsan kiszárad. Mert a gyerekeknek a folyadékigénye ennél sokkal több, mint a felnőtteké.
Most nem tudom részletezni, hogy miért, de ennél sokkal több. S megkérdezte a gyerekeket:                „Mit ittál ma, csillagom?”
„Hát, reggel a kakaót, és az iskolában egy pohárka vizet.”
És délutánra összeomlott a gyerek anyagcseréje. Már aceton szaga volt.
                 
 Tudják, kinek van aceton szaga? Aki cukorbeteg, kómára készül. 
Képtalálat a következőre: „szomjazó gyerekek” Képtalálat a következőre: „szomjazó gyerekek”
 Olyan mértékben felborul a gyerekek anyagcseréje, mert nem isznak vizet.
Azt hiszik, hogy egy gyereket meg lehet tanítani bármire, mikor acetonos? 
Nem tud figyelni, a rosszullét határán van! S azt mondják rá, hogy hiperaktív, meg diszlexiás? Szomjas! Elvihetem pszichológushoz…
Meg kéne itatni!
Persze, hogy pszichológiai tüneteket produkál, ha szomjas, meg ha éhes! Hát annak olyan tünetei vannak. Képtalálat a következőre: „szomjazó gyerekek”
És az edző bevezette minden gyereknél, hogy aki edzésre jár, kötelező egy 7,5 decis kulacsot hoznia. Azt, amikor megjönnek, megtöltik, egyharmadát meg kell innia edzés előtt, egyharmadát edzés közben és egyharmadát az edzés végén. És mire a gyerekek hazamennek, nem aceton szagúak.
De aztán úgy jönnek megint…. Tönkretesszük magunkat.
Ez nem egy kis dolog, amiről beszélek!
Az ember, amikor csak akkor iszik vizet, amikor szomjas, akkor már elkésett!
És mondok valamit. Még egyet.
Nem lehet hozzákezdeni egy ember gyógyításához addig, amíg ki van száradva! 
Én nagyon sokszor láttam belgyógyászként idős embereket, akik csontszárazak voltak. És zavartak voltak, úgy néztek ki, mintha flúgosak lennének. Nem lehetett velük beszélni. Nem tudták hol vannak, össze voltak zavarodva.
Volt, aki azt hitte, hogy pszichiátert kell hozzájuk hívni.
Mondta az öreg kollégám: „Adj neki vizet! Sok, sok, sok, sok infúziót, és várd meg a holnap reggelt.”
És amikor adtunk nekik sok, sok, sok, sok vizet, akkor az „ütődött” idős ember másnapra egy mosolygós, ép valaki lett. Mert megszűnt az elmezavar, amit a kiszáradás okoz.
Az embernek a szellemi tevékenysége nagyon gyorsan hanyatlik, ha ki van száradva.

(Forrás: netceleb.eu)

Képtalálat a következőre: „szomjazó gyerekek”Képtalálat a következőre: „szomjazó gyerekek”

Kapcsolódó kép

2018. január 4., csütörtök

Minden energia

Kapcsolódó kép

Az 1970-es évek elején a Findhorn nevű közösség egyik igazgatója voltam.
Ez a skóciai, mélyen spirituális közösség elkötelezett a természettel való élő és működő kapcsolat iránt. 
A Findhorn közösségi házban lakók rendszeresen gyakorolták azt, hogy tudatosan szeretetet küldtek a kertben található növényeknek. 
Az eredmények fantasztikusak lettek. 
Mindenféle vegyszer nélkül a Findhorn kertjében különleges méretű és fajtájú növények, virágok, gyümölcsök és zöldségek teremtek. 
A környéken a csodájára jártak a nem mindennapi jelenségnek.

Egy nap Peter, a Findhorn társalapítója megkért, hogy csatlakozzak hozzá, mert meghívta teára a helyi lelkipásztort és feleségét. 
Egy darabig udvariasan csevegtünk a tea mellett, majd Peter azt indítványozta, hogy nézzük meg a kertben a rózsabokrokat, amelyeket több mint egy évvel ezelőtt ültettünk. 
Peter elmagyarázta, hogy a lelkipásztor volt a „kertész”, aki segített a rózsatövek kiválasztásában és elültetésében, de azóta nem volt alkalma megnézni a fejlődésüket.

Ahogy sétáltunk a kertben és egymás után megnéztük az újabb és újabb rózsabokrokat, észrevettem, hogy a lelkipásztor egyre dühösebb lett.  
Hirtelen megállt és felkiáltott: „Elég!”
Mindannyian rémülten néztünk rá.
„Amit itt látunk, az teljesen lehetetlen” – kiabálta.

Látva a tanácstalan arcokat, kicsit nyugodtabban folytatta.

 „Valamit be kell vallanom. 
Tudják, a feleségem az elmúlt három évben minden nyáron, a szabadságom idején elvonszolt ide, csak azért, mert szereti ezt a közösséget. 
Nekem viszont szilárd meggyőződésem, hogy Önök valamennyien bolondok. 
Ez a sok marhaság a kozmikus energiáról, a növényekről és a szeretetről. Nevetséges! 
És idehoz engem, függetlenül attól, hogy én pecázni szeretnék. 
Úgyhogy elhatároztam, hogy bebizonyítom, hogy amit Önök csinálnak, az lehetetlen. 
Felajánlottam, hogy segítek a rózsatövek kiválasztásában és elültetésében.”

 „Több mint harminc éve tanulmányozom a rózsákat és pontosan tudom, hogy mi az, ami ebben a talajban, ilyen éghajlati viszonyok között megterem.

Amikor összeállítottam a Findhornban elültetendő rózsákat, olyan fajtákat választottam ki, amelyeknek semmi esélyük nem volt, hogy ezen a helyen megmaradjanak. Semmi esélyük! 
Minden egyes rózsának teljesen alkalmatlan ez a hely és semmilyen adat nincs arról, hogy valaha ezen a területen ezek a rózsafajták megmaradtak volna. Némelyik fajta egyáltalán nem nő üvegházon kívül. Mégis mindegyikük itt virul az orrom előtt!”

 Szünetet tartott egy pillanatra és ránk nézett. 
“Soha nem hittem volna, ha nem látom a tulajdon két szememmel.”

 A rózsák látványa meggyőzte, hogy az emberek energiája befolyásolhatja a körülöttük lévő világot. Attól a naptól kezdve ő lett Findhorn leglelkesebb támogatója.

A történet Marci Shimoff: Love for no Reason című könyvéből származik.
A történetet elmesélte: David Spangler

Képtalálat a következőre: „rózsák”

2018. január 1., hétfő

ÚJÉVI FOGADALMAK (Jon Gordon)



1) Maradj pozitív. Vagy a cinikusokra hallgatsz, és elhiszed, hogy a siker lehetetlen, vagy abban hiszel, hogy »Istennél minden lehetséges.«
2) Minden nap ébredéskor egészítsd ki ezt a kijelentést: »A célom az, hogy…«
3) Reggelenként egy séta közben gondold végig, mi mindenért lehetsz hálás. Ez elmédet a sikerre hangolja. Az ember nem tud egyszerre hálás és stresszes is lenni. A hála mozgással kombinálva kettős energialökettel és természetes antidepresszánssal ajándékoz meg.
4) Ne csüggesszen el, ahol tartasz, inkább gondolj derűlátón arra, ahová el fogsz jutni.
5) Étkezz a régi alapelv szerint: reggel, mint egy király, délben, mint egy úr, és este, mint egy koldus, akinek már egy fillérje sincs.
6) Hidd el, hogy minden okkal történik, és jó dolgok származnak majd a nehéz helyzetekből.
7) Ne pazarold az energiádat pletykára, múltbeli ügyekre, negatív gondolatokra és olyasmire, amit úgysem tudsz irányítani. 
Fektess be a jelen pozitív pillanataiba.
8) Keress magadnak egy mentort, és te is légy mentora valakinek.
9) Három fontos dolog: erő, lelkesedés és együttérzés.
10) Ne feledd, a kemény munkát nem lehet semmivel kiváltani.
11) Összpontosíts! Kérdezd meg magadtól: 
»Mi a három legfontosabb dolog, amit ma meg kell tennem?«
12) Gyakorold a »semmi panaszkodás« szabályt! 
A panaszkodás olyan, mint a hányás, te ugyan jobban érzed magad utána, de az emberek körülötted rosszul lesznek!
13) Olvass több könyvet, mint tavaly!
14) Pihenj többet! Az alvást nem lehet dupla kávéval pótolni!
15) Lefekvés előtt egészítsd ki ezeket a mondatokat: »Hálás vagyok …-ért.« »Ma elvégeztem …-t.«
16) Képzeld el, hogy elméd egy kert. Ha egy napig kigazolod a negatív gondolatokat, és táplálod a pozitív gondolatokat, az nem sokat számít – de ha minden nap megteszed, pompás kerted lesz.


2017. december 28., csütörtök

Fogyás masszírozással 2. rész

4. Tze-sang pont

 A lábakon is sok, fogyást elősegítő pont van, de ezek közül is kiemelkedik a “hosszúélet pontja”, amely a térdtől lefelé, négy ujjnyira található. Úgy tartják, hogy ezen pont masszírozásával naponta akár fél kiló súlyfölöslegtől is megszabadulhatunk.

5. Lou-gu pont

Ez a pont 5 cm-el a boka fölött húzódik, mégpedig a láb belső részén. Amellett, hogy ezen pont masszírozása segít a fogyásban, még a láb- és kézzsibbadást is feloldja, és megszünteti a szívpanaszokat is.

Figyelem! Nem kell túlzásba vinni a masszázst, elég egy percig nyomkodni a felsorolt pontokat.

(Forrás:netceleb.eu)

Fogyás masszírozással 1. rész


A kínai gyógyítók tudták, hogy lehet elkerülni az elhízást. 
Egy kínai praktikáról lesz szó, amellyel sport és erőlködés nélkül fogyhatunk, energiaveszteség nélkül.
Masszírozzuk a következő pontokat, és ezáltal csökkentsük az ételek utáni vágyakozásunkat, javítsuk az emésztésünket.
1. Dui Tuang pont
Ez az egyik legfontosabb étvágyszabályozó pont a testünkön. Pontosan az orr és a száj közötti területen fekszik. Ezt a pontot akkor érdemes masszírozni, ha stressz hatására falási roham törne ránk.

2. Az “étvágy” pont
A fülünkön megközelítőleg 200 biológiailag aktív pont létezik, amelyek masszírozása javítja a szervezet működését, serkenti az emésztést.

3. Tze-chi pont
Hajlítsuk be a karjainkat, és masszírozzuk pár percig a hajlat külső részénél lévő felső pontot, amelyek a bélműködést javítják.

2017. október 30., hétfő

20 tipp, ami segít sikeres és boldog gyereket nevelni!


Montessori irányelvek otthonra – játékhoz, tanuláshoz, gyakorláshoz

Montessori módszerek otthonra

Hogyan játszunk az óvodás gyerekkel? Hogyan tanuljunk az iskolás gyerekkel? Milyen legyen a gyerekszoba? Miként segíthetjük szülőként a gyermek szellemi fejlődését? 
20 tanács Montessoritól azoknak, akikhez közel áll a legendás orvosnő szemlélete.
Az 1870-ben született Maria Montessori már a pályája elején több tekintetben is úttörőnek számított, például az első nő volt Olaszországban, aki orvosi diplomát szerzett. Fiatal orvosként gyermekosztályokon tevékenykedett, ahol felfigyelt arra, hogy az értelmileg sérült gyerekeket sokkal inkább lehet fejleszteni megfelelő pedagógiával, mintsem gyógyszerekkel.

Tudományos megfigyeléseivel egy olyan pedagógiai rendszer alapjait rakta le, amely abban a korban minden nevelési felfogással szembement. Mi sem bizonyítja jobban Montessori zsenialitását, mint az, hogy módszerei korát jóval megelőzték, és pedagógiája ma óriási reneszánszát éli.


Az alábbiakban praktikus tanácsokat igyekszünk adni óvodás és kisiskolás gyerekeket nevelőknek, akikhez közel áll a Montessori szemlélet, illetve hasznos tippeket, inspirációt azoknak, akik még csak most ismerkednek a legendás orvosnő nevelési elveivel.

Montessori irányelvek otthonra – játékhoz, tanuláshoz, gyakorláshoz

  1. Önálló cselekvés
    Hagyjuk a gyereket önállóan cselekedni, vagyis mindent, amire képes, végezze el saját maga. Az önálló cselekvéshez biztosítani kell számára a megfelelő környezetet és a megfelelő eszközöket.
     
  2. Montessori a gyerekszobában
    A gyerek játékának, tanulásának színtere könnyen átlátható, szellős, megfelelően rendezett és rendszerezett tér legyen. A könnyen mozgatható bútorok igazodjanak a gyerek testmagasságához. A nyitott polcokon ne ömlesztve, egymás hegyén-hátán, hanem inkább szellősen, könnyen hozzáférhetően sorakozzanak a játékok, tanulási eszközök, amikhez a gyerek könnyen hozzányúl, amiket szívesen levesz a helyéről.
     
  3. A fejlődés gátja lehet a túlzott siettetés
    A gyerekek eleve lassabbak, mint a felnőttek, ezért mindig hagyjunk elegendő időt számukra. Ne siettessük őket például az öltözködésben, evésben, háztartási munkában, rendrakásban – és általában véve, a természetes fejlődésében sem.
     
  4. Túlzott féltés
    Ne vigyük túlzásba a túlságosan óvó, féltő gondoskodást, mert ez gátja lehet a gyermek egészséges szellemi fejlődésének.
     
  5. Parancsok helyett motiváció
    A gyereknek ne hangosan parancsolgassunk, ne konkrét, pattogós utasításokat adjunk, hanem inkább segítsük, motiváljuk őt abban, amilyen tevékenységben éppen benne van - másképpen ne „informátorok” legyünk felette, hanem „szervezők” legyünk körülötte.
     
  6. Hagyjuk érvényesülni a gyerek személyiségét
    Ne erőltessünk valamit mindenáron a gyerekre, ha az őt egyáltalán nem érdekli. A gyerek nem funkciógyerek, akinek a mi vágyainkat, álmainkat kell valóra váltania, hanem egy önálló személyiség.
     
  7. Játék közben saját időbeosztás
    A gyerek a szabad játékalkalmakkor a saját időbeosztása szerint játsszon a játékokkal, az a kedvező, ha saját maga döntheti el, hogy melyik játékkal mennyi időt szeretne eltölteni.
     
  8. Következetesség - következmény
    Ha a gyerekkel közösen megállapodunk valamiben, akkor azt be is kell tartatni. Ha a gyerek nem tartja be az ígéretét, akkor nem szabad őt öncélúan büntetni, hanem helyette inkább teremtsünk lehetőséget a hibái korrigálására.
     
  9. Valódi terepen, valódi szemléltetőeszközök
    Ha tehetjük, a gyereket valós környezetben, valódi tárgyakkal oktassuk.
     
  10. A gyerek jöjjön rá a problémára, ne mi
    Lassítsuk le a mozdulatainkat, amikor a gyereket tanítjuk. Tanítás közben kerüljük a határozott utasításokat, és engedjük, hogy a gyerek jöjjön rá a probléma megoldására. Hagyjunk számára időt a próbálkozásra.
     
  11. A döntés szabadsága
    Játék, tanulás során – ha csak lehet – engedjük meg, hogy a gyerek válassza ki a számára rendelkezésre bocsájtott választékból a játéklehetőségeket, megoldandó feladatokat.
    Biztassuk arra, hogy bátran kérdezzen tőlünk, mondja ki gondolatait, ötleteljen a csoport többi tagjával.
     
  12. Saját fejlődési ütem
    Tanulás játék során ne hasonlítgassuk a gyereket máshoz. Mindig a saját fejlődési üteméhez, a saját képességeihez mérjük, ne erőltessük rá a kötelező haladási tempót. Vegyük figyelembe a korát és az érettségét.
  1. Tanítás a gyerek érdeklődési területéből merített példákkal
    A gyermekkel való játék, fejlesztés során vegyük figyelembe az adott gyermek érdeklődési területét. Új ismereteket próbáljunk meg az érdeklődési területéből merített példákkal elmagyarázni – így könnyebben meg fogja érteni. Még több Montessori tanulás, tanítás itt:
     
  1. A hibákat mindig ki lehet javítani
    Jó, ha a gyermeknek lehetősége van a saját hibáinak önálló észlelésére és korrigálására. Használjunk Montessori ihletésű játékokat, eszközöket, amelyek erre kiváló lehetőséget teremtenek. A Montessori játék (rózsaszín torony) nem egyenlő a Montessori alapelvű játékkal (Logico), mert az előbbiek önellenőrzésre nem alkalmasak – legalábbis képzett szakember segítsége nélkül.
  1. A választás szabadsága
    A gyermek számára átengedett szabadság nem azt jelenti, hogy mindent mindig megengedünk a gyereknek. Nem. Azt takarja, hogy a gyerek a saját korának, saját fejlődési szintjének megfelelő eszközökkel szabadon tevékenykedhet; vagyis nem abszolút szabadságot engedünk meg számára, hanem a választás szabadságát. Például óvodás korú gyereknek kínáljunk fel érettségének megfelelő különböző játszási lehetőségeket, amik közül ő maga választhat.
     
  2. Felelősség a mindennapokban
    Óvodában, iskolában, táborban, gyerekközösségben minden gyereknek legyen saját feladata, ami a napi rutin fontos része. Például óvodában napos, iskolában krétafelelős, stb.
  1. A gyerek tanításának lépései
    Közös tanulás – kötelezően elvégzendő feladat egyedül – ajánlott feladat egyedül – szabadon választott feladat egyedül.
  1. A gyerek tanulásának lépései
    Próbálkozás (előveszi a Montessori tornyot és elkezd építeni)
    Megtapasztalás (alulra teszi az 1.es kockát, rá a többit, összedől a torony, valami nem jó)
    Gyakorlás (újra próbálkozik, hogyan tudná felépíteni)
    Ismerkedés (az egyik kocka kisebb, a másik nagyobb)
    Képesség kialakulása (rájön, hogy melyik kockára melyiket kell rakni)
    Tudás (a tornyot képes maga felépíteni úgy, hogy az nem dől össze)
     
  2. Önállóságra nevelés
    A Montessori gyermeknevelés célja, hogy a gyerek képessé váljon az önálló döntések meghozatalára, hogy felnőttként könnyebben megállja a helyét az állandóan változó világban.
     
  3. Minden fontos valamiért
    Minden dolog fontos egy másik dolog szempontjából, például a nyelvtan nem csupán egy iskolai kötelező tantárgy, hanem egy olyan elsajátítandó ismeretanyag, ami később az életben való boldoguláshoz lesz nagyon is szükséges.
És végül ne feledjük, hogy Maria Montessori, aki mindenkor a gyerekek tiszteletére hívta fel a figyelmet, úgy tartotta: minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, éppen ezért biztosítani kell számukra a spontán, szabad tevékenység lehetőségeit. Montessori szerint a gyermek fejlődése egy belső erők által hajtott természetes folyamat. Ezt a belső menetrendet nem lehet senkinek kívülről átvenni, mert akkor a gyermek identitása elmélyül, érdeklődése nem tud kellően kibontakozni, szárnyalni.

Szakértő: Béres Mária mesterpedagógus, Montessori gyógypedagógus, a Béres Mária Montessori (BMM) módszer kidolgozója – mastakarok.hu
(Forrás: koloknet.hu)

2017. október 25., szerda

Elárvult kongói és muzulmán afgán diákok is tanulnak a magyar iskolában

abc3
Ebben az iskolában az afgán kisfiú is szívesen tanul magyar néptáncot, színjátszókörbe jár, és már felsőfokon beszél magyarul.
Az elmúlt évben hat menekült gyerek kezdett tanulni a Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpontban. Van közöttük elárvult kongói és muzulmán afgán diák is. Az iskola igazgatója szerint teljesen természetes, hogy befogadják a rászoruló gyerekeket, legyenek azok magyarok vagy menekültek, pedig nem egyszerű a tanításuk: egyszerre kell őket magyarul tanítani, leadni a tantárgyakat és megakadályozni, hogy magányosak legyenek.
Mit keres egy muzulmán diák egy katolikus iskolában, és mit szóltak a szülők a menekült osztálytársakhoz? Interjú Rubovszky Ritával, az iskola igazgatójával.
Hány menekült gyerek tanul az iskolában, és honnan származnak?
Hatan fordultak meg itt az elmúlt egy évben. Van, aki azóta elment, és van, akit áttettünk egy másik iskolába, mert úgy gondoltuk, hogy nem a mi iskolánk a legmegfelelőbb a számára. Jelen pillanatban hárman vannak, de ez feltehetően nőni fog, mert a meglévő gyermekek testvérei is bebocsátást kérnek.
Honnan jött az ötlet, hogy befogadják őket?
A Jezsuita Menekültszolgálat keresett meg minket ezzel a kéréssel. Ők azzal foglalkoznak, hogy felkarolják ezeket a családokat, többek között iskolát keresnek a gyerekeknek. Miután mi vagyunk az a katolikus iskola, amelyik a legközelebb van hozzájuk, ezért minket kerestek meg. Először gondolkodtunk rajta, mert ez egy nagy vállalás.
Miért nagy vállalás?
Azért, mert ezeknek a gyerekeknek a felvállalása nagyon sok energiát kíván az iskolától: a tanítóktól, a tanároktól, a vezetőségtől.
900 gyerek jár ide, most hatról van szó. Miben nyilvánul meg ez a plusz energia-igény?
A szerzetesrendnek, a Boldogasszony Iskolanővéreknek, amely a mi fenntartónk, benne van az alaphitvallásában, hogy esélyt ad a peremen élőknek, családoknak, akik valamilyen szinten ínséget szenvednek. Ezért az iskola számára az a helyzet, hogy bejön valaki, aki sokkal nehezebb háttérrel ül az osztályban, mint a többiek, az ismerős. Ez nem a menekültkérdéssel vált ismerőssé számunkra, korábban is az volt. Az iskola felvállal olyan gyerekeket, akik nehéz háttérrel jönnek.
Ez azonban minden egyes alkalommal nehéz. Amikor felvállalunk egy ilyen gyereket, az egy közös döntés, mert pontosan tudjuk, hogy a vele való törődés nem áll meg az iskolai óránál.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A tanárnak minden órára külön feladatokkal kell készülnie. Egy olyan diákot kell tanítania, aki nem beszél az ő anyanyelvén. A tanár szeretetén és szakmai felkészültségén múlik, hogy olyan típusú játékokat, feladatlapokat, dialógusszituációkat találjon, amely dolgoztatja a gyereket az órán. Egy olyan gyereket, akinek az a nonverbális tudása a világról, amely az osztálytársainak megvan, nincsen meg. Ez egy nehéz szakmai feladat. Egy vagy két órát elmennek ugyan az önkéntesekkel vagy a menekültszolgálat munkatársával nyelvet tanulni, de aztán jön a történelem, a matek, a magyar, a testnevelés. A tanárnak pedig foglalkoztatni kell azt a gyereket, egy idő után osztályoznia kell, számon kell kérnie, mégpedig úgy, hogy ne kedvetlenítse el, hanem motiválja. Figyelni kell őket az udvaron, a folyosón. Ezek a gyerekek iszonyú magányosak voltak, amikor idejöttek. Olyan közeget kell teremteni, hogy integrálódni tudjanak, és ne legyenek magányosak.
Miben különböznek ezek a menekült gyerekek a magyar származású hátrányos helyzetű gyerekektől. Kivel könnyebb, kivel nehezebb?
Ezek a gyerekek olyan traumákat hordoznak, amelyek kijönnek az iskolai keretek között. Szeretetigényesek és nagyon nehéz nekik egy teljesen új helyzetben megtalálni magukat. De egy olyan magyar gyerek, aki most veszítette el az édesanyját vagy a testvérét hosszas szenvedés után – van ilyen tanulónk -, vagy egy olyan gyerek, akinek a szülei nem itt élnek, vagy akiről tudjuk, hogy súlyos bántalmazáson ment keresztül, ezek a gyerekek nem igényelnek kevesebb szeretet, vagy más szeretet mint a menekült gyerekek. Sőt, van olyan menekült gyerekünk, aki nagyon jó családból jön, ő sokkal kevésbé él szeretetdeficites életet – még akkor is, ha három országon ment keresztül -, mint esetleg az a magyar gyerek, aki mellette ül a padban. Ez egy komplex kérdés.
Mit kínál nekik az iskola?
Szorosan együtt dolgozunk a Jezsuita Menekültszolgálattal, ketten vállaltuk fel őket. Ők tanítják őket magyarul, a menekültszolgálat szociális munkásai pedig rendszeresen tartják a kapcsolatot a családokkal, nap mint nap részt vesznek a családok életében.
Az iskola mind közösségileg, mind módszertanilag integrálja őket. Idejöttek magyartudás nélkül, különböző kulturális háttérrel. Van olyan afgán kisfiú, aki muzulmán, az európaihoz nem hasonlítható háttérrel jött ide, és most itt ül a hatodik osztályban, gyakorlatilag felsőfokon beszél magyarul, okos és motivált is.
Egy év után belesimult a környezetébe, színjátszórkörbe jár, magyar néptáncot táncol, és a társai is úgy fogadják, mint ahogy egy másik magyar gyereket.
Jellemzően egy éve érkeztek Magyarországra?
Több mint egy éve érkeztek Magyarországra, ezek mind hányatott sorsú családok, akik valamilyen módon felvették a kapcsolatot a Jezsuita Menekültszolgálattal. Van egy család, ahol a szülőknek nem volt munkája, nem volt lakásuk, egy szál semmiben álltak kint az utcán. Most reggeltől estig dolgoznak, szabók mindketten. A kisebbik gyerekük óvodába jár, a nagyobbiknak most kerestünk új iskolát, nálunk ugyanis csak hatodikig koedukált az általános iskola. Szóval most keresünk egy iskolát neki, ahol felveszik és tovább folytatják vele a munkát. Ez nem lesz könnyű.
Miért?
Mert rengeteg háttértudása hiányzik, ezt az új iskolának fel kell vállalnia, és pótolnia kell. De a gyerek olyan, mint egy szivacs, szóval azért ez a kisfiú jó eséllyel az érettségi után egyetemre fog menni.
Ha lány, akkor maradhat gimnáziumban. Azt is látjuk, hogy van olyan család, például a kongóiak, ahol sok gyerek van, tehát igazából nem is gyereket, hanem családokat vállalunk fel, annak minden nehézségével együtt. Segítünk bölcsödét keresni, óvodába rakni a gyerekeket.
Mennyire kellett az iskolásokat és a szülőket felkészíteni, érzékenyíteni arra, hogy itt most menekült gyerekek is tanulni fognak?
Egy katolikus iskolában, ha komolyan veszi magát, akkor az érzékenyítés az az evangélium. A nagyon kemény keresztényüldözésből jött kongói család úgy jött ide, hogy egy húsz négyzetméteres földszinti lakásban éltek, aminek nem volt padlója, minden ablaka nyitott volt, egy csapból folydogált a víz, nem lehetett lehúzni a WC-t, és ott éltek kilencen. A gyerekek összetolt székeken aludtak az orvosi rendelő előtt, mert éjjel nem tudtak aludni. Hihetetlen körülmények között éltek. Mi egyáltalán nem gondolkodtunk azon, hogy ezt a családot befogadjuk-e vagy sem, olyan természetes volt. Hihetetlenül szépen befogadták őket a szülők, ellátták őket ruhával, mindenki rögtön segített. Úgy gondoltuk, egy európai katolikus iskolának feladata azokon a testvéreken segíteni, akiket a hitük miatt üldöznek.
Adományokat hoztak nekik?
Berendezték a lakásukat, miután a menekültszolgálat szerzett nekik egyet. Volt olyan szülő, amelyik megvett egy komplett IKEA-lakásbútort, hat ággyal, matraccal, párnával, lepedővel. Aztán felvitték és összeszerelték.
Mindezt csak úgy maguktól?
Írtam a szülőknek egy körlevelet, amiben részletesen leírtam a család történetét, és azt, hogy miért fogadtuk be őket. A több száz címzett család közül semmilyen negatív reakciót nem kaptam, ellenben sok élelmiszert és ruhát hoztak.
A gyerekek között is zökkenőmentes volt a kommunikáció?
Volt, hogy felháborodtak a gyerekek és néhány szülő, mert például azt mondta az egyik kisfiú egy kislánynak, hogy szexi bébi, és hát voltak tíz évesek. De a kisfiú ugye angolt tanult Kongóban, neki ez volt a kedvesség, az ő szókincsében ez egyszerűen azt jelentette, hogy közeledni akarok hozzád, mert kedves vagy. A kislány számára viszont azt jelenthette, hogy most fog leteperni. Ez egy cuki történet, de jól mintázza, hogy ha valaki idegen egy közösségben, akkor csomó olyan gesztusa lesz, ami a másik számára érthetetlen.
De ezt meg lehetett oldani?
Persze, hiszen akkor figyeljetek, most mondom el nektek, milyen érdekes, hogy angolul a szexit nem csak arra mondjuk, ha valaki vonzó, hanem egy jól megírt dolgozatra is lehet mondani, mert arra is jó a kifejezés. És akkor el van intézve. Azt is láttuk többször, hogy bizonyos érintések mást jelentenek a menekült gyerekeknek, mint nekünk. Ők agressziónak fogtak fel egy csomó olyan érintést, amely a magyar gyerekek részéről kedves volt, és ezért begurultak, mert úgy érezték, hogy zavarják az intim szférájukat. Rengeteg ilyen kulturális különbség van, amit folyamatosan magyarázni kell.
Ezeken a helyzeteken egyszerűen túl lehet lendülni?
Igen, de fontos, hogy itt kevesen vannak a menekült gyerekek, és nagyon befogadó a környezet. Az is fontos, hogy ezeknek a gyerekeknek a családjai nagyon együttműködőek. Sose történt olyan, hogy számonkértek volna valamit az iskolán, a gyerekek minden nap bejárnak.
Említett egy afgán tanulót, nála a vallás mennyire meghatározó? Ez mégiscsak egy keresztény iskola.
Igen, ő például muszlim. Nem volt ebből probléma. Mi elfogadtuk, hogy ő más ételt rendel, satöbbi. Ez a család azonban tökéletesen elfogadja, hogy a gyermeke katolikus iskolába jár, katolikus szentmisén vesz részt. A kongóiak meg keresztények, ráadásul nagyon vallásos család. Ők nekünk mégiscsak a tanúságtevői annak a keresztényüldözésnek, amely a világban zajlik. Ez pedig az itteni szülők számára is nagyon fontos volt. Elolvasták a levelemet, majd nagyon sokan azt mondták, hogy úristen, én itt élek jó körülmények között, a gyerekem mellett meg ott van egy olyan gyerek, aki látta, hogy a saját apját hogyan végzik ki a nappaliban. Ez egy nagyon kemény lecke az itteni közösségnek.
Mindegyik gyerek jól tud teljesíteni az iskolában?
Nem, a kongói családból az egyik fiú láthatóan nem bírta az iskolát. Nála meg kellett néznünk, hogy mi lehet az, ami a gyereket át tudja segíteni a traumákon, amiket átélt.
Miért nem bírta?
Nem volt motivált, nem bírta, hogy ül reggeltől estig olyan órákon, amelyeket nem ért. Ráadásul ő az a gyerek a családban, akinek az édesapa valójában nem az édesapja, az édesanyja meg nem az édesanyja, hanem a nagynénje, úgy vették őt magukhoz.
Ez a gyerek mindenét elveszítette, a hazáját, az apját, az anyját, a nyelvét, mindenét.
Ő olyan pszichés kifáradással érkezett meg hozzánk, és kezdte el a tanulást, amit nem bírt. Hol agresszív volt, hol meg állandóan sírt.
Végül azt találtuk ki, hogy a sport lehet a kitörési pont, ahol nem kell akkora intellektuális teljesítményt nyújtania. Egy sportiskola átvállalta, a Fradi meg leigazolta, így most az egyesületben játszik. Ez végül jó döntésnek bizonyult, a gyerek reggeltől estig sportol, csapatba került. Ez szép történet, de nagyon nehéz volt az a fél év, amíg ezt megszültük. A másik két gyerek viszont egészen szépen beszél magyarul és ötösöket hoznak.
Menekült hátterű gyerekeknek mennyire nehéz iskolát találni?
Az az iskola, amelyet mi felhívtunk, az rögtön felvállalta. Nincs tapasztalatom arról, milyen az, amikor nem vállaljak fel őket.
Mi a helyzet azokkal a magyar gyerekekkel, akik itt tanulnak? Ők mennyit értenek a menekültválságból?
Szerintem Magyarországon mindenki érdeklődik a menekültválság után, aki elmúlt 8 éves, hiszen erről szól a közbeszéd, ezt látják maguk körül. Mi nem gondoljuk azt, hogy nekünk erről állást kéne foglalnunk, és azt sem gondoljuk, hogy egzotikumot kellene csinálni ezekből a gyerekekből az iskolában, vagy magyaráznunk kéne a helyzetüket. Hiszen nem tudjuk. Minden gyerek, aki ide belép, az egy saját univerzum, ha menekült, ha nem. Annyit tudunk a hátterükről, amennyit ők elmondanak nekünk.
Szerintem az, hogy egy iskola befogad egy menekült gyereket, vagy egy szegény sorsú gyereket, az nem lehet termék. Ez nem lehet sem jótékonysági, sem pedagógiai termék. Mi nagyon határozottan visszautasítottuk azt, hogy nálunk ez egy program legyen. Pedig volt erre nézve megkeresés, egy német alapítvány még pénzt is ajánlott volna, ha mi ebből csinálunk egy programot, de nem gondolom, hogy ezt kéne csinálnunk.
Ennek pont annyira magától értetődőnek kell lennie, mint amennyire magától értetődő az, hogy ha egy vidéki házaspár ír nekem egy levelet, hogy nehéz családi helyzetben van a gyereke, de tehetséges, és ide szeretnék adni kollégiumba, akkor én találkozom velük.
Erre a munkára van bármi hatása annak, ami most az országban a menekültválsággal kapcsolatban megy?
Csak azt tapasztaltuk, hogy a szülők, kollégák érthető, normális félelmekkel, és nagy jószívűséggel élnek, állnak hozzá ezekhez a gyerekekhez. Jó érzés, hogy a mi szakmai, emberi munkánk kapcsolódik ahhoz a segítő szeretethez, amely jellemzi a katolikus és más keresztény egyházakat, a Karitászt, a Szent Egyed közösséget, az iraki menekülteket befogadó Szent Adalbert Központot, az üldözött keresztényeket segítő kormányzati, illetve magyar európai uniós képviseleti munkát, és jó érzés az is, mennyi segítséget kapunk a helyi és környékbeli plébániáktól, az Esztergomi Főegyházmegyétől.
Fognak jönni még menekült hátterű gyerekek az iskolába?
Van most egy kameruni család is, ők is keresztények, és az egyház küldené őket ide. Azt el tudom képzelni, hogy ők ide fognak járni, de programot nem akarunk ebből. Teljes természetességgel, ha holnapután jelentkezni fog ide akár egy menekült vagy egy magyar család, akik nem tudnak mit enni vagy üldözték őket, akkor ugyanígy meg fogjuk azt fontolni, hogy mit tudunk nekik adni.
abc5