Vajon ha úgy teszünk,
mintha nem vennénk észre, ismerősünk a zsebkendője mögött hüppög, hálás
lesz a tapintatosságunkért, vagy megbántódik ridegségünkön? Ha
férfiként felsegítjük a kabátot, ódivatúnak, hovatovább szexistának,
vagy figyelmesnek és gyengédnek fognak tartani? Ha felnőttként is ennyi a
buktató, el lehet képzelni, hányszor fordul elő egy gyerekkel, aki még
csak tanulja a társas világ szabályait, hogy félreértik szándékát. Ha ez
rendszeresen történik, pláne, ha otthon, a családban, akkor az bizony
komolyabb problémák forrása is lehet.
Mikor
látunk valamit, ami egyértelműen rosszalkodásnak minősül, sokszor nem is
gondolkodunk, máris jön a szitok: „ezt nem szabad, az agyam elszáll,
mit művelsz már megint?”. Aztán néha kiderül, félreértettük a helyzetet,
és kivételesen nem disznólkodni akart a csemete, hanem véletlenül
borította ki a kakaót, nem fellökni akarta a testvérét, hanem megölelni,
csak elvesztették az egyensúlyt. Ha ez egyszer-egyszer becsúszik, nincs
tragédia, főleg, ha nyitottak vagyunk arra, hogy meghalljuk a
valóságot, sőt, akár elnézést kérjünk a félreértésért. Na persze,
ideális lenne, ha eleve nem ingerülten ripakodnánk a gyerekre, de az nem
mindig sikerül.
Gond akkor van, ha a szülő
tendenciózusan rossz szándékúnak minősíti a gyerek viselkedését. Ha nem
is fogalmazódik meg benne, akkor is érződik ez a szavakból. Márpedig ez
azt jelenti, nem érti, nem érzi, mi van a tettek mögött. Ha egy
viselkedés magyarázata, hogy „rosszindulatból” tette a csemete, az
mindenképp valamiféle felszíni kép, ami érdemes a továbbgondolásra: ha
így is van, vajon mi vezette erre. Mi az a mögöttes szükséglet, igény,
amit nem tudott elfogadható formában kifejezni, csak így?
Mint például annak a
kisfiúnak az esetében, aki ollóval szétvágta az egy hete náluk
vendégeskedő rokoncsalád hasonló korú kislányának kedvenc maciját.
Agresszió, mondhatnánk. Végül is tényleg az. Féltékenység, mert
megoszlik a figyelem. Valóban. És ezzel elintézettnek tekintheti a szülő
a magyarázatot?
A kisfiú egyszerűen
túlterhelődött érzelmileg, mert egyik napról a másikra felborult az
általa megszokott rend, sokkal több nyüzsgés, nagyobb zaj jellemezte az
otthonát, nem találta benne a helyét, elfáradt, nyűgös lett, végül
egészen szomorú és kétségbeesett, mert nem tudta megoldani a helyzetet,
és segítséget sem kapott. Ha a szülő (egy kicsit persze a másik szülőpár
kedvéért is) erkölcsi felháborodásának ad hangot, hogy valaki ilyen
szörnyűségre képes, vagy jobb esetben a kisfiú empátiáját igyekszik
feléleszteni, mondván: „nézd, milyen rosszul esik Pannikának, hogy
szétvágtad a mackóját, te hogy éreznéd magad a helyében?”, a fiúcska
magánya nem fog oldódni. Na persze, helyes, ha visszajelzi a környezet,
hogy ez nem elfogadható módja a feszültség levezetésének. De ennek akkor
van igazán értelme, ha a tett mögött álló érzelem is értő fülekre
talál.
Ez nemcsak abban a pillanatban fontos a
csemetének, hanem az énképe alakulása szempontjából, és hogy hogyan
igazodik majd el a társas világban. Ha csak arra kap visszajelzést, hogy
amit tett, rossz, nem fogja különválasztani, hogy az érzelmi állapota
azonban tiszteletre méltó. És hányszor találkozunk azzal a jelenséggel,
hogy valaki szabadkozik, mert azt meri érezni, amit érez. „Tudom, hogy
nem így kéne éreznem” – kezdik a mondatot. Vagy be sem vallják, mit
éreznek.
Ez azért probléma, mert így elveszítjük a
belső iránytűt, ami világosan mutatná, mi fontos nekünk, mik a
szükségleteink. Pedig ez jó alap lenne ahhoz, hogy jó döntéseket
hozzunk. Például megkeressük, hogyan követhetjük érzéseinket úgy, hogy
mások érdekeit is szem előtt tartsuk, és ne ártsunk senkinek.
Viszont
ugyancsak elveszetté tehetjük a gyereket, ha csak a tiszteletre méltó
belső igényt látjuk, és nem reagálunk a problémás tettre. Hiszen más
közösségek nem fogják ezt követni, például lehet, hogy a szülők jól
viselték, hogy a gyerek jelenlétében nem válthatnak egymással néhány
szót, mert igényelte a csemete az állandó figyelmet, de ovis társai
esetleg azt kérdezik majd „azt hiszed, hogy körülötted forog a világ?”.
Az eredmény pedig temperamentumtól függően dacos ellentámadás lesz vagy
visszavonulás a saját világába, de mindenképp azt fogja megélni, mint az
első esetben: itt félreértik őt, sőt: itt őt nem szeretik. És rossz
esetben végül kialakul az elképzelés: ő nem is szerethető.
Természetesen
egy ilyen hiedelemnek nem egy-két balul elsült eset az alapja, hanem
az, ha valahol rendszeresen félrecsúszik a gyereknek adott visszajelzés,
és azt tapasztalja, a környezet reakciói ellentmondásosak, és nincsenek
összhangban azzal, ami az ő szándéka lett volna.
Előfordul,
hogy a szülő azért szokik le az árnyalt visszajelzésről, mert úgy
tapasztalta kezdeti próbálkozásainál, úgysem reagál rájuk a gyerek.
Igen, ha a tomboló kétévesnek azt mondjuk: „megértem, hogy még ébren
szeretnél maradni, de mégse üvöltsd fel a házat, mert a többiek
pihennének”, az nem fogja érdekelni. De ezek hosszú távú hatások, és nem
is az okoskodó magyarázatok épülnek be, hanem a szülői attitűd, ha csak
egy tőmondat hangzik is el, nem több. A hangsúlyból úgyis érez a gyerek
mindent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése