2013. július 17., szerda

Szívedbe zárva (Teljes film)



Bob Rueland boldog házasságban élő, sikeres építési vállalkozó Chicagóban. 
Élete azonban egyik napról a másikra darabokra hullik, 
amikor a felesége életét veszti egy tragikus autóbalesetben. 
Eközben Grace Briggs, az egyik helyi olasz étterem pincérnője a szívműtétjére vár. 
A családja és a barátai nagyon örülnek, amikor értesítést kapnak, 
hogy végre megvan a műtéthez a megfelelő donor. 
Miközben Bob és Grace is azért küzd, hogy újra normális életet éljenek, 
a sors közbeszól, és összehozza őket egymással.

2013. július 16., kedd

Albert Einstein - Létezik a rossz?

A hajlott hátú néni


 

     (Egy motoros küldte ezt a levelet. Azt hiszem, nem kell hozzá kommentár.)

    "Túrázásaink során a székelyderzsi Erődtemplom falánál induláshoz
     készülődtünk, amikor megállt mellettünk egy fekete ruhás, fejkendős,
     hajlott hátú néni.
     Egészséget kívánt, majd megkérdezte honnan jöttünk. Amikor
     válaszoltunk, ezt kérdezte:
     - És Magyarország tényleg olyan szép, amilyennek mondják?

     Nem várta meg a választ, hanem hiba nélkül elmondta ezt:

     Járjatok be minden földet,
     Melyet Isten megteremtett,
     S nem akadtok bizonyára
     A magyar nemzet párjára.
     Vajon mit kell véle tenni:
     Szánni kell-e vagy megvetni? -
     Ha a föld isten kalapja,
     Hazánk a bokréta rajta!
     Oly szép ország, oly virító,
     Szemet-lelket andalító,
     És oly gazdag!.. aranysárgán
     Ringatózik rónaságán
     A kalászok óceánja;
     S hegyeiben mennyi bánya!
     És ezekben annyi kincs van,
     Mennyit nem látsz álmaidban.
     S ilyen áldások dacára

     Ez a nemzet mégis árva,
     Mégis rongyos, mégis éhes,
     Közel áll az elveszéshez.
     S szellemének országában
     Hány rejtett gyöngy és gyémánt van!
     S mindezek maradnak ott lenn.
     Vagy ha éppen a véletlen
     Föltalálja hozni őket,
     Porban, sárban érnek véget,
     Vagy az ínség zivatarja
     Őket messze elsodorja,
     Messze tőlünk a világba,
     Idegen nép kincstárába,
     És ha ott ragyogni látjuk,
     Szánk-szemünket rájok tátjuk,
     S áldicsőséggel lakunk jól,
     Hogy ez innen van honunkból.

     Ez hát nemes büszkeségünk,
     Melyről annyiszor mesélünk?
     Azzal dicsekedni váltig,
     Ami szégyenünkre válik!...
     Csak a magyar büszkeséget,
     Csak ezt ne emlegessétek!

     Ezer éve, hogy e nemzet
     Itt magának hazát szerzett,
     És ha jőne most halála,
     A jövendő mit találna,
     Mi neki arról beszélne,
     Hogy itt hajdan magyar éle?
     S a világtörténet könyve?
     Ott sem lennénk följegyezve!
     És ha lennénk, jaj minékünk,
     Ezt olvasnák csak felőlünk:
     "Élt egy nép a Tisza táján,
     Századokig, lomhán, gyáván."
     Óh hazám, mikor fogsz ismét
     Tenni egy sugárt, egy kis fényt
     Megrozsdásodott nevedre?
     Mikor ébredsz önérzetre?

     (Petőfi Sándor: A Magyar Nemzet)

     Majd folytatta:
     - Mondják, miért írt ez a Petőfi ilyeneket?

      Azután elmondta, hogy 88 éves az idén. És hogy fogadjunk el tőle valamit.
      A szatyrában volt pár tojás és négy, azaz négy szelet kalács.
      Ebből kettőt nekünk adott, hogy osszuk el. Egészséget kívánt, és elcsoszogott.

      Egy büdös kukkot nem tudtunk szólni!!!

      Én pedig leültem a székelyderzsi Erődtemplom falához, és olyat tettem, ami
      rohadtul nem illik bele egy 40 körüli, erősen borostás túramotorosról alkotott képbe.
      Sírtam..
      És arra gondoltam, hogy az itthoni, magukat bal-, és jobboldalinak
      nevező, megosztó politikusok csak egyetlen egyszer jönnének el ide, és
      hallgatnák meg, ahogy egy 88 éves, görbe hátú öregasszony ŐSZINTÉN Petőfit
      szaval a boltból hazafelé, és négy szelet kalácsból kettőt odaad vadidegen
      embereknek.
      Talán elszégyellnék magukat, pont úgy, ahogy akkor, ott, én.
      Talán elgondolkoznának azon, hogy vajon ki és miért tette őket oda,
      ahol vannak, és hogy mi dolguk a világban."

    

2013. július 15., hétfő

A fehér méreg: a kereskedelmi tej horror-története

Fogyasztanak pasztörizált, kereskedelmi tejet? 
Ha nem, akkor szerencsések. Mert ha igen, orvosi kutatás azt mutatja, hogy a tejfogyasztóknál gyakrabban előfordul a vérszegénység, migrén, puffadás, emésztési zavarok, asztma, prosztatarák, és számos potenciálisan halálos allergia. A hírességekkel teletűzdelt tejbajuszos reklámok mind azt sugallják, hogy a tej jó nekünk, gazdag fehérje, kalcium és vitamin forrás.
Amit a tejipar elfelejt hozzátenni az az, hogy mennyiféle veszély leselkedik ránk egy ártalmatlannak tűnő pohár fehér tejben. A tejes bajusz valójában egy krémes nyálka réteg, élő baktériumokkal és gennyel.A Johns Hopkins kórház korábbi gyermekosztály vezetője, Dr Frank Oski, könyvet is írt arról, hogy a tej mennyire ártalmas. A gyermekek minden második egészségügyi problémájáért a hormonokkal teli kereskedelmi tejet teszi felelőssé.Hat éves kor alatti gyerekek fülgyulladását a tej indukálja, és a tej fogyasztása az első számú oka a csecsemők vashiányos vérszegénységének- állitja az American Association of Pediatrics, az Amerikai Gyerekgyógyászok Szövetsége. A tej még faji kérdés is. Az afro-amerikaiak közel 90 százalékából és a legtöbb latin, ázsiai és dél-európaiból hiányoznak a laktóz (tejcukor) megemésztéséhez szükséges gének. A tejipar válasza klasszikus: az általuk indított új kampány azzal érvel, hogy a “nem-fehérek” képesek megemészteni a tejet, ha a nap folyamán kis kortyokban fogyasztják. Persze egy virágzó iparág alapult a laktóz- intolerancia kezelésére, amelynek bevétele évente 450.000.000 USD.A laktóz intolerancia a leggyakoribb “élelmiszer-allergia”, de allergiának hívni ezt a jelenséget annyi, mintha trivializálnánk azt a tényt, hogy a világon a legtöbb ember biológiailag nem képes megemészteni a tejet.
Nincs olyan állat a világon, amely tehéntejet iszik. A kisborjú sem teszi többé, az elválasztás után. Az embernek miért lenne rá szüksége? A néhai Dr. Benjamin Spock, a gyermekgondozás atyja is felszólalt az ellen, hogy a gyermekeket “tehéntej ragasztó”-val itassák, mondván, hogy vérszegénységet, allergiát, cukorbetegséget okozhat és hosszú távon elhízáshoz és szívbetegséghez vezethet. A sokat magasztalt tejfehérjéből a legtöbbet a kazein tejfehérje tartalmazza - ami a kereskedelmi ragasztó nyersanyaga is. Emészthetetlen, ráragad a bél falára és blokkolja a tápanyagok felszívódását.
Ahogy korábban hallottuk, a tej: “Élet, Erő, Egészség”
941809_447470505341497_1231709267_n
(Forrás: emberiseg.hu)

Tedd le a poharat!



Egy pszichológus a teremben járkált, miközben stresszkezelést oktatott a 

közönségnek.
Amikor felemelt egy poharat, mindenki a megszokott félig üres 

vagy félig teli kérdésre számított.

Ehelyett mosolyogva azt kérdezte: Milyen nehéz ez a pohár víz? 

A válaszok 2 dekagrammtól fél kilóig terjedtek.
.
A pszichológus így válaszolt: A tényleges súly nem lényeges,

attól függ, milyen hosszan tartom a kezemben.

Ha csak egy percig tartom, könnyű.

Ha egy órán át tartom, megfájdul a karom.

Ha egy napig tartom, a karom elzsibbad és megbénul.

Egyik esetben sem változik a pohár víz súlya,

de minél tovább tartom, annál nehezebb lesz.

Majd így folytatta: 

Az életben a stressz és az aggodalom olyan, mint ez a pohár víz.

Gondolj rájuk egy kis ideig, és semmi sem történik.
Gondolj rájuk egy kicsit hosszabban, és elkezdenek fájni, 

és ha egész nap rájuk gondolsz, 

megbénulsz, képtelen leszel bármit is csinálni.
Nagyon fontos, hogy tudd elengedni a gondjaidat! 

Este minél előbb tedd le minden terhedet, 

ne cipeld őket tovább az éjszakába! 

NE FELEJTSD EL LETENNI A POHARAT!

2013. július 14., vasárnap

Fóti Péter: Sekélyes vagy alapos…



Delacroix festménye
…demokrácia az iskolában
A sekélyes demokráciában a hatalom nagyon kevéssé van megosztva, az végül is nagyon kevés kézben összpontosul, és a részvétel a döntésekben korlátozott.
Fóti PÉterMindenki tudja, hogy a hatalom korrumpál. Akinek ellenőrizetlen hatalma van, az hajlik arra, hogy a hatalmat saját önző céljaira használja fel. Kevésbé ismert az a tény, hogy a hatalom nélküliség is korrumpáló lehet, igaz, más módon. A hatalom nélküliek fatalistákká lehetnek, befoghatják őket antidemokratikus szélsőséges mozgalmak, embertársaikat kínozhatják szavakban vagy tettekben. A hatalom ezen rossz kinövései (nem a hatalom ellen általában!) két módon kell harcolni: egyrészt a megválasztott képviselőket ellenőrizni kell, amihez emberi jogok, hatalommegosztás, fékek és egyensúlyok léte, nyilvánosság kell, másrészt a hatalomnélküliség korrumpáló ereje ellen a hatalom megosztása segít. (Mindezt máshogy a centralizáció és a decentralizáció ellentétével lehet leírni).
A demokrácia fontos ismérve, hogy azoknak, akiket egy döntés érint, joga kell legyen részt venni a döntési folyamatban. Ilyen volt az ismert szállóige az amerikai köztársaság születésénél: „Nincs adózás, képviselet nélkül!”. Ez persze egy követelés volt, amit csak hosszú küzdelem után lehetett valójában érvényesíteni. Hasonló a helyzet ma az oktatási rendszerben, ahol vannak kezdeményezések arra, hogy számosan kimondják: „Csak akkor tanulunk, csak akkor fogadunk el egy tantervet, ha nekünk tanulóknak is szavunk van annak kialakításában!”. Bár a mondat igazsága nyilvánvaló, mégis hosszú harcra lehet számítani, amíg ez valóság lesz. A tanulók kezében is kevesebb eszköz van, mint a polgárokéban az adóra szánt forintok voltak.
Nehéz a helyzet azért is, mert az elmúlt 100-150 év alatt létrejött iskolarendszer krónikusan fél a gyerekektől (ezért állandó félelemben tartja őket), nem akarja megosztani velük az iskolában a hatalmat, és a demokráciát a fegyelmezéssel igyekszik helyettesíteni. A kérdés az, hogy mindennek hatására mi történik az iskolákban, ahol elvileg a gyerekeket a demokráciára kellene felkészíteni elméletben és gyakorlatban.
Ahol nincs demokrácia, ott valami más üti fel a fejét: diktátorok uralkodhatnak (mint például „Az álom” c. dán filmben), de az is lehet, hogy kifelé igyekeznek a felnőttek a demokrácia látszatát megőrizni. Valójában ezek a rendszerek inkább totalitáriusak, és a demokráciára csak hivatkoznak annak érdekében, hogy a hatalom a kezükbe kerüljön és ott is maradjon.
Azok az iskolák, amelyek őszintén igyekeznek a demokrácia felé, más modellekkel próbálkozhatnak. Ehhez az iskolai élet számos területén kell változásokat kezdeniük:
  • az iskola irányítási struktúrája,
  • a döntések meghozatalának módja és helyei,
  • lehetőségek a döntések gyakorlására,
  • felkészítés az aktív állampolgárságra az iskolai élet alatt és után.
Ha elkezdjük ezeket a területeket vizsgálni számos magyar iskolában, szomorú eredményre fogunk jutni. Carl Rogers a tradicionális iskola egyik kemény kritikusa jegyezte meg egyszer: 
"A diákok nem vehetnek részt a célok, a tanterv és az iskola működési módjának kialakításában. Mindezeket a felnőttek alakítják ki a diákoknak. A diákoknak nincs beleszólása a tanárok kiválasztásába, nincs semmi szavuk az oktatási politika kialakításában. Hasonlóan nincs szavuk a tanároknak saját közvetlen és közvetett elöljáróik kiválasztásában."
Vajon miért van az, hogy az iskolaigazgatókat kinevezik ahelyett, hogy őket a helyi iskola közössége választaná és bízná meg, ahol képviselete van a diákoknak, a szülőknek, a tanároknak?
Továbbiakban így ír Carl Rogers:
"A mai iskolai élet megdöbbentő ellentétben áll azzal, amit a demokrácia erényeiről tanítunk. A szabadságról beszélünk, a szabad világról és hasonlókról. Az iskolai élet valósága ezzel szemben egészen más. Amíg mi a szabadságról és a vele járó felelősségről értekezünk, mint ami a demokrácia glorifikált jellemzője, addig a diákok az iskolákban meg vannak fosztva minden hatalomtól, és szinte semmi lehetőségük nincs arra, hogy választhassanak, vagy felelősséget vállaljanak."
Ironikus, hogy miközben a külvilág felé a magyar propaganda azt hirdeti, hogy országunk a demokrácia erős bástyája, addig az oktatásban a valóban demokratikus gyakorlat gyanakvással és irracionális ellenkezéssel találkozik. A valóságban, ha tanítják egyáltalán a demokratikus állampolgárságot, ezt egészen ettől eltérő körülmények között teszik, ami csak arra vezet, hogy a diákok nevessenek a szép elveken. Az elvek hirdetése helyett fontosabb lenne, hogy ezek szerint éljenek, ezek szerint legyen megszervezve az iskola.
Nem minden demokrácia érdemli meg a dicséretet. Winston Churchillnek, aki azt mondta, hogy a demokrácia nem jó, de nincs jobb nála, nem volt teljesen igaza. Nem elégedhetünk meg azzal, hogy ezzel a mondással leszereljenek minket, és azt hirdessék, hogy elégséges kijelenteni: itt demokrácia van. Ha a demokrácia nem mély, nem alapos, akkor a társadalmi élet továbbra is rettenetes problémákat fog mutatni, mint azt ma nap nap után látjuk.
Természetesen tudnunk kell, hogy a mély, alapos demokráciát sokszor érheti jogos kritika is, és annak gyakorlatához nem elégséges kijelenteni, hogy mától pedig alapos mély demokráciát csinálunk. A mély, alapos demokráciát nem kell, hogy az jellemezze, hogy a megbeszélések rettenetes hosszúak, hogy az érdekteleneknek ott kelljen ülniük akkor is, ha a gyűlések tárgya nem érinti, vagy nem izgatja őket, nem kell, hogy a demokratikus döntések rossz minőségűek legyenek (a bizottság egy tevét szült, miközben a feladata egy ló létrehozása volt).
A mély, alapos demokrácia kiküszöbölhető hiányosságai mellett annak legjobb oldalai megerősítik mindazt, amit E.M. Forster híres 1939-ben irt esszéjében (What I beleive) írt:
"A demokrácia kevésbé gyűlöletes, mint a kormányzás egyéb formái, és ennek megfelelően megérdemli, hogy támogassuk. Abból indul ugyanis ki, hogy az egyén fontos, és mindenféle típusú emberre szükség van ahhoz, hogy civilizációnk virágozzon.
A demokráciának van egy másik erénye is… Ezért hiszünk a sajtóban minden hazugsága és vulgaritása ellenére, és ezért bízom a parlamentben… Az, hogy a parlament valódi képviseleti szerv-e vagy sem, és az is, hogy hatékony-e, megkérdőjelezhető, de értéke az, hogy vitatkozik és kritizál, és hogy ami ott történik, széles körben ismert. 
Két hurrá tehát a demokráciának: az egyik, hogy elismeri a változatosságot, a másik, hogy megengedi a kritikát. Két dicséret elég: nincs ok, hogy hármat adjunk neki."
A demokrácia tehát
  • a sokféleséget támogatja az uniformizálás helyett, 
  • a kritikai gondolkodást támogatja a vakhit helyett,
  • a hatalmat megosztja a tekintélyelvű kényszer helyett,
  • a flexibilitást támogatja a merevség helyett.
Már Arisztotelész is felhívta a figyelmet arra, hogy a demokrácia elkorcsosulásához vezet az, ha informálatlan, képzetlen tömegek választanak demagógok befolyása alatt. A mély demokrácia szavazói tudják, hogy a tömegdemokrácia nem létezhet az egyéni és a kisebbségi jogok figyelembe vétele nélkül. Ezt jegyezte meg John Holt egy A. S. Neillnek írt levelében:
"Létezik egy megkapó könyv az én országomban, amelynek címe: „Idő kérés”. Ebben a szerző leírja, sok más egyéb mellett, hogy ő és akkori iskolatársai egy radikális amerikai iskolában hogyan szavaztak a többségi elv szerint, hogy egy általánosan nem kedvelt gyerek kapjon egyet a pofájára. Nyilvánvalóan ez egy rettenetes eltorzítása a többségi elvnek, amit te soha nem engednél meg. Ami engem ezzel kapcsolatban gondolkodásra késztet, az a felismerés, hogy a fasizmus igazi szelleme Németországban akkoriban, és az, ami ma nálunk most alakul ki, a többségi elv ellenőrizetlenségére támaszkodik. Azt gondolom, hogy talán csak a legutolsó háborús periódus végének kivételével, még akár egy szabad választáson is, Hitler nem tartotta volna meg, egy hatalmas többségre támaszkodva, a hatalmat. A demokrácia nehéz problémája, hogy az egyéni szabadság, a kisebbségek jogai és a többségi elv egymással konfliktusban vannak. Amikor nálunk, a déli államokban meglincselünk vagy meggyilkolunk egy négert, akkor az amerikaiak nagy többsége meg van győződve arról, hogy ez helyes tett volt, és azt is gondolják, hogy egy nap helyes lenne az összes feketétől megszabadulnunk." (John Holt levele A. S. Neillnek 1968. szeptember 30-án)
A sekélyes és a mély, alapos demokrácia megkülönböztetése nagyon fontos az oktatásban is. A sekélyes demokráciában a hatalom nagyon kevéssé van megosztva, az végül is nagyon kevés kézben összpontosul, és a részvétel a döntésekben korlátozott. Kevés dologban osztják meg a hatalmat és sokszor még az erre adott lehetőségek is korlátozott időre vannak megadva. Gyakran még idő előtt vissza is vonják azokat, vagy nagyon kevés tevékenységre vonatkoznak. Néhány iskolában létrehoznak iskolatanácsokat. Ezek meghatározott ideig működhetnek, és meghatározott feladatokat végezhetnek. Ha megpróbálják kiterjeszteni feladataikat, és tevékennyé válnak, akkor ellehetetlenítik őket. A tanárok egyébként is vétójoggal rendelkeznek, ha arra kerül a sor.
A sekélyes demokrácia csak a demokráciával kapcsolatos cinizmust erősíti. Sokan azt a hamis következtetést vonják le belőle, hogy a demokrácia nem működik, holott csupán arról van szó, hogy a sekélyes demokrácia rossz demokrácia.
A mély, alapos demokrácia több kritikát enged meg, és megengedi azt is, hogy a demokrácia meghatározza saját működési terepét, módját, saját napirendjét. Itt lehet arról is beszélni, hogy milyen döntést milyen szintre érdemes helyezni. Itt lehetőség van arra, hogy ha igény van rá, akkor a diákoknak szavuk legyen a tanterv összeállításában is. A tanterv itt amúgy is egy nagy katalógus, amiből válogatni lehet! De ezen a fokozaton is túl lehet lendülni, és a tantervi katalógusok megalkotásába is be lehet vonni a diákokat! Így van ez a Summerhillhez hasonló demokratikus iskolákban is, ahol a tantervet a tanárok és a diákok érdeklődése és tudása írja amellett, hogy az iskolai élet maga a demokratikus önkormányzat irányítása alatt áll. Természetesen a hatalom itt is megosztott, de az önkormányzat léte biztosítja a hatalom ellenőrzését és kritikáját.
A dominanciára alapozott sekélyes demokratikus rendszerben egy ember vagy egy kis csoport dönti el, hogy mit kell tanulni, hogyan kell tanulni, hogyan kell a tanultakat értékelni, hogyan kell kialakítani a tanulási környezetet. Ezeket a dolgokat bizottságokban döntik el, ahova soha nem hívják meg azokat, akiket ezek a döntések majd érinteni fognak. 
Mindez egy kötelező tantervhez vezet, amely tele van kényszerítő elemekkel. Ezek a módszerek valójában a totalitárius rezsimek módszerei. Ennek a módszernek a jelmondata: „úgy csinálod, ahogy mi mondjuk, és szenveded a következményeket”. Nem hiába mondta John Holt: 
"Az iskola a gyerekek számára a hadsereg. A felnőttek állítják fel nekik, és amikor oda érkeznek, a felnőttek mondják meg nekik, hogy mit csináljanak, és fenyegetik őket és büntetik őket, ha nem engedelmeskednek."
Ennek a rendszernek a következménye az, hogy egyre többen igyekeznek kimenekülni a sekélyes demokrácia iskoláiból, és növekszik azok száma, akik tudatosan a magántanulói helyzetet választják még Magyarországon is, nemcsak az USA-ban, Kanadában vagy Angliában. Az otthoni tanulás és annak a korábban felsorolt négy következménye sokkal inkább megvalósítható, mint a tömeges iskolarendszerben, mert otthon a hatalom könnyebben megosztható a gyerekekkel, akiknek fokozatosan egyre több szava lehet a döntéshozatalban. Ennek következtében a gyerekek több önállósággal és magabiztossággal rendelkeznek, ami megmutatkozik abban, ahogy tanulnak és részt vesznek a család és a közösség életében. Az otthontanuló gyerekek ezért furcsa mód jobb állampolgárok is lesznek.
A sekélyes demokrácia iskolája tekintélyelvű (bully) iskola, annak tanterve egy tekintélyelvű (bully) tanterv. A mögötte álló pedagógia tekintélyelvű (bully) pedagógia, amely kizárólag a kinyilatkoztató tanári tanításra támaszkodik. Mindezeket segíti egy tekintélyelvű (bully) értékelési rendszer, egy tekintélyelvű (bully) szakfelügyelői rendszer. A kimondatlan üzenete a rendszernek, hogy céljait a kényszerítő tekintélyelv alkalmazásával éri el.
Nem csoda, ha ezeket a módszereket az iskolákban a diákok maguk is átveszik, és maguk között is hasonló módon kezdenek működni. Mindezt nem csupán az iskolai élet inspirálja, hanem a média is, amely ugyanezt a mintát sugallja. A kényszerítő tekintélyelv befonja életünket.
A kimeneti oldalon négyféle típust látunk. A „sikeres” diákok tekintélyelvű emberekké, politikusokká, doktorokká, tanárokká, újságírókká növik ki magukat. Egy nagy többség a tekintélyelv csendes elfogadójává válik, aláveti magát, nem gondolkodik önállóan. Ő az, aki szereti ha megmondják neki, hogy mit csináljon, melyik vezért kövesse. Így termeli bővítetten újra magát a sekélyes demokrácia. Persze van egy kis harmadik és negyedik csoport is: az egyik a bajkeverőké, akik ugyan ellenállnak a rendszernek, de az eredményesen legyőzi őket, és lelki ronccsá lesznek. Csak egy nagyon kicsi csoport képes egy hosszú lelki keresés folyamán visszajutni a demokrácia igazi mély koncepciójához, és megpróbálja azt terjeszteni saját életében és a környezetében. Ez a csoport csatlakozik azokhoz, akik a mélyen demokratikus otthoni iskolázásból jönnek, vagy a demokratikus iskolákban éltek és tanulhattak (nem Magyarországra gondolok).
Ezek az emberek rendelkeznek fogékonysággal, és képesek a diákok csoportjait közösséggé alakítani a hatalom megosztásával. Ezek az emberek képesek diákjaikkal partneri kapcsolatban tanítani és tanulni. Ezek az emberek tudnak természetes tekintélyt kivívni a diákok és embertársaik között, ami az igazi tanulás alapja. Számukra a párbeszéd lényegi tevékenység lesz, nem esetleges dolog, amire csak égető problémák esetén kerül sor. Ezek az emberek látják és mondják, hogy a felülről kényszerített kéretlen tanítás rossz és nem legitim. Ezeknek az embereknek van önbizalma, magabiztossága, tudnak beszélgetni és kutatni, és ezeket a tulajdonságokat képesek a környezetükben terjeszteni. 
Az ilyen emberek hiányában (sehol sincs sok belőlük…) a tömegek soha nem a demokrácia rendjét és fegyelmét tanulják meg, hanem valami mást…
(Forrás: tani-tani.info 2013. júl. 11.)

2013. július 13., szombat

Kék vagy barna szemű vagy? E megkülönböztetéssel tanította toleranciára harmadikosait egy tanítónő

A személyes negatív tapasztalat/átélés jelenti a megoldást a diszkrimináció ellen, bizonyította több mint 45 évvel ezelőtt először a Ricevelle, Iowa-i általános iskola oktatója, Jane Elliott. Amerika legforróbb rasszizmus elleni harcának időszakában, a fehér, akkoriban 34 éves tanítónő úgy döntött,  cselekedettel válaszol tanítványainak a: miért ölték meg ’azt a Királyt’ (mármint Dr. Martin Luther King, Jr. –t) a tegnap – kérdésre.
jane-elliottAz akkori idők előítélet okozta igazságtalanságaitól megundorodott tanítónő elhatározta, megismerteti közelről a még fekete bőrűvel személyesen nem találkozott harmadikos osztályával, mit is jelent az önkényes negatív megkülönböztetés.Elliott két csoportba osztotta osztályát, első alkalommal a felsőbbrendű kék szeműekre és az alsóbbrendű barna szeműekre.
A gyermekekkel tudatva volt az elején, hogy ez csak egy próba, ami két napig tart, és másnap fordulni fog a kocka. Viszont, amint ezt követően Elliott közölte a gyerekekkel a ’tényeket’, miszerint a kék szemű emberek okosabbak, gyorsabbak, tisztábbak, jobbak a barna szeműeknél, ezért a barna szeműek hátrányos megkülönböztetésben részesülnek az osztályban, mégis valami váratlan történt.A megdöbbentő következményekről így nyilatkozik: „Megfigyeltem az egykoriban remek, együttműködő, csodálatos, figyelmes gyermekeket, amint átalakulnak orcátlan, gonosz, diszkriminatív kis harmadikosokká, 15 perc leteltével.”A feszültség a gyerekek között minden óra elteltével növekedett, míg végül egyik délutáni szünetben verekedésig is elfajult a helyzet.
A barna szemű gyermekek azt vallották a gyakorlat első napja után, hogy utálták a tanárnőt, amiért elvette legjobb barátaikat tőlük, gúnyolásnak tette ki őket és kedvezőtlen bánásmódban részesültek. A kék szemű tanítványok, pedig azt, hogy nem játékból, hanem indulatos gonoszságból bántak gúnyolódóan a barnákkal, jobbaknak érezték magukat náluk, jól esett minden addigi felgyűlt frusztrációnak utat engedni.
Másnap, amikor az alsóbbrendűséget jelző gallér cseréje megtörtént, az ’uralomra’ került barna szemű gyermekek, habár tudták most már milyen érzés kirekesztettnek lenni, gátlásosabban, de mégis hatalomkihasználóan viselkedtek.
A videó-sorozat második fele bemutatja, mennyire hatékony egy amerikai maximális biztonsági börtön képzett őreit megtörni, rövid idő elteltével, a harmadikosokon használt szemszín megkülönböztető metódussal.

A gyakorlat eredményeiről Elliott a következőket tanúsítja: „Miután végeztél a gyakorlattal, amikor a fellélegzés elkezdődik, amikor a fájdalom megszűnik és mind együtt vagytok és mind egyek vagytok (a gyakorlat többi résztvevőivel), megtudod milyen lehetne a társadalom, ha igazán elhinnénk mindazt, amit tanítottam, kellemesnek éreznéd a többiek társaságát, azonnali unokatestvéreket teremtesz.”
Ami szintén érdekfelkeltő, hogy az első nap, az alsórendűeknek pecsételt barna szemű gyermekek, a tanítónő által felhagyott matek és nyelvtan feladatokat egy alulteljesítő 5,5 perc alatt tudták csak befejezni, míg a kék szeműek már 3 perc alatt végeztek vele. Másnap, rangsorcsere után, a barnaszemű gyerekek 2,5 perccel rekordot döntöttek, míg a kék szeműek 4,3 percre rontották teljesítményüket. Ez az eredmény viszont hosszú távúnak bizonyult! A kettős tapasztalat után, mindenik osztály teljesítménye, amely részt vett a gyakorlaton, érzékelhetően megnőtt a tanév hátralévő idejére. A Stanford Egyetem kutatói is alátámasztják, hogy a gyermekek akadémikus teljesítményük, szinte hihetetlen módon megváltozik 24 óra elteltével. Ez avval magyarázható, hogy a gyakorlaton átesve rájönnek, mennyire jobbak valójában.
A gyakorlat közzétételét követően sok rosszindulatú és fenyegető visszajelzés irányult a rasszizmus ellen küzdő tanárnő felé, viszont rengeteg pozitív is, amely ajtókat nyitott a gyakorlat világszerte való terjesztésére. A szupertanító a következőképpen látja a dolgokat: „Úgy gondolom, hogy a gyakorlat szükségessége egy bűncselekmény. Nem, nem szeretném széles körű használatát látni, azt szeretném látni, amint ennek szükségessége eltörlődik.”
Napjaink gazdasági rendszere, amely a piacon résztvevők közti versengésen alapszik, egy  korrupt kormányzati formával társítva, széles utat ad a diszkriminációnak.
Habár a jogszabály egyes negatív megkülönböztetést büntet, számosat mégis saját maga táplál. Magyarország alaptörvényileg sem ismeri el az azonos neműek közti házasságot. A 2011-ben készült legfelsőbb jogszabály már csak első mondata „Isten, áldd meg a magyart!” akár belássuk, akár nem, a háttérben két diszkriminációformának is erőt ad. Nem meglepő, hogy a klasszikus értelemben vett negatív megkülönböztetés mellett egyre inkább elterjed a diszkrimináció úgynevezettmodern formája, mi szerint a nyílt előítéletes viszonyulást felváltja a diszkrimináció tagadása.
Elliott kísérletének egyik legkiemelkedőbb tanulsága, hogy a különbözés akár legkisebb formája is, mint a szemek színe, alapja lehet a diszkriminációnak, amikor a hatóságértéket ad az egyiknek vagy másiknak, viszont, a megfelelő tanítással le lehet győzni.
Hegedüs Csaba J.

2013. július 7., vasárnap

Hátrányos helyzet és innováció II. Választási lehetőséget kell adni


Derdák Tiborral, a sajókazai Dr. Ámbédkar Iskola igazgatójával Knausz Imre beszélgetett.
Az interjú 2011. október 25-én készült.
Derdák Tibor (balra) és Knausz Imre (jobbra). Fotó: Karlowits-Juhász Orchidea
Részletek az interjúból:
"Ez valóban egy gimnázium, mert mi úgy látjuk, hogy azokon a területeken, ahol nagy létszámban élnek olyan fiatalok, akik különben tengenek-lengenek, nincsenek az iskolarendszerben, ott szükség van valamiféle oktatási szolgáltatásra. Mi abban hiszünk, hogy ez az oktatási szolgáltatás kell, hogy tartalmazza az angol nyelvet, a helyesírást mindenképpen, a matematikát mindenképpen, tehát mindazt, amit az érettségi úgy is kér. Nem azt gondoljuk, hogy mindenkinek érettségizettnek kell lenni, vagy mindenkinek egyetemre kell menni, de azt kell tanítani, amit Magyarországon az érettségi mér egyedül hitelesen, mert a szakmunkásvizsgák nem alkotnak egy olyan egységes rendszert, mint az érettségi."

"Mi itt egy tipikus iskolai karrier?
Több típus is van. Számomra a legszívmelengetőbb azoknak a lányoknak, asszonyoknak a csoportja, akik karon ülő gyerekkel jelennek meg itt a tanórán, vagy már akkor jönnek, amikor a gyereket nem kell már pelenkázni, és esetleg az óvoda fölveszi – mert azért itt nem 3 évesen veszik föl a gyerekeket, hanem 5 évesen –, de mindenképpen elhatározták, hogy nem akarnak abban a helyzetben maradni, mint amiben voltak az iskola megalapítása előtt. Tehát ez egy tipikus iskolai karrier. Ez persze egy lassabb karrier, mint egy átlagos, ilyen kötelezettségekkel nem bíró fiatalnak a karrierje. Nyilvánvaló, hogy karon ülő gyerekekkel négy év alatt nem lehet leérettségizni. De nem is kell, mi itt maradunk öt év múlva is, hat év múlva is. Tehát ez egy típus. Egy másik típus – maradjunk még mindig a nőknél – azoknak az asszonyoknak a csoportja, akik már az unokáikra kíváncsiak, amikor bejönnek ide az iskolába, és itt ragadnak, mert ők is szeretnének tanulni. Általában nincs meg a nyolc osztályuk. És ez egy nagyon érdekes helyzet: én mint pesti fiatalember nem tudtam volna elképzelni, hogy a nagyanyám bejöjjön a gimnáziumunkba, és ott esetleg ő is tanulni akarjon, nagyon rosszul éreztem volna magam ettől. Ezek a fiatalok pedig pont ettől érzik magukat biztonságban. Ezt tapasztaljuk: kifejezetten segítenek a nagymamájuknak, hogy bejussanak abba az iskolába, ahova ők is járnak."
Kubu
"Kezdjük az aktualitásokkal. Az iskola fenntartója a Dzsaj Bhím Buddhista Közösség. Hogy sikerül átvészelni az új egyházügyi törvény okozta bajokat?
Ezek a veszedelmek nem újdonságok a számunkra. A velünk szembeni előítéletesség már 15 évvel a közösségünk hivatalos megalakulása előtt is ismerős volt a cigány buddhisták számára. Ha jól emlékszem, 93-ban már törvényjavaslat formáját öltötte az a konzervatív keresztény törekvés, hogy szigorítsák az egyház-alapítási követelményeket. Ezt akkor nagyon sokan ellenezték, nyilván elsősorban a Hit Gyülekezete részéről. Azóta eltelt majdnem húsz év, a Hit Gyülekezete végül is bejegyzést nyert, és sokkal kisebb egyházak maradtak a periférián, amelyek sokkal nehezebben védik meg magukat az ilyen törekvésekkel szemben. Most a pillanatnyi helyzet az, hogy tizennégy egyházat jegyzett be az új egyházügyi törvény, ami a gyakorlatban csak tíz: katolikus, református, evangélikus, ortodox, három zsidó szervezet, baptisták, unitáriusok, hitesek. De már például az adventisták vagy a Jehova Tanúi – olyan ismert, régi vallási szerveződések, amelyeknek a nevét mindenki ismeri, még ha nem is olyan nagyok –, ezek nem kerültek bejegyzésre. És mi sem. Tehát egyetlen hindu, egyetlen buddhista, egyetlen muszlim szervezet nem nyert bejegyzést. Nyilván a helyzet nem maradhat így, azt világosan látja a kormányzat, hogy ezt korrigálni kell, és segítenek a nemzetközi szervezetek. Mi az Európai Buddhista Uniónak a tagszervezete vagyunk, tehát ez nyilván fel fogja hívni a kormány figyelmét arra, hogy a vallásszabadságot biztosítani kell, és a felekezetek egyenjogúságát is."
A teljes interjú itt olvasható:  
 http://www.tani-tani.info/valasztasi_lehetoseget

Kau és Laci

Az agresszivitás egyik oka



"Az erőszakos filmeket rendszeresen néző gyerekek maguk is agresszívakká válhatnak. 
A gyerekek ugyanis hét-nyolcesztendős korukig nehezen tesznek különbséget a valóság és a képzelet, 
a valóság és az álom között. 
Az ilyen korú gyermek agyában a kétfajta tér - a valóság és a televízió játéktere - is összemosódik. 
Az erőszakos filmek így nem csak azt az esélyt hordozzák, hogy a gyerek maga is agresszívvé válik, 
de azt is, hogy a televízió játékterében rendszeresen tapasztalt veszélyforrásokat valós, 
saját életét és biztonságát komolyan fenyegető veszélyekként éli át. 
Gerbner 'gonosz világ-szindrómának' nevezi ezt a jelenséget: 
a gyerek az erőszakos filmek hatására szorongani kezd, 
esténként háromszor is megkérdezi szüleit, hogy jól bezárták-e az ajtót, 
nehezen alszik el, és éjszaka felriad, mert rémekről álmodik. 
Gerbner kutatásai szerint egyébként azok a felnőttek, akik naponta több órát ülnek a képernyő előtt, 
szintén jobban félnek a világtól, mint a ritkábban televíziózók. 
Harminc éve mondom: az agresszió olyan, mint a fregolikabát: 
ha kifelé fordítom, erőszak, 
ha befelé: szorongás." 


(Dr. Ranschburg Jenő)





2013. július 4., csütörtök

Élethinta


"Az élet olyan, mint amikor hintázol. 

Magasba emelkedsz, aztán zuhanni kezdesz, de van egy 
pont, 
ami után a hinta megáll, vagy újra a magasba emelkedik. 
Te döntesz, hogy hajtod-e tovább, vagy tétlenül várod, hogy megálljon. 
Tudnod kell, hogyha tovább hajtod, akkor is lesznek még mély pontok 
és ha gyenge vagy, nem fogsz tudni tovább hintázni. 
De lehet, épp mások állítják meg a hintát, vagy mögéd állnak 
és meglöknek, segítenek, majd visszahúznak. 
Nézz szembe az életeddel. 
Hajtsd bátran a hintád, ameddig lehet, 
légy merész, ne félj attól, hogy kiesel.
 Mert mi van ha kiesel? Újra felülsz. 
Bár nem lesz ugyanaz és a régi, de megpróbálod tovább hajtani.
Újra és újra. Érzed az arcodba vágó szelet, a magasságot és azt, 
hogy nem tudsz leállni, mert nem hagyhatod abba, még akkor se, ha zuhansz. 
Tudod ott az a pont, amikor megint emelkedni kezdesz és csak magasabbra jutsz, 
mint eddig. 
Aztán belejössz és megszokod. Éld át!" 

(Ismeretlen)