2014. december 7., vasárnap

Antilop kell a gyereknek, hogy zseni lehessen (Ranschburg Jenő)

Szerencsém volt látni, hallani három éve Dr. Ranschburg Jenő gyermekpszichológus utolsó előadását halála előtt egy hónappal. Azóta is bennem vannak a szavai: a különleges képességű gyerek olyan, mint a gepárd. Ha nyuszikat adunk neki, akkor csak 30-40 km/óra sebességgel fut, mert így is elkapja őket. Ha azt akarjuk, hogy 120 kilométeres sebességgel fusson, akkor antilopot kell adni neki!

Hogyan kell érteni mindezt?

 Korunk egyik legismertebb gyermekpszichológusa azt mondta, hogy az elmúlt években különösen érzékelte azt a szülői vágyakozást, hogy a gyerekük tehetséges legyen valamiben - ám nem tudják, nem érzékelik, hogy ez mekkora terhet jelent a gyereknek, és milyen göröngyös a valóban tehetséges gyerek útja.

Ranschburg Jenőt különösen erősen foglalkoztatták a zseni gyerekek
Forrás: MTI/Beliczay László
Dr. Ranschburg Jenőt évtizedeken át foglalkoztatta a kérdés, hogy miként lehet legkorábban észrevenni azokat a jeleket, melyek nyomán azt mondhatjuk, hogy ez a gyerek majd egyszer, tíz, húsz vagy harminc év múlva valamit odatesz az emberiség asztalára. Ahogy mondta magáról,ő már csak ilyen patetikusan szerette kifejezte magát ezzel kapcsolatban.

 És akkor fejtsük meg az antilopos címet!

 A világ leggyorsabb állata a gepárd, mert 110-120 km-es sebességgel képes futni. Ám amikor a kis gepárd megszületik, akkor természetesen még nem tud ilyen gyorsan szaladni, csak a lehetőség adott benne. Ahogy nő, nődögél, a gepárd csak akkor kezd százhúsz kilométeres sebességgel futni, hogyha előtte ott szalad az antilop, amit kergetni kell.

Ha a gepárdot nyulakkal együtt nevelik fel, sohasem válik sebességbajnokká
Forrás: wikimedia.org
Ha azonban állatkertben nevelik és nyuszikkal etetik, akkor maximum 30 kilométeres sebességgel fut, mert már ennyivel is kényelmesen utoléri a nyuszit, amit a szavannák antilopjai helyett adnak neki. És - mondta Dr. Ranschburg Jenő - máris ott vagyunk a nevelésnél, a pedagógiai problémánál, hogy ha mondjuk, egy nyolcesztendős gyerek 12 éves szinten tudja matematikát, akkor a legnagyobb vétek második osztályba járatni matekból! A negyedikesekkel, ötödikesekkel kell járnia matekozni, mert számára, a kisgepárd számára az lesz az antilop, ami miatt futni akar, hogy majd nagyon gyors, ügyes gepárd legyen belőle.

Nem a jó tanuló gyerek a zseni!

 A csodagyerekek nagy részénél nem azon ámulunk el, hogy mit csinálnak (több nyelven beszélnek, festenek, zenélnek, szónokolnak) hanem azon, hogy mikorteszik mindezt! Ők messze a szokásos életkor előtt, néha megdöbbentően kis korukban képesek olyan dolgokat véghezvinni, amit általában csak felnőttként vagyunk képesek megtenni. A szülők egy részében (én magam is tapasztalom) egyszerre él a vágy arra, hogy a gyerek valamilyen területen váljon zsenivé, másrészt legyen kitűnő tanuló az iskolában. Csakhogy ez így nem megy.

A szülők felelőssége, hogy hagyják érvényesülni a különleges gyermeki tehetséget
Forrás: MTI/Bugány János
Ranschburg Jenő tapasztalata az volt, hogy az igazán tehetséges gyerek egyik legjellemzőbb vonása az, hogy a személyiségfejlődése szinte kivétel nélkül aszinkron, vagyis egyenetlen. A szülő, amikor azt kívánja, tehetséges gyereke legyen, akkor azt úgy képzeli el, hogy a tehetséges gyerek előtt kiterítik a bársonyszőnyeget, ezen ő szépen végigvonul, mindenki meghajol előtte, és így sétál előre a pályáján, akár a Nobel-díjig is.

A világhírű Nobel-díjas feltaláló-fizikust, Thomas Edisont is gyermekként eltanácsolták az iskolából
Forrás: wikimedia.org
Ám ez nem így van. A tanár úr tapasztalata szerint a tehetségesek élete tele van akadályokkal, és hozott is egy példát erre. Volt egyszer egy kilencesztendős kisfiú, akinek az édesanyját behívatta a tanító. Elmondta neki, hogy a gyerek bizony gyenge átlagú, talán végezzen el még egy osztályt, utána pedig tanuljon valami szakmát, mert nem érdemes tovább foglalkozni vele. Ezt a gyereket később Edison néven ismerte meg a világ.

Az intelligencia egyenlő a zsenialitással?

 Nem feltétlenül. Van olyan Nobel-díjas, Richard Feynman (megosztott fizikai Nobel-díjat kapott Julian Schwingerrel és Sin-Tiro Tomonagával 1965-ben), aki például csak éppen 120 feletti IQ-t ért el.

Egy másik Nobel-díjas, Richard Feynman elméleti-fizikus, akinek intelligencia-hányadosa nem sokkal haladta meg az átlagot
Forrás: wikimedia.org
Noha az intelligenciahányadosa az átlagnak tekintett 100 feletti, de nem volt kiemelkedőnek tekinthető. Úgy tűnik tehát, hogy az intelligencia szükséges, de önmagában nem elégséges feltétele a zsenialitásnak. Az intelligencia lehetőséget ad a képességek kibontakoztatására, de nem minden magas intelligenciájú embernek van zseniális érzéke valamihez.

A zsenialitás jelei

 Dr. Ranschburg Jenő öt "érzékenységet" talált, ahol felismerhető, ha egy gyermeknek kiemelkedő képességei vannak valamiben. Ezek:
-  a szenzoros érzékenység (művészetek)
-  a motoros érzékenység (mozgás)
-  a fantázia érzékenység (irodalmi)
- a  kognitív, intellektuális érzékenység (a tudomány világa)
- és az érzelmi érzékenység.
 Szenzoros érzékenység
A szenzoros érzékenységű gyereknek szokatlanul kifinomultak az érzékszervei, már két-három éves korában "megőrül", hisztizik például, mert a pólója nyakában ott van a címke. Ki kell vágni, mert idegesíti. Vannak bizonyos szövetek is, amelyeket nem tud hordani, mert az őt szúrja! És akkor a dühös szülő azt mondja: most vettem neked 15 ezer forintért, ne szórakozz, vedd fel, dehogy szúr!

A nemzetközi hírű pszichológus szerint öt típusa lehet a gyermeki zsenialitásnak
Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd
Az ilyen gyerek azt sem bírja elviselni, hogy olyan holmiban járjon, ami tapad a testéhez. De ő tud belefeledkezni a naplemente látványába, és már pár hónapos korában mosolyogva hallgat el, ha zenét hall. Dr. Ranschburg Jenő azt tapasztalta, hogy az ilyen gyerekek havas tájon nem tudnak nyitott szemmel végigmenni, mert a visszaverődő fény zavarja a szemüket, ugyanígy fotózáskor a vaku is. Őket érdemes kicsi koruktól kezdve zenére tanítani, hagyni rajzolgatni, és figyelni, hogy kibomlik-e valami ebből a kifinomult érzékszervi érzékenységből.
 A fantázia világa iránti érzékenység
A pszichológus szerint Micimackó is rendelkezett ezzel az érzékenységgel, az ilyen gyerekek mindig otthon felejtenek, vagy épp az iskolában hagynak benn valamit, lehet, hogy felemás zoknit húznak fel, mert a fél zokni felhúzása után ábrándozni kezdenek. A külvilág őket szórakozottnak, esetleg lustának tartja. Valószínű, hogy ők a tudat mélyebb rétegeiből áramló információkra nyitottak, náluk előfordul, hogy akár álmukban is születnek jó gondolataik.


Az atipikus gyermeki viselkedés sokszor a gyerekben szunnyadó különleges képességekre utal
Forrás: MTI/Nagy Lajos
Dr. Ranschburg Jenő azt tapasztalta, hogy ez a típus elsősorban az irodalomban tehetséges. Ezek a gyerekek gyakran 8-10 hónapos korukban kezdenek beszélni, és az átlagnál hamarabb olvasnak is. A szakember praxisában több olyan gyermek volt, aki már 3 évesen folyékonyan olvasott és írt,  nem kényszerből, hanem mert imádta.
 Motorikus érzékenység
Az ilyen jellegű tehetséggel rendelkezőket nagyon gyakran a hiperaktív gyerekek között találta meg a pszichológus, nekik állandóan jár a kezük-lábuk, mindig történik velük valami, és bár ártatlanok, mégis szinte vonzzák a "bajt"; sokat beszélnek, ám legtöbbször akkor, amikor bölcsebb lenne hallgatni. Jellemző rájuk, hogy nagyon kulturáltan mozognak, a pszichológus ezeket a gyerekeket sejtette tehetséges sportolónak.
 Kognitív érzékenység
Az intellektuálisan érdeklődő gyerekek már kicsi korukban sokat kérdeznek, és valódi, értelmes válaszokat várnak. Néha egészen különleges érdeklődési körül van: őslények, csillagászat. Muszáj lépést tartani velük, és bátorítani őket.

Ranschburg Jenő szerint a gyermek különleges érdeklődését hagyni kell érvényesülni
Forrás: MTI/Beliczay László
Imádják a rejtvényeket, az összerakós játékokat, néha rendkívüli a memóriájuk - ez utóbbi mondjuk az iskolában roppant hasznos, ettől könnyebben kap jobb jegyet a gyerek - mutatott rá Dr. Ranschburg Jenő.
 Érzelmi érzékenység
Ez nem önálló jegy, hanem vagy követi az előbbieket, vagy hiányzik. Ha kíséri, akkor az átlagosnál sebezhetőbb a gyermek. Ha megbántjuk őket akár valami számunkra apróságnak tűnő dologgal, akkor dacosak lesznek, és ez a perifériára lökheti, zárkózottá teheti őket. Mimóza típusok, akiket óvni kell, és ennek ismeretében kell ápolni tehetségüket. És ez óriási teher lehet.

Mit tehet a szülő?

 Ha az eredeti hasonlatnál maradunk, akkor ahhoz, hogy a gepárd szaladhasson, térre és motivációra van szükség. A szülő feladata, hogy ezt biztosítsa. A tehetség igenis el tud kallódni - jelentette ki a pszichológus - nem igaz, hogy mindig utat tör magának. Ahol például nem adottak a feltételek a zenélésre, ott a zenei tehetséggel rendelkező gyerek képességeire nem derül fény. Ha valahol nincs engedélyezve a vélemény kifejtése, a kérdezés, ott a kognitív képességekkel rendelkező gyermek számára nincs terep, amiben kibontakozhat. Ha a folyton mozgó gyereket csak korlátozzák ahelyett, hogy lehetőséget kapna kimozognia magát, akkor hiperaktívnak lesz kikiáltva, és nem veszik észre benne a jó sportolót. Csíkszentmihályi Mihály írta, hogy az egyén akkor lehet tehetséges, ha egy sor, az egyén sajátosságainak megfelelő tényező is jelen van a tehetsége kibontakozásához.

A szülők felelőssége, hogy hagyják szárnyalni gyermekük tehetségét
Forrás: MTI/Varga György
 A csodagyereket, az átlagosnál ügyesebbeket igen korán támogatni kell fejlődésükben. A szülőknek bátorítaniuk kell őket, és gyakorlási lehetőséget biztosítani a számukra, valamint megértő közeget teremteni részükre. Ők ugyanis mások, és a másság gyakran hátrány. Más világ tárul egy gyerek elé, ha korán, 3-4 éves korában már olvas, mert megváltozik a világról alkotott képe. Az ilyen diákok nagyképűsködnek a tudásukkal, később néha leégetik a tanárt is, mert többet tudnak nála egy-egy kérdésben, és ezzel még az utolsó szövetségest is elveszítik maguk mellől. Ekkor gyakran visszavonulót fújnak és elkezdenek alulteljesíteni valamiben, mert nem merik felvállalni magukat, a tehetségüket. Azt veszik észre ugyanis, hogy a tehetségük elszigeteli őket, irigységet, és gúnyolódást vált ki. Nekünk, különleges tehetséggel sokszor meg nem áldott középszerű felnőtteknek kell tehát segítenünk őket a kibontakozásukban.
Kéky Kira
(Forrás: Origo)

2014. december 1., hétfő

Karácsonyi angyal (Teljes film magyarul)



A megható drámában Kari Hawker alakítja Ashleyt, a magányos munkanélküli asszonyt, akinek egyik szomszédja munkát ajánl. 
Segít az új főnökének, aki névtelenül tesz jót másokkal. 
Amikor azonban egy helyi magazin újságírója megtudja, mit is csinál a páros, döntenie kell, hogy felfedje-e az igazságot, miközben a nőnek óvnia kell főnöke titkát és a saját szívét.

Karácsonyra hangolva


2014. november 22., szombat

Függőség





A függőség legyőzésének 5 lépése


Amikor egy függő eljut arra a pontra, hogy nem tudja letenni a narkotikumokat, és nem tud megküzdeni a valósággal, akkor úgy érzi az érzelmi traumák okai a körülötte lévők.

1. Fogadjuk el a problémákat!
Az első lépésként fogadjuk el, hogy problémákkal küzdünk. Ha nem tudjuk elfogadni, nem leszünk képesek a gyógyulásra sem.

2. Önelemzés és felelősség
Ha elfogadtuk a probléma létét, akkor nézzünk mélyen önmagunkba, és vállaljuk a felelősséget, azokért a károkért, amit okoztunk a körülöttünk lévőknek. Legyen bátorságunk szembenézni a következményekkel és minden tettünkkel. Ez után próbáljuk meg helyrehozni azokat.

3. Kérjünk segítséget!
Próbáljunk megszabadulni a függőségtőlha nem megy, kérjünk segítséget. A gyógyulási folyamatban folyamatos erkölcsi és fizikai támogatásra szorulunk. A családunk, a barátaink, a házastársunk, akikre támaszkodhatunk a mindennapokban, hogy legyőzzük a betegséget.

4. Tervezzük meg a leszokást!
narkotikumokra könnyű rászokni, de nehéz leszokni róluk. A rehabilitációs folyamat hosszú és kemény munkát kíván meg. Épp ezért érdemes valamilyen stratégiát felállítania, amit be kell tartanunk.

5. Gondoljunk a kudarcokra is!
A rehabilitáció során sajnos kudarcokkal is szembe kell néznünk. Többek közt fizikális, mentális kudarcokkal, de ez velejárója a leszokás folyamatának. Szembe kell néznie ezekkel a kudarcokkal.
függőség kezelése az egyik legnehezebb dolog, amin egy ember keresztül mehet. Nem lesz egyszerű a folyamat, és fel kell készülni arra, ha esetleg visszaesést tapasztalunk. De nem szabad feladni!

(Forrás:napidoktor.hu)

2014. november 18., kedd

Jó szülőnek jó gyermeke...


Csodakutyák segítenek!

Az, hogy az állatok közelsége pozitív hatással van ránk, emberekre, már igen régen bizonyított tény. Kísérletek, megfigyelések sokasága támasztja alá ezt, leírva sok-sok olyan történetet, melyben főszereplők az állatok. A Csodakutya Alapítvány célja az állatasszisztált terápiás fejlesztés, hogy a hátrányos helyzetű, sérült emberek teljesebb életet élhessenek.
csodakutya_dome_01
Az Alapítvány munkájában pedagógusok, OKJ-s végzettséggel rendelkező habilitációs kutyakiképzők, 9 terápiás kutya-felvezető páros, 7 terápiás kutya tanonc, 24 állandó és 12 alkalmi önkéntes vesz részt.   A Csodakutya Alapítvány kutyái között több golden retriever, labrador retriever, border collie, jack russel terrier, berni pásztorkutya és keverék kutya dolgozik gazdájukkal/nevelőszülőjükkel együtt.
A terápiás fejlesztés elengedhetetlen ahhoz, hogy a hátrányos helyzetű, sérült emberek teljesebb életet élhessenek. Ha önellátásuk javul, kommunikációjuk fejlődik, emberi kapcsolataik pozitívan változnak, hasznosabb tagjaivá válnak a társadalomnak, kevésbé szorulnak segítségre, és életminőségük is javul.
Terápiás foglalkozásokkal támogatják Debrecenben és környékén, valamint Tiszaújvárosban és környékén a tankötelezettségüket, képzési kötelezettségüket teljesítő fogyatékos gyermekek fejlődését, fogyatékos felnőttek fejlesztését, illetve leépülésük folyamatának lassítását, valamint az időskori leépülési folyamat lassítását is.
csodakutya_dome_03
Állatasszisztált terápiák a Csodakutya Alapítványnál
Az állatasszisztált terápiák fajtáit megkülönböztetjük a terápiás állat fajtája szerint is. Tudjuk, hogy delfinek, lovak, kutyák, nyulak, más emlősök és esetenként hüllők is terápiás állatként vesznek részt a gyógyításban, fejlesztésben.
Tudjuk, hogy az egészségi állapot nagymértékben függ az interperszonális kapcsolatoktól. A kutya fontos lehet a gyermek személyiségfejlődésében. Egyrészt kedvező hatással van szociális és érzelmi fejlődésére, másrészt úgy tűnik, hogy a kutyával való interakciók elősegítik a helyes társas viselkedés elsajátítását, s így javítják a gyermek közösségbe való beilleszkedésének készségét. Stresszhelyzetben is érzelmi támasz lehet a kutya. A kutya társaságában felnövő gyermek nyitottabb, kommunikatívabb, talpraesettebb felnőtté válhat, aki barátságosan és megértően közeledik majd embertársai felé. Érzelmi és szociális támaszként a kutya közreműködhet nem csak a gyermekek, de a felnőttek pszichés állapotának karbantartásában is.
csodakutya3
A kutyatartás – tehát a kutyával való rendszeres kapcsolat – hosszú távon mindenképpen tompítja a stresszhelyzetek okozta negatív hatásokat. A kutya képes ráhangolódni az emberre, átvenni a hangulatát, figyelni rá, olyannyira, hogy az már vigasztaló lehet egy szomorú egyén számára. Kimutatható, hogy a kutyával való szeretetteljes kapcsolat gátolja például az idős emberek magány és depresszió okozta testi és szellemi leépülését is.
A beteg gondolatait a kutya eltereli a fájdalomról, a szenvedésről, és ami a legfontosabb, amire az embertársaink képtelenek, a betegségtudatról. Ha egy sérült ember mellett kutya van, a többi ember is bátrabban lép oda hozzá, teremt kapcsolatot. Az állat okot ad a közeledésre és az emberek képesek minden távolságtartás nélkül, fesztelenül elbeszélgetni a gazdával, esetenként a kutyával. Így a kutya kommunikációs kapcsolatot teremt olyan emberek között, akik egyébként szó nélkül mentek volna el egymás mellett.
csodakutya_dome_04
Várható hatások
Eddigi eredményeink, tapasztalataink a szülők, illetve a csoportvezető gyógypedagógusok leírásai alapján:
„Örömömre szolgál, hogy elértetek végre ide a kisfiamékhoz a kutyusokkal. Remélem sok szeretetben lesz részetek.”
„A gyermek rögtön rajzolt egy elképzelt kutyáról egy színes képet, s ebben az a csodálatos, hogy eddig csak fekete-fehérben rajzolt mindent, s most nagy örömmel színezte.”
„Nagyon ritkán, nagyon nehezen lehet rávenni az olvasásra, Zsömi kérésére szinte gondolkodás nélkül olvasni kezdett.”
csodakutya10
„Halmozottan sérült gyermekem Dömével tette meg az első lépéseit.”
„A súlyosan-halmozottan sérültek csoportjában gyermekeink mindig nagy örömmel és izgalommal várják Döme kutyát. Gyermekeink sikeres fejlesztéséhez nagy fokban hozzájárultak ezek a rendszeres foglalkozások. Ez azért számíthat óriási mértékűnek, mert néhány évvel ezelőtt ezeket a gyerekeket még hivatalosan is képezhetetlennek minősítették. A négy év tapasztalata alapján biztos vagyok benne, hogy gyermekeink fejlesztéséhez rendkívüli módon hozzájárult a kutyaterápia. Bízzunk benne, hogy nem szakad meg ez a folyamat és az elkövetkezendő években is részesülhetünk ebben a nagyszerű terápiában.”
„A terápia tapasztalatait összegezve elmondható, hogy pozitív változások történtek minden gyermek szociális fejlődésében, javult a mozgáskoordináció.”
csodakutya_dome_02
Csodakutyák segítenek! – Élményterápia, recept nélkül
A Csodakutyák – a Csodakutya Alapítvány terápiás kutyái – segítenek sajátos nevelési igényű, autizmus spektrumzavarral élő, tanulásban- és értelmileg akadályozott, súlyosan-, halmozottan sérült gyermekek speciális fejlesztésében. Az élményterápiás foglalkozások alkalmával a gyermekek személyes pozitív élményeken tapasztalják meg a terápiás kutyákkal való fejlesztés előnyös hatásait. A terápián résztvevő gyermekek a kutyák segítségével új helyzetben, játékosan sajátítják el a fejlesztésükhöz szükséges mozdulatokat, szavakat, stb. A terápiás kutyák képességeit és készségeit maximálisan kihasználva a gyermekek szinte észrevétlenül fejleszthetők, élményekben gazdag foglalkozások, játékos terápiák alkalmával.
csodakutya11
A projekt részeként megvalósuló kapacitásfejlesztés 5 terápiás kutya-felvezető páros állatasszisztált terápiás tevékenységéhez járul hozzá, így 4 intézményben, 13 csoportban összesen 156 fő részesül állatasszisztált terápiás fejlesztésben a projekt ideje alatt heti rendszerességgel. A program megvalósulásával a MOL Új Európa Alapítványának támogatásával 1.500.000,- forintból 156 súlyosan sérült gyermek és családjaik élete változik meg jelentősen.
Szöveg és képek forrása: Csodakutya Alapítvány sajtóközleménye

2014. november 17., hétfő

Légy asszertív!


Az ASSZERTÍV - kellő határozottságú és öntudatú, együttműködő - ember jogainak listája:

1. Jogod van ahhoz, hogy tisztelettel bánjanak veled
2. Jogod van ahhoz, hogy kifejezd saját érzéseidet és véleményedet
3. Jogod van ahhoz, hogy meghallgassanak és komolyan vegyenek
4. Jogod van ahhoz, hogy megállapítsd, mi fontos neked és mi nem
5. Jogod van ahhoz, hogy nemet mondj anélkül, hogy bűntudatot éreznél
6. Jogod van ahhoz, hogy kérd, amire szükséged van
7. Jogod van ahhoz, hogy megkapd, amiért fizettél
8. Jogod van ahhoz, hogy információt kérj szakemberektől, beleértve az orvosokat is
9. Jogod van ahhoz, hogy hibát kövess el, és vállald a következményeket
10. Jogod van ahhoz, hogy ne képviseld az érdekeidet
11. Jogod van ahhoz, hogy megváltoztasd a véleményedet
12. Jogod van ahhoz, hogy megbetegedj
13. Jogod van ahhoz, hogy azt mondd: nem tudom
14. Jogod van arra, hogy döntésed logikátlan legyen.
15. Jogod van arra, hogy magatartásodat ne magyarázd mások előtt, ha ez nem érint előzetes megegyezést vagy közös érdeket.
16. Jogod van eldönteni, hogy vállalod-e vagy sem a felelősséget mások problémájának megoldásáért. Ha segítségedet visszautasítják, nincs jogod megsértődni.
17. Jogod van az egyedüllétre.Nincs jogod másoktól zokon venni, ha időről időre magányba akarnak vonulni.


 Ezek is fontosak:


2014. november 13., csütörtök

Tibor, aki több mint postás: direkt a legszegényebbek közé kérte magát


Alig volt valaki, aki ne nézte volna bolondnak Szőke Tibor postást, amikor direkt Pécs legproblémásabb területére kérte magát. Mélyszegénységben élnek itt az emberek, nagyon nehéz körülmények között. Tibor viszont pont azt gondolta, hogy az itt élők kapják az élettől a legkevesebb jót, és neki az a dolga, hogy pótolja ezt a hiányt. A György-telepiek nagyon hamar megszerették őt is és a kis cetliket is a pozitív gondolatokkal, amiket a levelek és csekkek mellett otthagy náluk. A különleges postást Moskovics Judit kísérte el a telepre.


http://rtl.hu/rtlklub/hazonkivul/a-postas-aki-direkt-a-legszegenyebbek-koze-kerte-magat

Tibor pozitív üzenetei közül néhány:

Melyik iskolát választanád?


A kisfiú  

Egyik délelőtt,
Amikor a kisfiú már egy ideje az iskolában ült,
Így szólt a tanító néni:
- Ma rajzolni fogunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott rajzolni.
Mindenfélét tudott rajzolni:
Oroszlánt és tigrist,
Csirkét és tehenet,
Vonatot és hajót.
Elővette hát a színeseit, és rajzolni kezdett.

De a tanító néni rászólt:
- Várj! Még nem mondtam, hogy kezdhetitek!
És megvárta, míg mindenki rá figyelt.

- Helyes - mondta a tanító néni.
- Virágot fogunk rajzolni.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott virágot rajzolni,
S gyönyörű csokor kezdett kikerekedni
Rózsaszín, narancssárga és kék ceruzája alól.

De szólt a tanító néni:
- Várj! Majd megmutatom, hogy kell.
És piros virágot rajzolt a táblára,
Zöld szárral.
- Tessék! - mutatott rá.
- Most kezdhetitek.

A kisfiú a tanító néni virágjára nézett,
Aztán a sajátjára.
A saját virágja jobban tetszett neki,
De hallgatott erről.
Megfordította a papírt,
És rajzolt egy olyan virágot, mint a táblai.
Pirosat zöld szárral.
Egy másik napon,
Mikor a kisfiú szépen besétált
Az ajtón, egyenesen a tanterembe,
A tanító néni így szólt:
- Ma gyurmázni fogunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott gyurmázni.

Mindenfélét tudott csinálni a gyurmából:
Kígyót, és hóembert,
Elefántot meg egeret,
Autót és teherkocsit.
Lelkesen nyomkodni kezdte hát
A gyurmáját.

Ám szólt a tanító néni:
- Várj! Még nem kezdhetsz!
És megvárta, míg mindenki rá figyelt.

- Most - magyarázta a gyerekeknek
- Tálat formázunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú.
Imádott tálat formázni,
S máris mindenféle alakú
És méretű edényeket gyártott.

De szólt a tanító néni:
- Várj! Majd megmutatom, hogy kell.
És mindenkinek megmutatta, hogyan kell
Szép, öblös tálat formázni.
- Tessék! - mutatott rá.
- Most kezdhetitek.

A kisfiú a tanító néni táljára nézett,
Aztán a sajátjaira.
A saját edényei jobban tetszettek neki,
De hallgatott erről.
Újra gombóccá gyúrta a gyurmáját,
És készített egy olyan tálat, mint a tanító nénié.
Szép öblöset.

Bizony a kisfiú
Hamar megtanult várni
És figyelni
És mindent úgy csinálni, ahogy a tanító néni.
És többé semmit sem csinált
A saját elgondolása szerint.

Később úgy esett,
Hogy a kisfiú családja
Másik lakásba költözött
Egy másik városba.
A kisfiú pedig
Új iskolába került.

Ez az iskola még nagyobb volt
Az előzőnél,
És nem lehetett szépen besétálni
Egyenesen az osztályba.
Először fel kellett menni a nagy lépcsőn,
Aztán végig a hosszú-hosszú folyosón.
Onnét nyílt a tanterem.
Első nap így szólt a tanító néni:
- Ma rajzolni fogunk.
Pompás! - gondolta a kisfiú,
És várt, hogy a tanító néni
Megmondja, mit kell tennie.
De a tanító néni nem mondott semmit,
Csak járkált a padok között.

A kisfiúhoz érve, megkérdezte:
- Neked nincs kedved rajzolni?
- De, van - felelte a kisfiú.
- Mit fogunk rajzolni?
- Nem tudom, amíg el nem készültök - hangzott a válasz.
- Én választhatok? - csodálkozott a kisfiú.
- Amit csak akarsz - biztatta a tanító néni.
- Bármilyen színnel? - érdeklődött a kisfiú.
- Bármilyennel - bólintott a tanító néni.
- Ha mindenki ugyanolyan színeket használna,
Honnan tudnám, melyik kinek a műve,

Hogy különböztetném meg őket?
- Sehogy - látta be a kisfiú,
És belefogott egy rózsaszín, narancssárga
És kék virágcsokorba.

Tetszett neki ez az új iskola,
Még ha nem is lehetett besétálni
Egyenesen a tanterembe!

(Írta: Helen E. Buckley)

2014. november 10., hétfő

Így tanulhat meg 5-5 perc alatt 550-féle dolgot (Oktatóvideók)

A most indult zanza.tv videós oktatóportálon 8 tantárgy 550 témája, 73 témakörbe rendezve segíti a középiskolások önálló tanulását, vagy bárki számára a témák felidézését. Az ingyenesen és korlátlanul hozzáférhető oktatóvideók többek között a kötelező érettségi tantárgyak 4 évnyi anyagát is feldolgozzák.


A zanza.tvzanza.tv-n az egyes videók tantárgylistába szedve vagy kulcsszavas keresővel érhetőek el. A témák hatékony és eredményes elsajátítását a videókhoz tartozó fogalomtár, valamint online tesztek és megoldókulccsal ellátott feladatlapok segítik. Minden téma megosztható a legnépszerűbb közösségi oldalakon, az elért eredmények megmutathatók, összemérhetők, a leckék megvitathatók.
Fotó: 
Az oldalon irodalom, nyelvtan, történelem, matematika, sportelmélet, filozófia, társadalomismeret és etika területen érhetők el nagyjából 5 perces videós tananyagok.
Az üzemeltetők szerint bár az oldal elsősorban az élsportoló diákok, magántanulók, érettségire készülő tanulók számára készült, de gyakorló pedagógusok vagy az említett témák iránt érdeklődők számára is hasznos lehet.
(Forrás: hvg.hu)

2014. november 7., péntek

Izületi gyulladás gyógyítása tornával

Vállak

A következő gyakorlat kellőképpen ellazítja a nyak és a váll izmait. Állj egyenesen és kulcsold össze a kezeid a tarkódon. A könyök előre nézzen. Lassan húzzuk vissza a könyökünket és közben vegyünk mély lélegzeteket. 5 másodperc eltelte után ismét húzzuk előre a könyökünket, amíg azok össze nem érnek, majd ismétlés.

Térdek

A comb külső részén lévő négyfejű izom erősítésével kellő stabilitást nyújthatunk a térdünk számára. Üljünk le egy háttámlás székre, és tegyünk egy törölközőt a térdek alá. Nyújtsuk előre az egyik lábunkat, és tartsuk így 3-5 másodpercig, majd engedjük vissza, és ugyanezt ismételjük a másik lábon is.

Ujjak

A következő mozdulatokkal javíthatjuk az ujjízületek mozgékonyságát és erejét. Emeljük fel az egyik kezünket nyitott tenyérrel és laza ujjakkal (mint a rendőr, aki a forgalmat akarja megállítani). Hajlítsuk be a hüvelykujjainkat a tenyérbe, egészen a kisujjunk tövéig. Tartsuk így  3 másodpercig, majd hajlítsuk vissza az alaphelyzetbe.
Lazán szorítsuk ökölbe a kezünket, a hüvelykujjunkat zárjuk a többi ujjunkra. Tartsuk így 3 másodpercig, aztán nyújtsuk ki a kezünket ismételten.

Bokák

Ahhoz, hogy egészséges és mozgékony legyen a bokánk, végezzük el az alábbi gyakorlatokat. Üljünk le egy kényelmes, háttámlás székre, a talpak érjék a földet. A sarkunkat a földön tartva, emeljük fel a lábfejünket, majd a sarkunkra támaszkodva forgassuk jobbra-balra a lábfejünket.
Tegyük a lábfejünk elülső részét a földre, a sarkakat emeljük most meg. Finom, óvatos mozdulatokkal forgassuk a sarkunkat jobbra, majd balra.
A fenti mozdulatokból legalább – ismétlést végezzünk, de fontos, hogy azonnal függesszük fel a gyakorlatokat, ha enyhe nyilallást vagy fájdalmat észlelünk.
(Forrás: tudasfaja.com)

2014. november 5., szerda

Találékony magyarok

A magyar ember látott egy reklámfilmet a hazájáról, ezért elhatározta, hogy a mai napon csupa olyan dolgot vesz a kezébe, amit magyar feltalálóknak köszönhet az emberiség.
Kezdetnek fogott egy golyóstollat (Bíró László, 1931), felírta, hogy "Találékony magyarok", majd egy mágnessel feltette a hűtőgépre (Szilárd Leó, 1929), utána  gyufával (Irinyi János, 1836) rágyújtott egy cigarettára, közben CD-t hallgatott és nézegette a hologramos matricát a borítón (Gábor Dénes, 1947), majd beszedett egy C-vitamint (Szent-Györgyi Albert, 1931). 
Eszébe jutott egy barátja, telefonált egyet a vezetékes telefonjáról (Puskás Tivadar, 1878).
Még volt egy kis ideje, ezért játszott kicsit a komputerén (Neumann János, 1944), elmélázott azon, hogy mely rendszert használja, végül a Basic Computer mellett döntött (Kemény János, 1964), és Excel táblázatba rendezte tennivalóit (Simonyi Károly, 1974).
Megnézett (volna) egy 3D-s filmet, de ezt még  egy  3D-s szemüveggel (Rátai Dániel, 2010) sem tudta megoldani. A kudarc után  feltett egy bakelitlemezt a hagyományos lemezjátszójára (Goldmark Károly, 1948), és bekapcsolta a tv-t is (Mihály Dénes, 1919). Látva, hogy éppen New Yorkot mutatják be, megörült, hogy színes tv-je van (Goldmark Károly, 1948).
Nagyon tetszett neki a város, elsősorban a Centrál Park (Asbóth Sándor, ő készítette a város rendezési tervét is). Még megnézett egy tudományos filmet az űrkutatásról, ismét elcsodálkozott a holdautón (Pávlics Ferenc, kb. 1960), majd még indulás előtt, megpróbálta kirakni a Rubik kockát (Rubik Ernő, 1976).
Már  semmi nem kötötte le, így elindult sétálni, és mivel a közeljövőben autót kívánt vásárolni, autókat kezdett nézegetni. Ezért magához vette az automata fényképezőgépét (Mihályi József, 1938). Dilemmázott kicsit azon, hogy a régebbi típusú kontaktlencséjét (Dallos József, 1928), vagy a lágy anyagú kontaktlencséjét (Győrffy István, 1959) használja-e? 
Az első kocsi, ami megtetszett, egy Ford T-modell volt (Galamb József, 1908), aztán talált egy dízelmotoros BMW-t (Ansits Ferenc, 1983), és megnézett magának egy Chevroletet is, amelynek automata sebességváltója volt (Bíró László, 1932). Még felmerült egy VW bogár is a speciális dizájnja miatt (Barényi Béla, 1925). Ez annyira megtetszett neki, hogy ennek még a karburátorát is megvizsgálta (Csonka János, 1893). De hamar rájött, hogy neki a bicikli marad, hazamenve  meg is nézte a pincében, hogy rendben van-e, főleg a dinamója (Jedlik Ányos, 1861), majd ámultan nézte a szomszéd ház tetejére leszálló helikoptert (Asbóth Oszkár, 1928). 
Ezt a tényt azon melegében elmesélte Pulitzer-díjas (Pulitzer József, 1917)  újságíró barátjának, akivel egy múzeumban találkozott, ahol éppen bemutatták a fényáteresztő üvegbeton feltalálásának fázisait (Losonczi Áron, 2001). Magát, a betont, sajnos nem tudták megnézni, mivel annak jogi hercehurcáit 13 év alatt sem sikerült befejezni.

Mikor végre hazaért, már sötét volt, felkapcsolta,  régimódi lévén, még kriptontöltésű lámpáját (Bródy Imre, 1930), megivott egy pohár szódát (Jedlik Ányos, 1940), és mivel megfájdult a feje, keresett magának egy gyógyszert is. Meg is találta a legutóbb Bécsben vásárolt Kalmopyrint (Richter Gedeon, 1912).
Az egész nap fáradozásait kipihenendő visszatért a bakelit lemezhez, és feltette a Kodály-módszer vívmányait világszerte elterjesztő (Kodály Zoltán, 1929) Psalmus Hungaricust.