2016. szeptember 1., csütörtök

Szabadulj meg a kiabálástól!

Képtalálat a következőre: „kiabáló szülő”
Képtalálat a következőre: „kiabáló szülő”Képtalálat a következőre: „kiabáló szülő”


Amikor a szülő úgy érzi, tehetetlen, amikor a meggyőzés, a fegyelmezés, a rászólás, 
a büntetés nem használ, vajon mit lehet tenni?
Szeretnél megfontolt és higgadt szülő lenni,
néha mégis kiabálásban végződik a dolog? 
Tudd meg, mit tehetsz ez ellen!
 Hallgasd meg a hanganyagot:


Képtalálat a következőre: „kiabáló szülő”


(Forrás: kismamablog.hu)

2016. augusztus 31., szerda

12 életre szóló lecke attól az embertől, aki 12.000 halált látott

Bármennyire is bizarr, létezik a világon egy olyan hely, ahová az emberek meghalni mennek. 1908-ban alapították Indiában, egy Varanasi nevű városkában. A település három olyan panziónak ad otthont, amelyben azok vesznek ki szobát, akik életük utolsó napjaiban a belső békét és a lelki nyugalmat keresik.
1505-2016-0217183306488156746
44 éve már, hogy Bhairav Nath Shukla az egyik ilyen otthon vezetője. Számtalan embert támogatott és segített a fény felé, gazdagokat és szegényeket, akik csak azért vonultak vissza a vendégházába, hogy életük utolsó perceiben megbékéljenek önmagukkal. Shukla együtt remélt ezekkel az emberekkel, és miközben ők a megváltásra vártak, a férfi életreszóló leckéket tanult tőlük. Az alábbiakban ezt a tizenkettőt foglaljuk össze.
Első látásra, halálról beszélni több mint morbid és kellemetlen – egyetértünk. De próbálj meg eltekinteni az előítéletektől, és add át magad a lelket-szellemet tápláló, életre szóló tanításoknak. Hidd el, nem fogod megbánni!
1. Rendezd a konfliktusaidat, mielőtt örökre elmennél – a titok ugyanis nem abban rejlik, hogy ne legyenek összetűzéseid, hanem abban, hogy minél hamarabb képes legyél őket rendezni. Ne szégyellj soha bocsánatot kérni.
„Az emberek annyi csomagot cipelnek magukkal az életük során csak azért, hogy az utazásuk végén lepakolhassák őket! A titok nem az, hogy ne legyen konfliktusod, hanem az, hogy mihamarabb oldd meg azokat.” – tanácsolja Shukla.
2. Az egyszerűség az élet igazsága – ha beéred kevéssel, sokkal gazdagabb leszel.
„Az emberek felhagynak a pompás lakomákkal, mikor érzik, közeleg a halál. Amit ezek az emberek megértenek az utolsó napjaikban az, hogy egyszerűbb életet kellett volna élniük. Ezt bánják a leginkább.” – állítja Shukla.
Szerinte kevesebbet kellene költekeznünk. Azzal, hogy vásárolunk, többet halmozunk fel magunk köré, de szükségleteket is teremtünk általa. Ezért igyekezzünk beérni a kevéssel, hogy többel maradjunk.
3. Szűrd ki az emberek rossz tulajdonságait – tanuld meg a jót látni az emberekben, és összpontosíts a pozitív oldalukra. Ugyanis minden emberben ott van a rossz és a jó. Csak rajtad múlik, mit látsz meg bennük. De ha figyelmen kívül hagyod bennük a rosszat, talán még szeretheted is az embertársaidat.
4. Merj segítséget kérni – segíteni kötelességünk, de ami ennél is fontosabb, hogy merjük mások segítségét kérni, amikor szükségünk van rá! A tény ugyanis, hogy képes vagy mindent egymagad elvégezni, erőt ad. De akkor mit tanulsz a többiektől? Mindegyik ember ezen a világon egy valamit biztosan jobban tud, mint te. Úgy ahogy a te tudásod segíti őt, úgy az övé is segít téged – tanácsolja Shukla.
5. Találd meg a szépet az egyszerű dolgokban – állj meg, és csodálj meg egy hangot. Gyönyörködj benne úgy, mintha még sosem hallottál volna hozzá hasonlót…
6. Az elfogadás szabadság – ha nem tagadsz meg egy problémát, akkor megvan az erőd hozzá, hogy megoldd. Az emberek nem ilyenek, félnek szembenézni a gondjaikkal. Tagadnak, csak hogy megóvják magukat az kellemetlen érzésektől. De csak akkor leszel szabad, ha elfogadod az adott helyzetet. Csak így találhatod meg rá a megoldást. Elfogadás nélkül a szürkeségben rekedsz. Szorongsz és félsz. De ha beletörődsz, felszabadulsz és megerősödsz.
7. Ha mindenkire egyenlőként tekintesz, könnyebben megy a munkád – Shukla beismerte, hogy ha minden kliensét másképp kezelte volna, figyelembe vette volna a rangját, bőre színét, hitét, a vagyonát, sokkal nehezebb dolga lett volna. A kategorizálás ugyanis bonyodalmakhoz vezet, melyek megfosztanak a hivatásodtól.
„Az a nap, amikor mindenkit egyenlőként kezelsz, az lesz a megkönnyebbülésed napja. Nem aggódsz többé amiatt, hogy kit bántottál meg és kit nem. Tedd könnyebbé a dolgod.” – tanácsolja Shukla.
8. Ha rátalálsz a célodra, tégy érte, hogy megvalósítsd – tégy azért, ami fontos neked! Csodálatos dolog megtalálni a hivatásod, de csak akkor, ha cselekedsz is annak jegyében. Shukla szerint sok ember ismeri az életcélját, de nem tesz érte semmit. Ez pedig sokkal rosszabb, mint nem ismerni azt. Ha van célod, van egy utad is, amit bejárhatsz! Ne félj elindulni rajta!
9. A szokások értékké válnak – tápláld a jó szokásaidat, hogy képes légy a jó értékeket is befogadni. A jó szokások az évek folyamán, gyakorlással építhetők ki.
„Olyan, akár az izmok edzése. Intenzíven kell dolgoznod érte, nap mint nap.” – mondja Shukla.
10. Válaszd ki, hogy mit szeretnél tanulni – azokat a dolgokat válaszd, melyek ténylegesen örömmel töltik el a szíved és a lelked.
„A kulcs itt az, hogy figyelj oda arra, amit a szíved legmélyén érzel, hogy mi számodra a legértékesebb.” – állítja Shukla. Az emberek témákkal, filozófiákkal láthatnak el, mert őket azok érdeklik. De neked a te érdeklődési körödet kell felismerned.
„Az életük utolsó napjaiban sokan már beszélni, járni sem tudnak rendesen. Így magukba fordulnak, és azon merengenek, amit az életben imádtak csinálni. Ez gazdagítja most a napjaikat.” – tette hozzá Shukla.
11. Ne az emberekkel szakítsd meg a kapcsolatot, hanem a gondolatokkal, amelyeket gerjesztenek – a válás a gondolattal történik, soha nem a személlyel… Ugyanis ritkán tudsz eltávolodni azoktól az emberektől, akiket szerettél vagy akikhez valamilyen módon kapcsolódtál. Az idő múlásával az emberek hajlamosak elkopni, nem kommunikálni. De ez nem jelenti azt, hogy nem állnak többé kapcsolatban egymással. Egyszerűen annyit jelent, hogy többé nem értesz egyet a gondolattal, amit az adott személy gerjeszt. Ezért eltávolodsz tőle – ha ezt megérted, felszabadulsz a keserűség és a bosszúvágy alól.
12. A nyereséged 10%-át a dharma számára kellene tartogatnod – ne ragaszkodj mindenhez, amid van, hagyj belőle másnak is. Shukla szerint a dharma nem egy vallásos vagy spirituális dolog. Inkább ahhoz van köze, hogy jót tégy másokkal és felelősnek érezd magad ezért. Szerinte a jövedelmünk 10%-át arra kellene szánnunk, hogy jó tetteket hajtsunk végre.
Téged melyik útravaló fogott meg a legjobban?

(Forrás: twice.hu)

2016. augusztus 2., kedd

Popper Péter hasznos gondolatai

Képtalálat a következőre: „Popper Péter”
“Akiben zűrzavar van – zűrzavart hoz létre környezetében. Akiben rend van – rendet teremt maga körül.”                                                               Gondolati háttér: A gyermek még főleg reaktív lény. Viselkedése válasz arra, ahogy a környezet viselkedik vele szemben. A felnőtt ember megszerezte a valódi aktivitás lehetőségét, formálni képes környezetét. Lelkiállapota akarva-akaratlanul kisugárzik környezetére. Bajainkért sokszor a külső körülményeket vádoljuk, holott mi formáltuk ilyenné azokat. Ha rendet teremtünk magunkban, legnehezebb helyzeteinkben is megtaláljuk a megoldást.
“A múlt már nincs. A jövő még nincs. Egyetlen valóság: a jelen.”
Gondolati háttér: Gondolkodásunk fegyelmezetlensége következtében rengeteg fölösleges energiát pazarolunk el azzal, hogy túl sokat időzünk a múlt és a jövő irrealitásában. Régi sérelmeinken rágódunk, vagy visszavágyódunk elmúlt állapotainkba; az elképzelt jövővel ijesztgetjük vagy vigasztaljuk magunkat. Eközben elsiklunk az aktuális valóság, a jelen felett, nem éljük át kellő mélységben és intenzitással. Ezért sokat tévedünk és mulasztunk. A jelenre kell elsősorban odafigyelni.

“Mindenről lemondhatunk, csak életünk fő gyökereit nem vághatjuk át. Keresem életem gyökereit.”
Gondolati háttér: Az életben nem lehetünk meg kompromisszumok nélkül. Alkalmazkodnunk kell másokhoz is. De nem szabad olyan kompromisszumokat kötni, amelyeket nem tudunk elviselni. Életünk alapjainak sértetlenül kell maradnia. Meg kell ismernünk ezeket az alapokat – a többi nem érdekes.

“Nem lehetek olyan fontos mások számára, mint önmagamnak. Saját dolgaim súlya nagyobb bennem, mint a külvilágban.”
Gondolati háttér: Milyen hamar megfeledkezünk mások problémáiról, nehézségeiről, kudarcairól! Mennyire átsiklunk mások sikerei, örömei felett! Egy másik ember ugyanígy van velünk. Ezért nem szabad túlértékelni a “Mit szólnak hozzá?” – jelentőségét. Az embereket nem foglalkoztatja annyira a mi problémánk, szégyenünk, kudarcunk, mint minket. Ugyanígy örömeink, eredményeink sem. Mennyit marcangoltuk magunkat, szégyenkeztünk értelmetlenül. Hányszor bántódtunk meg fölöslegesen.

“A beszédem akkor lesz egy velem, ha jóakarattal igazat és fontosat mondok annak, akit megillet.”
Gondolati háttér: Mennyi energiát fecséreltünk el fecsegésre, amikor üres szavakat váltottunk üres emberekkel. Sokat beszéltünk magunkról, keveset hallgattunk másokat. Már sok baj származott a fölösleges beszédből. Abból soha, ha hallgatni tudtunk. Nem kötelességünk, hogy mindig szórakoztassunk másokat. Nem fontos, hogy mindig szerepeljünk és érdekesek legyünk. Meg kell tanulnunk, hogy kinek mit – érdemes elmondani. És hallgathatunk is, ha nincs lényeges mondanivalónk.

“A belső fegyelem megtart, mint testet a csontváz. A külső fegyelem páncél; véd és akadályoz.”
Gondolati háttér: A természetben az alacsonyabb rendű élőlényeket kitinpáncél védi. Kívül kemények, belül puhák. A páncél: fal köztük és a világ között. Ha áttörik, védtelenek. A magasabb rendű élőlényeknek gerincük van. Kívül lágyak, a tartásuk belül van. Szabadabb a viszonyuk a világhoz, s bár könnyebben megsérthetők, mégis nagyobb biztonságban vannak. Az emberi psziché szétesik fegyelem nélkül. A fejlődés útja az, hogy a külső fegyelem belső fegyelemmé változzon. Csak a belső fegyelem tanít meg élni a szabadsággal. Belső fegyelem nélkül a szabadság megbetegít. Ezért van olyan sok pszichés zavar a modern kultúrában.

“Csak az egyértelmű cselekvés hatásos. A bizonytalan cselekvés bizonytalan eredményt szül.”
Gondolati háttér: A világban az akció-reakció törvénye uralkodik. Amennyire koncentrált erőt fejtek ki egy irányban, olyan koncentrált hatást fogok elérni. Csak határozott kérdésre kapok határozott választ. Vannak alapvető élethelyzetek, amelyekben csak egyértelműen szabad cselekedni. Ha már töprengek, vacillálok – akkor ne cselekedjem. Ha gondolkozni tudok azon, hogy megházasodjam-e, szülessen-e gyermekem, hivatást változtassak-e – akkor ne tegyem. Meg kell várnom, míg a dolgok egyértelművé tisztulnak bennem – akkor könnyen és határozottan tudok cselekedni. És ez meghozza az eredményt.

“Az élethelyzeteim adottak. Ebben determinált vagyok. Rajtam áll azonban, hogyan viselkedem e helyzetekben. Itt a szabadságom.”
Gondolati háttér: Élethelyzeteink nagy részét – családunkat, szociális körülményeinket, betegségeinket – szinte “készen kapjuk”, vagy legalábbis igen sok, tőlünk független külső faktor határozza meg azokat. Viselkedésünk szabályozása azonban a hatalmunkban van, tőlünk függ. Így fonódik össze életünkben a determináció és a szabadság. Epiktétosz figyelmeztet arra, hogy azzal kell foglalkoznunk, ami tőlünk függ. Egy adott helyzetben sokféleképpen lehet viselkedni. Thomas Mann írja: “Eljött Petepré életének nehéz órája, amitől mindig félt – s lám, nemessé formálta azt.” A szabadság értelme a nehéz helyzetek nemessé formálása viselkedésünkkel.

“Az igény valóságot szül. A dolgok megvalósulásának az a kezdete, ha makacsul rájuk gondolunk.”
Gondolati háttér: Minden, ami igazán fontos, eljön az életünkbe. Személyiségünk, karakterünk, belső igényeink törvényszerűen formálják sorsunkat. A hívásokra válasz érkezik. Sokszor észrevehettük, hogy vágyaink, igényeink megkeresik a tárgyat maguknak. Az emberek megérzik azt, ami bennünk van és eszerint közelednek vagy távolodnak. Azok felelnek, akikkel közös hullámhosszon működik az “adó-vevő berendezésünk.” Ugyanabban a városban néha elmagányosodunk, néha sokan körénk gyűlnek. Ezért írhatta tréfásan Füst Milán: “Apróhirdetés. Meglevő szenvedélyekhez tárgy kerestetik!” Szeretnénk szerelmesek lenni – és beleszeretünk valakibe. Ami fontos, azt csöndesen ébren kell tartani magunkban napról napra; egy pillanatra sem szabad elengedni. Egy napon valóság lesz.

“A hosszú és jó életet nem évekkel, hanem élményekkel és megismeréssel mérik.”
Gondolati háttér: Filozófiai szempontból ismerjük az idő objektivitását. De életünknek van egy szubjektív időrendje is. A pszichológiai idő-élmény egyéni és sajátos. Mennyire aktuális lehet számunkra valami, ami tíz éve történt, és milyen közömbös egy tegnapi esemény. Milyen hosszú és unalmas lehet átélni eseménytelen nyári hónapokat. A napok végtelenül lassan vánszorognak. De visszatekintve egy röpke pillanatnak tűnik a nyár. Nem történt semmi, amit emlékezetünk megőrizhetett volna. Ám milyen gyorsan rohan el ugyanez az idő, ha eseményekkel zsúfolt. De visszapillantva rá végtelen hosszúságúnak érezzük, annyi minden történt. Így vagyunk az életünkkel is. Ezért kell bátran és kíváncsian élni. Nem szabad féltenünk magunkat az eseményektől, a megismerés kockázataitól. Mernünk kell élni és cselekedni a szívünk szerint: tartalmas és jó életünk lesz, bármeddig tartson is. A gyáva élet mindig rövid.
Kung-Fu-ce írja:
“Mikor húszéves voltam – sokat tanultam:
Mikor harmincéves voltam – már tudtam, mit akarok.
Mikor negyvenéves voltam – már szilárdan álltam.
Mikor ötvenéves voltam – már tudtam hallgatni.
S mikor hatvanéves lettem – már követhettem a szívemet,
s a törvényt nem léptem át.”

“A mai ember egyre markánsabban: Én. Ezért alapvető történéseinket egyedül kell átélnünk. A vállalt magány minden valódi kapcsolat alapja.”
Gondolati háttér: Pszichológiai szempontból az emberiség fejlődéstörténete a szuverén személyiség, az “Én” kifejlődésének útja. Felbomlottak a nagy vérségi, gazdasági, vallási közösségek, amelyek igazi feloldódást kínáltak. Életünk legfontosabb eseményeit egyedül éljük át, senki sem “léphet be személyiségünkbe”, hogy helyettünk éljen. Egyedül születünk, egyedül szenvedjük meg betegségeinket, félelmeinket, egyedül éljük át megismeréseinket, egyedül halunk meg. Ha ezt a magányt vállalni tudjuk, ha nem menekülünk hamis fanatizmusokba és más kábulatokba, akkor nem terheljük túl kapcsolatainkat azzal, hogy olyan megosztást követelünk, amit senki sem adhat meg. Ezzel az alapérzéssel tudunk igazán együtt élni valakivel. Mertsegítenisokat lehet egymásnak.

“Semmilyen érzelem nem állandó hőfokú. Az érzelmek élnek, tehát természetes lüktetésük, apályuk és dagályuk van.”
Gondolati háttér: Minden kapcsolatnak vannak felfelé ívelő és romló periódusai. A kapcsolat vállalása azt jelenti, hogy rossz szakaszaival együtt vállaljuk. Egy kapcsolat újra kiemelkedhet a hullámvölgyből, ha megértően segítünk. Ha sértődötten elvonulunk, akkor baj lehet. Az emberi viszonyok nem tenyésznek szabadon, mint a gaz – gondoznunk, ápolnunk kell őket, mint a nemes növényeket.

“Az ember nem tulajdon. Az igazi kapcsolat két szabad ember társulásából keletkezik.”
Gondolati háttér: A birtoklás, a kizárólagosságra törekvés ősi ösztön. De boldogságot vagy szenvedést hoz-e nekünk és társunknak? S ha szenvedést, megalázottságot okoz, vajon szeretetből fakad-e? S ha nem szeretetből fakad, akkor van-e jogunk bármit is követelni a másiktól? Hiúságunk azt sugallja, hogy társunknak nem lehet öröme rajtunk kívül. De betölthetjük-e egy hosszú életen át egy másik ember létének horizontját? Az együttlétet éppúgy túl lehet adagolni, mint a gyógyszert: akkor már mérgez. Egy kapcsolat börtönné is válhat, telítődhet hazugsággal, lázadó fantáziákkal. Nemcsak társak vagyunk, hanem egy férfi és egy nő; saját életünk sokféle vetületével. Együtt élni csak belső szabadságban lehet.

“Az ember oszthatatlan teljesség. Csak az egész embert lehet elfogadni vagy elutasítani.”
Gondolati háttér: Az emberi kapcsolatok, kötések mindig az egész embernek szólnak. Egy embert szeretünk vagy utálunk a maga teljességében. Nem bonthatjuk fel tulajdonságokra, nem mondhatjuk, hogy vállaljuk belőle azt, ami kellemes számunkra, elutasítjuk, ami zavaró és bosszantó. Nem “trancsírozhatunk” szét egy embert különböző sajátosságai szerint. Egyetlen kérdés létezik csak: Úgy, ahogy van, és ha ilyen marad, kell-e nekem?

“Minden emberi kapcsolat az adás és az elfogadás képességén alapul. Addig él, amíg öröm adni és elfogadni.”
Gondolati háttér: Az emberi kapcsolatok alapkérdése: Milyen igényeket elégít ki? Újra meg újra adunk és elfogadunk: gondolatokat, érzelmeket, életformát, biztonságot, szexuális örömöket. Krízis akkor keletkezik, ha már nem tudjuk örömmel megadni és elfogadni – egymásnak és egymástól – mindazt, ami életünk egyensúlya szempontjából lényeges. Amíg igazán adni tudunk, nem érezzük áldozatnak, mert öröm számunkra a másik öröme. Amíg adni tudunk, tudunk elfogadni is. Az áldozathozatal érzése, a mérlegelés: ki jár jobban?; az elfogadást megakadályozó félelem vagy gőg; – ezek jelzik és egyben okozzák egy kapcsolat válságát, az összetartozás érzésének apályát.

“Az a felnőtt ember, aki el tudja viselni érzelmeinek sokféleségét és ellentmondásait.”
Gondolati háttér: Az ember része a világnak, az egyetemes törvények rá is vonatkoznak. Az emberi pszichikumnak is alapvető mozgatóereje az ellentétek egysége és harca. Ennek konkrét megnyilvánulási formája, hogy lelkünkben ellentétes vágyak és igények, ellentétes érzelmek, ösztönök, ellentétes vélekedések élnek együtt. Biztonságot is akarunk, de a kaland szabadságát is. Őrizzük megszokott útjainkat, és változni is akarunk. Szeretünk valakit, de néha unjuk, vagy utáljuk; esetleg másvalakit is szeretünk. Mindezt bűntudat nélkül el kellene vállalni magunkban, és sértődés nélkül el kellene fogadni másoktól. A dolgunk nem az, hogy elhazudjuk, hanem hogy egyensúlyban tartsuk belső ellentmondásainkat.

“Sötétben és hidegben nem lehet élni. Meg kell őriznünk önmagunk és kapcsolataink fényét, melegét.”
Gondolati háttér: Minden fényforrás és melegség kialszik, kihűl, ha nem kap fűtőanyagot, táplálékot. A kapcsolatok fűtőanyaga a törődés. Két ember együttélését legjobban a megszokás, a mindennapok elszürkülése veszélyezteti. Egy tartós együttélésben is joga van mindenkinek ahhoz a gyengédséghez, csábításhoz, törődéshez, azokhoz a hangulatokhoz, amelyek az udvarlás idején természetesek voltak. Enélkül minden kapcsolat elsötétedik és kihűl. Az ok legtöbbször nem is a szeretetlenség, hanem csak a kényelmesség és a lustaság. Túl nagy árat kell fizetni érte. Az ember is – mint a növény – arrafelé fordul, ahonnét fény és melegség sugárzik rá.

“Egy emberért mindent vállalni kell. Egy helyzetért nem.”
Gondolati háttér: Amíg számunkra egy ember fontos – addig mindent vállalnunk kell érte, és megéri. Ez igazi vállalás. Amikor nem az ember a fontos, hanem a helyzet megtartása: a lakás, a szociális és anyagi biztonság, a látszat, a környezet véleménye – akkor már megalkuvásról van szó. Ez is elvállalható, de csak őszintén, legalább önmagunk előtt. Ne csapjuk be magunkat ürügyekkel: a gyerekek érdekével, erkölcsi aggályokkal, a kímélettel. Gyávaságunk az újrakezdésre, félelmünk a változásoktól és az egyedül maradástól, nehézzé teheti az együttélést, de fenntarthatja. Azonban hazugságra nem lehet alapozni tisztességes kapcsolatot: biztosan összeomlik.

“Együtt kell élni, nem egymásban és nem egymás mellett. A hetedik ajtó csukva maradhat.”
Gondolati háttér: Egy kapcsolat nem adhat többet annál, mint hogy a nőt és a férfit egyaránt hozzásegíti rejtett lehetőségeinek kibontakozásához, ahhoz, hogy egyre inkább hiteles, egyre markánsabban önmaga legyen. Két szuverén-ember együttélésének ez az igazi értelme. Az “Én” nem oldódhat fel a “Mi” élményében. De ez a két Én nem is távolodhat el egymástól annyira, hogy a kapcsolat páros magánnyá változzon. Két szabad ember életét gondolatok, élmények; örömök és kínlódások megosztása ötvözi össze. De a megosztás is mérték szerint történjen. Minden embernek joga van ahhoz, hogy lelkében egy kis kamrát megtartson önmagának. Ez csak az övé. Ennek az ajtaját nem kell kinyitni.

“Életünk története gyökerek leengedéséből és felszedéséből áll. Mindkettőnek eljön az ideje.”
Gondolati háttér: Minden kapcsolat történés, valahonnan valahová tart. Erre kell figyelni. Úton vagyunk-e még? Vagy már csak ismételjük magunkat? Mit “hoz ki” belőlünk az együttélés? Jót? Előre lépést, derűt, szabadságot, munkaképességet? Rosszat? Idegességet, beszűkülést, rosszkedvet? A kapcsolat változik, és benne változunk mi is. Előfordulhat, hogy az utak szétágaznak. Ha tartósan úgy érezzük, hogy már nincs dolgunk egymással, harag és gyűlölet nélkül is el lehet búcsúzni. Azonban sokszor a másikra haragszunk, mert nem olyan vagy nem vált olyanná, amilyennek elképzeltük. Pedig nem tehet arról, hogy nem vagyunk elég jó emberismerők, és olyat kértünk, amit nem tud megadni. Elmenni könnyen kell, ahogy a levél leválik a fáról. Elmenni egyszer szabad csak és véglegesen. Egy foghúzás rossz, de elviselhető. De ha mindennap húznának rajta egy keveset – azt nem lehetne kibírni. Az ilyenfajta szétválásban tönkremegy két ember.

“Figyelj csak! Ma van az a holnap, amitől tegnap annyira féltél.”
Gondolati háttér: A szorongó embert leginkább a képzelete gyötri meg. Irreálisan felnagyítja a jövő félelmetes lehetőségeit. Ennek az az oka, hogy a szorongás tárgyat keres magának, amihez hozzátapadhasson. Tárgytalan félelmeinket legalább érthetővé akarjuk tenni a magunk számára. Ez a folyamat utólagos: először van a szorongás, azután hozzákapcsolódik egy elképzelt lehetőséghez. Mennyit féltünk fölöslegesen a holnaptól, amely eljött, sőt ma már múlttá vált – túljutottunk rajta, és az elképzelt rémségek sehol sem voltak. Olyan ez, mint egy vizsga vagy egy műtét. Mennyire félünk tőle, s utólag csöndben azt mondjuk: Ennyi volt az egész?

“Az, ami vagy, már jutalom és büntetés is azért, ami vagy.”
Gondolati háttér: Kivel vagyunk elszámolásban? Rá kell jönnünk, hogy elsősorban önmagunkért felelünk, saját lelkiismeretünknek tartozunk számadással. Belső ügyeinkben nincs külső felelősségre vonás, büntetés vagy jutalom. Magunk ítélünk magunk felett. De ebben az ítélkezésben nem szabad értelmetlenül kegyetlennek lenni magunkhoz – így másokkal is elfogadóbbak tudunk majd lenni. Meg kell értenünk, hogy cselekedeteink, karakterünk, érzéseink, gondolataink már magukban hordják összes jó és rossz utóhatásukat. Elkerülhetetlenül végigéljük valamennyit. Ezért értelmetlen minden utólagos önkínzás és öntetszelgés: Azzal, hogy el kell vállalnunk viselkedésünk következményeit – már lezárultak a számlák.

“Ember vagyok. Semmi sem idegen tőlem, ami emberi – sem bennem, sem másokban.”
Gondolati háttér: Az életen nem lehet “makulátlan fehér palástban” végigsétálni. Önmagunkhoz kell hűnek lennünk, nem elképzelt ideálokat kergetnünk. Legtöbbször úgy gyötörjük meg magunkat, hogy kellő önismeret híján, irreálisan magasra emeljük a mércét. Olyat követelünk magunktól, aminek nem vagyunk képesek megfelelni. Így állandósulhat a bűntudatunk, a kudarcérzésünk. Emberi mértékek szerint kell ítélni, akár rólunk van szó, akár másokról. Senkinek sem kell tökéletesnek lennie. Bőven elég a törekvés arra, hogy kicsit csiszolni próbáljunk magunkon. Ez elérhető, a tökéletesség eleve reménytelen. Sok minden zsúfolódik össze egy emberben: “sugár és salak” – ettől ember.

“Rosszul gondolkozik az, aki a külsőleg megvalósíthatót összetéveszti a belsőleg lehetségessel.”
Gondolati háttér: Az objektív valóság sokféle lehetőséget tár elénk. Ennél sokkal szűkebb az a tartomány, amire szubjektíve képesek vagyunk. A legértelmetlenebb, ha azzal gyötörjük magunkat: Mi lett volna, ha…? Múltunkat elfogulatlanul vizsgálva egyértelműen láthatjuk, hogy bár sokféle út állt nyitva előttünk, mindig azt tettük és választottuk – amire belső lehetőségünk volt. Ezért nem lehet az életet “elrontani”.

“Senki sem kérheti számon tőlünk, hogy miért nem vagyunk olyanok, mint egy idealizált regényhős vagy egy angyal. De azt igen, hogy miért nem vagyunk önmagunk.”
Gondolati háttér: Nem tehetünk eleget mindenki elvárásának, nem szolgálhatjuk ki mindenki igényeit. Az emberek annyira sokfélék és olyan sokfélét és ellentéteset követelnek tőlünk, hogy szét kellene szakítanunk magunkat a megsemmisülésig, ha mindennek meg akarnánk felelni. Nem lehetünk jók mindenki szemében, nem lehetünk mindenki kedvelt “Benjáminja”. Ez nem lehet magatartásunk mértéke. Szelektálnunk és választanunk kell az elvárások között. Ennek mértéke saját meggyőződésünk, lelkiismeretünk. Ezért adott esetben tudnunk kell “nemet mondani”. Csak a jellemtelen, konformista embernek nincsenek ellenségei. “Járj utadon, és ne bánd, hogy mit beszélnek!” – ez volt Marx egyik jelmondata.

“Nincs más bűn, csak emberi értéket pusztítani és értelmetlenül szenvedést okozni; nem menteni és csillapítani, ahol mód van rá.”
Gondolati háttér: Az emberek rengeteg dologhoz indokolatlanul hozzátapasztják a bűn fogalmát. Ezzel védik a konvenciókat, a szokásokat, az érdekeket, az illemet, a változó erkölcsi divatot. A minket gyötrő bűntudatok legnagyobb része indokolatlan. Az erkölcsnek ez a felhígulása elhomályosítja igazi értelmét: az emberi értékek, az emberi méltóság védelmét. Minket pedig bizonytalanná és szorongóvá tesz. Hányszor nem követjük a szívünket, s menekülünk el önmagunk elől nyugtatók vagy ital segítségével. Őrizni és védeni kell az emberi élet értékeit önmagunkban és másokban – ennyit jelent a tisztesség.

“Nincs nagyobb támadás az emberi méltóság ellen, mint a félelem.”
Gondolati háttér: A többi élőlényhez viszonyítva az a specifikusan emberi bennünk, hogy személyiségek vagyunk, képesek vagyunk önmagunkat megismerni, megszereztük az “Én” élményét. Ebből fakad emberi méltóságunk. A félelmek meggátolnak abban, hogy önmagunk legyünk. Sokszor már addig sem jutunk el, hogy őszintén és bátran megismerjük belső valóságunkat, igényeinket. Máskor meg – noha jól tudjuk, hogy milyenek vagyunk és mire vágyunk – nem merünk ennek megfelelően élni. Az önmagának hazudó, környezetének folyton hamis szerepeket játszó ember megalázott lény. Lelki bajaink legnagyobb része a gyávaságunkból fakad. Csak a bátorság ad belső tartást és emberi méltóságot.

“Minél távolabb menekülünk félelmeinktől, annál nagyobbaknak és fenyegetőbbeknek látszanak. Ha közel megyünk hozzájuk – jelentéktelenné zsugorodnak.”
Gondolai háttér: Az ismeretlen mindig ijesztő, és szorongást kelt bennünk. Amit nem ismerünk, arról képzelődünk. A képzeletünket nem kötik reális határok. Hajlamos tehát arra, hogy mértéktelenül felnagyítsa a dolgokat. Ezért szorongásos fantáziánk is egyre növekedhet. Ez ellen nincs más védekezés, csak ha nagy elszántsággal a valóságban éljük át azokat a helyzeteket, amelyektől félünk. Az átélés és a megismerés a reális szintre szállítja le a túlértékelt eseményeket; a félelmek enyészni kezdenek. “Átéltem, kibírtam, túl vagyok rajta” – ez a félelem igazi eloszlatója.

“Minden változik, elmúlik, és helyet ad valami másnak. Leggyötrőbb helyzeteinket is észrevétlenül feloldja az idő.”
Gondolati háttér: A pánik és főként a depresszív hangulat sokszor abból a hamis tudatból keletkezik, hogy a jelen mindörökre megmarad, a jövőnk olyan lesz, mint a múltunk. A pillanat kudarcát, szégyenét, megfosztottságát elmúlhatatlannak érezzük, úgy gondoljuk, hogy így nem lehet élni. Gyerekek és kamaszok gondolkoznak így, akiknek gondolati horizontját teljesen elfedi egy adott helyzet. Ezért is reagálnak érzelmileg olyan szélsőségesen. A felnőtt ember már tapasztalhatja, hogy elviselhetetlennek érzett helyzetei egy idő után már érdektelenek, sokszor már csak halványan, minden érzelmi jelentőség nélkül emlékszik vissza rájuk. Ezt a tudást meg kell őrizni a kétségbeesés órájában is.

“Három fegyverünk van a szorongások ellen: a kapcsolatok teremtése, a szembenállás és a vállalt magány.”                                                                     Gondolati háttér: Szorongásaink, lelki bajaink jó része abból származik, hogy meglazult betagozódásunk a világ egészébe, hiányosak a “kozmikus” kapcsolataink az emberekkel, az állatokkal, növényekkel, ásványokkal, és az emberi kultúra által létrehozott alkotásokkal. Lelki egyensúlyunk helyreáll, ha legalább három képességet kifejlesztünk magunkban: Tudunk jóban lenni a világgal – ez a kapcsolatteremtés képessége. Tudunk nemet mondani arra, ami ellen erkölcsi érzékünk tiltakozik – ez a szembenállás képessége. Tudunk egyedül maradni, ha éppen arra van szükség – ez a vállalt magány. Ha csak az egyikre vagy másikra vagyunk képesek, megbillen az egyensúlyunk, egyoldalúvá torzul az életünk. A teljes ember tud örülni és együtt lenni, tud haragudni és javítani, tud szemközt maradni önmagával.
(Forrás: egeszsegespont.hu)
Képtalálat a következőre: „Popper Péter”Képtalálat a következőre: „Popper Péter”Képtalálat a következőre: „Popper Péter”

2016. július 30., szombat

A kamaszkor egy dackorszak (Vekerdy Tamás)


Részlet:   "..A kamaszt szabadon kell engedni. 
Ezt persze rémülten olvassák most, mert ebben a világban, ahol ott a drog, az erőszak, az alkohol, lehet, hogy ez merész kijelentésnek tűnik, de hallgassuk, meg mit mondanak, mondjuk a drogambulanciák szakemberei. 

Aki érzelmi deprivációval, vagyis érzelmi nélkülözéssel érkezik meg a kamaszkorba, azoknak a körében vannak azok, akiket fenyeget a függővé válás vagy a kemény drogozás veszélye. 

Aki jó érzelmi háttérből jön be a kamaszkorba, vagyis újszülött kortól kommunikáltak vele a szülei, a család elég érzelmi biztonságot adott, ott álltak és állnak a háta mögött, az a gyerek tudja, hogy a családja mindentől megvédi, és nincs mitől tartania. 

Persze szülőként ez elég nehéz, hiszen a kamaszkorban az én aranyos kedves kisfiam bezárkózik, minden tüskéjét kifelé mereszti, sündisznózik, mondja a külföldi szakirodalom, és mivel gyors agyi érés is zajlik, hihetetlenül ítélkező és ezáltal szemtelen lesz. 
Karikatúraszerűen lát, ezért nem tud nem szemtelen lenni.

„Úristen az én anyám ilyen kövér, ezt eddig nem vettem észre!” – gondolja, és ezt mondja: „Mamus, gyere egy kicsit futni, hadd rengjen az a háj!” 
Miközben rémülten jut eszébe: „Úristen, nem is ezt akartam mondani!” 

Mindezt mi, apák, még rosszabbul viseljük, és mivel a jellegzetes kamaszkori tekintetből úgyis mindig azt látom, hogy hülye vagyok, magyarázkodni kezdek és fenyegetőzni: „Kisfiam, amíg az én házamban élsz, amíg az én kenyeremet eszed…” 
A gyerek néz rám és azt látom, hogy egyre hülyébb vagyok. És tényleg.

A kamaszkor egy dackorszak. 
Ha kamasz vagyok és azt hallom, hogy tilos, akkor mindenképpen kipróbálom. 
Ez a lényege a dackorszaknak. "


(Vekerdy Tamás)

(Forrás: 24.hu)

Képtalálat a következőre: „kamaszok viselkedése”

2016. július 29., péntek

„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”

Ha azt halljuk, hogy valaki egyedül nevel egy kétéves gyereket, azt mondjuk, nem lehet könnyű. Ha az illető férfi, elismerően csettintünk. Ha mindezt vakon teszi, akkor… ööö… mi van?!
Kitti alig múlt kétéves. Amikor azt látjuk, hogy bemegy a szobába, megkeresi a porszívót, előveszi a helyéről az orrszívó csövet, beilleszti a porszívóba, bekapcsolja, az orrához illeszti a szívókát, és egyedül használja a készüléket, nem nagyon hiszünk a szemünknek. Akinek volt már ekkora gyereke, átlátja, hogy ez az ügyesség és tudatosság mennyire különleges. Ha viszont tudjuk, hogy Kitti édesapja nem lát, rögtön megértjük: a kislánynak fontos, hogy sok mindent megtanuljon önállóan, vagy kis segítséggel elvégezni.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”
Sok apa mond olyasmiket, hogy „az orrát állítólag tőlem örökölte”, Viktor szájából azonban egészen másképp hangzik ez az állítólag. Ő tényleg nem tudhatja biztosan, csak elképzelheti, hogyan is néz ki a kislánya. Annyit tud, hogy igencsak szép gyerek – ezt sokszor hallja.
A kis család lakásában tisztaság és rend uralkodik. Ez nem az a rend, ami máshol előfordul: ennek jelentősége van. Viktor csak akkor találja meg a tárgyakat, ha mindig ugyanoda helyezi őket vissza. Nincsenek csecsebecsék és mütyürök, sem túl sok bútor. Minden átlátható, könnyen megközelíthető. Amikor Viktornak lánya született, azt a fegyelmezettséget és összeszedettséget kellett továbbvinnie, amit világéletében gyakorolt. Ettől még persze nagyságrendileg nagyobb kihívás ez – számunkra nagyjából felfoghatatlan.

Vasárnapi anyuka

Demeter Viktor öt év házasság után vált el (egyébként látó) feleségétől, és úgy egyeztek meg, hogy kislányuk a férfival marad. „Nekem valahogy több türelmem volt hozzá” – mondja. Így Kitti anyukája az, aki a láthatási jogot gyakorolja: a kislány kéthetente egy hétvégét tölt nála.
Viktor és lánya vásárolni indulnak. Kitti hozza a cipőjét, és egyedül felveszi. Utána hozza az apjáét is, és ledobja a lába elé. Viktor felcsatolja magára a hordozót: egyelőre még ez a megszokott, és legbiztonságosabb közlekedési módjuk. Már próbálkoznak a „pórázos” sétálással, de Viktor azért még tart minden olyan helyzettől, amiben Kitti elmozdulhat, elszaladhat mellőle: ez utcai forgalomban túl veszélyes. Emiatt játszótérre sem járnak:„nem lehetek biztos benne, hogy ha elfut tőlem, vissza is jön. Itt a lakásban, a kertben nincs ilyen probléma” – mondja Viktor. Segítenék neki a hordozó felcsatolásában, de hárítja. „Á, hagyd, megy, általában nincs segítségünk.”

Loholunk a nyomukban, Viktor elég komoly tempót diktál. Az úttesten való átkelésnél frászt kapunk, ahogy a férfi a merőlegesen előretartott fehér bottal határozottan megindul, hasán a kicsivel, de látszik, neki rutin ez. Az autósok pedig észbe kapnak, lassítanak. „Itt kell legyen egy telefonfülke” – keresi Viktor a támpontot, ahol be szokott fordulni az üzlet felé. Nem várt akadály, egy postásbicikli torlaszolja el az utat, Viktor egyenesen nekimegy: ezekre nem lehet felkészülni… Nem a szupermarketbe jöttünk, hanem egy öt négyzetméteres kisboltba. Kézenfekvő, hiszen itt egyszerűen elsorolja, mire van szüksége, az eladó pedig összekészíti neki. „Hoz majd Sanyi kávét is. Bedobja, vagy bejössz érte?” „Bejövök, persze. A nápolyit kibontanád nekünk? Köszi.”
Jól ismerik itt Viktort, megszokták, hogy őt kicsit másként kell kiszolgálni. Bár az eladó srác azt mondja, vele kevesebb gondja van, mint a legtöbb vásárlóval. Leszámolja a visszajárót, egyesével megnevezi a pénzérméket. „Megbízunk egymásban” – mondja a fiú, aki szintén gyakran jár Viktorhoz: nála masszíroztat. (Viktor ugyanis masszőr, ebből tartja el a kislányát.) Kezet fognak, hazaindulunk.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”
„Apa, apa, apa!” – ugrálja körül otthon Kitti a papáját, természetesen az első szava is ez volt. Elfogy a nápolyi maradéka, majd egy gyors pelenkacsere jön. Viktor határozott mozdulatokkal csomagol, a kád fölé tartja a kislányt, a pelenka egyszerűen a kádba esik, majd a csapnál lemossa a kicsit. (Ezzel meg is van a válasz arra a ki nem mondott kérdésemre, hogy a férfi vajon hogyan tudja tisztára törölni azt a popsit, ha nem pisiről van szó…)

„Egy mackón tanultam pelenkázni”

– mosolyog Viktor, majd szakszerűen öltöztet – ha nem tudnánk, fel sem tűnne, hogy nem lát. „Csak fényeket és foltokat” – mondja az életében talán leggyakrabban elmondott mondatot, és rögtön a második leggyakoribbat is hozzáteszi: „Születésem óta nem látok, az inkubátorban vakultam meg.”  Viktornak van egy nővére, és volt egy ikertestvére is, őt négynapos korában elveszítették. A családot ma leginkább édesanyja és testvére jelentik számára. Ez – a támogató családi háttér – volt a másik ok, ami miatt Kitti nála maradt, és az, hogy neki volt biztosabb az egzisztenciája. A bírónő megkérdezte, biztos-e benne, hogy el tudja látni a lányát, és amikor igennel válaszolt, jóváhagyta a megegyezésüket.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”
„Mindig is úgy gondoltam, hogy egyszer apa leszek. Négy év telt el, mire Kitti megszülethetett. Császármetszés volt, anyukám vágta el a köldökzsinórt, és rögtön utána megkaptam őt. Együtt sírtunk, pár órán keresztül le se tettem. Azóta tart a szerelem. Ha sírt, ha valami fájt neki, mindig nálam nyugodott meg. Fürdetni sokáig nem mertem...”
Kitti most frizuráért könyörög: apa kiváló lófarkat tud készíteni. Amikor ez is megvan, megyünk a kertbe: az újpesti, belső udvaros házban egy kis zöldet elkerítettek maguknak. Apa cigizik, Kitti banánt majszol, körülöttünk tavaszodik.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”
Amikor az akkor huszonkét éves Viktor megismerkedett későbbi feleségével egy internetes társkeresőn, a lány szülei nem voltak valami boldogok. „Nem én voltam a szívük csücske” – fogalmaz a férfi. Aztán amikor jött Kitti, persze örült mindenki mindkét családban, nem aggódtak, hogyan fogják megoldani. Inkább akkor „kapott mindenki sokkot – fogalmaz a férfi –, amikor váltunk, és bejelentettem, hogy Kitti nálam lesz”„Ha egy levelet sem tudsz elolvasni, hogyan tudnál ellátni egy gyereket?” – kérdezte az apósa. Pedig...
„Kitti csak négynapos volt, mikor az anyukájának vissza kellett mennie a kórházba, ekkor maradtunk életünkben először kettesben" – meséli a férfi. 

„Hazudnék, ha azt mondanám, nem tojtam össze magam félelmemben.”

Anyukám és nővérem jöttek segíteni, de a legtöbb dolgot nem adtam ki a kezemből. Tápszert adagolni akkor még nem tudtam, de én etettem. Később azt mondtam magamnak, ha akkor életben maradt a gyerek, akkor nem lesz probléma.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”
Viktor azt mondja, semmi nincs, amit nem lehet megoldani, mindenre megvan a „vaktechnika”. A legnehezebb talán az, amikor kúpot kell beadni a rúgkapáló gyereknek, vagy amikor milliliterre pontosan kell gyógyszert adagolni. „Ilyenkor vesz az ember egy pont akkora, mondjuk két millis fecskendőt, és érzi, ha teljesen teleszívta. Így nem lehet elrontani. Amikor meg valamiből tizenöt csepp kell, ott nagyon fülelsz…” – magyarázza.
Viktornak mostanság az etetéssel gyűlik meg a baja. Gyakorló szülők jól tudják, hányféleképpen képes ez a műfaj megnehezíteni a lelkes anyák, apák életét. Viktor is próbálná szép evésre szoktatni a lányát, csakhogy ő nem látja, ha ebéd közben a falatok a földön landolnak. „Szépen körbemászom a terepet minden egyes kaja után – meséli. – Hát, bizony, anyucinak és apucinak lenni egy személyben nem mindig egyszerű!”
Arra gondolok, hogy a gondozás azon részei könnyebbek lehetnek, amikor megvan a kontaktus köztük, de amikor Kitti eltávolodik, és Viktor nem látja, mit csinál éppen, vajon hogyan óvja meg a veszélyektől? Nem esett még le sehonnan? – kérdezem. „Dehogynem. A nagyival, a papával és az anyjával is előfordult. Velem soha.”
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”

Vakok „luxusa”: taxival a bölcsibe

Ebben a lakásban minden „beszél”, a számítógép, a telefon, de még a lázmérő is. A férfi telefonja képes pénzfelismerésre, navigációra: sok kütyüre van szükség. Komoly kihívás még az időjárás, eleve már csak kitalálni is, hogy adott reggelen épp milyen idő van, hogyan kéne felöltöztetni a kislányt. Viktor négykor kel, hogy mindennel nyugodtan elkészüljön, mire indulni kell: hétkor már mennek a néhány utcára lévő bölcsibe. Olykor egy ezresért, taxival. Ha ugyanis jeges-havas az út, kockázatos lenne gyalogolni a magára kötött gyerekkel. Ha pedig nagyon esik, szintén lehetetlen elindulni: Viktor nem tudja egyszerre a botot és az esernyőt is kezelni, a kapucni pedig a számára létfontosságú hallásában akadályozza. „Hát, nem olcsó a vakélet” – mondja, de ez csak félig-meddig vicces. „Én úgy vagyok mindennel, hogy ha nem akarod nehéznek megélni, akkor nem fogod úgy megélni, még ha nehéz is” – teszi hozzá.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”
Kitti nagyon ravasz. Miközben beszélgetünk, kifigyeli, mikor marad az asztalon a mobilom, már le is csap rá, és szalad vele a kert távolabbi sarkába. „Megértem őt – mondja Viktor –,neki is feszegetnie kell a határait, és én szeretném, ha olyan tempóban fejlődne, mint bármelyik gyerek.” Ma már előfordul, hogy Viktor pár percre egyedül hagyja Kittit. Ha úgy vesszük, szinte mindegy, hiszen „ő az a ritka gyerek, aki az apja jelenlétében is bármit megcsinálhat – nevet a férfi – úgyhogy inkább arra törekszem, hogy ne a szigor, hanem a bizalom tartsa vissza a rosszalkodástól”.
Ettől még persze félti a gyerekét, az első időszakban még jobban féltette. Anyukájával kölcsönösen nyugtatgatták egymást. Érdekes belegondolni, hogy Viktor most körülbelül ugyanazt éli át, mint egykor édesanyja az ő nevelésekor – csak épp „fordítva”. „Anya azt mondta, képzeljem el, mit érzett, amikor azt látta, hogy rohanok vakon, és rosszul veszem be a kanyart. Tudta, hogy neki fogok menni a szekrény sarkának, de már nem tudott mit tenni. Hát, olykor valami ilyesmi érzés ez is. Mondtam neki, az a baj, hogy elcseszte: úgy nevelt fel, hogy mindent oldjak meg vakon. Hát most ezt teszem!”
Kittinek még nem igazán vannak fogalmai minderre, mégis,

mintha érezné, hogy az ő apukája más.

„Meg kell tanulnia, mi az, amiben száz százalékig rám kell hallgatnia, és mi az, amiben neki kell segítenie – mondja Viktor. – Tizennyolc hónapos volt, amikor maga után húzott a fürdőtől az étkezőig, ott megráncigált, hogy le kell hajolnom, rátette a kezemet a földön a parizerre, ami leesett.” Mikor a kislányt a bölcsiben először vitték az udvarra (ami ismeretlen terep volt Viktornak), Kitti felpattant, és az apja elé futott, mikor az érte jött. Kézen fogta, végigvezette át a babakocsitárolón, egészen az öltözőkig, óvatosan kikerültetve vele mindent.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”
„Az az igazság, hogy nekem ő a világ közepe. Se nő, se szülő nem lehet olyan fontos, mint a lányom. Ott tartok, hogy nem bírok egy napnál többet elviselni nélküle, egyszerűen kell, hogy ott szuszogjon a másik szobában. Nem is tudom, hogy fogom kibírni, amikor majd táborba megy... Volt már olyan próbálkozásom, hogy elmentem külön programra, randevúra, de az az igazság, hogy utána bűntudatom volt. Így meg nem érdemes… Nemrég kérdezték tőlem, bánok-e valamit az életben. Amikor Kitti megszületett, sokáig nagyon cuki hangok jöttek belőle. És mindenki, aki látta őt, odavolt, hogy milyen édes arcokat vág. Én ezekből mind kimaradtam. És őt nagyon megnézném. De akár úgy is, hogy csak egy percet láthassak egyben mondjuk harminc évéről. Ha lehetne, ezt kérném. Ezen kívül más miatt soha nem sajnáltam a vakságot. Mármint buliztam, éltem, talpraesett, kíváncsi ember voltam így is. A látványon túl annyi mindent lehet szeretni! A hangokat, az ízeket… Nem lehetett volna jobb, tökéletesebb életem.”
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”

Csak magukra számíthatnak

Mielőtt meglátogattam kettejüket, azt hittem, a férfinek kiterjedt „segítő hálózata” van. Például sorstársak, civil szervezetek, és persze a védőnő, az önkormányzat… hiszen ahol többes ikrek születnek, ott is gyakorta előfordul, hogy a család plusz segítségeket kap a bevásárlásban, mosatásban, gyerekgondozásban. Viktor azonban csak a családjára számíthat, és mindent maga fedez. Például amikor estig dolgozik, kénytelen bébiszittert fizetni, aki elhozza Kittit a bölcsődéből, és vele marad, amíg Viktor haza nem ér. Ez egy jelentős részét el is viszi a keresetének. „Normálisan megélünk, de azért ez távol áll attól, amit egy férfiember, egy apuka el szeretne érni. Hogy a gyerekének majd legyen egy lakása, tudjon tanulni, legyen egy jövőképe…”
Azt mondja, ha állami szerv biztosítana számára mondjuk néhány órában segítséget, azt elfogadná, de önkénteseket, civil segítőket nem akar ezzel terhelni. „Egy hozzám hasonló egyszerű embert nem tudnék kihasználni” – mondja, mikor ilyesmit javasolok. Sőt, ő magaalapított egy egyesületet azzal a gondolattal, hogy ő mint fogyatékkal élő nem segítséget vár el másoktól, hanem megmutatná, hogy hogyan tud tenni a társadalomért. Sokszor például kedvezményesen vagy éppen ingyen masszíroz rászorulókat. Ha egy cég vagy támogató felkarolná ezt a gondolatot, azt mondja, még többet tudnának tenni.
„A lányom az egyetlen, ami miatt sajnálom a vakságot. Őt nagyon megnézném!”

Apa, és az ő álmai

Viktor szereti a masszőrködést, de sokáig játszott a gondolattal, hogy továbbtanulna: nagyon érdekli a pszichológia. Azt mondja, nyithatna olyan masszázsszalont, ahol az emberek testével és lelkével is foglalkoznak. Egy pluszképesítéssel akkor is biztosítva lenne a jövőjük, ha tönkremennének az ízületei, vagy bármi más gond adódna. Sajnos azonban jelenleg épphogy a munkavállalást meg tudja oldani így, gyermekét egyedül nevelő apaként, az egyetemre bejárás, tanulás lehetetlennek tűnik. „Annak idején mérlegelnem kellett, hogy a továbbtanulás vagy Kitti. És Kitti győzött. Talán majd egyszer, ha nagyobb lesz – gondolkodik el. – Sokkal nagyobb…”
Jó volt Viktoréknál lenni. Elkísérni őket, beszélgetni, látni őket együtt. Azóta, ha valaki arról panaszkodik nekem, hogy nehéz a napja egyedül a gyerekkel, azt mondom, próbálja meg csukott szemmel.
(Forrás: nlcafe.hu)