2017. április 14., péntek

FANATIKUS ŐRÜLTEK VAGY NAGY HATALMÚ VARÁZSLÓK? – MA VAN A KÖNYVTÁROSOK VILÁGNAPJA (április 14)


Nem lehetünk elég hálásak a könyvtárosoknak, akik elszántan végzik a dolgukat, és igen sokat tesznek azért, hogy a jövő nemzedék is megszeresse az olvasást. Ma van a könyvtárosok világnapja. Ünnepeljük hát őket! Finy Petra írása.
A könyvtárosok lelkesedésükkel, küldetéstudatukkal nagyon sok jó élménnyel ajándékoznak meg bennünket. Nevetségesen alacsony fizetésért népszerűsítik az olvasást, túlóráznak, író-olvasó találkozókat szerveznek felnőtteknek és gyerekeknek, családi napokat, babaprogramokat, nyugdíjas klubokat, nyári táborokat, fesztiválokat, szakmai konferenciákat rendeznek, pályázatokat írnak, könyvállományt újítanak fel, bútorokat szereznek be, ha kell, falat festenek, hátrányos helyzetű gyerekeket és családokat karolnak fel, tartják a pedagógusokban a lelket, azt állítják, hogy érdemes még tanítani az irodalmat, mert igenis lesznek olvasók. Ők legalábbis mindent elkövetnek azért, hogy legyenek.
Emlékszem, hogy a nagy hangú, öntelt bölcsészek annak idején hajlamosak voltak leszólni a könyvtárszakra járókat, hasonlóan a kommunikáció- vagy művelődésszervező szakra járó hallgatókhoz. „Büfészaknak” hívták ezeket, mintha valamiféle megúszós dologról lett volna szó. Megnézném ma ezeket a mindentudó filoszokat, hogyan boldogulnának egy könyvheti rendezvényen, mondjuk, egy könyvtárban. Valószínűleg sehogy. Pár nap alatt összeomlanának a rájuk zúduló temérdek feladattól.
Rendszeresen járok író-olvasó találkozókra, így valamelyest lehetőségem van bepillantani a könyvtárosok munkájába, és látom, micsoda heroikus küzdelmet folytatnak a kultúráért és az olvasás népszerűsítéséért. 
Lássuk tehát, mihez is ért egy könyvtáros:
Jó tanár
Bármikor összehoz egy iskolai rendezvényt bármilyen korosztálynak, megrendez egy családi napot, ha kell, moderál, táncol, sportol, kézműveskedik vagy gulyáslevest főz a tűző napon, és fakanállal a kezében is van egy-két szellemes irodalmi idézete. Fegyelmez, motivál, fél karján babát ringat, netán kakaskodó gyerekeket (vagy épp felnőtteket) választ szét.
Jó irodalmár
Roppant olvasott, ismeri a legújabb kortárs köteteket is, és ha úgy adódik, hogy az egyik hepciás íróvendége közli, hogy ő márpedig kérdések nélkül egy tapodtat sem tesz a színpad felé, akkor kipenderül oda, átvált riporterbe, és levág egy komplett kulturális showműsort.
Jó pszichológus
Problémás középkorúval, hisztis kamasszal, toporzékoló ovissal vagy az élettörténetét: háborús kalandjait, horgásztapasztalatait és kórházi élményeit elmesélő nyugdíjassal is ugyanolyan türelmes, és mindenkihez van egy jó szava. Elvarázsolt írókkal is jól bánik, akik tévedésből pár településsel odébb szállnak le a vonatról, és macerás zenészek kéréseit is zokszó nélkül teljesíti. És közben rendíthetetlenül mosolyog.
Jó könyvelő
Egyszerre ért a betűkhöz és a számokhoz, vagyis nemcsak a könyvekről tud mindent, hanem a pénz előteremtéséről is a könyvek népszerűsítéséhez. Egyszerre konyít a humán- és reál dolgokhoz, mellyel sokszor magát is meglepi, nem beszélve a környezetéről, akik gyakran feltételezik róla, hogy UFO, lévén: olyan sok földönkívüli képességgel bír.
Jó rendezvényszervező
Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy remekül kezeli azt a helyzetet is, ha a becsiccsentett apuka kivágódik falunapon a színpad közepére, hogy leszorítsa onnan a következő szereplőt. De egy jó könyvtáros megszerzi a legmenőbb írók és zenészek szupertitkos telefonszámát, illetve álmából felkeltve is tudja, melyik könyves rendezvényen milyen programmal kell feldobni a hangulatot. Talán ennek is köszönhető, hogy profin fest arcot, készít csillámtetkót... vagy áll elő stand up comedy műsorral, ha a várva várt sztár éppen dugóban ül az autópályán.
Jó lakberendező
Tudja, hogy az első benyomást a könyvekkel nem is maga a könyv adja, hanem a helyiség, ahol az olvasó kézbe fogja. Ezért hát olyan otthonos könyvtárat igyekszik berendezni, hogy az olvasók szinte soha ne akarjanak hazamenni. Bútort szerez be, polcokat tologat, könyveket cipel, szobát fest, teremdekorációkat gyárt, szőnyeget porol, párnát ráz fel... csak azért, hogy ideális könyvtári hangulatot teremtsen.
Jó ember
És talán ez az egyik legfontosabb tulajdonsága egy könyvtárosnak. Szerintem ugyanis létezik egy ilyen mondás: „Aki a könyveket szereti, rossz ember nem lehet.”
+1 A jó könyvtáros kiszínezi az emberek lelkét. Csak nézzétek meg ezt filmet, és érteni fogjátok, mire gondolok.



(Forrás: WMN.hu)

Szabadnak születtél



Bródy János- Szabadnak születtél 

Itt születtél ezen a tájon, itt ringatott az édesanyád
Itt indultál el az útra, s itt jártad ki az iskolát
Itt élnek a barátaid és itt találtad meg szerelmedet
A nagyvilágon e kívül nincs máshol helyed

Itt fogadtad szívedbe az Írást és a Gondolatot
Itt eszméltél magadra, és itt volt mindig az otthonod
S most itt mondják neked elvakult sötét lelkű ostobák
Keress magadnak máshol hazát

Ne törődj vele, hogy mit mondanak
Az vagy, akinek tartod magad
Még akkor is, ha szembe fúj a szél

Ne törődj vele, hogy mit mondanak
Az vagy, akinek tartod magad
Ne feledd el, hogy szabadnak születtél

Ne hagyd, hogy lelked mérgezzék a hazug előítéletek
Ne hagyd, hogy korlátok közé szorítsák szabad szellemed
Ha Kölcsey és Vörösmarthy nyelvén szól az éneked
A nagyvilágon e kívül nincs máshol helyed

Tudom, hogy nehéz elfeledni mindazt, amit nem lehet
De ne add fel a szíved mélyén élő szép reményeket
Kárpátok gyűrűjéből szállj fel szabad madár
Érted is szól a harang már

Ne törődj vele, hogy mit mondanak
Az vagy, akinek tartod magad
Még akkor is, ha szembe fúj a szél

Ne törődj vele, hogy mit mondanak
Az vagy, akinek tartod magad
Ne feledd el, hogy szabadnak születtél

Sose feledd, hogy szabadnak születtél

2017. április 6., csütörtök

Csodákra képes a kövirózsa


A népi gyógyászatban gyakran használják a növény levelének kipréselt, zselés nedvét külsőleg és belsőleg egyaránt gyulladáscsökkentő, hűsítő, összehúzó hatása miatt.

 
A kövirózsa latin neve sempervivum, azaz örökké élő – ez a név a növény szívósságára és remek túlélő és alkalmazkodó képességére utal. Bálint gazda “koplalóművésznek” becézi, érdemes tehát a kertben helyet találni számára.
Népi elnevezései: fülfű, égdörgőfű, mennykővirág, kövirózsa, házi kövirózsa, fali kövirózsa, kőrózsa, fülbeeresztőfű, fülbefacsarófű.
A húsos levelű virág legfőbb hatóanyagai a csersav, a gyümölcssav, a C-vitamin, a szabad aminosavak, a flavonoidok és a nyálkaanyag.

Az ókorban a kövirózsáról azt vélték, megvédi a házat a villámcsapástól, ezért gyakran ültették a házak tetejére.
Számos fajtája létezik. Levelei színének árnyalta típusonként eltérő. Magyarországon vadon csak a Villányi hegységben fordul elő, termesztett körülmények között azonban gyakran találkozhatunk vele. Húsos, csillag alakban szétterülő levelei sokféle hatóanyagot tartalmaznak.

A kövirózsa, amellett, hogy sziklakertek gyönyörű örökzöld dísze, és nem igényel folytonos, aprólékos gondozást, csodás gyógyhatással is rendelkezik. 

A kövirózsa gyógyhatása

- baktérium és vírusölő hatása van,

- szájüregi fertőzések, rovar- és csaláncsípések, övsömör, orbánc, vágott sebek, égési sérülések kezelésére, és ajakherpesz, futószemölcs leszárítására,

- a kövirózsa leve a középfülgyulladással járó fülfájást is enyhíti, fülbe csepegtetve, rövid időn belül érzékelhetjük a javulást,

- ha nedvét egyszerű, gyógyszertári krémbe keverjük, használhatjuk májfolt vagy egyéb bőrelszíneződés halványítására, eltüntetésére,

- napégés ellen az aloe verával is felveszi a versenyt. Préseljük ki egy alaposan megmosott virág leveleit, keverjük össze egy evőkanál olívaolajjal, adjunk hozzá pár csepp levendulaolajat, és kész is a tökéletes napozás utáni kence,

- a kövirózsa félbevágott levelét tyúkszem eltávolítására is használhatjuk. Éjszakára rögzítsük a tyúkszemre, majd másnap áztassuk ki a lábunkat, és kapargassuk le az elhalt bőrt. Ismételjük meg esténként, ameddig szükséges,

- csillapíthatod a gyantázás utáni égő érzést, valamint a viszketést,

- hatásos a bárányhimlő gyorsabb leszárítására,

- a levél forrázatát teaként torokgyulladásra, hörghurutra, kisebesedett száj és afta gyógyítására használhatod,

- a kövirózsa nedvét használd aranyérre és szopástól kirepedezett mellbimbók kezelésére is,

- gyulladáscsökkentő, lázcsillapító, külsőleg fájdalomcsillapító, baktérium és vírusölő hatású,

- a népi gyógyászatban használták hasmenés kezelésére és féregűzésre, külsőleg végtagi fájdalmat enyhítettek vele,

- az erős fejfájást általában percek alatt enyhíti, ha egy maroknyi levelet teszünk a homlokra,

- napjainkban, a kozmetikai iparban is használják.

A növény használatának nincs ellenjavallata, semmilyen mellékhatástól nem kell tartani.

Hiperaktív vagy csak aktív?

Pattog, túlpörög, nem figyel és folyamatosan bontja a rendet, a munkában zavarja a társait. Ismerős? Nem véletlen, hiszen minden huszadik fiatalkorú érintett az úgynevezett ADHD-ban. Hazánkban 70 ezer figyelemhiányos, hiperaktív gyerek van, környezetük még sincs felvértezve kellő tudással, ezért sokszor megbélyegzik, rossznak és neveletlennek tartják őket, ami csak ront a helyzetükön. 

Látott már nyugodt gyereket, akit csak úgy odatesz a szülő és ott is marad? Nem? Hát mi sem. Bár az ADHD szindróma (attention deficit and hyperactivity disorder – azaz figyelemhiány és hiperaktívitás) egyik legfeltűnőbb tünete a túlpörgés és örökös mozgás, ez önmagában nem jelenti azt, hogy a gyerek ADHD-s. A gyerekek eleve sokat izegnek-mozognak, pont ezért roppant nehéz a diagnózis. A hiperaktív gyerek alapvető jellemzője a mozgásos nyugtalanság, az impulzivitás, a figyelmetlenség, amely emlékezet- és tanulási zavarokkal párosul. Legfőbb különbség egy aktív és egy hiperaktív gyerek között, hogy az utóbbinál a túlmozgás minden esetben figyelemzavarral, koncentrációhiánnyal jár együtt.
Goldmanné Fehér Hajnalka, pécsi gyermekpszichológus is így gondolja.
Manapság túl sok gyermekre sütik rá könnyedén ezt a diagnózist. Nem szakemberek, például más szülők a játszótéren mondanak ítéletet. A probléma hátterében sokszor a család hibás működése áll, vagy a nem megfelelő nevelés. A diagnosztizálást ezért bízzuk szakemberekre.
45 perces tanórák az iskolapadban, utána szolfézs és atlétika, levezetésképp egy kis korrepetálás. Akárhogy is nézzük, a felsorolt foglalkozások közül egyik alatt sem lehet rohangálni, pörögni vagy ugrálni. Márpedig egy frontálisan oktatott óra nem éppen ingergazdag, a hiperaktív gyerek “ingeréhsége” pedig igen nagy. Állandóan újabb és újabb foglalatosságra van szüksége, izgalomban kell tartania magát. A baj az, hogy az ilyen gyereket körülvevő tanárok, edzők, pedagógusok reakciója nem a fokozott odafigyelés, hiszen a tanrenddel haladni kell, a többieket meg zavarja a gyerek a koncentrációban, ekkor jön a büntetés. Ez viszont hatalmas hiba, hosszú távon kudarcokhoz, akár depresszióhoz is vezethet.
– A gyermekek önértékelése, önbizalma igen törékeny, az iskolai kudarcok következtében gyorsan sérül, kudarcosnak, ügyetlennek érzik magukat. Mindez jelentősen csökkenti hajlandóságukat a tanulásra, az együttműködésre – avat be a szakember.
adhd3

Mik a jelek?

Csecsemőknél még csak jelzésértékűek. Gyanakodhatunk azonban, ha sokat sír, nehezen alakul ki a napirend, a mozgásfejlődés során kimarad a kúszás és mászás szakasza, és a felállást követően szinte azonnal futni kezd a gyermek. Kisgyermekek esetében jellemző, hogy vakmerőek, hamar elunnak mindent, később lesznek szobatiszták, a rajzolás nem érdekli őket, nagy nehézséget okoz a társaikhoz való alkalmazkodás, a közös játék, a felnőttekkel való együttműködés, illetve a kudarcot nagyon nehezen viselik, konfliktushelyzetben gyakran válnak agresszívvá.
Iskolás korú ADHD-s gyermekeknél észrevehetjük, hogy nehezen követik az utasításokat, rendetlenek, szertelenek, jellemzően nehezen alkalmazkodnak az iskola által előírt szabályokhoz, nehezen működnek együtt másokkal és gyakran indulatosak. Az sem ritka, hogy amikor unatkoznak, csínyeket követnek el.
adhd1
A pécsi szakember szerint a korábban nem diagnosztizált és nem kezelt ADHD-s serdülők körében gyakoribb a deviáns megnyilvánulás. Ezek a tinik gyakran kísérleteznek illegális szerekkel, sokszor nyúlnak alkoholhoz és droghoz is.
Goldmanné Fehér Hajnalka azt tanácsolja, hogy első körben jól követhető, jutalmazáson alapuló szabályrendszert állítsunk fel. A legfontosabb, hogy minél többet dicsérjük és minél kevesebbet büntessük a gyermekünket. Ellenőrizzük gyakran, hogy betartja-e a szabályokat, és tartsunk pontos napirendet.


– Siker esetén ne csak szóban dicsérjük meg a gyereket, a helyes viselkedésnek legyen valamilyen jól látható nyoma is! A legpraktikusabb, ha egy nagy táblára felírjuk az elvégzendő feladatokat és matricákkal, színes pipákkal vagy hasonló látványos módon jelöljük, ha valamelyik sikerült. Az ADHD-s gyerekeket különösen motiválja a jól mérhető eredmény és a látható fejlődés, például az, hogy hány csillagot gyűjt össze egy héten; másoknál inkább az válik be, ha a pontjait apróbb ajándékokra vagy élvezetes tevékenységekre válthatja be.
(Forrás:pecsma.hu)

2017. március 15., szerda

„Büszke vagyok a kerekesszékességemre!”

magyar-reka

Magyar Réka 18 éves turisztika szakra járó gimnazista. Jövőre érettségizik. Mindennapjai olyanok, mint minden átlagos fiatalnak: iskolába jár, tanul.  A különbség „csak” annyi, hogy ő nyitott hátgerinccel született. Viszont elmondása szerint ez nem igazán hátráltja az életét. Jövőjét a Szegedi Tudományegyetem Pszichológia szakán képzeli el. Mégpedig azért, mert saját élete motiválja arra, hogy másokon segítsen. Interjúnk.


Kérlek mesélj a fontos személyekről az életedben!
Az életemben természetesen a szüleim töltik be a legfontosabb szerepet. A szüleim azok, akikre bármikor számíthatok. Számukra mindig fontos volt, hogy ne az állapotom határozza meg a mindennapjaimat, és ne alakuljon ki bennem az „én más vagyok, mint a többiek”érzés. Épp ezért igyekeztek eleget tenni az olykor nem mindennapi vágyaimnak, szükségleteimnek is. Anyukám az én „taxisom”, az ő segítségével szoktam eljutni iskolába.
Hogyan fogadta a család azt, hogy nyitott hátgerinccel születtél?
Szüleim elmondása szerint, amikor megszülettem, nagyon lesújtotta őket a dolog. Mert amikor édesanyám várandós volt velem, nem tudta, hogy lesz egy ilyen „probléma”. Így amikor megszülettem eléggé meglepődtek. De nagyon helyesen úgy döntöttek,
NEM ADJÁK FEL, INKÁBB FELVESZIK A KESZTYŰT,
és megvívják a harcot ezzel a különös helyzettel. Amikor pedig már nagyobb lettem, akkor a szüleim is elkezdtek bizakodva nézni a jövő felé.
Teljesen meghatározza az életedet a kerekesszékes lét? 
A kerekesszék természetes része az életemnek. Minden helyzetemből adódó nehézségben megpróbálom megkeresni a megoldást. Nem is tudom elképzelni az életemet nem kerekesszékesként. Ennek a helyzetnek köszönhetem, hogy megismerhettem csodálatos embereket, csodálatos történetekkel. Mindemellett egy ilyen élethelyzet jó „szűrő” is. Megismerteti velünk az empatikus és kevésbé empatikus embereket egyaránt. És ha valaki megkérdezné, büszke vagyok-e a kerékesszésségemre, a válaszom: IGEN.
 Tapasztalatod szerint hogyan viszonyulnak a mozgássérültekhez az emberek? 
Úgy érzem: a környezetem nagyon elfogadó, de nem mindig tudják, hogyan lehetne segíteni. Ám látszik, hogy a segítőszándék megvan bennük, és ez nagyon értékelendő dolog.
Mesélnél egy történetet, amikor pozitívan csalódtál a környezetedben?
A 18. születésnapomon ért a legpozitívabb csalódás, amikor egy régi vágyam vált valóra. Aznap reggel szüleim 18 szál virággal és egy három főre szóló sétarepülőjeggyel vártak. Ezzel még nem ért véget a meglepetések sorozata. Édesanyám közölte, hogy érkezik egy meglepetésvendég is. Amikor ajtót nyitottam egy nagyon kedves barátnőm állt ott, nagyon megörültem neki. Dél körül ebédeltünk, Édesanyám a kedvencemet főzte.
Amikor a torta is elfogyott, bepattantunk a kocsiba, egyenesen a szegedi reptérre mentünk. Édesapám betett a gépbe, édesanyám és a barátnőm csinált rólam néhány fotót, majd ők is beültek. Amikor elindult a gép, nagyon szuperül éreztem magam. Utána otthon folytatódott az ünneplés. Elővettük a kicsi koromban készült videókat, és kezdetét vette a nosztalgiázás. Este pedig amikor felmentem a Facebookomra köszöntés hegyek fogadtak, ami szintén egy nagyon jó érzés volt.
Mit üzennél a veled hasonló helyzetben lévőknek?
Minden sorstársamnak üzenem: ha valaki azt mondja „nem vagy rá képes”, cáfold meg! Bizonyítsd be, hogy igenis képes vagy rá. Próbáld meg minden helyzetből a maximumot kihozni. Tégy olyan dolgokat, amelyektől jól érzed magad, amiben úgy érzed, ki tudsz teljesedni. Mindig lesznek olyan emberek, akik megpróbálnak visszahúzni a céljaid elérésében. Ne állj bosszút rajtuk. Csak mosolyogj, és mutasd meg, hogy igenis képes vagy rá. Bízz magadban, légy hálás a melletted álló embereknek, akik támogatnak, nem pedig lebeszélnek. Akik inspirálnak és nem lelomboznak.
MOTTÓM A MINDENNAPOKRA: NINCS PROBLÉMA, MEGOLDANDÓ FELADAT VAN!
 (Forrás:
Pszichológia, pszichológusok online )

2017. március 11., szombat

Itt kérhetsz segítséget, ha bántanak otthon vagy az iskolában

Összegyűjtöttük azokat a telefonszámokat és email-címeket, amelyeken keresztül segítséget kérhetsz! Ha úgy érzed, szükséged van külső támogatásra, mert a szülied, tanáraid bántanak vagy az iskolában rosszul bánnak veled a többiek, keresd fel az egyik szervezetet. Senki sem tudja meg, és tényleg segíteni tudnak neked!
Beleakadtunk egy 2015-ös dán reklámba, amit másodéves dán animátorok készítettek öt hét alatt a NGO Bryd Tavsheden ("Break the Silence") nevű gyermekbántalmazás ellenes szervezet számára. A 17 másodperces Mask nagyon szemléletesen mutatja be, hogy már egy otthoni saller is milyen pszichés károkat okozhat egy gyereknek. Te érezted már magad hasonlóan, mint a filmben szereplő fiú?
Ha úgy érzed segítségre van szükséged, mert otthon vagy az iskolában nem jól bánnak veled, kérj segítséget! Ha gyermekbántalmazásnak vagy tanúja, tegyél bejelentést!
Ezek közül bármelyik számot hívhatod, lentebb pedig részletesen olvashatsz a szervezetekről.
06-80-20-55-20 (minden nap 24 órában)
06-80-505-101 (18-22 óra között)
06-40-630-006
06-1-466-9872
06-70-252-5254
06-80-225-225
06-1-312-2287
06-80-203-923 (06-22 óra között)
116-123
06-80-505-503 (kedd estétől vasárnap hajnalig, 18 órától reggel 6-ig)
06-1-201-0011 (minden nap 17-21 óra között)
06-80- 200-402
06-1-317-2555 (20.00-7.00 óra között)
Rendőrség
107 vagy 112
Telefontanú Szolgálat: 06-80-555-111 (Névtelenül lehet bejelenteni bűncselekményt.)
BRFK SMS-vonal hallássérülteknek: 06-20-9000-107
Lakóhely szerinti Családsegítő Szolgálat
A családsegítő szolgálat célja a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzése, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítése.
Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT)
• Telefon: 06-80-20-55-20 (minden nap 24 órában)
• E-mail: okit@ncsszi.hu
• Internet: www.bantalmazas.hu
A hozzátartozók közötti erőszak (párkapcsolati erőszak, gyermekbántalmazás, illetve a háztartáson belül a rokonok, családtagok által elkövetett erőszak), a prostitúció és emberkereskedelem áldozatainak megsegítésével foglalkoznak.
Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ)
• Szolgálatok közös telefonszámai: 116-123 (0-24 ingeyen hívható)
• Az itt található listában megtalálhatja az Ön körzetéből hívható telefonszolgálatot és elérhetőségi idejét: www.sos505.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=59
• Internet: www.sos505.hu
Bármilyen nehézséget jelentő kérdéssel, problémával lehet fordulni hozzájuk, ügyelőik készséggel hallgatják meg, és segítenek a problémamegoldásban. A honlapon lehetőség van e-mailben és skype-on is segítséget kérni.
Kérj cseten segítséget névtelenül! - Yelon.hu - Hintalovon Alapítvány
A Hintalovon Alapítvány által indított Yelon projekt a gyerekekkel szembeni szexuális erőszak és visszaélés ügyekben nyújt segítséget. Ingyenes, anonim helpchat szolgáltatásuk jelenleg hétfő, szerda, szombat 17-22 óra között elérhető a yelon.hu oldalon vagy Yelon mobil app-on keresztül.
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület (NANE)
 Bántalmazott nők és gyerekek segélyvonala: 06-80-505-101 (18-22 óra között)
 Biztonsági információk külföldi munkát kereső fiatal nőknek: 06-80-630-125 (kedd és csütörtök délután 14-18 óra között)
• Postacím: 1447 Budapest, Pf. 502.
• E-mail: info@nane.hu
• Internet: www.nane.hu
A családon belüli erőszakra specializálódott női civil szervezet.
KERET – Koalíció a szexuális Erőszak Ellen a Túlélőkért
• Telefon: 06-40-630-006 (hétfő: 10-14, szerda: 14-18, péntek: 10-14 óra között)
• Internet: keretkoalicio.blogspot.com
Segélyvonal a szexuális erőszak áldozatai részére. Várják a szexuális erőszak áldozatainak hívását, függetlenül nemüktől, koruktól; szexuális beállítottságuktól; az elkövetőhöz való viszonyuktól (rokon, ismerős, családtag, partner, ismeretlen); az erőszak helyétől vagy idejétől.
Stop-Férfierőszak Projekt
• Információs Telefonvonal: 06-1-344-3802 (csütörtökön 18-22 óra között)
Férfi önkéntesek várják a hívásokat mind a saját bántalmazó magatartásukon változtatni kívánó férfiak, mind a nők és gyerekek elleni erőszak felszámolásában részt vállalni akaró férfitársaik részéről.
PATENT Jogvédő Egyesület (Patriarchátust Ellenzők Társasága)
• Telefon: 06-70-252-5254 (szerdán 16-18 óra között, csütörtökön 10-12 óra között)
• E-mail: jog@patent.org.hu
• Internet: www.patent.org.hu
Jogsegély-szolgálat bántalmazott nőknek, valamint a nemi alapú erőszak és diszkrimináció áldozatainak.
TEtt – Program az áldozatokért és a tettesekért
• Telefon: 06-80-225-225 (éjjel-nappal hívható a dél-dunántúli, észak-alföldi és észak-magyarországi régióban)
• Internet: www.tettprogram.hu
Áldozatsegítő vonal, mely a dél-dunántúli, észak-alföldi és észak-magyarországi régióban nyújt segítséget a bűncselekmények áldozatainak. A diszpécserszolgálat munkatársai tájékoztatják az áldozatokat az azonnali pénzügyi segély, a kárenyhítés, a jogi tanácsadás, az érdekérvényesítés lehetőségéről.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Igazságügyi Szolgálat Áldozatsegítő Szolgálata (KIMISZ Áldozatsegítő Szolgálat)
• Bővebb információ: www.kimisz.gov.hu/alaptev/aldozatsegito
• Áldozatsegítő szolgálatok elérhetőségei: www.kimisz.gov.hu/alaptev/aldozatsegito/elerhetoseg
A bűncselekmények áldozatai számára tudnak segítséget nyújtani. A bűncselekmény áldozata nem csak a bűncselekmény közvetlen sértettje, hanem olyan személy is, aki bizonyíthatóan a bűncselekmény közvetlen következtében szenvedett sérelmet. Sérelemnek tekintendő a testi vagy lelki sérülés (súlyos félelem, szorongás) és az érzelmi megrázkódtatás (trauma, pszichés zavar), valamint olyan vagyoni kár, amely a bűncselekménnyel ok-okozati összefüggésben áll.
Szolgáltatások: tájékoztatás, érdekérvényesítés elősegítése, jogi segítségnyújtás, azonnali pénzügyi segély.
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület
• Tel: 06-1-312-2287 vagy 06-1-472-1161 (hívható ügyfélfogadási időben)
• Központi iroda: 1055 Budapest, Szt. István krt. 1.
• Ügyfélfogadás: H – Cs: 10-16, P: 10-13 óráig
• Internet: www.fehergyuru.eu
Segí­tenek a bűncselekmények áldozatainak, függetlenül koruktól, nemüktől, nemzetiségüktől, a bűncselekmény fajtájától.
Szolgáltatások: érdekképviselet, emberi vigasz és személyes gondoskodás a bűncselekményt követően, díjtalan jogsegélyszolgálat, a szorult helyzetben lévőknek indokolt esetben anyagi támogatás, segítségnyújtás a hatóságoknál történő eljárásban, más szervezetek, illetve intézmények által nyújtott támogatás közvetítése.
Gólyahír Egyesület – A válsághelyzetben lévő várandós anyákért és gyermekeikért
• Telefon: 06-80-203-923 (06-22 óra között)
• Postacím: 2441 Százhalombatta, Pf: 54
• E-mail: golyahir@freemail.hu
• Internet: www.golyahiregyesulet.hu
Reggel 6-tól 22 óráig, ingyen hívható telefonvonalat működtetnek, hogy a kétségbeesett, krízishelyzetben lévő várandós anyák, akik nem kívánt gyermeket várnak meg tudják beszélni gondjaikat (inkognitóban, de őszintén) egy hozzáértő szakemberrel.
Caritas Telefonos Lelki Elsősegély Szolgálat (Római Katolikus Egyházi Szeretetszolgálat)
• Telefon: 06-80-505-503 (kedd estétől vasárnap hajnalig, 18 órától reggel 6-ig)
• Postacím: 1068, Bp. Városligeti fasor 42., fsz. 110-120.
• Internet: www.szeretetszolgalat.hu
Várják hívását, ha reményt vesztett, ha kilátástalannak látja a jövőjét, ha úgy érzi, értelmetlenné vált az élete, ha magányos, bánatos, ha kérdéseit szeretné megosztani valakivel.
Református Telefon-lelkigondozás 
• Telefon: 06-1-201-0011 (minden nap 17-21 óra között)
Hívható: lelki válság esetén, emberi, családi, lelkiismereti, hitbeli kérdések megbeszélésére.
Református Internetes Lelkigondozás 
• Skype-azonosító: lelkigondozas1 (hívható hétvégén, péntek-szombat-vasárnap 21-01 óráig)
Ha gondok nyomasztják, ha nem talál választ a kérdéseire, ha magányosnak érzi magát, szívesen meghallgatják. 
Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány
• Gyermek és ifjúsági telefonszolgálat: 116-111 (előtag és körzetszám nélkül hívható, bárhonnan Magyarország területéről, minden nap 0-24 óráig, mobilról is)
• Postacím: 1364, Bp. Pf. 125
• Internet: www.kek-vonal.hu
Név nélkül hívható ingyenes segélyvonal gyerekeknek és fiataloknak, ha szeretnének megbeszélni valamit, ha problémákkal küszködnek, ha veszélyben érzik magukat. A Kék Vonal honlapján biztonságos levelezőrendszer és chatelési lehetőség is van.
Talktome.hu – Honlap kamaszokról, kamaszoknak
• Internet: talktome.hu
A honlap elsősorban internetes levelezési tanácsadóként működik fiatalok, tizenévesek számára. Egy sajátos, de kézenfekvő lehetőséget biztosít azoknak a fiataloknak, elsősorban tizenéveseknek, akik beszélgetni szeretnének magukról, az őket foglalkoztató problémákról, gondolatokról. A cél beszélgetni és jelen lenni, hogy – örömben vagy bánatban – legyen kihez fordulni.
Gyermekotthonban élő gyermekek anonim vonala:
Telefon: 06-80- 200-402
Lelki segélyszolgálat:
Telefon: 06-1-317-2555 (20.00-7.00 óra között)
Rendőrség
• Országos Rendőr-főkapitányság: 107 vagy 112
• Telefontanú Szolgálat: 06-80-555-111 (Névtelenül lehet bejelenteni bűncselekményt.)
• BRFK SMS-vonal hallássérülteknek: 06-20-9000-107
• ORFK Panaszvonal (rendőrségi jogsértések bejelentése): 06-80-204-830
Országos Mentőszolgálat: 104
(A segítő szervezetekről szóló részletekért köszönet az anokvilaga.hu-nak)

(Forrás: ujnemzedek.hu)

2017. február 20., hétfő

Megújul a finn oktatási rendszer

FINNORSZÁG LESZ AZ ELSŐ, AHOL TELJESEN ELTÖRLIK A TANTÁRGYAKAT

A finn oktatási rendszer a világ egyik legjobbja. 

Minden listán a top 10-ben van, de még most sem állnak meg: 
forradalmi újítást terveznek bevezetni.
A tervek szerint teljesen megszüntetik a tantárgyakat. Nem lesz fizika, matek, irodalom, történelem, vagy földrajz.


Az oktatásért felelős Marjo Kyllonen így indokolta az újítást:



"A régi divat az 1900-as évek elejének elvárásaihoz igazodik - de most már nem ugyanazok az igények, ezért valami olyat kell bevezetnünk, ami a 21. századhoz illeszkedik."


A külön tantárgyak helyett eseményeket és jelenségeket fognak tanulmányozni interdiszciplináris megközelítéssel. Például a második világháborút történelmi, földrajzi és matematikai szempontból vizsgálják majd. Vagy a "kávézói munka" kurzuson az angol nyelv, a gazdaság és a kommunikációs készségek területéről szerezhetnek információt.


A rendszert 16 év felettieknél kezdik először bevezetni. Az ötlet azt is magában foglalja, hogy a diákoknak maguknak kell majd kiválasztani, milyen témákról és jelenségekről szeretnének tanulni szem előtt tartva a jövőbeli terveiket. Ilyen módon senkinek nem kell végigülnie a fizika vagy kémia órát azon gondolkodva, mikor fogja ő ezt valaha használni bármire.



A hagyományos tantermi felállást is meg szeretnék változtatni: a diákok nem a tanárral szemben ülnek majd a padokban, várva, hogy felszólítsák őket, hanem kis csoportokban dolgoznak majd együtt, beszélik meg az adott óra problémáját.



A finn oktatási rendszer az együtt dolgozást, közös gondolkodást erősíti. Ez az új rendszer a tanári munkát is átalakítja, hiszen a különböző területek tanárainak jobban együtt kell működniük. A tanárok 70%-a Helsinkiben már elkezdte az előkészületi munkákat, ami a rendszer bevezetéséhez szükséges - ami fizetésemeléssel is jár.

(Forrás: pottyoslabda.hu)

2017. február 14., kedd

Legyél tűz! (Kocsis Gábor)

Hiába próbálkozom, nem tudok javítani a kapcsolatunkon. 

Mit tegyek, hagyjam az egészet, vagy próbálkozzak még?

A közelmúltban egy kedves olvasóm ezzel a kérdéssel fordult hozzám, és amit neki válaszoltam, azt megosztom itt is, mert sokan küzdenek hasonló nehézséggel. Egy rokonáról volt szó, de a kérdés más esetben is aktuális, legyen szó párkapcsolatról, barátságról, vagy bármilyen más emberi kapcsolatról, ahol a másik fél fontos számunkra. Biztos vagyok benne, hogy Te is kerültél már ilyen helyzetbe: úgy érzed, Te mindent megtettél, hogy javíts a kapcsolatotokon, folyamatosan gesztusokat teszel a másik ember felé, aki viszont mintha ezt tudatosan semmibe venné, vagy egyáltalán észre sem venné. Zsákutca. Fussak vagy maradjak?
Futni nem jó. Illetve nagyon jó, ha azt sportolás céljából teszed – minden más esetben nem jó. Vannak helyzetek, amikor menni kell, és persze előfordul az is, hogy nem tehetsz mást, mint szaladsz, különben elüt a villamos, rád omlik az égő ház, vagy a fenekedbe harap egy rottweiler. De az emberi kapcsolatok máshogyan működnek. Ott nem jó szaladni, bármi is van.
Valóban vannak olyan mérgező kapcsolatok, melyekből ki kell lépni, ha nem akarod, hogy rámenjen az életed. Van, hogy épp a rokonod az, aki nem fér – nem férhet – bele az életedbe. Vagy a munkatársad, a párod, egy barátodnak hitt ember, és folytathatnám még a sort. Kizárni egy embert az életedből komoly döntés és a legtöbbször nagyon nehéz megtenni, de sokan már ott elakadnak, hogy vajon kizárják-e egyáltalán, vagy megpróbálják még egyszer, amit már annyiszor megpróbáltak.
hagyjal
A választ nem én fogom megadni erre, hanem Te. Kívülről nem lehet, és nem is szabad ítélkezni egyetlen emberi kapcsolatról sem. Te, aki benne vagy, eldöntöd, hogy mennyit ér számodra. De ehhez előbb nem magát a kapcsolatot kell jobban megvizsgálnod, hanem önmagadat. Mert gyakran nem is a másik emberrel van az igazi probléma, hanem saját magunk hiányérzetét, frusztrációját, tehetetlenségét vetítjük ki másokra. Igen, talán megpróbáltad százszor, ezerszer… Talán úgy érzed, mindent megtettél. Talán tényleg bele is adtál mindent, amit csak tudtál. De talán nem is a másik emberrel van a probléma, hanem saját magaddal – leginkább a hozzáállásoddal.
Tegyük fel ugyanis, hogy a szeretet valamilyen formája él benned a másik ember iránt. Ha már ez a feltevés is elbukott, akkor persze egyértelmű a helyzet: hátra arc, vissza se nézz! De ha kicsit is fontos számodra a másik ember, és valóban jelen van a szeretet, akkor ennek a szeretetnek tisztának, görcsösségtől mentesnek kell lennie. Ha erőlteted, nem fog működni – sem a másik ember részéről, sem saját magad részéről. Próbálkozhatsz görcsösen újra és újra, de ezzel a hozzáállással csak annyit fogsz elérni, amennyit eddig is. Inkább mondok egy hatékonyabbat.
Biztosan sokszor ültél már tábortűz mellett életed során. Ha fáztál, közelebb ültél a tűzhöz, ha pedig túl meleg volt, távolabb húzódtál. De bármit is tettél, a tüzet nem érdekelte, milyen közel ülsz, ugyanúgy árasztotta a meleget. Az, hogy mennyit kaptál belőle, rajtad múlt. Pontosan így működnek az emberi kapcsolatok is – illetve kizárólag így képesek jól működni. Az, hogy Te mit sugárzol a másik ember felé, az a Te dolgod. Ezért felelsz Te, és ezen tudsz változtatni, ha szükséges. Az viszont, hogy mások hogyan értékelik, amit Tőled kapnak, már az ő dolguk. Ehhez Neked semmi közöd, olyan értelemben, hogy nem fogsz tudni kierőszakolni olyan reakciót, amit a másik ember nem akar, vagy amire nem képes. Ha ezen görcsölsz, akkor egyrészt magadat rombolod belülről, másrészt eleve ellehetetleníted a kapcsolatot. Minden értékes kapcsolat ugyanis feltétel nélküli szereteten alapul. Adsz, de nem vársz érte semmit cserébe. Ha kapsz is, akkor megvan az egyensúly és működőképes a kapcsolat. Ha nem kapsz semmit, akkor nincs jövője a kapcsolatnak. De el nem várhatod, hogy bármit is kapj, mert azzal feltételhez kötötted a saját szeretetedet – és ezáltal meg is ölted annak őszinteségét.
tabortuz
Ha bajban vagy és nem tudod eldönteni, mit tegyél, gondolj a tűzre. Ne szaladj, mert nincs miért szaladnod. A múlton már nem tudsz változtatni, lépj tovább azon. Csak a jelen pillanat a Tiéd, ezért hozd ki belőle a legtöbbet. Legyél tisztában a saját értékeiddel – mert rengeteg van –, sugározd magadból a pozitív érzéseket és gondolatokat, és ne legyenek kapcsolódó feltételeid vagy elvárásaid. Akinek elég fontos vagy, az közelebb fog kerülni hozzád, akinek pedig nem kell a szereteted, az úgyis eltávolodik. Te csak a saját részeddel foglalkozz: legyél tűz! :)
(Forrás:hasznaldfel.hu)

2017. február 9., csütörtök

Rogers és az elfogadás

Carl Rogers (1902-1987) a segítői alapszemlélet forradalmi megújítója. A segítő kapcsolatra vonatkozó tanításai nem csak pszichológusoknak szólnak. Bárki számára megszívlelendők, aki más emberek fejlesztésével foglalkozik, mások lelki jólétét, fejlődését befolyásolja életével vagy munkájával, legyen bár  tanár, szülő, szervezeti vezető, lelkész, edző vagy orvos. És ha jobban meggondoljuk: mindannyian ilyen helyzetben vagyunk .
A legtöbb ember, akár felnőtt, akár gyerek, csak akkor oldódik föl és kezd igazán figyelni, dolgozni, teljesíteni és ragyogni, ha érzelmileg biztonságban érzi magát. Ha abban a meggyőződésben élhet: aki itt engem fejleszt vagy vezet, akivel itt együttműködöm, az tisztel, becsül és megért engem; jót akar és nekem drukkol; nem bántana, nem alázna meg és nem árulna el – nem kell félnem.
Rogers szerint az ember fejlődésének alapfeltétele az elfogadottság. Ez az origó, ez a nullpont, illetve ez kellene, hogy az legyen. Úgy fogalmaz: a teljes elfogadás légkörében optimálisan megy végbe a személyiség kibontakozása, illetve újraindul az elakadt személyiségfejlődés. Innen indulhat el bármiféle fejlesztői, tanítói, nevelői, együttműködési folyamat.
Ahol viszont éles kritika, megbélyegző ítélet, gyanakvás, ellendrukkolás, előítélet, rosszindulat van a levegőben; ahol arra megy ki a játék, hogy megbukjunk; ahol azt akarják megcsípni, mit nem tudunk; ahol negatív jóslatokat huhognak a fülünkbe; ahol eleve le vagyunk írva vagy hátránnyal indulunk; ahol labdába sem rúghatunk; ahol furcsán néznek ránk, ott nehéz kibontakoztatni vagy megmutatni azt, ami bennünk rejlik. Ott nehéz jól teljesíteni, elengedetten, sikeresen, melegen, szerethetően megjelenni, nehéz kihozni magunkból a legjobbat akár teljesítményben, akár érzelmi ragyogásban, melegségben.
Rogers elfogadással kapcsolatos gondolatait remekül ragadja meg egy másik pszichológus, Thomas Harris „okéság”-fogalma. Ahol elfogadnak, ott azt érzem: „OK vagyok”. Itt szeretnek, így, ahogy vagyok, a jelenlegi fejlettségi szintemmel együtt. Amit mondanak, azt az én fejlődésem érdekében mondják; itt meglátják azt, amiben jó vagyok, bármily apróság legyen is; és azt gondolják, a hiányosságaimnak bizonyosan jó oka van; itt azt tartják rólam, hogy   a gyarlóságaimmal és hiányosságaimmal együtt eredendően jóra törekvő lény vagyok, akit – bár van még tanulnivalója – elfogadható indítékok mozgatnak. Ilyen helyzetben bármelyikünk elengedetté, görcsmentessé válik, hálát érez, megtáltosodik, és megtanulja kihozni magából még azt is, amiről nem is tudta, hogy benne van.
Az az ember, aki alapállásban, erőfeszítés-mentesen azt érzi, hogy ő úgy, ahogy van, elfogadható és rendjén való, szerethető ember, akkor életpozíciója ez: „OK vagyok”.
Ha másvalakit elfogadok, ha azt érzem, hogy ez az ember mindenestől, még a hibáival együtt is megérthető és elfogadható a számomra, akkor azt érzem: „ő OK”.
Ha mindketten elfogadjuk egymást, akkor „OK vagyok, OK vagy” típusú kapcsolatban állunk.
Visszatérő viták tárgya, hogy lehetséges-e és cél-e az, hogy mindenkivel és bárkivel eleve „OK vagyok, OK vagy” típusú kapcsolatban vagy életpozícióban álljunk. Az azonban könnyebben elfogadható, hogy a segítő típusú kapcsolatoknak OK-OK kapcsolatnak kell lennie ahhoz, hogy fejlődés történjék, és a kapcsolat betöltse funkcióját. OK-OK kapcsolatban tud csak megfelelő hatást kifejteni a tanár a diákjával, a pszichológus a kliensével, a szervezeti vezető a beosztottjaival és kollégáival, a lelki gondozó a rá bízottakkal,  az orvos a betegével, a szülő a gyermekeivel.
A teljes elfogadás nem jelent kritikátlanságot. Nem azt jelenti, hogy ne lenne mérce, hogy ne lenne szemünk a minőségre, ne tudnánk elkülöníteni, mi a kiváló és mi a gyengébb. A kérdés csak az, hogy hogyan fejlesztjük jól azt, aki kiváló, és hogyan azt, aki gyengébb, hogy mindkettő kihozhassa magából a maximumot és sértetlen önbecsüléssel, ép lélekkel találhassa meg a neki legmegfelelőbb helyet a világban.
A teljes elfogadás nem jelenti, hogy ne adnánk normákat, kereteket, struktúrákat. Épp ellenkezőleg: a norma és a struktúra alapvető lelki szükséglete a fejlődő és teljesítő emberi léleknek. Az elfogadás csak azt jelenti: a normákat és kereteket mindig értelmesen, humánusan, a fejlesztett személy és a közös cél érdekét szolgálva adjuk.
Az elfogadottság nem jelent felhatalmazást önzésre és féktelen nárcizmusra, mások letiprására. Akit fejlesztünk, annak ártó cselekedeteiről nyomatékosan is elmondhatjuk, hogyan árt, mik a következményei, amelyek miatt az a tett elfogadhatatlan. De a személyt nem kell összekötni a tettével, nem is hasznos, ha e kettőt azonosítjuk: hiszen az a célunk, hogy ő is a jobbik énjével azonosítsa magát és annak az útját járja.
Saját magunkat sokszor nehezebb elfogadni és szeretni, mint másokat. Rogers egyik legfontosabb gondolata, felismerése épp a különös paradoxont tanítja: ha elfogadjuk magunkat itt, most, jelen állapotunkban, olyannak, amilyenné eddigi sorsunk formált, épp ekkor és ezáltal válik lehetővé a változás, az eddigi énünk meghaladása

(Forrás: szeresdjol.hu)