2016. október 31., hétfő

Titkok és összefüggések, amit minden magyarnak ismerni kell ( Dr Papp Lajos )



A Magyarság története meghamisításának kizárólag egy célja volt - jelentette ki egy német történész csoport:
Megszerezni, és elvenni a Magyaroktól a Kárpát medencét !!!!???
Magyarország a földi paradicsom!
A Kárpát-medence földrajzi elhelyezkedése pontosan Európa közepe. Az égtájakat figyelembe véve teljesen mindegy, hogy egy átutazó milyen irányból jön és milyen irányba folytatja útját. Ezt a területet központi helyzetéből adódóan mindenképpen érintenie kell. Vagyis mi jelentjük Európa közepét.
A múlt és a jelenkori történelem azt bizonyítja, hogy mindig idegen népeknek volt és van szüksége erre a területre, az itt lévő tudásra és nem fordítva !
Az energiaközpont: A NASA kiadásában megjelent Gaia elmélet című munka azt írja, hogy Földünk szívcsakrája (föld szíve) a Kárpát-medencében, a Pilisben (Pólus) található. Központja Dobogókő, mely a szakrális beavatás központja. A középkorban a Pilis olyan védett és zárt területi rendszert alkotott, melybe idegen be nem hatolhatott, a bejárás tiltott volt. (jól ismert Gertrudis királyné sorsa, aki a tiltás ellenére betette a lábát a tiltott területre. Az életével fizetett ezért.) A dalai Láma 22 évvel ezelőtt kinyilatkozta, hogy a Földön a magyaroknak energiaközpontot védő szerepük van.
Brezsinszki nemzetbiztonsági tanácsadó a 70-es években leírta: Aki a világ fölötti uralmat meg akarja szerezni, annak el kell foglalnia a Föld szívét.
Aki elfoglalta a Föld szívét, az birtokba vette Európát. Aki birtokba vette Európát, az ura az egész világnak.
Murád szultán kijelentette, hogy aki elfoglalja Magyarországot, az ura az egész világnak. Vagyis, akié az energetikai központ, az a világ ura.
Bonfini, Galeotto és IV. Béla leírják, hogy Európa népei mind irigylik a magyaroktól a Kárpát-medence területét, az itt lévő gazdagságot, ezért gyűlölet veszi őket körbe.
A középkorban úgy emlegették Magyarországot, hogy itt a leggazdagabb a föld, bő a hal-áldás, nagymennyiségű a kenyérgabona, a bor pedig kiváló.
A hazánkat örök idők óta jellemző gazdagság ma is fenn áll.
A bőséget jelenleg nem mi, hanem egy megszálló, idegen csoport élvezi.
2006 tavaszán a médiában bejelentették, hogy Magyarország a Föld 25 leggazdagabb országa közé tartozik!
Ezt a hatalmas mértékű jövedelmet mi nem az olaj kitermelésének busás hasznából értük el. Ez az előkelő hely a magyarság kemény munkájának eredménye.
A hazánkra jellemző kedvező adottságok miatt nem véletlen, hogy a történelem során folyamatosan a Kárpát-medence volt mások számára a megszerzendő és vonzó földterület. Nagy Sándor hódító hadjáratának célja valószínűleg a Kárpát-medence és ezen belül a Pilis elfoglalása volt.
A Pilisben akarta felépíteni a Nap palotáját. Tudta, hogy a Kárpát-medence megszerzésével a világ legnagyobb uralkodójává válhat. Szerencsénkre nem ért célba, útközben meghalt.
A tatárok, a törökök, a Habsburgok, a németek, az oroszok mind ugyanezzel az irigységgel és sokszor gyűlölettel gondolkodtak és cselekedtek földünk megszerzése érdekében. És ez ma sincs másképp, a helyzet semmit nem változott.
Trianon átkaként megszüntették a királyságot, az ősi földeket a nemességtől elkobozták, majd államosították.
A parasztság földön futóvá vált. Az egy kézbe került állami földeket ezt követően könnyű volt (az elaltatott és elvakított néptől) privatizálni, kiárulni. Privatizálás: A jelenlegi kiárusítással végleg ki akarják húzni lábunk alól a talajt, a magyar anyaföldet. 
Az idegenek folyamatosan megkaparintják földjeinket és minden fontos, központi intézményünk irányítását. 
Ma a magyar föld megszerzése, kiárusítása idegen népek számára potom áron történik. Ami nem kerül a privatizáció kalapácsa alá, azt az idegen tulajdonban lévő bankok szerzik meg a föld jelzálog terhelésével.
Olyan helyzetet teremtenek, melyben minél többen kényszerülnek hitelfelvételre, földművelő gazdáknak több tízmilliós hiteleket adnak gépvásárlásra, majd manipulálják a jövedelmezőségüket a mezőgazdaságból, mindezt az EU kézi vezérlésével, aminek eredményeként az elszegényedés miatt egyre többen kénytelenek megválni földjüktől és azt az idegenek kezébe átadni.
A gazdák fizetésképtelenségük esetén elveszítik földjeiket, melyet őseink vérükkel védtek és arról soha, semmilyen körülmények között nem mondtak volna le.
2006 őszén a gazdákkal megkötött szerződések ellenére nem vették át a megtermelt kiváló minőségű gabonát. Feltételezhető, hogy szándékosan történt szerződésszegés.
A 2007 évi kevés termést látva, a magyar gazdák abban bíztak, hogy a maradék 2006-os termést (amit az állam és az EU 2500 Ft-ért vásárolt fel és tárolt be) feletetik az állataikkal, a kevés megtermettet pedig 5-7 ezer forintért el tudják adni, amivel fellélegezhettek volna az EU megsemmisítő nyomása alól. Ehelyett az illetékesek azonnal utasítást adtak a 2500 Ft-os gabona erőművekben történő elégetésére, tették mindezt akkor, amikor tudták, hogy néhány hónap múlva ugyanezt dupla áron eladhatta volna a paraszt!
Bizonyára abban gondolkodtak, hogy a hús árának meghagyása mellett a paraszt ember képtelen a háromszoros áron adott gabonából egy disznót is megtartani! De ez azt okozta, hogy a termelők elestek az éves árbevételtől és csődbe, vagy csőd szélére jutottak. Csődhelyzetben pedig a jelzálogterhelés miatt az idegen kézben lévő bankok kaparintják meg földjeiket, házaikat, autóikat.
A szőlősgazdákat arra buzdítják, illetve kapnak EU támogatást, hogy vágják ki ősi szőlőültetvényeiket és adják el földjeiket.
A termelőket olyan megélhetési nehézségek gyötrik, hogy végső kétségbe esésükben a pénzt választhatják. Ha így döntenek, ezek a földterületek is idegen kezekbe kerülnek.
A gazdálkodók tudatos ellehetetlenítésére az őszi szüret idején, folyamatosan helikopterek köröztek az ültetvények fölött. A gazdát és a segítő rokonságot, a barátokat azzal a felkiáltással büntetik meg, hogy ők munkavállalóknak minősülnek és ezért kötelesek adót fizetni .
Ez egy újabb olyan trauma a földtulajdonosoknak, mely a földtől való megváláshoz vezethet.
A parlagfűről elterjesztették, hogy minden allergiás megbetegedés fő okozója, holott valójában teljesen ártatlan. Helyette bármelyik más mezei növényt is kikiálthatták volna főbűnösnek.
Aki földdel rendelkezik, az tudja, hogy bármelyik nap bármikor és bárhol kidughatja fejét a növény a föld alól. Képtelenség egy nagyobb területen folyamatosan ellenőrizni feltűnésüket. Akinél parlagfüvet találnak, az akár több milliós pénzbírságra is számíthat.
Ezzel újra elérték céljukat: a gazdák nem bírják a büntetést kifizetni, nem érdemes a földet a nevükön tartani, így megválnak tőle.
Nem, vagy keveset beszélnek az allergia valódi okairól: pl. a vegyszerezett élelmiszerekről (70 % -ban felelős az emberi szervezetben lerakódott mérgekért, ami az allergiás megbetegedések fő oka!).
A génkezelt szójáról, a rákkeltő levegőjű városokról, arról a hatalmas mennyiségű kemikáliáról, melyet naponta használ és kozmetikumként magára ken az emberiség, ideértve a bőrön keresztül felszívódó ruhaöblítőket, a vegyi parfümöket, dezodorokat, különféle kozmetikai szereket, stb.
Ez utóbbi mérgeket naponta, folyamatosan, - hatalmas összegeket áldozva - reklámozzák, kínálják a kereskedő hálózatok.
Becslések szerint, amennyiben a kiárusítás, a földtől történő el-és megválás, a kényszerűségből történő eladások üteme a közeljövőben a jelenlegi tempóban folytatódik, ill. nő, abban az esetben a megmaradt magyarországi földek többsége rövid időn belül, akár néhány év alatt idegen kézbe kerülhet! A felvásárlások gőzerővel történnek.
A magyar lakosság túlnyomó része még ma sem gondolta végig ennek katasztrofális következményeit! Holnap-holnapután a térképek idegen földtulajdont jelezhetnek.
Somogyban már van olyan terület, ahol falustól együtt külföldi tulajdonban vannak még az utak is!
A térképeken a Magyarország feliratot szándékoznak eltörölni!
Ne adjuk oda őseink földjét! Hatalmas árat kell fizetnünk érte!
Mi a baj velünk, miért fél tőlünk a világ? Könnyen megkapjuk a választ.
A montreali McGill Egyetem kiváló professzora, Wilder Penfield, évekkel ezelőtt (1960-65 között) megbízatást kapott a Rockefeller alapítványtól, hogy kutassa ki és bizonyítsa be, melyik a földünk alapvető génje.
A ki nem mondott valódi célja a kutatási feladat-adásnak az volt, hogy a szemita (felsőbbrendű) gént találják meg.
Egy egész munkacsoport dolgozott rajta. Hosszú évek után meg is találták a keresett gént, de nem egyet! Kettőt!
Penfield professzor azt rögzítette le jelentésében, hogy az egyik az amerikai Indián vidékeken, a másik tisztább vérvonal a Kárpát-medencében élő, magukat magyarnak nevező népcsoport, de hozzátette végső jelentésében, hogy ez a vérvonal Japántól Kínán át Afrika felső részéig, majd Közép Európa és az Uralon inneni terület egészen Skóciáig megtalálható!
Ez - a szemita barát - Rockefeller Alapítvány reményét tönkretevő eredmény következménye volt, hogy az alapítvány azonnal törölte
a támogatását. Megvonta a szubvencióját, 40 évre pedig megtiltotta a jelentés közzétételét és annak kinyomtatását.
Érdekesek a közelmúltban napvilágot látott történelemhamisítások is, melyeknek elsőrendű célja a Magyarságtudat megsemmisítése!
A történelemtudósok azt tanítják, hogy a Magyar nép pusztai vándorló, műveletlen faj, és a kárpát medencébe 896-ban érkezett. Ennek ellenére az 1961-ben talált Tatárlaki leleteken, melyek már bizonyítottan legalább 6000 évesek, és az ősi Magyar rovásírással írottak!
Ne felejtsük, ekkor még a piramisok sem léteztek!
De máris 15000 éves Magyarságnál tartunk, ha a glozeli köveket tekintjük induló pontnak, melyek kora 15000 év!
Amivel nem tud mit kezdeni a világ tudományos köre, mert azt nem szeretnék elismerni, hogy a Magyaroké az első írástudás, hiszen abban az időben még nem létezett írás!
Ezért csak egy kis múzeumban porosodik az egyébként érdekes
lelet........de meddig?
Talán fél a világ a Magyarok dominanciájától, fél a magyarság alapvető képességeitől, nehogy azokkal más népek fölé kerekedjen.
Gondoljunk csak arra, hogy a Magyar találmányok érvényesülését éppen a mindenkori kollaboráns magyar vezető réteg akadályozza meg!
Gondoljunk csak bele, a sok Nóbel díjasunk közül hányan érvényesültek Magyarországon!
Ott van a világszenzációnak számító mű-vér, Dr. Horváth István professzor találmánya, vagy a szintén világ szenzációnak számító antigén, mely a vérerekből 5 hét alatt eltávolítja a koleszterint, ami az érszűkület, magas vérnyomás, azaz a halálozás 67%-os okozója!
E kettő találmányból Magyarország annyit profitálhatna, hogy a teljes adósságát pár év alatt képes lenne visszafizetni!
Ez viszont ellentétes lenne a globalizmus szándékával, ugyanis a Magyarság elnyomására megkezdődött a betelepítés: A közelmúltban hazánkban nyilvánosságra hozott betelepítési terv és a milliós-több milliós nagyságrend valós információ.
A keletről érkezőkre való hivatkozás miatt sokan, túlnyomóan csak a kínaiakra gondolnak és ez eltereli a figyelmet arról a fajról, melynek betelepítése már megkezdődött.
Az 500.000 zsidó betelepítésére vonatkozó megállapodást Medgyessy Péter, Mádl Ferenc, Hiller István, Dávid Ibolya, és Kovács László Izraellel 2004. április 14-én aláírta.
Jelenleg ennek a számnak többszörözése a tényleges terv.
A milliós nagyságrend erről szól.
Szó nincs arról, hogy itt bárki is a magyarság 50 év múlva esedékes nyugdíjellátását akarná megoldani az újonnan betelepítettek munkájából.
A 2007-es betelepülési törvény szabad utat biztosít ezeknek a bevándorlóknak.
Az erdélyi magyarság mégis ki van zárva, számukra különböző előírásokkal gátolják és nehezítik a betelepedést..
Népirtás:
Ahhoz, hogy ma idegen népek letelepedéséhez alkalmassá váljon ez a terület, az őslakosság számát különböző megszorító intézkedésekkel, konvergencia programmal, a gazdaság, az egészségügy teljes romba döntésével csökkenteni kell..
A hiányt a betelepítendő idegenek fiatal generációjával szándékoznak feltölteni.
Már Horn Gyula és a jelenlegi kormány is nyilvánosan kijelentette, hogy a Kárpát-medencében túl sok a 10 millió magyar...
Senki ne ringassa magát abban a tévhitben, hogy az Unió majd megvéd minket.
Olyan szekeret tolunk, mely minket akar elgázolni!
Simon Peresz: Izraeli miniszterelnök 2007. október 10-én a Telavivi Hilton szállóban egy kereskedelmi összejövetelen kijelentette: Mára az izraeli gazdaság olyan hatalmas eredményeket ért el, hogy az izraeliek többek között fölvásárolják Magyarországot.
Tervek: Az elkövetkező 15-20 évben több millió zsidó betelepítését tervezik. Vagyis a tervek szerint 15-20 év múlva az országban izraeliek, kínaiak és a romák tömegei lesznek.
Az izraeliek megkapják a magyar állampolgárságot (az erdélyi magyarok pedig nem!), a letelepedési engedélyt és ideérkezésükkor az Izraeli kormány
támogatásával ingyen kész lakásokba költöznek.
A maradék magyarság pedig az izraeliek kiszolgálásához és eltartásához szükséges.
A hazai lakosság még ma sincs tudatában annak, hogy attól, hogy valaki magyarul beszél, még korán sem biztos, hogy gondolkodása és szíve is magyar.
A korábbi betelepülések miatt az új zsidó generációk már itt születtek, tudják, ismerik és beszélik nyelvünket. Egyetem után azonnal pozicióba kerültek és ma már jórészt ők irányítják a bankokat, a külföldi cégek mögé bújva a maradékokat privatizálják, vidéken vásárolják fel TV felvétel kíséretében a földek tömegét! Bőrük színe is fehér és többnyire nem hangoztatják származásukat. Ezzel tévesztik meg a naiv magyarokat.
Természetesen senki nem ítéli el a becsületes munkából élő és nem elnyomó szándékú zsidó közösséget!
Milyen jövő vár ránk, ha a fentieket továbbra is közönnyel nézzük és beletörődve elfogadjuk?
Valószínű az erőszak és a bűnözés elterjedése. A munkahelyek hiányának fokozódása, tömeges kizsákmányolás, az egészségügyben a még fennmaradt kórházakban, az izraeliek védelme mellett, a magyarságnak alig jut majd ellátás, ezért már 1-2 évet is kell várni egy műtétre!
Számukra nem munkalehetőséget kínálnak, hanem a saját kiszolgálásukra alkalmaznak bennünket, gondoljunk a kíméletlen és zsarnokként viselkedő cégvezetőkre, irányítókra.
Az életben maradó és nem disszidáló magyarságnak a szolganép szerepét szánják.
A már agyongyötört magyar lakosságot ez alapjaiban rendíti meg, minden tekintetben. És ha valakinek ez nem tetszik, annak el lehet menni ebből a k. országból! Mondta ezt az őslakosságnak egy olyan valaki, akinek nem volt elég a rabolt vagyona, vezér is akart lenni, és mindegy hogy jobb-, vagy baloldalról beszélünk. Egy kalap alá tartoznak és egy tányérból esznek mindannyian.
A kormány tagjainak zsidó származására a Kossuth téri események során hosszú, percekig tartó névsor felsorolásával próbálták a jelenlévők figyelmét felhívni. Ez a médiában botrányos visszhangot váltott ki.
Itt nem antiszemitizmusról van szó, hanem a valóság és a tények nyilvánosságra hozásáról.
Az igazsághoz minden embernek alanyi joga van.
Magyarország ma a külföldiek számára még mindig
a legjobb befektetési lehetőség.
A Kárpát-medencében más államokban befektetett tőkéikhez viszonyítva, szinte minden ágazatban a legnagyobb hasznot, bevételt, jövedelmet termeljük mi, a legtöbbet dolgozó és a legtöbb adót fizető magyarok.
A privatizálás eredményeként a külföldiek zsebét tömjük zsírosra szorgalmas munkával, az EU bérezés 10 %-ért, mialatt az árakat már sok helyen magasabbra emelték mint magában a régi EU országokban van!
Nyugaton 800.000 - ből fizetik a 40 ezres gáz számlát, míg Magyarországon 80 ezerből! 
Még ekkor van képe sokaknak kiállni a nép elé és azt mondani, hogy még sok mindenben nem értünk el az EU áraihoz! A keresetekről aljasul hallgatnak, miközben ők és a kiszolgáló udvarház népe jóval meghaladja az EU felsővezetőinek átlagát!
Kereskedelmi, pénzügyi központtá váltunk, mely intézmények többsége izraeli kézben van. Több bank van ma Magyarországon, mint a lakosság létszámához viszonyítva bárhol a világon.
Nálunk a legmagasabbak a hitel kamatok. Ezzel nem a jobb kiszolgálást teszik a részünkre elérhetővé, hanem a maguk számára, saját hasznukra a hatalmas mértékű uzsora kamattal a minél nagyobb "népnyúzást" valósítják meg.
Már autóra, vásárláshoz nincs önrész, a pénz kölcsönöket pedig minden mérlegelés nélkül ömlesztik a lakosságra, jelzálog terhe mellett.
Kiépítették ezért a behajtó rendszert, amihez már az állami hatóságokat is igénybe veszik. Vehetik, hiszen ők éppen ebből a körből kerülnek ki, és ezt a kört hívatottak szolgálni!
Egy utunk lehet , mely előre visz. 
Ez a jobb-, vagy baloldal teljes kizárásával, kizárólag a magyarság érdekeinek szem előtt tartásával történhet.
Magyarellenesség: Tisztában kell lennünk azzal, hogy a lecsatolt területeken folyó és az utóbbi időben felerősödő magyarellenesség nem a véletlen, hanem szándékos uszítás eredménye.
A jelenlegi kormánnyal rokonlelkű osztrák vezetés még mindig nem mondott le a magyar területekről, már lassan felvásárolták zsebszerződések és különböző kiskapuk által a fél Dunántúlt!
A szlovákok maguknak követelik csonka hazánk északi, hegyvidéki tájait. 2006-ban szlovák vezető nyíltan hangoztatta, hogy tankokkal kell bemenni Budapestre, és porig kell azt rombolni.
A magyarverések rendszeresek. Az EU pedig alattomosan hallgat, hiszen érdeke, hogy a magyar földeket megszerezzék.
Nemzetgyilkosság és népirtás:
A lakosság csökkentésére bevezetett néhány módszer példaként: Védőoltások alkalmazása már kicsi, csecsemőkortól kezdve. Ma már több tanulmány foglalkozik azzal, hogy az oltások milyen mértékben károsítják a kisgyermek immunrendszerét és csökkentik saját védekező rendszerének energiaszintjét. Olyan betegségek ellen adják, melyek ma már nem léteznek, vagy előfordulásuk a világ távoli helyein is igen ritka.
Vagyis a népesség túlnyomó többsége soha életében nem lesz veszélyeztetett, de szervezetét már életének kezdeti szakaszán legyengítik.
Elterjesztették az ingyenes védőoltásokat a megfázásos megbetegedések ellen. Ezeket ingyen adják a gyermekek és a nyugdíjasok részére.
A lakosság nincs tudatában annak, hogy a szervezetet ezek az anyagok is nagymértékben mérgezik és gyengítik.
Ha kevesebben élik meg egészségesen a felnőttkort, az kedvező a világuralmi helyzetben lévőknek, az egészségügyi maffiát működtetőknek.

A Magyar orvosokat naponta tömegével induló repülőgépeken viszik tréningekre, ahol idegen nyelvű apró betűs kötelezvényeket iratnak alá velük, a gyógyszerek alkalmazására, majd az orvos látogatók keresik fel az akció folytatásaként az alul-finanszírozott orvosokat.
Ezt tudja a kormány, mégsem tesz ellene, hiszen a gyógyszergyárak tulajdonosai éppen az általuk szolgált pénzvilág.
Ezek kezükben tartják hirdetésekkel, a médiát, aki rendszeresen szárnyai alá vesz 1-2 megfázásos esetet, és erre a néhány példára hivatkozva, rémhírként ijesztget azzal, hogy az influenza valamelyik vírusa rövid időn belül megtámadja a teljes ország népességét.
Hosszú évekre visszamenően bizonyított, hogy nagy, esetleg néhány áldozattal járó járványok kb. 37 évenként fordulnak elő. De ebben az esetben sem a lakosság kihalásáról van szó! A lábon kihordott, kezeletlen megfázásnak lehetnek szövődményei.
Ezek az előfordulások mégis, csak töredékei azoknak a tragikus eseteknek, melyek az oltások mellékhatásai miatt rendszeresen előfordulnak. Lebénulás, egyéb idegrendszeri, vagy más megbetegedés több esetben is előfordult.
Azt is világosan lehet látni, hogy a beadott injekciók ellenére minden évben vannak járványos időszakok és megbetegedések.
Dr.Papp Lajos
szívsebész professzor és spirituális író / magyarság kutató/
Zsiga Djzsiga fényképe.

2016. október 27., csütörtök

A vadon kertje (Film, magyarul)

Mary Reynolds fiatal tájtervező, aki meg akarja óvni a vad természetet. Miután kiábrándult Dublin hírességeinek világából, kevés a reménye, hogy valóra válthatná világformáló ötleteit. Hogyan is kelhetne versenyre egy nincstelen a világ legrangosabb és legrégebbi kertépítészeti kiállításán, a londoni Chelsea Virág Show-n, ahol Károly herceg is a riválisok között van? 
Dacolva a józan ésszel, Mary nem adja fel, Etiópiába utazik, hogy visszahozza azt az embert, aki segíthet neki. Igaz történet.

A vadon kertje (Film, magyarul)

Mary Reynolds fiatal tájtervező, aki meg akarja óvni a vad természetet. Miután kiábrándult Dublin hírességeinek világából, kevés a reménye, hogy valóra válthatná világformáló ötleteit. Hogyan is kelhetne versenyre egy nincstelen a világ legrangosabb és legrégebbi kertépítészeti kiállításán, a londoni Chelsea Virág Show-n, ahol Károly herceg is a riválisok között van? 
Dacolva a józan ésszel, Mary nem adja fel, Etiópiába utazik, hogy visszahozza azt az embert, aki segíthet neki. Igaz történet.

2016. október 14., péntek

„Hihetetlen mennyiséget tanítunk a felejtés számára” – Vekerdy Tamással Szily Nóra beszélgetett

Vekerdy Tamás - Játszani is engedd... - HangoskönyvKéptalálat a következőre: „szily nóra és vekerdy tamás”Vekerdy Tamás - Iskolák?!?!
Mire vágyunk szülőként igazán? Hogy a gyerekünk ...… életet éljen. De vajon mi áll a pontok helyén? Sikeres? Boldog? Vagy milyen? Korunk talán az első jelzőt követelné. Vekerdy Tamás nem. Egyrészt nem követelne semmit, másrészt egészen mást tart fontosnak.

SZILY NÓRA: Amikor felhívtam azzal a kérdéssel, hogy miként neveljünk sikeres gyereket, rögtön felfortyant. Mintha a „sikeres” jelző zavarta volna…

VEKERDY TAMÁS: Azt gondolom, hogy a világ megbolondult. Ki a sikeres? Aki 42 éves korában összeomlik és szívinfarktust kap? Vagy az a fiatal futballista, aki egyszer csak összeesik a pályán? Ő vajon sikeres volt? De meddig? Mi ez a téboly? Én nem azt mondanám egy gyereknek, hogy légy sikeres, hanem azt: legyél, aki vagy! Próbáld magadból azt kihozni, ami valójában benned van. A szülőnek pedig nincs más dolga, mint ebben támogatni őt, bármerre is kanyarodik az útja. Lehet, hogy pár évig hippi lesz és asztalosként fog fúrni-faragni, miközben az osztálytársai erre-arra elhúznak – az egyik orvos, a másik már vállalatvezető lesz –, de ez szerintem egyáltalán nem baj.

SZILY NÓRA: Azt hiszem, ezt a legnehezebb belátni. Türelemmel, elfogadással kivárni. Vajon mit jelent ma a siker? Sokan elvárnák a gyereküktől, hogy mindenben kitűnő legyen, és eközben a hangsúly leginkább azon van, mi az, amit nem tud, mi az, amiben még jobbnak kellene lennie.

VEKERDY TAMÁS: Ez csak itt van így. Őrület! Az északiaknál nem az a kérdés, hogy mit nem tudsz, hanem hogy mit tudsz! Jól fütyülsz? Nagyszerű! Zseniálisan faragsz? Jól táncolsz, énekelsz? Szeretsz festeni, színészkedni? Ezek mind remek dolgok. 
Tudjuk, hogy nem egyféle intelligencia létezik, az értelmi, hanem legalább nyolcféle. És még az értelmi intelligencia tíz különböző faktorából is lényegében csak kettőt mér és osztályoz az iskola! 
A nevelésnek két alapelgondolása lehetséges. Az egyik: legyél, aki vagy!, a másik: legyél, akivé én akarlak tenni! Ez utóbbi – jó esetben – az örök lázadások útja. Rossz esetben pedig a megtöretés útja. 
Amikor azért jó egy kisfiú vagy kislány, mert teljesíti mindazt, amit apuci és anyuci akar. Ez a legrosszabb, amit el lehet képzelni! De mit jelent az, hogy legyél, aki vagy? 
Már több mint 7 milliárdan vagyunk a földön, mindenkinek más az ujjlenyomata és a DNS-e. Miért gondoljuk, hogy az, ami belülről megszabja a DNS-t és az ujjlenyomatot, az nem különböző? Mi ez a valami? A hívő számára a halhatatlan lélek, a természettudós számára a természeti program.
Miért akarjuk, hogy egy sablon szerint mindenki ugyanabban, ugyanúgy legyen hiteles? 
Stephen Hawking, akit ma a világ egyik legokosabb emberének tartanak, elemista korában még egészséges volt és nem ült kerekesszékben. De nem tudott megtanulni írni és olvasni. Miért? Hülye volt? Mint tudjuk, nem. 
Ahogy Pablo Picasso sem tudott megtanulni írni, olvasni és számolni, tehát értelmi fogyatékosnak tűnt, pedig „csak” zseni volt. 
Rengeteg tanulmány jelent meg a 19. század vége óta arról, hogy az iskola nem fejleszti a gyereket, hanem tönkreteszi. Miért gondoljuk, hogy ez az elvárásrendszer a helyes? 
A ma uralkodó szemlélet a boldogtalanság, a depresszió és a szorongás felé vezet.
 „Sikerre” törekszünk, miközben nem is tudjuk pontosan, hogy mi az.

SZILY NÓRA: Hát ez az! De akkor mi legyen az elv? Mi vezesse a szülőt? Mi legyen a legfontosabb?

VEKERDY TAMÁS: Hogy a gyerek jól érezze magát a bőrében. 
Első kérdésem a szülőhöz: olyan iskolába jár a gyereke, ahol jól érzi magát? Ha nem, ha unatkozik, szorong és fél – ahogy a magyar gyerekek zöme –, akkor nem jó helyen van, ezért más megoldást kell keresni. 
Mérei Ferencet szoktam idézni, aki a ‚70-es, ‚80-as években így fogalmazott: „Ahol untatnak, onnan menekülj!” Nagyon leszidták ezért, mondván, az élet nem kerti ünnepély! 
Monotóniatűrés, kötelességtudat, feladattartás – ezekre van szükség. Mérei irtózatosan makacs ember volt, és válaszként is az idézett mondatát ismételte. Elvégre a világ nem unalmas, és az ember sem. 
Mérei már nem érte meg 1996–97-et, amikor az agyfiziológusok megtalálták azt a kapcsolatrendszert, melynek alapján kimondták: „Öröm nélkül nincs hatékony tanulás.” Ez a dolog lényege. 
Azt gondoljuk, hogy öröm nélkül, félve, rettegve, szorongva, önmagamat hajszolva és közben unatkozva kell tanulnom a világ és az ember titkait. Nem. Nem így kell. 
Az álteljesítmény hajszájában élünk. 
A fiatal felnőttek mindössze a középiskolai tananyag kilenc százalékára emlékeznek úgy, hogy használni is tudják. 
Hihetetlen mennyiséget tanítunk a felejtés számára.

SZILY NÓRA: Itt az ősz, elkezdődött az iskola, a verseny, ahová a szülők is beszállnak. Nyilván a legjobb szándékkal.

Az interjú folytatását a Nők Lapja Iskolaválasztó 2016-os kiadásában olvashatjátok végig. Keressétek a magazint a standokon!

Szöveg: Szily Nóra
(Forrás: nlcafe.hu)

2016. október 9., vasárnap

A boldogság titkai

Képtalálat a következőre: „boldogság képek”

  A FEM3 Caféban Bagdy Emőke pszichológus beszélt arról, 
hogyan lehetünk igazán boldogok, és fejezhetjük ki a szeretetünket.


Képtalálat a következőre: „boldogság képek”

Képtalálat a következőre: „boldogság képek”


Képtalálat a következőre: „boldogság képek”



Képtalálat a következőre: „boldogság képek”


Képtalálat a következőre: „boldogság képek”


Képtalálat a következőre: „boldogság képek”

Képtalálat a következőre: „boldogság képek”

2016. október 3., hétfő

Ősz


KÁNYÁDI SÁNDOR: VALAMI KÉSZÜL 

Elszállt a fecske,
üres a fészke,
de mintha most is
itt ficserészne,
úgy kél a nap, és
úgy jön az este,
mintha még nálunk
volna a fecske.
Még egyelõre
minden a régi,
bár a szúnyog már
bõrét nem félti,
és a szellõ is
be-beáll szélnek,
fákon a lombok
remegnek, félnek.
Valami titkon,
valami készül:
itt-ott a dombon
már egy-egy csõsz ül: 

Nézd csak a tájat,
de szépen õszül.


Autumn

Autumn

Autumn

Autumn

Autumn

Autumn

Autumn

Autumn

Autumn

Autumn

(A fotók forrása: joportal.hu)

2016. szeptember 28., szerda

Mit együnk a fáradtság leküzdésének érdekében?

Képtalálat a következőre: „gyümölcsök zöldségek”
Számos életmódbeli tényező, egészségügyi és pszichés probléma befolyásolhatja ezt. Az életmódbeli tényezők közé tartozik a túlzott alkohol vagy koffeinfogyasztás, a túlzott fizikai aktivitás, a mozgáshiány, az alváshiány és az egészségtelen étkezési szokások.
A fáradtságot mentális problémák is okozhatják, mint a szorongás, a depresszió, a gyász és a stressz. Bizonyos egészségügyi problémák is fáradékonyabbá teszik a személyt, ilyen a májelégtelenség, a vérszegénység, a rákbetegség, a vesebetegségek, a szívbetegségek, a pajzsmirigy rendellenességek, a túlsúlyosság, az alvási apnea (légszomj) és a diabétesz.
A fáradékonyság fő tünete a kimerültség, főként fizikai vagy mentális tevékenység végzése után. Ennek jele lehet még az izomfájdalom, a motiváció hiánya, a koncentrációs nehézségek, a zavartság, a fejfájás, az ingerlékenység, az étvágytalanság, a hangulatingadozás és az energiátlanság.
Függetlenül attól, hogy a fáradékonyság fizikai, mentális vagy érzelmi okokra vezethető vissza, pár hasznos étel sokat segíthet. Ezek a kulcsfontosságú termékek ellátják a szervezetet esszenciális tápanyagokkal, fehérjékkel, zsírokkal, komplex szénhidrátokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Ezeknek köszönhetően a szervezet megfelelően tud működni és le tudja küzdeni a fáradékonyság tüneteit.
1.    Banán
A banán káliumban gazdag, amely a szervezetben a cukor energiává alakításához szükséges. Emellett számos más tápanyagban is gazdag, mint a B-vitaminok, a C-vitamin, az omega-3-zsírsavak, az omega-6-zsírsavak, a rost és a szénhidrát, amelyek legyőzik a fáradtságot és a dehidratációt illetve a fáradékonyság egyéb tüneteit.
Ezen felül a banánban található természetes cukor, a fruktóz, a szacharóz és a glükóz is gyorsan juttatják energiához a szervezetet.
Fogyasszon naponta egy-két banánt. A banános shake vagy smoothie is jót tesz a szervezetnek, hidratáltan tartja és energiával tölti fel testét.
2.    Zöldtea
A zöldtea is csökkenti a fáradékonyságot, főként a stresszből vagy munkából származó fáradtságot. A zöldtea polifenoljai csökkentik a stresszt, energiát adnak és serkentik a koncentrációt.
A zöldtea egy komponense serkenti az anyagcserét és megvéd a fáradékonyság káros hatásaitól.
Egy csésze zöldtea elkészítéséhez áztasson be egy kávéskanál zöldtea levelet forró vízbe öt percre. Szűrje le és ízesítse mézzel, naponta kétszer-háromszor fogyassza ezt. A zöldtea levelek helyett filteres zöld teát is használhat.
3.    Sütőtök mag
A sütőtök mag ideális fáradtság elleni rágcsálnivaló. Kiváló minőségű fehérjékben, egészséges omega-3-zsírsavakban, B1-, B2-, B5- és B6-vitaminokban gazdag, valamint fontos ásványi anyagokban, mint a magnézium, a mangán, a foszfor és a réz. Ezek a tápanyagok együttesen serkentik az immunrendszer működését, energiát adnak és leküzdik a fáradékonyság tüneteit.
Ezen felül a sütőtök magban található triptofán segít az érzelmi fáradtság leküzdésében és elősegíti a jó alvást, amely enyhíti a fizikai fáradtságot.
Már egy maroknyi sütőtök mag azonnal energiával tölti fel és enyhíti a fáradékonyságot. Rágcsálnivalónak fogyasszon pirított tökmagot. Az anyagcsere serkentése érdekében használjon tökmag vajat főzéskor.
4.    Zabpehely
A zabpehely remekül leküzdi a fáradtságot. Minőségi szénhidrátokat tartalmaz, amelyek glikogénként tárolódnak a szervezetben és energiát biztosítanak az agy és az izom számára egész nap.
Ezen felül sok értékes tápanyagot tartalmaz, fehérjét, magnéziumot, foszfort és B1-vitamint, amelyek energiával töltik fel.
A zabpehely az emésztésnek is jót tesz magas rosttartalmának köszönhetően. Cukorbetegek is fogyaszthatják, ugyanis segít a vércukorszint szabályozásában.
Egy tál zabpehely remek reggeli. Ahhoz, hogy még egészségesebbé tegye adjon hozzá friss gyümölcsöket és magvakat.
5.    Joghurt
A joghurtban található nagy mennyiségű fehérje, szénhidrát és a belek számára fontos probiotikum segít a fáradtság leküzdésében. A szervezet gyorsabban dolgozza fel a joghurtot, mint a szilárd ételeket, így gyorsan szolgáltat energiát, amikor szükség van rá.
A joghurtban található probiotikumok a krónikus fáradékonyság tüneteit is enyhítik. Emellett az emésztőrendszer egészségének fenntartásában is kulcsfontosságú szerepet játszanak.
Joghurtot bármely napszakban fogyaszthat. Egyen naponta legalább egy pohár zsírszegény joghurtot. Amennyiben nem szereti a natúr joghurtot, adjon hozzá fagyasztott erdei gyümölcsöket, vagy más gyümölcsöket és magvakat illetve készítsen belőle smoothie-t.
6.    Görögdinnye
Ha szomjas egy forró nyári napon edzés után, visszanyerheti energiáját egy szelet görögdinnye elfogyasztásával. A görögdinnye vízben és elektrolitekben gazdag, ezáltal megelőzve a dehidratációt és enyhítve a fáradtság tüneteit.
Emellett olyan fáradékonyság elleni anyagokban is gazdag, mint a kálium, a C-vitamin, a likopin, a béta-karotin és a vas.
Legközelebb, ha fáradt és energiára van szüksége, egyen egy szelet görögdinnyét. Görögdinnyéből egészséges italt is készíthet egy kis méz, citromlé és víz hozzáadásával. Fogyassza ezt az italt edzés után a fáradtság tüneteinek megelőzése céljából.
7.    Dió
Egy másik népszerű fáradtság elleni étel a dió. Omega-3-zsírsavakban gazdag, amelyek könnyen enyhítik a tüneteket. Az enyhe depresszió tüneteit is csökkentik ezen felül.
Sőt, a dió fehérjét és rostot is tartalmaz, amelyek energiát adnak edzés után. A dióban mangán, magnézium, foszfor, vas, réz és vitaminok si találhatóak.
Építsen be 1/4 csészényi diót a napi étrendjébe. Pirított diót is fogyaszthat tízóraiként és uzsonnaként. Vágott dióval érdemes megszórnia a müzlit, a shakeket, smoothie-kat leveseket és salátákat is.
8.    Babfélék
A babféléknek számos jótékony hatása van és a fáradékonyság leküzdésében is hasznos lehet.
Rostban, szénhidrátban, fehérjékben és számos ásványi anyagban gazdag (kálium, magnézium, foszfor, réz, vas). Ez az egyedülálló kombinációhosszú időn át energiával látja el a szervezetet, ezáltal megelőzve a fáradtságot.
A legtöbb babféle alacsony glikémiás indexű, így nyugodtan fogyaszthatóak, nem kell hirtelen vércukorszint ugrástól tartani, illetve az ezt követő energiacsökkenéstől sem.
Különféle babokat különféle formában fogyaszthat a nap bármely szakában. Például a forral szójabab remek reggeli, míg a feketebab saláta vagy leves ebéd vagy vacsora lehet. Babfélékből készített egytálételeket is kipróbálhat.
9.    Kaliforniai paprika
A kaliforniai paprika az egyik legjobb természetes C-vitaminforrás. Ez az antioxidáns nem csak az immunrendszert serkenti, de a kortizol nevű stressz hormon szintjét is csökkenti, ezáltal enyhítve a fáradékonyságot.
A C-vitamin elengedhetetlenül fontos a mellékvese rendszer egészségének megőrzésében, amely megelőzi a fizikai vagy érzelmi stresszből származó fáradékonyságot. Kutatások kimutatták, hogy a C-vitamin hiány fáradékonnyá tesz. A piros kaliforniai paprika A-, B6- és C-vitaminokban, folsavban és rostban gazdag.
Már napi egy csészényi felaprított piros kaliforniai paprika több mint elegendő az energia szint magasan tartásához és az anyagcsere folyamatok megfelelő működéséhez. Építse be a piros kaliforniai paprikát az étrendjébe nyers, főtt, pirított, grillezett és töltött formában is.
10.    Spenót
A spenót a piacon könnyedén megtalálható fáradtság leküzdő növény. A spenót az egyik vasban leggazdagabb étel, amely segíti a vér oxigénszállítását a sejtekhez. Ez segíti az energiatermelést és leküzdi a fáradtságot és a fáradékonyság tüneteit.
A spenót magnéziumban, káliumban, C- és B-vitaminban gazdag, amelyek segítenek az anyagcsere serkentésében és energiával töltik fel a szervezetet.
Adjon spenót leveleket szendvicshez, leveshez vagy egyéb egészséges ételekhez. Húsos szószokhoz, casserolekhoz és smoothie-khoz is adható az alap íz megváltoztatása nélkül. Egy pohár spenótlével szintén hatásosan leküzdhető a fáradtság.
(Forrás: drtihanyi.com)

2016. szeptember 21., szerda

Delfines kaland (Teljes film)


A film egy különleges barátság igaz történetét idézi fel. 
Winter, a delfinborjú belegabalyodik egy mélytengeri csapdába, 
amit a halászok rákoknak szántak. 
Az életét egy parton bóklászó kisfiú menti meg
 - de az uszonyán a kiérkező orvosok sem tudnak segíteni: 
a közeli állatkórház medencéjében amputálni kell 
a létfontosságú végtagot. 

Megmentője azonban nem feledkezik meg róla. 

Kettejük között őszinte kapcsolat alakul ki, és a fiú mindent elkövet, mindenkit mozgósít, hogy valóra válhasson terve: 
meggyőz egy háborús sérülteket kezelő orvost, 
készítsen műuszonyt a delfinnek, és egyre szaporodó segítőivel együtt 
visszavezeti Wintert az egészséges életbe.

A film története megtörtént eseményeken alapul. 

Winter, a delfin, aki saját magát alakítja a moziváltozatban, 
egész Amerikában a bátorság, az erő és remény szimbóluma lett a fogyatékkal élők és az egészségesek számára egyaránt.

2016. szeptember 16., péntek

Autizmus és beszédfejlesztés

Egy aggódó anyuka keresett meg nemrég levélben. Röviden összefoglalva azt, amit írt: kisfia jelenleg 5 éves, 2 és fél éves korában diagnosztizálták – atípusos autizmussal, egyéb pervazív fejlődési zavarral küzdőnek nyilvánították. A kisfiú azóta folyamatos fejlesztésben részesül, de a mama aggódik:

„Úgy érezzük, telik ez a korai, fogékony kis korszaka, és nagyon szeretnénk segíteni neki. El sem tudjuk képzelni, hogy kezdhetne majd «beszélgetés» nélkül, kérdések feltevése vagy annak igénye nélkül akármilyen iskolát. Hagyományos logopédiai problémái nincsenek, sőt, hosszú szövegeket, verseket hűen visszaad, nem pösze, nem selypít, az r betűt kicsit túlpörgeti, de ennyi. Szavakat ügyesen tanul, saját magától már lassan második éve megtanult olvasni, most már írott betűket is simán összeolvas… …Még mindig küzd a szavak mondattá való összerakásával, a kérdések feltevésével. A nyelvi struktúrák idegenek neki. Hagyományos értelemben nem tudunk vele beszélgetni, a kérdésekre nehezen vagy nem válaszol, és ahogy érzem, főleg a figyelemzavar miatt, valóban értési problémái is vannak.”


Mivel a hozzám intézett kérdés feltehetően sok autizmus spektrumzavarral küzdő gyermeket nevelő családot érint, azt gondoltam, nyilvánosan, a blogom hasábjain fogok válaszolni rá.
Soha nem érdemes valamiért aggódni, hanem meg kell próbálni megtanítani rá a gyermeket, lépésről lépésre. Még ha látszólag reménytelen, akkor is. A legtöbb dolgot meg is lehet, ez csak idő, jól megválasztott feladatok és fáradságot nem kímélő gyakorlás kérdése.
Autizmus patológia esetében a kognitív, pragmatika és szociális képességeket párhuzamosan célszerű fejleszteni.
A beszédfejlődés az autizmus spektrumzavarban elég speciális, és egyénenként nagyon variábilis. Egy biztos, amennyiben a gyermek elkezdett beszélni, nagy valószínűséggel képes az anyanyelvét kommunikációra alkalmas szinten elsajátítani. A beszéd fejlettségi szintjét sok minden határozhatja meg. A teljesség igénye nélkül sorolok fel egy pár dolgot:
  • Szerintem a legmeghatározóbb a család, amely a gyermeket körülveszi, és egyben rájuk is hárul a legtöbb fejlesztési feladat.
  • A gyermek intelligenciájának mértéke,
  • az autizmus súlyossági foka,
  • az adott pszichés státus,
  • a szociabilitás mértéke,
  • a gyermek tanulási képességrendszere, ezen belül a figyelmi képességek.
A beszélő autista gyermekek fejlesztését mindig komplex fejlesztésbe kell ágyazni. Fejleszteni kell a kognitív képességeket és a beszédkészséget is. Mikor a gyermek nem tud beszélgetni, akkor meg kell tanítani rá. De számítani kell arra, hogy ha ezen a szinten elkezdünk dolgozni, akkor számos probléma fog a felszínre bukkanni, amelyekkel mind foglalkozni kell. A beszédfejlesztés általában úgy történik, hogy logopédiai (objektív) tesztek segítségével megvizsgáljuk a gyermeket, amennyiben meg lehet. Ha nem, akkor szubjektív szintfelmérést végzünk. A legfontosabb kiindulási pont az anamnézis, különösen nagyon fiatal gyermekek esetében. A szülőnél tájékozódunk arról is, hogy miket tud a gyermek mondani, csinálni, milyen játékokat szeret játszani… stb. Esetleg megfigyeljük mi magunk is különböző helyzetekben (játék, feladat, napi rutinok). Mindezekről szerkesztünk egy írásbeli véleményt, melynek alapján születik egy fejlesztési terv. A fejlesztési tervben célszerű felsorolni mindazokat a területek, amelyek fejlesztésre szorulnak, és az eszközöket, amelyeket használni szándékozunk a fejlesztés során. Amennyiben a szülők részt kívánnak, részt tudnak venni a fejlesztésben, beosztjuk magunk között a munkát. Ha a gyermek párhuzamosan több terápiában részesül, érdemes a terapeutáknak bizonyos időszakokban összeülni, a véleményüket megosztani mind az elvégzett munkáról, mind a jövőbeli feladatokról, de legalább telefonon tartani kell a munkakapcsolatot.
A konkrét esetben az fogalmazódott meg, hogy a gyermek nem tud beszélgetni, kérdéseket feltenni. Mi a teendő?
Kognitív szinten a képzeletfejlesztést érdemes megcélozni.
Eszköze: Szekvenciális képek.
Feladata: Történet képeinek sorrendbe rakása, történet elmeséltetése képek segítségével.
Itt olvasható több is erről: logopedia.reblog.hu/scenario, letölthető képregények is vannak hozzá.
Eseményképpel is bevezethetjük a fejlesztést. Egy lehetőleg nagy és színes eseményképet helyezünk a gyermek elé, és megkérjük, hogy képzelje el, hogy szerinte mi történik a képen.
Gyakran, a terápia kezdetén, a gyermekek csak elmesélni tudják, hogy mit látnak a képen, azt is segítséggel, mert nem képesek például szándéktulajdonításra. Ha az expresszív beszéd fejlettségi szintje a történetmeséléshez nem megfelelő, akkor ezen a szinten kell maradni (szókincsfejlesztés, mondatalkotás), amíg gördülékenyen nem megy a képről való mesélés.
A legváltozatosabb hiányosságok mutatkozhatnak, de az biztos, hogy az érzelmeket kifejező szókészletet biztosan kell majd gyakoroltatni (képekkel asszociálva). És azt is hosszasan kell majd tanítani, hogy a gyermek az érzéseit szóban, érthető, adekvát módon fejezze ki. A helyes mondatalkotás szintén legyen része a terápiának.
Az autista gyermekek gyakran nem tudnak nevet adni a szereplőknek. Nem hogy nem tudnak, hanem meg vannak győződve arról, hogy a felnőtt ismeri a szereplőket, és azért tudja a nevüket. Ezért érdemes több nevet is javasolni, és segítséget nyújtani a névválasztáshoz, mindaddig, amíg szükséges.
Egy történet kifejtéséhez segítségként kérdéseket is alkalmazhatunk. Össze kell írni egy sor olyan kérdést, melynek válaszai segítik a történetmesélést, és ezeket szisztematikusan kell alkalmazni, amíg a történetmesélés rutinja ki nem alakul és automatikussá nem válik.
Például: Hol játszódik a cselekmény? Kik a szereplők? Mibe vannak öltözve? Mikor?… stb.
Ezen a szinten is újabb problémák merülhetnek fel, amikor is könnyen kiderülhet, hogy a gyermek nem ismeri a kérdő névmásokat. (Az autizmus kórképben a személyes névmások elsajátítása szinte mindig fejlesztést igényel. Egyes gyermekek nehezen értik meg a névmások rugalmas alkalmazását. Én én vagyok, de neked te.) Tehát ezeket is meg kell tanítani. Amíg a történetmeséléshez érkezünk, ki kell állnunk a hétpróbát, meg kell küzdenünk a hétfejű sárkánnyal, és annyi mindent kell megtanítanunk a gyereknek, hogy észre sem vesszük, és már mesél, beszélget. Körülbelül ilyen keszekuszán fog zajlani a fejlesztés, nem kell megijedni. De ami fontos, hogy szem előtt kell tartani, hogy aktuálisan éppen mit tanítunk, és hogy az egészbe ez hogyan illeszkedik, azaz miért tanítjuk. Lépegessünk kezdetben inkább visszafelé, mint előre, de az egész nem egy botladozás, hanem tánc, még ha nem is érezzük folyamatosan a ritmusát. Ezek az előzetes ismeretek nélkülözhetetlenek a történetmeséléshez, tehát addig nem kell történetet meséltetni, amíg nem pótoljuk a hiányosságokat.
Az autista gyermekeknek nélkülözhetetlen a logopédiai terápia. A logopédus nemcsak hangképzéssel foglalkozik, hanem a teljes nyelvvel: fonetika (hangtan), fonológia (a beszédhangoknak a nyelvi rendszerben való helye és szerepe), lexikai szint (szókincs), szintaxis (mondattan), pragmatika. Az expresszív és a szenzitív beszéd fejlesztése egyaránt az ő feladata. Minden gyermeket komplexen, azon a szinten kell megsegíteni, ahol hiányosságai vannak. Természetesen figyelembe véve a gyermek kórképét (ami jelen esetben atípusos autizmus), ami a terápia menetét meghatározza (meg is változtathatja), és a feladatok prezentálására is nagy befolyása van.
Autizmus specifikus például a pragmatikai hiányosság, de ez nem jelenti azt, hogy az autista gyermeknek csak a pragmatikai képességét kellene fejleszteni, a legvalószínűbb az, hogy minden nyelvi szinten segítséget igényel, különböző életszakaszaiban.
Hogyan is tanítsunk meg egyszerű kérdéseket (ki, mi, hol, mikor, milyen, miért és hogyan)? Az első szakaszban a gyermekre vonatkozó (önéletrajzi) kérdéseket teszünk fel, amelyekre a választ jól ismeri: Hány éves vagy? Hol laksz? Van-e testvéred? Ki a barátod? Azután állatokról vagy olyan témakörből kérdezünk, amelyet a gyermek jól ismer. Képeket is használhatunk hozzá. Később csinálhatunk egy játékot, az óra mintájára, csak a számok helyett a kérdő névmásokat írjuk fel. A kartonból kivágott mutatót miltonkapoccsal illesztjük az óralaphoz (itt tölthető le egy minta).
A mutatót tetszőleges sorrendben forgatjuk, és a kérdőszóval mi teszünk fel kérdéseket a történettel kapcsolatban. A felnőtt által megadott témakörben (amit a gyermek jól ismer) változatosan gyakorolunk. A válaszokat lejegyezzük, és ezek egy komplett történetet fognak alkotni, amit összefoglalásként felolvasunk a gyermeknek.
Később a gyermek érdeklődését figyelembe véve beszélgetős játékot is készíthetünk. A kérdéseket felírjuk egy kártyára, és felváltva húzunk és válaszolunk rá. A gyermek érdeklődési körének a figyelembe vétele segíti a kooperációt és a közös figyelem felkeltését és fenntartását. Mindenképpen ajánlatos egy olyan logopédust keresni, aki járatos az ASD-s gyermekek fejlesztésében és nyitott a szülővel való szoros együttműködésre, mert a gyermek hatékony fejlesztése érdekében nagyon sok további gyakorlásra van szükség.
A legtöbbet az autizmusról az autizmus spektrumzavarral küzdő gyermekeket nevelő, őket otthon tanító és blogoló szülőktől tanultam. Sok szempontból hasznos a szülők között a rendszeres kapcsolattartás.
Végezetül az ajánlott szakirodalom és néhány szöveggyűjtemény, amelyeket nyelvfejlesztésre a szülők is használhatnak (autista gyermekek esetében gyakran változtatásokkal):
Bittera Tiborné- dr.Juhász Ágnes: Én is tudok beszélni 1. (a beszéd és nyelvi funkciók terén elmaradást mutató gyermekeknek)
Eva Maria Engl – Dr. Anneliese Kotten – Ingeborg Ohlendorf – Elfi Poser: Gyakorlatok az afázia terápiájához (sajnos ez a kiadvány képeket nem tartalmaz, a verbális anyaga viszont annyira szisztematikusan kidolgozott, hogy akár a képeket önállóan megrajzolva is lehet használni.)
Csabay Katalin: Lexi; Lexi iskolás lesz
Á. Bíró Éva, Csahóczi Erzsébet, Halmos Mária, Koltai Éva: Észcsiszoló kicsiknek – Négy testvér
Ezeken felül a Krasznár könyvesboltokban körülnézve biztosan remek újabb kiadványokat is találhatnak.
(Forrás: http://logopedia.reblog.hu)